Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej,

Jag har precis flyttat ut min studiohörna ur huset och ut till en liten "bod" som jag fixat lite.. Detta ska tjÀnstgöra som programerings/editeringsrum dÄ jag sÄ smÄningom kommer bygga en större studio med inspelningsrum i dubbelgaraget. VÀggar och tak Àr gips och det ligger ett klicktrÀgolv.

NĂ€r jag flyttat in och skulle börja jobba blev jag dock förskrĂ€ckt. Allt studsade runt och basen lĂ€t annorlunda överallt. Man fattar ingentig! Jag ska Ă€ven sĂ€ga att jag suttit i ett rum utan akustikbehandling innan, sĂ„ jag Ă€r inte sĂ€rskillt krĂ€sen. Men detta rum GÅR inte att jobba i.

Jag började kolla in pÄ forumet och sÄg att det finns mÄnga som vet mycket om detta. Hoppas nÄgon har tid att tipsa lite...jag har kollat in den hÀr trÄden:

https://www.studio.se/index.php?showtopic=31133

Jag satt pĂ„ lĂ„ngsidan i ena hörnet och efter att ha lĂ€st lite i den hĂ€r trĂ„den förstĂ„r jag att det nog var den sĂ€msta möjliga platsen 😆

mÄtten Àr 336*212 och dörren sitter pÄ ena kortsidan. Ett fönster finns pÄ lÄngsidan.

Lite tips nÄgon? Man kanske kan utgÄ frÄn skissen i trÄdlÀnken? Eller ska man tÀnka pÄ nÄgot annat sÀtt?

obs. detta Àr ett lyssningrum jag kommer inte att spela in nÄgot hÀr.

MVH Jocke

Om ni vill veta vad jag sysslar med för musik kan ni kolla in pÄ:

www.myspace.com/laurasweden

www.myspace.com/isabelguzman

Redigerat av jockoma
Annons
Postat

Åk till byggvaruhuset och köp nĂ„gra balar rockwool markisolering. Finessen med de skivorna Ă€r att de Ă€r tillrĂ€ckligt stabila för att hĂ„lla ihop av sig sjĂ€lv. SĂ„ fort du stĂ€llt in dem i rummet, gĂ€rna i hörnen lĂ€r du höra skillnad pĂ„ basen.

SÄdÀr 7-10cm tjocka Àr lagom.

Vill du snygga till det, slÄ in skivorna en och en i till exempel lakansvÀv. Mest effekt fÄr du om du hÀnger dem sÄdÀr 10 cm ut frÄn vÀggen. Alternativt, sÀtt dem pÄ snedden tvÀrs hörn (det finns mÄnga hörn i ett rum -- vÀgg:vÀgg eller vÀgg:tak gÄr lika bra).

Gunnar

Postat
typ som hans absorbenter?

https://www.studio.se/index.php?showtopic...69&hl=absorbent

Ska jag skÀra av hörnen pÄ rummet vid den kortÀndan dÀr jag sitter dÄ eller? Ska de gÄ hela vÀgen frÄn golv till tak? Ska jag ha nÄgot i mitten bakom monitorerna ocksÄ? Samma slags absorbent?

Åh... man Ă€r ju nĂ€stan kĂ€ndis nu....... 😆

Postat

ok... har pluggat pÄ lite mer nu och förstÄtt att jag först bör rÀkna ut vilka frekvenser jag vill jobba bort med mina absorbenter... NÄgon som vet hur detta funkar?

MÄtten Àr altsÄ:

336*212

takhöjden 222

VÀldigt intressant detta!! Men man kÀnner sig nÀstan dummare och dummare ju mer man lÀser pÄ..

Postat
ingen? Skulle verkligen behöva lite hjĂ€lp 🙂

LĂ€nk till utrĂ€kning, som nĂ€mndes i den andra trĂ„den... 🙂

tack... men jag fattar verkligen ingenting... Hur ser jag pÄ dessa diagram vilka frekvenser jag kommer fÄ problem med? Och hur ska jag i sÄ fall rÀkna ut hur lÄngt ut frÄn hörnen absorbenterna ska sitta?

Jocke

Postat

jockoma,

allt det dĂ€r rĂ€knandet hjĂ€lper inte ett dugg. Åk ivĂ€g och köp nĂ„gra balar rockwool och dumpa in i rummet. Du mĂ€rker skillnad direkt.

