Jump to content
Annons

Laga elastisk upphängning?


JahCrab

Recommended Posts

Som titeln säger så har jag en ADK-mic vars elastiska upphängning börjar bli ganska kass. De där elastiska trådarna är helt enkelt utnötta efter mycket experimentell användning(uppochnermicning/sidomicning/poffbangtappadevisstdenigolvetigenshit o.s.v.)

Jag har i och för sig två upphängningar till så jag klarar mig, men såhär när det börjar närma sig jul så vore det trevligt att eventuellt kunna julklappa min gamla ADK i hyfsat skick till brorsan eller så... 😱

Någon som vet om man kan köpa sådana där... elastiska snören, någonstans?

Det är ju inte direkt metallen och plasten som slitits ut, allt annat är intakt.

Eller om det går att göra egna på något sätt kanske?

Det är alltså ett vanligt ADK-shockmount, billigare modellen, som detta fast lite mer budget.

Redigerat av JahCrab
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Inga problem. Fråga bara där du har köpt micen, så fixar de fram sådana. GoldenAge (som är distributör) brukar ha gott om sådana på lager, så det är bara för butiken att be dem skicka ett gäng, om de inte har varit förutseende nog att ha sådana gummiband liggande... 😱

Gummibanden i upphängningarna brukar normalt bli slappa efter ett par år - men betydligt snabbare om mikrofonen alltid sitter uppsatt i hållaren...

Link to comment
Dela på andra sajter

men betydligt snabbare om mikrofonen alltid sitter uppsatt i hållaren...
det e en av anledningarna att jag aldrig har ngra mickar uppe.. 😱

o sen dammet me.. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Inga problem. Fråga bara där du har köpt micen, så fixar de fram sådana. GoldenAge (som är distributör) brukar ha gott om sådana på lager, så det är bara för butiken att be dem skicka ett gäng, om de inte har varit förutseende nog att ha sådana gummiband liggande... 😱

Gummibanden i upphängningarna brukar normalt bli slappa efter ett par år - men betydligt snabbare om mikrofonen alltid sitter uppsatt i hållaren...

Jag köpte den i och för sig begagnad, men det blir till att hälsa på lokala Lunda-musikaffären snart dådå, de brukar vara ganska snälla även om jag handlat mycket mer hos MB i malmö.

Jag skall nog ta och packa ner micarna från mina nyare upphäng så att de håller lite längre.

Man kan ju inte springa och be om gummiband hela tiden 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Ibland undrar jag hur prissättning i musikaffärer egentligen funkar.

Jag gick till 4Sound här i Lund eller vad de nu heter och frågade... de sade att de kunde beställa för 50 kr styck(!)(för gummiband... jisses), plus att jag skulle betala frakten själv eftersom de inte brukade beställa sådant. De hade slut på det just då.

Efter att ha kollat runt lite och efter viss förvirring ringde en av killarna GoldenAge etersom AKG hade tomt i sitt lager eller något och nån minut senare sade han: "Ja det blir nog lite billigare ändå, GoldenAge säljer tydligen sådana där ShockMount-gummiband i 4-pack, 46 kr per 4-pack beställer vi för, det blir väl strax under 60 kr för dig då!".

Jädrans prisskillnad där helt plötsligt... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...