Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Ska spela in sång, har en hyfsat bra mic och använder puffskydd, men får ett ilande nästa visslande ljud vid inspelning av sång då jag uttalar schh-ljud, typ "She". Har ni tips och råd om hur jag slipper det och om det är möjligt att få bort det i efterhand vid redan inspelat material?

Annons
musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

Hmm... använder du digital hårdvara? Om man spelar in med mikar kopplade till digitala enheter (digital hårdvara) så kan det lättare uppstå tjutande/visslande missljud jämfört med om du hade spelat in på analog utrustning, såsom mikar till analogt mixerbord och rullbandare t.ex.

Jämför digital videokamera t.ex. Även där kan uppstå visslande biljud vid mikupptagningar.

Få bort det i efterhand kräver någon mjukvara som kan skära lämpligt i redan inspelat material. Det är svårt att göra utan att det andra ljudet påverkas. Har du något ställe på bandet/skivan där ENDAST missljudet hörs så spelar du oftast in den snutten i musikredigeringsprogrammet, så att programmet minns hur det som ska raderas bort låter, vilka frekvenser det har alltså.

Jag har själv köpt ett program hos 4Sound-kedjan från Steinberg som heter Clean Version 5, för cirka en femhundring. Det kan ta bort knaster och brum samt brus från inspelningar. Om det kan ta bort dylika missljud som du menar, det vet jag inte. Ännu. Jag har aldrig använt det, men ska börja göra det för att lägga en del gamla LP på cdr för eget bruk - låtar som jag annars aldrig skulle spela och slita ut.

😄

:musik

Postat

Så om jag kopplat micen till min mixer och via den spelat in på t ex Cubase hade jag haft mindre visselmissljud än om jag som nu kopplar in micen direkt till min digitalporta?

Postat (redigerat)

Det troligaste är att det handlar dels om sångteknik och dels om micplacering.

Hur är micen monterad nu - och vilket avstånd etc är det till munnen? Är micen vinklad på något sätt eller sjunger du rakt in i micen? Var finns puffskyddet?

Redigerat av Claes
musik (oregistrerad)
Postat

Så KAN det vara. Om du använder digital inspelningsutrustning, så se till att volymen in ALDRIG är för hög. Då kan det vissla eller rentav klippa. Om man spelar in på analog porta så kan det i värsta fall börja dista så smått, men bara om visaren står på rött och slår i taket länge. På digital utrustning räcker det med bara ett ögonblick för att det ska taata sig...

Jämför även DAT-bandspelare t.ex. Om jag spelar in på min DAT och har kopplat vanliga analoga kablar mellan den och inspelningskällan (kanske ett klassettdäck eller ett externt ljudkort till pc) så låter det bra hela tiden, såvida jag inte låter DAT-bandarens inspelningsstaplar slå i taket precis hela tiden, för då kan det ju dista såklart. När jag kopplar via digitala ingångarna hos DAT-bandaren å andra sidan och till mitt externa ljudkort, så krävs det bara att den ligger på rött en tiondel för at det ska låta för jäkligt, spricka upp, nästan hacka. Om jag av misstag sätter för hög volym in från ljudkortet till DAT-bandaren digitalt från början (eller närsomhelst egentligen), så börjar det tjuta och vissla. Svar ja.

Postat

Tack för svaren! Splatfish verkar fungera rätt bra, men man vill ju trots allt ha det rätt från början utan att förvränga sången allt för mycket med plugins.

Jag har micen kanske 30 cm ifrån mig och puffskyddet kanske 25 cm från micen. Jag sjunger rakt emot micen. Tidigare har jag sjungit mot sidan av micen (ej mot micen utan i luften) och då har jag sluppit de där hemska ljuden, kanske ska fortsätta med det?

musik (oregistrerad)
Postat
Tack för svaren! Splatfish verkar fungera rätt bra, men man vill ju trots allt ha det rätt från början utan att förvränga sången allt för mycket med plugins.

Jag har micen kanske 30 cm ifrån mig och puffskyddet kanske 25 cm från micen. Jag sjunger rakt emot micen. Tidigare har jag sjungit mot sidan av micen (ej mot micen utan i luften) och då har jag sluppit de där hemska ljuden, kanske ska fortsätta med det?

Försvinner de när du sjunger från sidan mot miken, så innebär det bara att du lika gärna kan sänka volymen vid inspelningen, men fortsätta sjunga rakt framifrån.

😄

Postat

Helt rätt. Antingen sjunger du lite bredvid micen - eller kanske ännu hellre, höj micen lite och vinkla den svagt ner, så slipper du komma ihåg att sjunga bredvid... 😄 Avståndet är precis lagom för de flesta micar.

musik (oregistrerad)
Postat

Helt rätt. Antingen sjunger du lite bredvid micen - eller kanske ännu hellre, höj micen lite och vinkla den svagt ner, så slipper du komma ihåg att sjunga bredvid... 😄 Avståndet är precis lagom för de flesta micar.