Gunnar

Postat
jockoma,

allt det dĂ€r rĂ€knandet hjĂ€lper inte ett dugg. Åk ivĂ€g och köp nĂ„gra balar rockwool och dumpa in i rummet. Du mĂ€rker skillnad direkt.

Gunnar

haha.. ok

jag fÄr vÀl testa mig fram...Äterkommer med resultat. Tack!

Jocke

Postat
kom igen nu claes! SĂ„ köper jag skumabsorbenter av dig sen 😎

😏

UtrÀkningarna Àr egentligen mest anvÀndbara för om du tÀnker bygga Helmholtz-resonatorer eller andra avstÀmda basfÀllor. Om du tÀnker behandla med akustikskum, sÄ tar de ett brett register - dock inte fullt sÄ effektivt som en avstÀmd basfÀlla - och dÀrför behöver man egentligen inte rÀkna pÄ det om man tÀnker behandla mest med skumabsorbenter.

Det kan dock vara en hjĂ€lp med alla vĂ€rden som kommer fram (tĂ€nk pĂ„ att skriva in mĂ„tten med . och inte med , som decimalavskiljare... 🙂 ), eftersom man kan se om vĂ€ldigt mĂ„nga frekvenser sammanfaller eller ligger vĂ€ldigt nĂ€ra varandra - för dĂ„ vet man att det förmodligen kommer att behövas mer absorbenter för det omrĂ„det. De vanliga skumplattorna absorberar ner till runt 300-400Hz, medan hörnmodellerna gĂ„r ner till ca 100Hz. Under det blir det knepigare om du inte tĂ€nker bygga avstĂ€mda basfĂ€llor. Hörn-skumabsorbenterna faller nĂ€mligen med en mycket brant kurva under 100Hz... Du vinner en del extra absorption i basen genom att montera absorbenterna pĂ„ 5-10cm avstĂ„nd ut frĂ„n vĂ€ggen.

Skumabsorbenter Àr förstÄs lÀttare att ha att göra med Àn klumpiga eller kliande lösningar - och till skillnad mot vad somliga ibland hÀvdar, sÄ Àr de i princip lika effektiva som annan behandling Ànda ner till ca 100Hz. Under 100Hz Àr det svÄrt att fÄ helt korrekta mÀtvÀrden, sÄ lÀgsta frekvensen som redovisas i alla testmÀtningar, Àr dÀrför 125Hz...

Behöver du mycket dÀmpning i det lÀgsta registret, sÄ har erfarenheten dock visat, att skummet inte rÀcker, utan man behöver komplettera med mineralullskivor som placeras pÄ ca 10cm avstÄnd frÄn vÀggen - eller dÄ, som sagt, avstÀmda basfÀllor.

Postat
kom igen nu claes! SĂ„ köper jag skumabsorbenter av dig sen 😏

Har inte Claes berÀttat att montering ingÄr ocksÄ nÀr man handlar av honom. Han var hemma hos mig och satte upp mina LF300 absorbenter. Jag vart nöjd med absorbenterna med sÄdÀr nöjd med Claes. Jag har en konstig bild i huvudet som jag helt enkelt inte kan skaka av mig dÄ Claes rider pÄ en elefant. Kan det vara sÄ?

Postat

sÄ vad tror ni om detta?

Jag gör egna mineralullabsorbenter som fÄr skÀra av hörnen framför lyssningsplats (hÀngande frÄn taket med 10cm "springa" till golv/tak/vÀgg) SÀtter upp skumabsorbenter lÀngs sidorna pÄ rummet och eventuellt ocksÄ i kortÀndan bakom lyssningen.

Vad ska man göra i mitten bakom monitorerna?

Vilken höjd ska man sÀtta skumpanelerna pÄ?

Behöver man ha nÄgot i taket?

Postat

Jag har ungefÀr ett lika litet kontrollrum... sÄ jag Àr ocksÄ lite intresserad hÀr. Det jag funderar pÄ Àr om det nu Àr sÄ att det bildas jobbig bas i hörn, gÄr det dÄ lika bra att sÀtta en basfÀlla i hörnet mellan tak och vÀgg som mellan vÀgg och vÀgg. SÄ man slipper göra rummet Ànnu mindre Àn det Àr?

Postat
sÄ vad tror ni om detta?

