Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

DÄ Àre min tur o frÄga massa dumdristiga frÄgor dÄ, raka svar! Kort o enkelt! Tack.

1. SÄ hÀr upplever vi i lokalen.

"kÀnns överhuvudtaget som att ljudet bara studsar omkring" - Henrik (sÄng)

"lÄter lite grötigt" - Alla

"vad sÀgs om att repa utomhus pÄ vintern?" - Jag

"cymbalerna grötar sig" - Jonas

2. Absorbenter m.m

Ska man följa nÄt i stil med DrHans? Fast mindre o fler?https://www.studio.se/index.php?showtopic=27369

Bas fÀllor hörnen! etc...

Sné taket har jag konstaterat att det förÀndrar en hel del, som jag upplever det, kÀnns bÀttre frÄn min sida med lutande!

dsc0205bn2.jpg

dsc0207ri4.jpg

dsc0208ne9.jpg

dsc0211qt6.jpg

dsc0215jg7.jpg

SlÀnga upp backdrop hÀr?

backdroppenkn4.jpg

SÀtta upp tyg pÄ vÀnstra/högra sidan av trummorna fram ifrÄn...

FÄ bort reverb, kort reverb i sig, men upptÀckt att den klingar ett tag!

Redigerat av GuitarArt
Annons
Postat

nÀmen e det inte den lokalen precis utanför linköping??

vi skulle egentligen repat dĂ€r, men Enes sa att det var för mkt folk.. 😉 e det den lokalen?? đŸ˜±

Postat

hehe ok.. nĂ€r jag dĂ„ har vart dĂ€r och spelat kan jag sĂ€ga sĂ„ hĂ€r..!! dĂ€mpa taket sĂ„ gott det gĂ„r!! vĂ„r trummis hörde bara sig sjĂ€lv och inget annat.. i annat fall, trigga alla trummor, kör ut i pat, lajna alla gitarrer o kör med ÂŽlurar!!! visst det lĂ„ter inte skoj, men fan vad man sparar hörsel.. đŸ˜±

ne men Äter till egentliga Àmnet!

en backdrop framför den dörren kÀnns nÀstan lite onödigt.. visst den kanske gör liiite pÄ efterklangen som bildas i resonanslÄdan till rum brevid, men den gör inte sÄ mkt för er inne i replokalen!!!!

jag ser det sÄhÀr, antingen:

1. bygg massivs med absorbenter av glasfiber/stenullsfiber o klÀ in dom i tyg o hÀng upp pÄ de största öppna ytorna, sÄsom taket, lÄngsidorna pÄ vÀggarna etc. hÀng dem en bit ut för o komma Ät lÀgre frekvenser..

2. skaffa dundertjocka backdrops, typ jams stora svarta. och sÀtta pÄ de mestreflekterande ytorna..

sen vet ju inte jag hur rummet Ă€r byggt frĂ„n början om du har isolerat ordentligt för att komma Ă„t de lĂ€gre frekvenserna utan absorbenter pĂ„ vĂ€ggarna... berĂ€tta gĂ€rna.. 😉

Postat
  GuitarArt sa:
Sno gÀrna bilderna o gör nÄn konstruktion pÄ dom, vore lite effektivt sÄ man ser vad man ska göra, förslag vÀlkomnas med glÀdje, öl kan tÀnka sig oxÄ!

mm öl..

homer.gif

Postat

nu Àr ju rummet byggt ganska asymmetriskt, inte överdrivet men lite, och det gör ju att de allra vÀrsta stÄende vÄgorna försvinner lite..

Postat
  IDF sa:
hehe ok.. nĂ€r jag dĂ„ har vart dĂ€r och spelat kan jag sĂ€ga sĂ„ hĂ€r..!! dĂ€mpa taket sĂ„ gott det gĂ„r!! vĂ„r trummis hörde bara sig sjĂ€lv och inget annat.. i annat fall, trigga alla trummor, kör ut i pat, lajna alla gitarrer o kör med ÂŽlurar!!! visst det lĂ„ter inte skoj, men fan vad man sparar hörsel.. đŸ˜±

en backdrop framför den dörren kÀnns nÀstan lite onödigt.. visst den kanske gör liiite pÄ efterklangen som bildas i resonanslÄdan till rum brevid, men den gör inte sÄ mkt för er inne i replokalen!!!!

1. bygg massivs med absorbenter av glasfiber/stenullsfiber o klÀ in dom i tyg o hÀng upp pÄ de största öppna ytorna, sÄsom taket, lÄngsidorna pÄ vÀggarna etc. hÀng dem en bit ut för o komma Ät lÀgre frekvenser..

