Jump to content
Annons

Förslag på micpreamp 3000-6000 kronor?


Jarviguy

Recommended Posts

Det blev en SPL Gold Mike för en ganska billig penning. Tycker den låter väldigt bra för de pengarna. Det blev ett par Adam A7 monitorer också. De har dock inte kommit ännu, längtar!

Läckert!

Tänkte du på att samtidigt beställa dämpkuddar att placera mellan monitorerna och underlaget...? Auralex MoPads eller GA Acoustics IsoMon...

eller bara sätta frigolit stoppat med typ under.. jag tog frigolitbitar från ngn rackpryl jag köpte från MB o fyllde med gamla tyger.. funkar galant..

edit: det är inte hårt frigolit utan ganska mjuk!!

spelar man inte dunderhögt hela tiden med feting djupbas, så är fan inte mopads eller liknande nödvändigt!! visst att man får upp högtalarna och lite så, men det finns definitivt andra alternativ. sen är dom onödigt dyra med.. det är ju liksom bara skumplast...

Redigerat av IDF
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Det blev en SPL Gold Mike för en ganska billig penning. Tycker den låter väldigt bra för de pengarna. Det blev ett par Adam A7 monitorer också. De har dock inte kommit ännu, längtar!

Läckert!

Tänkte du på att samtidigt beställa dämpkuddar att placera mellan monitorerna och underlaget...? Auralex MoPads eller GA Acoustics IsoMon...

eller bara sätta frigolit stoppat med typ under.. jag tog frigolitbitar från ngn rackpryl jag köpte från MB o fyllde med gamla tyger.. funkar galant..

edit: det är inte hårt frigolit utan ganska mjuk!!

spelar man inte dunderhögt hela tiden med feting djupbas, så är fan inte mopads eller liknande nödvändigt!! visst att man får upp högtalarna och lite så, men det finns definitivt andra alternativ. sen är dom onödigt dyra med.. det är ju liksom bara skumplast...

Nja - fast skumplast och akustikskum är inte riktigt samma sak... 😉

En budgetlösning, som jag nog tror är bättre än din frigolitlösning, är annars att klippa sönder ett polyeten-liggunderlag (finns hos Jula för 39:-, har jag för mig) i lagom bitar och lägga 3-4 lager av det under monitorerna. Det blir också ok - men inte riktigt lika effektivt som MoPads - och definitivt inte lika snyggt. 😉

Annars tycker jag inte att 369:- för en sats riktigt snygga monitorkuddar är särskilt mycket när man köper monitorer som ligger på 9000:-... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Det blev en SPL Gold Mike för en ganska billig penning. Tycker den låter väldigt bra för de pengarna. Det blev ett par Adam A7 monitorer också. De har dock inte kommit ännu, längtar!

Läckert!

Tänkte du på att samtidigt beställa dämpkuddar att placera mellan monitorerna och underlaget...? Auralex MoPads eller GA Acoustics IsoMon...

eller bara sätta frigolit stoppat med typ under.. jag tog frigolitbitar från ngn rackpryl jag köpte från MB o fyllde med gamla tyger.. funkar galant..

edit: det är inte hårt frigolit utan ganska mjuk!!

spelar man inte dunderhögt hela tiden med feting djupbas, så är fan inte mopads eller liknande nödvändigt!! visst att man får upp högtalarna och lite så, men det finns definitivt andra alternativ. sen är dom onödigt dyra med.. det är ju liksom bara skumplast...