Jag gör egna mineralullabsorbenter som fÄr skÀra av hörnen framför lyssningsplats (hÀngande frÄn taket med 10cm "springa" till golv/tak/vÀgg) SÀtter upp skumabsorbenter lÀngs sidorna pÄ rummet och eventuellt ocksÄ i kortÀndan bakom lyssningen.

Vad ska man göra i mitten bakom monitorerna?

Vilken höjd ska man sÀtta skumpanelerna pÄ?

Behöver man ha nÄgot i taket?

Det lĂ„ter som en bra plan. 😏

DĂ€mpa inte för mycket, bara. Skumabsorbenterna placerar du pĂ„ alla stĂ€llen dĂ€r du frĂ„n lyssningspositionen skulle kunna se nĂ„gon av monitorerna om det satt en spegel dĂ€r. Enkel och effektiv regel som Ă€r lĂ€tt att följa. 😎

Mitt emellan pÄ vÀggen bakom monitorerna bör du ha absorbenter - eventuellt lite tjockare, eftersom basen i princip Àr rundstrÄlande och inte lika riktad som diskanten...

FrÄgan Àr ocksÄ hur nÀra vÀggen monitorerna hamnar... Blir det nÀrmare Àn omkring en halvmeter, sÄ Àr det ofta bÀttre att sÀtta tjocka absorbenter pÄ vÀggen bakom och stÀlla monitorerna sÄ att de trycks in lite i materialet.

Blir det minst en halvmeter ifrÄn, sÄ brukar det rÀcka att ha absorbenter bakom, för att undvika reflektioner frÄn vÀggen.

Glöm inte att sÀtta absorbenter under monitorerna, sÄ att vibrationerna inte skickas ner i underlaget och ger dig en luddigare bas. Exempelvis Auralex MoPads eller GA IsoMon.

Taket kan du behöva behandla ocksÄ - men det Àr inte alltid det Àr nödvÀndigt, sÄ det kan du avvakta med, tycker jag...

Postat
Jag har ungefÀr ett lika litet kontrollrum... sÄ jag Àr ocksÄ lite intresserad hÀr. Det jag funderar pÄ Àr om det nu Àr sÄ att det bildas jobbig bas i hörn, gÄr det dÄ lika bra att sÀtta en basfÀlla i hörnet mellan tak och vÀgg som mellan vÀgg och vÀgg. SÄ man slipper göra rummet Ànnu mindre Àn det Àr?

Ju mindre rum, desto större problem med basen i "musikfrekvenser" och alltsÄ större behov av basabsortion...

Jag skulle inte vÀlja att enbart skÀra av hörnet vÀgg/tak med skivor - utan göra det som ett komplement till att skÀra av vÀgg/vÀgg-hörnen pÄ vÀggen bakom monitorerna. VÀgg/vÀgg-hörnet har alltsÄ prioritet 1.

Postat

Mina monitorer stÄr nog ungefÀr en halv meter frÄn vÀggen bakom, men bara runt tio cm frÄn vÀggarna pÄ sidorna. Som det Àr nu sÄ har jag nitat upp bÀddmadrasser pÄ alla vÀggar utom en bit till höger dÀr det sitter en ruta mot inspelningsrummet och vÀggen bakom mig dÀr dörren in sitter. Jag vet att det inte Àr vidare bra, men det bev stor skillnad mot hur det lÀt utan nÄgot alls. Men det kanske Àr bÀttre att ösa pÄ mer bakom monitorerna och lÄta dem stÄ lite intryckta i absorbenterna dÄ.

Postat

Har nu köpt virke för att göra absorbenter som jag tĂ€nkte prova att blĂ„sa i ekofiber i. Meddelar resultatet och lĂ€gger upp bilder nĂ€sta helg.... Kanske Ă€r det fler Ă€n jag som ogillar tanken pĂ„ att ha "oinbyggt" gullfiber i sin arbetsmiljö 😄

Tack för hjĂ€lpen! (kontaktar dig senare angĂ„ende "skumpanel" claes) 😄

Jocke

Postat
Har nu köpt virke för att göra absorbenter som jag tĂ€nkte prova att blĂ„sa i ekofiber i. Meddelar resultatet och lĂ€gger upp bilder nĂ€sta helg.... Kanske Ă€r det fler Ă€n jag som ogillar tanken pĂ„ att ha "oinbyggt" gullfiber i sin arbetsmiljö 😄

