Jump to content
Annons

Rattlesnake...


Rattlesnake

Recommended Posts

Howdy,

Man bör väl presentera sig för resten av er… *lyfter på hatten*

Namnet var Rattlesnake, Roger Rattlesnake. Förnamnet fick jag strax efter födseln, efternamnet för snart 20 år sedan av en kompis som tyckte jag behövde ett artistnamn när jag spelade i ett cowboyrockband. Undrar om han visste att ”Roger Rattlesnake” är anagram till ”oreglerat knaster”, ”orkestertalanger” och ”garnera klosetter” :rolleyes: .

Har pysslat med låtsnickeri och inspelningar sen … slutet av 70-talet (ja, lyssna nu så ska farbror berätta). Först med bouncing mellan två kassettbandare, sedan sound-on-sound på en Phillips rullbandare som också hade post-fade vilket var en hemsk funktion för nedtoning i efterhand à la avmagnetisering. Begreppet icke-destruktiv editering var inte riktigt uppfunnet… Sen följde bouncing igen, fast på ett dubbelkassettdäck där varje generation blev uppitchad en kvartston , kassettporta, studiobesök med 8, 16 och 24-kanalare, Voyetra DOP på en P75:a, hemstudio med digitalporta och sedemera Cubase SE på PC. Musikerkarriären består av att ha lirat bas i ett gäng gäng, nån gång gitarrist. Ett par vinylsinglar och ett par CD-album, samt några spår på div samlingsalbum har det blivit. Solokarriären är begränsad till en kassett i 30 ex utgiven 1986 (slutsåld).

Är någorlunda frisk och äger bara fem gitarrer och två basar, och endast två av dessa har nåt slags värde (Fender strata -74, Höfnerbas -67). Använder också Roland TD3, JV1010 samt en del mjukvarukrafs för att krydda anrättningen, som folk mest brukar tycka smaka sextiotalsinfluerat typ Kinks o Monkees. Jag har en garagestudio på 7 kvadrat där allt nämnt ovan och lite till är inknökat; publikrekordet är fyra personer. Försöker jag slå det får någon sätta upp en mässingsplakett till minne av dessa.

Åker Saab V4 kombi. Nu vet ni allt. Jo, jag håller till i Gävletrakten förresten.

Pheuh, det är jobbigt att skriva om sig själv, men nu är det klart! Fick man ta en öl? 🥰

/Roger

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tack för ölen och alla glada tillmälen! Nu känner jag mig välkommen! 😄

"Sötis"? 😄 Hrmm, nåja.

Thimmie: Ja, V4 kombi är koolt. Det fanns f ö en restaurang i Göteborg som hette V4 kombi en gång i tiden. Full med Saabattiraljer. Innan jag drar av mig bootsen hoppas jag att jag också har ägt en Saab tvåtaktare, kortnos...

Maxmaxmax: jag känner också vi kan ha något gemensamt. Kan det vara Yamaha MT2X? Eller att jag laddade ner Happy families alla låtar förra veckan? Eller att ditt cowboygäng låter precis som mitt lät? Hmm, nåt är det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är någorlunda frisk och äger bara fem gitarrer och två basar

Det är sjukt att ha fler gitarrer än så, eller? 🙂

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...