Nja - fast skumplast och akustikskum är inte riktigt samma sak... 😉

En budgetlösning, som jag nog tror är bättre än din frigolitlösning, är annars att klippa sönder ett polyeten-liggunderlag (finns hos Jula för 39:-, har jag för mig) i lagom bitar och lägga 3-4 lager av det under monitorerna. Det blir också ok - men inte riktigt lika effektivt som MoPads - och definitivt inte lika snyggt. 😄

Annars tycker jag inte att 369:- för en sats riktigt snygga monitorkuddar är särskilt mycket när man köper monitorer som ligger på 9000:-... 😉

vad är det egentligen som skiljer akustikskum från plastskum då!??

mina fungerar skitbra.. har lyssnat ordentligt på mitt bord och det rör sig nästan ingen bas där.. o sen att dom är vita gör sig lite snyggare än sönderklippta sittunderlag.. 😉

ang. priset, tycker jag det handlar om prioriteringar.. kan man ta dom pengarna o lägga på bra kabel och sen mecka sitt själv är det ju bra!! och vad gör egentligen en skumkudde mot ett rum som är akustiskt bristfälligt !! 🙂

8som så många hemmastudior är!!)

Redigerat av IDF
Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)
vad är det egentligen som skiljer akustikskum från plastskum då!??

Frekvensabsorbering. I riktiga produkter har det dessutom gjort mätningar i laboratoriförhållanden, så du vet vad du köper och vad du får. Allt annat är lotto (men inget utesluter att det INTE skulle kunna fungera bra också med stickade strumpor t.ex)

Link to comment
Dela på andra sajter

Läckert!

Tänkte du på att samtidigt beställa dämpkuddar att placera mellan monitorerna och underlaget...? Auralex MoPads eller GA Acoustics IsoMon...

Nej det har jag inte beställt. Vilka rekommenderar du? Vill lägga beställning på det så snart som möjligt, vill ju att det ska låta bra då jag får monitorerna!

Jag har tänkt att lägga en HiFi-högtalare ovanpå Adam-monitorn vilket borde bli en tyngd på 8+3 kg. Blir det sämre "effekt" på dämpningen ju mer tyngd det blir? Jag har monitorställ med Spikes på och just nu har jag skurit vinkork och ställt dem på. Men jag tror inte att de kommer att palla tyngden sen. Funderar på att köpa golvskydd i filt och sätta på tiokronor och lägga dem under.

Redigerat av Jarviguy
Link to comment
Dela på andra sajter

Annars tycker jag inte att 369:- för en sats riktigt snygga monitorkuddar är särskilt mycket när man köper monitorer som ligger på 9000:-... 😆

Det är så jag tänker också. Har jag lagt så mycket pengar på monitorer kan jag lika väl lägga lite till för att få ut så mycket som möjligt av dom...

Link to comment
Dela på andra sajter

Adam gör jätteroliga högtalare! Grattis! ..mjuka å goa, sköna att arbeta med. Jag såg att du precis att köpt preamp, men vill tipsa om en klassiker iaf för några sköna tusenlappar. Telefunken V72/V76 - tänk dig en saftig oxfilé med gräddsås, plus pepprig steksky ovanpå.. den dryper fett och osar himmel! Finns ofta på ebay i tyskland.

steksky-preamp

Tyskland + ljud = välljud

PS Heja Norrköping för övrigt! En del bra skit därifrån..

Redigerat av jkn
Link to comment
Dela på andra sajter

Läckert!

Tänkte du på att samtidigt beställa dämpkuddar att placera mellan monitorerna och underlaget...? Auralex MoPads eller GA Acoustics IsoMon...

Nej det har jag inte beställt. Vilka rekommenderar du? Vill lägga beställning på det så snart som möjligt, vill ju att det ska låta bra då jag får monitorerna!

Jag har tänkt att lägga en HiFi-högtalare ovanpå Adam-monitorn vilket borde bli en tyngd på 8+3 kg. Blir det sämre "effekt" på dämpningen ju mer tyngd det blir? Jag har monitorställ med Spikes på och just nu har jag skurit vinkork och ställt dem på. Men jag tror inte att de kommer att palla tyngden sen. Funderar på att köpa golvskydd i filt och sätta på tiokronor och lägga dem under.

Jag skulle nog föredra MoPads från Auralex i så fall. IsoMon är mjukare och passar därför bäst till förhållandevis lätta monitorer.

Du kan gärna lägga någon absorbent mellan de två högtalarna också...