Tack för hjĂ€lpen! (kontaktar dig senare angĂ„ende "skumpanel" claes) 😄

Jocke

Det fungerar sĂ€kert utmĂ€rkt. 🙂

Jag ogillar ocksĂ„ tanken pĂ„ att ha oinklĂ€dd mineralull nĂ„gonstans. Det pĂ„stĂ„s att det Ă€r helt ofarligt och att det enda som hĂ€nder, Ă€r att man bara blir lite irriterad i luftvĂ€garna av det, men jag anser att det Ă€r ett tydligt tecken att det inte Ă€r bra för kroppen om kroppen reagerar över huvud taget - och för 40 Ă„r sedan (eller nĂ„got ditĂ„t) ansĂ„g man att asbest var helt ofarligt... 😄

Det Ă€r som sagt inget krav att köpa frĂ„n mig bara för att jag kommer med lite tips och rĂ„d - men du Ă€r sjĂ€lvklart hjĂ€rtligt vĂ€lkommen om du vill, sĂ„ gör jag mitt bĂ€sta för att hjĂ€lpa dig att fĂ„ rĂ€tt prylar. 🙂

Postat (redigerat)
Mina monitorer stÄr nog ungefÀr en halv meter frÄn vÀggen bakom, men bara runt tio cm frÄn vÀggarna pÄ sidorna. Som det Àr nu sÄ har jag nitat upp bÀddmadrasser pÄ alla vÀggar utom en bit till höger dÀr det sitter en ruta mot inspelningsrummet och vÀggen bakom mig dÀr dörren in sitter. Jag vet att det inte Àr vidare bra, men det bev stor skillnad mot hur det lÀt utan nÄgot alls. Men det kanske Àr bÀttre att ösa pÄ mer bakom monitorerna och lÄta dem stÄ lite intryckta i absorbenterna dÄ.

SÄ skulle jag nog vÀlja att göra i alla fall.

Har du verkligen dÀmpat alla vÀggar? DÄ Àr det risk att du suger upp för mycket diskant och dÀrför överdriver diskanten nÀr du mixar. Du skulle nog vinna en del pÄ att ta bort dÀmpningen helt Ätminstone pÄ vÀggen du har bakom ryggen. LEDE (Live End - Dead End)-principen brukar fungera bra i de flesta fall, dvs att man har frÀmre delen av rummet (monitorsidan alltsÄ) till dÀr man sitter, dÀmpad med diverse absorbenter, medan rummet frÄn dÀr man sitter och bakÄt Àr odÀmpad eller behandlad med diffusorer alternativt diffusorer och absorbenter i lagom blandning...

BĂ€ddmadrasser Ă€r inte riktigt samma som akustikskum, eftersom det Ă€r en annan cellstruktur - men det Ă€r ju bĂ€ttre Ă€n inget. 😄

Glöm förresten inte dÀmpkuddar att placera mellan monitorer och underlaget...

Redigerat av Claes
Postat (redigerat)
Jag ogillar ocksÄ tanken pÄ att ha oinklÀdd mineralull nÄgonstans. Det pÄstÄs att det Àr helt ofarligt och att det enda som hÀnder, Àr att man bara blir lite irriterad i luftvÀgarna av det, men jag anser att det Àr ett tydligt tecken att det inte Àr bra för kroppen om kroppen reagerar över huvud taget - och för 40 Är sedan (eller nÄgot ditÄt) ansÄg man att asbest var helt ofarligt... :rolleyes:

Word!

Redigerat av jockoma
Postat

Nu Àr ramarna klara... Ekofiber blev lite omstÀndigt sÄ jag har bestÀmt mig för att köpa linisolering som finns som skiva för att fylla absorbenterna med. Funderar pÄ om det spelar nÄgon roll vilket tyg man anvÀnder? Borde vÀl vara sÄ att det Àr sjÀlva "fyllningen" som absorberar och tyget ska bara slÀppa igenom luft? Kanske kör pÄ biltemas högtalartyg som jag tror nÀmnts i nÄgon tidigare trÄd...

• 1 mĂ„nad senare...
Postat (redigerat)

SÄ hÀr blev det alltsÄ... Funkar faktiskt vÀldigt bra! Rummet lÄter mycket bÀttre.... ska sedan kompletera med skumabsorbenter frÄn mr.claes efter jul..

Image011.jpg

Image010.jpg

Image006.jpg

Image005.jpg

Redigerat av jockoma

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.