2. skaffa dundertjocka backdrops, typ jams stora svarta. och sÀtta pÄ de mestreflekterande ytorna..

sen vet ju inte jag hur rummet Ă€r byggt frĂ„n början om du har isolerat ordentligt för att komma Ă„t de lĂ€gre frekvenserna utan absorbenter pĂ„ vĂ€ggarna... berĂ€tta gĂ€rna.. 😉

Jo tacket har jag tÀnkt pÄ ett bra tag, fick förslag om en diffuser, men naaa, inte alls... hellre dÄ DrHans tak ;D

Helst inget line'at, kör öron plugs (Alpine)

ok...

Men slÀnga upp i tacket kanske 3 st absorbenter hyffsad storlek... sen vÀggen till höger eller vÀnster av trummorna?!

"mestreflekterande" ?? Annan term för det?

Men stl. pÄ absorbenterna? 1.5m * 0.70m & 10-25cm tjocka?? drygt 10 cm frÄn vÀggen... vore nÄt?

Bakom trummorna vet jag inte om det Àr nÄgon idee o slÀnga upp en backdrop, nÀr man slÀnger upp massa annat runt om dÄ sÄnna fall?

Men det Àr lite vÀl basigt, det kan jag hÄlla med om, sÄ hörnen mÄste göras nÄt Ät, eller nÄt annat likanande....

Postat (redigerat)
  IDF sa:
sen vet ju inte jag hur rummet Ă€r byggt frĂ„n början om du har isolerat ordentligt för att komma Ă„t de lĂ€gre frekvenserna utan absorbenter pĂ„ vĂ€ggarna... berĂ€tta gĂ€rna.. đŸ˜±

Allting Àr vÀl byggt, lagom tjocka vÀggar... men inte allt för tjocka...

golvet har jobbats ordentligt med, sĂ„g ju ut som ett jĂ€vla ruckel, eller sĂ„g helt klart ut som en pĂ„se med skridskor innan liksom! ingen vacker syn... golvet Ă€r bra , men kanske lite mattor skapar fördel! 😉

"Studion/lyssnings rummet" Àr standard konstruktion... blev fantastiskt bra ...

men sen kanske det Àr lite litet för att anvÀnda det som mixningsrum, men det Àr inte vad det Àr till riktigt, lite halv, men det mesta sköts via lurar o gÄ pÄ kÀnn etc...

sÄ, det Àr stabilt byggt iaf...

Redigerat av GuitarArt
Postat
  IDF sa:
nu Àr ju rummet byggt ganska asymmetriskt, inte överdrivet men lite, och det gör ju att de allra vÀrsta stÄende vÄgorna försvinner lite..

Förklara lite bĂ€ttre... đŸ˜±

anvĂ€nd lite lĂ€ngre ord med andra slang 😉 har inte super koll pĂ„ allt!

Postat
  GuitarArt sa:
  IDF sa:
hehe ok.. nĂ€r jag dĂ„ har vart dĂ€r och spelat kan jag sĂ€ga sĂ„ hĂ€r..!! dĂ€mpa taket sĂ„ gott det gĂ„r!! vĂ„r trummis hörde bara sig sjĂ€lv och inget annat..  i annat fall, trigga alla trummor, kör ut i pat, lajna alla gitarrer o kör med ÂŽlurar!!! visst det lĂ„ter inte skoj, men fan vad man sparar hörsel.. đŸ˜±

sen vet ju inte jag hur rummet Ă€r byggt frĂ„n början om du har isolerat ordentligt för att komma Ă„t de lĂ€gre frekvenserna utan absorbenter pĂ„ vĂ€ggarna... berĂ€tta gĂ€rna.. 😛

Jo tacket har jag tÀnkt pÄ ett bra tag, fick förslag om en diffuser, men naaa, inte alls... hellre dÄ DrHans tak ;D

Helst inget line'at, kör öron plugs (Alpine)

ok...

Men slÀnga upp i tacket kanske 3 st absorbenter hyffsad storlek... sen vÀggen till höger eller vÀnster av trummorna?!

"mestreflekterande" ?? Annan term för det?

Men stl. pÄ absorbenterna? 1.5m * 0.70m & 10-25cm tjocka?? drygt 10 cm frÄn vÀggen... vore nÄt?

Bakom trummorna vet jag inte om det Àr nÄgon idee o slÀnga upp en backdrop, nÀr man slÀnger upp massa annat runt om dÄ sÄnna fall?