Spikes på stativet kan du egentligen ta bort - för den enda effekt sådana har, är kosmetisk - men å andra sidan så spelar det förstås ingen större roll om du placerar dämpkuddar mellan monitorer och stativ.

Link to comment
Dela på andra sajter

Adam gör jätteroliga högtalare! Grattis! ..mjuka å goa, sköna att arbeta med. Jag såg att du precis att köpt preamp, men vill tipsa om en klassiker iaf för några sköna tusenlappar. Telefunken V72/V76 - tänk dig en saftig oxfilé med gräddsås, plus pepprig steksky ovanpå.. den dryper fett och osar himmel! Finns ofta på ebay i tyskland.

steksky-preamp

Tyskland + ljud = välljud

PS Heja Norrköping för övrigt! En del bra skit därifrån..

Tack!

Jag ska hålla utkik efter telefunkisar så fort min ekonomi har hämtat andan 😆

NORRKÖPING FÖR TJYVEN!!! IFK Norrköping, Mailn Baryard, spårvagnar, Kungens rondell, you name it! Norrköping är för övrigt Sveriges pizzeriatätaste stad. Helt sjukt många. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle nog föredra MoPads från Auralex i så fall. IsoMon är mjukare och passar därför bäst till förhållandevis lätta monitorer.

Du kan gärna lägga någon absorbent mellan de två högtalarna också...

Spikes på stativet kan du egentligen ta bort - för den enda effekt sådana har, är kosmetisk - men å andra sidan så spelar det förstås ingen större roll om du placerar dämpkuddar mellan monitorer och stativ.

Mopads får det bli i så fall.

Vad skulle det vara för absorbent? Funkar hur?

Borde inte spikes ta bort lite vibrationer? Det spelar iof kanske ingen roll om man, som du säger, lägger dämp mellan monitor och stativ.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle nog föredra MoPads från Auralex i så fall. IsoMon är mjukare och passar därför bäst till förhållandevis lätta monitorer.

Du kan gärna lägga någon absorbent mellan de två högtalarna också...

Spikes på stativet kan du egentligen ta bort - för den enda effekt sådana har, är kosmetisk - men å andra sidan så spelar det förstås ingen större roll om du placerar dämpkuddar mellan monitorer och stativ.

Mopads får det bli i så fall.

Vad skulle det vara för absorbent? Funkar hur?

Borde inte spikes ta bort lite vibrationer? Det spelar iof kanske ingen roll om man, som du säger, lägger dämp mellan monitor och stativ.

Mellan högtalarna behövs ingen så bra absorbent som MoPads eller liknande, utan där duger typ det där liggunderlaget från Jula utmärkt, i bara ett lager. Svart är förmodligen att föredra... 😳

Det är nog bara jag som är så extrem, att jag har MoPads mellan de monitorer som ligger på varandra också... 😎

Det enda som händer med spikes, är att vibrationerna koncentreras till några små punkter i stället för att spridas ut över hela ytan. Det blir inte mindre energi som transporteras bara för att ytan blir mindre, utan det blir i stället betydligt kraftigare i de små punkterna i stället... Vissa spikes-tillverkare har kommit på det, så nu kan man ibland hitta spikes med inbyggda absorbenter på i stället... :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle nog föredra MoPads från Auralex i så fall. IsoMon är mjukare och passar därför bäst till förhållandevis lätta monitorer.

Du kan gärna lägga någon absorbent mellan de två högtalarna också...

Spikes på stativet kan du egentligen ta bort - för den enda effekt sådana har, är kosmetisk - men å andra sidan så spelar det förstås ingen större roll om du placerar dämpkuddar mellan monitorer och stativ.

Mopads får det bli i så fall.

Vad skulle det vara för absorbent? Funkar hur?

Borde inte spikes ta bort lite vibrationer? Det spelar iof kanske ingen roll om man, som du säger, lägger dämp mellan monitor och stativ.

