Jump to content
Annons

MIDI i en sequenser. Är jag trög..?


Prenumerant

Recommended Posts

Tack för att du läser detta. Jag har försökt att hitta ett svar på denna fundering i tidigare forumtrådar, men det verkar vara en sån självklar sak att förstå att ingen annan än jag har behövt skriva ett inlägg om det. 😄

Jag har en nyinköpt keyboard (Yamaha DGX-620) som tydligen inte går att spela in på datorn i realtid med, för den har inga MIDI in/out/through-portar och allt vad det heter. Men istället vill den spara/konvertera det jag spelar in i keyboardens inbyggda minne till SMF-filer (Standard MIDI file) så att jag kan få öppna dem i valfritt "sequenser"-program istället.

Och det är där som mitt frågetecken tornar upp. Vad är det tänkt att jag ska använda dessa MIDI-filer till? För de låter ju verkligen inte som när jag "spelade in" dem, och vad var det då för mening att ha ett sånt flådigt ljud i keyboarden när det ändå inte "följde med" när jag överförde mina pianostycken till datorn..?

Är det så att jag på något sätt kan använda MIDI-filerna i t.ex. "Garritan Personal Orchestra" (Kontakt Player), och liksom bara låta dem spelas upp i den inbyggda flygeln så att ljudet låter klokt igen? (Vilket kanske betyder att jag slipper spela i realtid..?)

Jag är 22 år men förstår inte mycket av det här ändå 😄

Jag blir mycket tacksam till den som kan ge mig någon fingervisning om vad som menas. Det här måste, som sagt, vara någonting väldigt grundläggande - men jag har ju inte hunnit komma igång än. Det är nu nu jag försöker börja!

Tack, tack.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Många frågor på en gång. Midi är enstandard för att skicka information om ton, anslag , tidsplacering etc MEN INTE LJUDET I SIG. Grundtanken var att kunna stå och spela vid synt A men att synt B hörs. Midi innehåller alltså inga ljud utan bara information om HUR ljudet ska spelas upp.

Har du ett nyare keyboard ska du kunna köra denna info via USB/firewire och spela i realtid.. Vill du absolut ha ljuden från synten så är det audioinspelning som gäller: Line out från synten till valfri data/kassett/rullbandare, Rekomenderas ej av mig!

Vad har du för inspelningsprogram? Jag tror att det är där skon klämmer....................

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en nyinköpt keyboard (Yamaha DGX-620)

Joho!! Den har både MIDI-portar och USB-port!

Köp en USB-kabel och koppla mellan datorn och keyboarden, så dyker keyboarden upp som ett midi-interface i datorn.

Sen är det bara att lira på tangenterna och spela in på midispår i datorns musikprogram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kikade in på www.yamaha.com eftersom jag tyckte det lät konstigt att din keyboard inte har MIDI.

Din DGX-620 har istället för vanliga MIDI-anslutningar MIDI via USB (den heter USB to host). Om det inte följde med någon USB-sladd så köper du en på närmaste datorbutik.

Du kan alltså spela in midi-informationen direkt till datorn från din keyboard in i valfritt sequencer-/inspelningsprogram, och därefter välja att spela upp det antingen genom keyboardens egna ljud, eller med andra ljudkällor (som till exempel Garritan Personal Orchestra).

EDIT: Linus hann före... men har den verkligen old school MIDI-anslutningar? :rolleyes:

Redigerat av Linkowich
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tackar för alla svar 🙂

Jo, jag har kommit underfund med att den har någon sorts USB-MIDI (USB to Host) - men det hände ärligt talat inte så mycket mer än att jag fick installera keyboardens drivrutin när jag dunkade igång den. Så då blev jag fundersam. Men lösningen sitter nog, som dede sa, i just valet av inspelningsprogram, och kopplingarna i datorn. Har ett ESI Juli@ ljudkort med en hel massa goa ingångar på, men eftersom min keyboard bara vill leka med USB har jag inte haft någon nytta av att använda ljudkortet än (lyssnar fortfarande på musik genom datorns inbyggda) - och jag har tidigare dessutom bara använt en liten portastudio som skötte allt - så jag tror nog att jag måste ta och ändra lite inställningar i Audacity (inspelningsprogrammet), eller kanske ta och köpa ett lite hetare inspelningsprogram :rolleyes:

Tack igen, nu har jag lite mer att gå på! 🙂

Redigerat av Prenumerant
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...