När jag läser detta är det inte utan att jag börjar undra vad det är för mik vi talar om? Jag har aldrig varit med om att man inte kunnat rakt in i sångmiken, utan att få visslande biljud.

Sänk volymen bara.

😉

Postat

När jag läser detta är det inte utan att jag börjar undra vad det är för mik vi talar om? Jag har aldrig varit med om att man inte kunnat rakt in i sångmiken, utan att få visslande biljud.

Sänk volymen bara.

🙂

Det kanske är så när du sjunger, men alla är inte konstruerade likadant, så det kan skilja från person till person.

Har man micen rakt fram, är det dessutom större risk att kraftiga puffar slår igenom puffskyddet lite grand, så det bästa är egentligen att ha micen placerad med membranet ungefär i höjd med näsan och vinkla den ner så att den pekar mot munnen. Luftströmmen går visserligen alltid svagt neråt, men det känns säkrare att komma lite längre ifrån sådana obehagligheter... 😉

musik (oregistrerad)
Postat
Det kanske är så när du sjunger, men alla är inte konstruerade likadant, så det kan skilja från person till person.

Biljudet kommer ju från miken och inte sångaren. Det är alltså miken som inte KLARAR rösten i detta fall då?

😄

Postat

Biljudet kommer ju från miken och inte sångaren. Det är alltså miken som inte KLARAR rösten i detta fall då?

🙂

Nja - jag tror faktiskt inte att det är mikrofonen. De flesta stormembranare klarar ett ljudtryck som motsvarar att stå bakom ett jetplan när det ska lyfta (ca 130dB) - och så starkt kan man nog inte sjunga. 😉 Puffar kan få membranet att slå i botten vid mycket lägre ljud och det är därför man vill ha puffskydd, men just när det gäller sibilanser (s-ljud), så handlar det nästan alltid om placering - och även i viss mån om sångteknik.

musik (oregistrerad)
Postat
Nja - jag tror faktiskt inte att det är mikrofonen, just när det gäller sibilanser (s-ljud), så handlar det nästan alltid om placering - och även i viss mån om sångteknik.

Detta var intressant! Så det är sångarens fel alltså? Vad är det för en sångare?

😉

Postat

Det finns ju en anledning till att "De-Essers" konstruerades ju 😉.. Dom fanns redan på 70-talet.. en slags limiters om dämpade det område där dessa visslanda sång-ljud kunde uppstå på.. Men jag uppskattar att du försöker micka rätt från början.. Ju bättre orginaljud man har ju mindre behöver man bearbeta det i slutändan.

Ett sätt att slippa behöva en de-esser är att sjunga på längre avstånd från micken ( 40cm~100cm) och ha en bra sttormembransmic.. BRA akustik och BRA mic-preamp.. .. Meeeen det är ganska dyrt sätt ju.. 🙂

Postat

Jag tror inte detta är särskilt ovanligt, du kanske gör det själv utan att tänka på det? Har till och med hört professionella inspelningar där man kan höra detta. Exempel på sådana ord är t ex "days".

Jag tror jag fortsätter med att sjunga in från sidan av micen, eller som någon föreslog, att vinkla ner micen. Det är bra tips.

musik (oregistrerad)
Postat

Jag tror snarare att jag har mikar som inte har sådan frekvenskurva. Många av dagens mikar kan ha en topp eller platå runt 3 kHz, 5 kHz eller 10 kHz t.ex.

Jag har en gammel mik...

😏

Postat
Jag tror snarare att jag har mikar som inte har sådan frekvenskurva. Många av dagens mikar kan ha en topp eller platå runt 3 kHz, 5 kHz eller 10 kHz t.ex.

Jag har en gammel mik...

🙂

Ok - då kanske den inte ens tar upp dessa problemfrekvenser... 😉

Många micar är, som du säger, höjda irriterande mycket runt 8-10kHz för att ge ett "krispigt" och "luftigt" sound - när det i själva verket mest blir stickigt och jobbigt... 😎

Postat
Ska spela in sång, har en hyfsat bra mic och använder puffskydd, men får ett ilande nästa visslande ljud vid inspelning av sång då jag uttalar schh-ljud, typ "She". Har ni tips och råd om hur jag slipper det och om det är möjligt att få bort det i efterhand vid redan inspelat material?

Är du rappare? I så fall kan det vara en skottskada i lungan som spökar... 😎

psssssssss-swssssssssssssssseeeelll

Postat (redigerat)

He, he rappare?..nä. Jag är inte tillräckligt ball. I'll stick to my punk roots brotha'

Redigerat av Soxic
musik (oregistrerad)
Postat

Punk? Det är väl mycket coolare än rap, tycker jag! Fast jag är inte den som är den...Grandmaster Flash & the Furious Fives "The Message" är en riktig höjdarraplåt, riktigt grymt bra!

Och så är det som Claes nämnde - så slapp jag - mina mikar klarar nog inte de frekvenserna, eller så är de inte upphöjda vid 8-10 kHz.

Hoppas du kommer till lösning med sånginspelningarna. Jag ser fram emot att få höra något Stranglers-influerat nu då...

😄

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.