Men det Àr lite vÀl basigt, det kan jag hÄlla med om, sÄ hörnen mÄste göras nÄt Ät, eller nÄt annat likanande....

njae, en diffusor Ă€r inte direkt att tĂ€nka pĂ„ (tycker jag) i en replokal.. kanske om ni bygger om hela huset till en studio senare.. 😉 men dĂ„ e iofs kontr. rummet för litet.. 😉

tĂ€nkte bara ifall att ni hade kunna tĂ€nka er att köra lajnat.... 😄 de e inte lika skoj, men Ă€ndĂ„.. 😉

stick till nÀrmsta billiga byggvaruhus, byggmax eller bauhaus e billigast!! o skaffa typ 5-15cm tjocka isoleringsskivor typ: denna 19.95/kvm & 950 mm tjock

skÀr av dom sÄ det blir lagom storlek och klÀ in dom i fint o tunt tyg, detta Àr helt enkelt för att dom inte ska damma o jÀvlas. inte skoj med glasfiber i ögon o lungor..

sÀtt upp dom pÄ valfritt sÀtt!

taket:

sÀg att ni kör 1m breda o 1,5 m lÄnga. tvÄ pÄ bredden o kanske 4 pÄ lÀngden. dÄ lÀr ni mÀrka skillnad!!!

till bakre vÀggen (bakom trummisen) tror jag pÄ att skaffa ett feeetingdrapperi, ett backdrop helt enkelt.. och hÀng det i "vÄgor" sÄ fÄr ni aningen diffusion samt lite djupare absorption!!!!

"mest reflekterande" sÄ som det lÄter. en yta som reflekterar ett ljud.. ljudet studsar pÄ ytan!!!

absorption - ett materail "suger" upp ljudet..

diffusion - ett material eller en sak som sprider ut ljudet och skapar en naturligare och behagligare rumston.

bakom trummorna som sagt tror jag verkligen att en backdrop skulle göra underverk!!!!! det Àr ÀndÄ en hel vÀgg som bara reflekterar ljudet!!!

till hörnen kan ni ta samma recept som till taket, fast lite smalare, och helt enkelt bara skĂ€rma av hörnet.. ni behöver inte fylla hörnet, utan det rĂ€cker med att ni skĂ€rmar av det. som ett "A" , kanske itne bĂ€sta förklaringen, men frĂ„ga om du inte förstĂ„r.. 😉

Postat
  GuitarArt sa:
  IDF sa:

Förklara lite bĂ€ttre... 😉

anvĂ€nd lite lĂ€ngre ord med andra slang 😉 har inte super koll pĂ„ allt!

ok no more 4583851503494560794884833365477724923.jpg

đŸ˜±

assymetri - motsats till symmetrisk..

symmetri Àr nÀr tvÄ sidor(ex!) Àr exakt likadana.. typ 1700tals hus!

eller ett exakt fyrkantigt rum dĂ€r bĂ„de höger o vĂ€nster sida ser exakt likadana ut.. 😄

Postat
  IDF sa:
njae, en diffusor Ă€r inte direkt att tĂ€nka pĂ„ (tycker jag) i en replokal.. kanske om ni bygger om hela huset till en studio senare.. 😉 men dĂ„ e iofs kontr. rummet för litet.. đŸ˜±

tĂ€nkte bara ifall att ni hade kunna tĂ€nka er att köra lajnat.... 😉 de e inte lika skoj, men Ă€ndĂ„.. 😄

stick till nÀrmsta billiga byggvaruhus, byggmax eller bauhaus e billigast!! o skaffa typ 5-15cm tjocka isoleringsskivor typ: denna 19.95/kvm & 950 mm tjock

skÀr av dom sÄ det blir lagom storlek och klÀ in dom i fint o tunt tyg, detta Àr helt enkelt för att dom inte ska damma o jÀvlas. inte skoj med glasfiber i ögon o lungor..

sÀtt upp dom pÄ valfritt sÀtt!

taket:

sÀg att ni kör 1m breda o 1,5 m lÄnga. tvÄ pÄ bredden o kanske 4 pÄ lÀngden. dÄ lÀr ni mÀrka skillnad!!!

till bakre vÀggen (bakom trummisen) tror jag pÄ att skaffa ett feeetingdrapperi, ett backdrop helt enkelt.. och hÀng det i "vÄgor" sÄ fÄr ni aningen diffusion samt lite djupare absorption!!!!