Mellan högtalarna behövs ingen så bra absorbent som MoPads eller liknande, utan där duger typ det där liggunderlaget från Jula utmärkt, i bara ett lager. Svart är förmodligen att föredra... 😉

Det är nog bara jag som är så extrem, att jag har MoPads mellan de monitorer som ligger på varandra också... 😛

Det enda som händer med spikes, är att vibrationerna koncentreras till några små punkter i stället för att spridas ut över hela ytan. Det blir inte mindre energi som transporteras bara för att ytan blir mindre, utan det blir i stället betydligt kraftigare i de små punkterna i stället... Vissa spikes-tillverkare har kommit på det, så nu kan man ibland hitta spikes med inbyggda absorbenter på i stället... 🙂

Jaha. Missförstod. Trodde du menade någon absorbent mellan monitorerna. Förstod inte att det var mellan monitor och högtalare...

Ok, då vet jag lite mer om spikes. Tackar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Adam gör jätteroliga högtalare! Grattis! ..mjuka å goa, sköna att arbeta med. Jag såg att du precis att köpt preamp, men vill tipsa om en klassiker iaf för några sköna tusenlappar. Telefunken V72/V76 - tänk dig en saftig oxfilé med gräddsås, plus pepprig steksky ovanpå.. den dryper fett och osar himmel! Finns ofta på ebay i tyskland.

steksky-preamp

Tyskland + ljud = välljud

PS Heja Norrköping för övrigt! En del bra skit därifrån..

Tack!

Jag ska hålla utkik efter telefunkisar så fort min ekonomi har hämtat andan 🙂

NORRKÖPING FÖR TJYVEN!!! IFK Norrköping, Mailn Baryard, spårvagnar, Kungens rondell, you name it! Norrköping är för övrigt Sveriges pizzeriatätaste stad. Helt sjukt många. 🙂

..Eldkvarn, Blå tåget, Spånka, Kaah + SLS, Cod Lovers, Sonic Surf City, Kalle Baah 😏 Billig bärs, nedlagda industrier, arbetslöshet, ryska sjömän - och som sagt, en dj--lä massa pizza. Nkpg is for da ruff n da tuff.

..hooka gärna upp en v72/v76 när du har råd. Instant pleasure.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Jag har ätit pizza med Jarviguy enda gången jag har varit i norrköping, vi hade ett gig med sparrow (myspace/sparrowswe) där jarviguy skötte ljudet.

Stabil gubbe! han har dessutom proddat Sparrows senaste ep, som jag dock ej är med på.

Pizzan var inte så imponerande dock. tror pizzerian hette nåt i stil med himlagott eller nåt. falsk marknadsföring.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen som vill köpa min sprillans Aphex då???

(kolla länken i min signatur)...åker bort på äventyr några dar och kan inte svara på PM/Mail förrän på Onsdag nästa vecka, om det är nån som vill att jag tar med den så åker jag tidigt i morgon bitti-mot Stockholm i första hand och då får ni vara snabba i kväll!!! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ätit pizza med Jarviguy enda gången jag har varit i norrköping, vi hade ett gig med sparrow (myspace/sparrowswe) där jarviguy skötte ljudet.

Stabil gubbe! han har dessutom proddat Sparrows senaste ep, som jag dock ej är med på.

Pizzan var inte så imponerande dock. tror pizzerian hette nåt i stil med himlagott eller nåt. falsk marknadsföring.

Grillkeps, är du gitarrist-Johannes?

Hmm, inte helt stolt över Sparrows senaste. Eller snarare, jag kunde gjort den mycket bättre om jag haft lite mer tid. Var en stressig period med stundande Eskju-inspelning på gång. Jag har inte vågat säga något till Marcus, men jag la ungefär ner en timma per låt på mixandet. Och jag gjorde det i mina nya AKG240 som jag inte kände då. Men han och alla andra verkar nöjda. Jag är dock mycket nöjdare med mixen på förra EPn. Och då hade jag lite mer gitarrer att leka med...

Så du dissar Gu va gott!? Har för mig att ni inte var nöjda med kebaben. Men det var för att ni serverades riktig kebab, alltså nötkött. Inte som i Jönköping där man kallar gyros för kebab, som är fläskkött! Upprörande 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...