"mest reflekterande" sÄ som det lÄter. en yta som reflekterar ett ljud.. ljudet studsar pÄ ytan!!!

absorption - ett materail "suger" upp ljudet..

diffusion - ett material eller en sak som sprider ut ljudet och skapar en naturligare och behagligare rumston.

bakom trummorna som sagt tror jag verkligen att en backdrop skulle göra underverk!!!!! det Àr ÀndÄ en hel vÀgg som bara reflekterar ljudet!!!

till hörnen kan ni ta samma recept som till taket, fast lite smalare, och helt enkelt bara skĂ€rma av hörnet.. ni behöver inte fylla hörnet, utan det rĂ€cker med att ni skĂ€rmar av det. som ett "A" , kanske itne bĂ€sta förklaringen, men frĂ„ga om du inte förstĂ„r.. 😉

lite "humm" om grejer har man, men det var vÀl tanken att driva lite studio dÀr, fast har mixnigsrumet i vardags rummet, ombyggt...

Jag har funderat pĂ„ det, t.ex bĂ„da kattaristerna stĂ„r i lyssnings rummet o sĂ„ngare o bas ute dĂ„... kan funka, vĂ€rt o testa iaf, testar man inte fĂ„r man inget veta 😉

men fĂ„r se hur dom andra killarna kĂ€nner sig bekvĂ€ma med det 🙂

Jo, men dÄ blire liten inköps lista imorgon.

men jag kör dĂ„ pĂ„ 10cm tjocka dĂ„? gör att hamna jĂ€mnt i siffra 😛

Jo, kan nog inte var sĂ„ jĂ€vla gött med massa jox i kroppen 😛

men det har man ju kollat upp lite, kontrukktioner pÄ absorbenter etc...!

men om man jag sÀtter nu i taket.. ska man kanske ha nÄt snett -> / ... mellan taket o en vÀggen kanske 3 st pÄ lÀngden? pÄ bÄda sidorna?

Hm, b-d bakom trummorna dĂ„, jo men sure, kan ju alltid se vad som hĂ€nder helt enkelt... det kan ju inte bli sĂ€mma liksom! 🙂

Jag sĂ„g nu att du glömde mellan slag, :doh: MEST-reflekternade... 😛 snacka om trött !! urgh!

Men anvĂ€nd gĂ€rna bilderna för att visa bildligt, kan fixa upp sĂ„ som jag tĂ€nkt mig med denna förkalring pĂ„ allt 🙂 det ger mer en helbild av hur det ska se ut, innan man Ă€r helt lost vart man Ă€r 😛 hehe

Postat
  IDF sa:

đŸ˜±

eller ett exakt fyrkantigt rum dĂ€r bĂ„de höger o vĂ€nster sida ser exakt likadana ut.. 😉

HAHA!! snacka om grovt lĂ„g humor! sĂ„nt gillar jag!! 😉

😉

hm ja, hela taket Ă€r ju riktigt symetriskt med golvet t.ex 😄 hehe! 😉

Postat (redigerat)

lite "humm" om grejer har man, men det var vÀl tanken att driva lite studio dÀr, fast har mixnigsrumet i vardags rummet, ombyggt...

bra det.. 😄 kan jag ta o komma över lite.. 😉

Jag har funderat pÄ det, t.ex bÄda kattaristerna stÄr i lyssnings rummet o sÄngare o bas ute dÄ... kan funka, vÀrt o testa iaf, testar man inte fÄr man inget veta tongue.gif

men fĂ„r se hur dom andra killarna kĂ€nner sig bekvĂ€ma med det🙂

kattaristerna?? đŸ˜±

jo precis, det skadar aldrig att pröva massvis med saker!!

Jo, men dÄ blire liten inköps lista imorgon.

men jag kör dÄ pÄ 10cm tjocka dÄ? gör att hamna jÀmnt i siffra tongue.gif

Jo, kan nog inte var sÄ jÀvla gött med massa jox i kroppen tongue.gif

men det har man ju kollat upp lite, kontrukktioner pÄ absorbenter etc...!

men det blir ju skitskoj!! sjÀlv kanske jag drar över till byggmax jag med o skaffar ngra meter jag med o dÀmpar lite i taket.. har mÀrkt att det lÄter lite för mkt, !!!

ne fy fan.. jag o farsan isolerade vinden pĂ„ det nya garaget som byggdes för massvis me Ă„r sen, och det enda skyddet vi hade var brillor o varsin tröja o binda runt munnen!! 😉

men om man jag sÀtter nu i taket.. ska man kanske ha nÄt snett -> / ... mellan taket o en vÀggen kanske 3 st pÄ lÀngden? pÄ bÄda sidorna?

jag tror att det blir bra om du sÀtter dom lÀngst med taket, dvs inte ngn onödig vinkel!! och den mÀngden blir nog galant!! kom pÄ att du helt enkelt kan sÀtta skruvar med snöre som hÄller upp abs. inge snyggtmen de funkar!!!!

Hm, b-d bakom trummorna dĂ„, jo men sure, kan ju alltid se vad som hĂ€nder helt enkelt... det kan ju inte bli sĂ€mma liksom!🙂

hmm. jo precis.. det kommer nog ta basfrekvenser sĂ„ det blir lite bĂ€ttre rum iaf.. 😉

o förresten, hoppas det gĂ„r bra med inköpet.. sjĂ€lv sĂ„ köper jag som tidigare nĂ€mnt lite o bygger absorbenter jag med imrgn, samt en ny förstĂ€rkare till min vinylspelare. 😉

Jag sÄg nu att du glömde mellan slag, :doh: MEST-reflekternade... tongue.gif snacka om trött !! urgh!

Men anvĂ€nd gĂ€rna bilderna för att visa bildligt, kan fixa upp sĂ„ som jag tĂ€nkt mig med denna förkalring pĂ„ allt 😛 det ger mer en helbild av hur det ska se ut, innan man Ă€r helt lost vart man Ă€r hehe

haha trött eller?? 😛

Redigerat av IDF
Postat
  GuitarArt sa:
  IDF sa:

đŸ˜±

eller ett exakt fyrkantigt rum dĂ€r bĂ„de höger o vĂ€nster sida ser exakt likadana ut.. 😄

HAHA!! snacka om grovt lĂ„g humor! sĂ„nt gillar jag!! 😛

😉

hm ja, hela taket Ă€r ju riktigt symetriskt med golvet t.ex 😉 hehe! 😛

😉

golvet Àr ju helt i Asymmetri med golvet!!!

taket lutar o det gör ju inte golvet!! 😉

Postat (redigerat)
  DrHans sa:
Åhh en Ă€n gĂ„ng nĂ„gon som gillade mitt absorbentbgge.

SÄg du attt jag hade byggt mindre med?

🙂

Jo jag la mÀrke till att du hade mindre med...

tĂ€nkte om man skulle ha flera smĂ„ eller fĂ„ stora 😄

Redigerat av GuitarArt
Postat

pröva o sĂ€tt dom med lutningen.. annars kanske rummet kĂ€nns tokmkt mindre!!! 😉

Postat
  IDF sa:
pröva o sĂ€tt dom med lutningen.. annars kanske rummet kĂ€nns tokmkt mindre!!! 😉

ok, men spelar ingen större roll om taket blir lite mindre i höjd, det Ă€r redan högt Ă€ven i början i lutningen! sĂ„... tĂ€nkte om det blev smidigast o sĂ€tta dom rakt, om dom skulle fylla sin funktion lika bra pĂ„ lutande tak med rak "sĂ€ttning" som jĂ€mns med det lutande!! 😄

Postat

Hopp, dÄ blev det sÄ hÀr.

dsc00238ae5.jpg

dsc00240sd9.jpg

dsc00241nz8.jpg

dsc00243km7.jpg

lÄter hur förbannat jÀvla bra som helst nu assÄ... tog verkligen fram alla instrument sÄ man har vad man gör!

det kommer oxĂ„ en backdrop bakom trummorna! 😄

Ska se ifall jag kan fixa bĂ€ttre bilder oxĂ„! 🙂

Postat

fan va kul att det blev bĂ€ttre.. 😄

sjÀlv byggde jag en abs. idag (egentligen tvÄ stycken men den ena anvÀnds o inte den andra!!)

blev helt ok.. hÄller pÄ med en ganska stor diffusor nu att ha bakom mig!!kommer köra upp en absorbent i taket.. (dom blev vÀldigt stora!!)

och kommer fortsÀtta byggnationen i helgen!!!

och förresten, hur satte ni upp era i taket? snygg uppsĂ€ttning.. 🙂

Postat
  GuitarArt sa:
Hopp, dÄ blev det sÄ hÀr.

dsc00238ae5.jpg

Hur ska man kunna spela nĂ€r hon sitter pĂ„ vĂ€ggen? 😄

Förresten sĂ„ Ă€r era tvĂ„ avatarer vÀÀldigt lika 🙁

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.