Jump to content
Annons

Ljudabsorbenter


jockoma

Recommended Posts

Hej,

Jag har precis flyttat ut min studiohörna ur huset och ut till en liten "bod" som jag fixat lite.. Detta ska tjänstgöra som programerings/editeringsrum då jag så småningom kommer bygga en större studio med inspelningsrum i dubbelgaraget. Väggar och tak är gips och det ligger ett klickträgolv.

När jag flyttat in och skulle börja jobba blev jag dock förskräckt. Allt studsade runt och basen lät annorlunda överallt. Man fattar ingentig! Jag ska även säga att jag suttit i ett rum utan akustikbehandling innan, så jag är inte särskillt kräsen. Men detta rum GÅR inte att jobba i.

Jag började kolla in på forumet och såg att det finns många som vet mycket om detta. Hoppas någon har tid att tipsa lite...jag har kollat in den här tråden:

https://www.studio.se/index.php?showtopic=31133

Jag satt på långsidan i ena hörnet och efter att ha läst lite i den här tråden förstår jag att det nog var den sämsta möjliga platsen 😆

måtten är 336*212 och dörren sitter på ena kortsidan. Ett fönster finns på långsidan.

Lite tips någon? Man kanske kan utgå från skissen i trådlänken? Eller ska man tänka på något annat sätt?

obs. detta är ett lyssningrum jag kommer inte att spela in något här.

MVH Jocke

Om ni vill veta vad jag sysslar med för musik kan ni kolla in på:

www.myspace.com/laurasweden

www.myspace.com/isabelguzman

Redigerat av jockoma
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Åk till byggvaruhuset och köp några balar rockwool markisolering. Finessen med de skivorna är att de är tillräckligt stabila för att hålla ihop av sig själv. Så fort du ställt in dem i rummet, gärna i hörnen lär du höra skillnad på basen.

Sådär 7-10cm tjocka är lagom.

Vill du snygga till det, slå in skivorna en och en i till exempel lakansväv. Mest effekt får du om du hänger dem sådär 10 cm ut från väggen. Alternativt, sätt dem på snedden tvärs hörn (det finns många hörn i ett rum -- vägg:vägg eller vägg:tak går lika bra).

Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

typ som hans absorbenter?

https://www.studio.se/index.php?showtopic...69&hl=absorbent

Ska jag skära av hörnen på rummet vid den kortändan där jag sitter då eller? Ska de gå hela vägen från golv till tak? Ska jag ha något i mitten bakom monitorerna också? Samma slags absorbent?

Åh... man är ju nästan kändis nu....... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

ok... har pluggat på lite mer nu och förstått att jag först bör räkna ut vilka frekvenser jag vill jobba bort med mina absorbenter... Någon som vet hur detta funkar?

Måtten är altså:

336*212

takhöjden 222

Väldigt intressant detta!! Men man känner sig nästan dummare och dummare ju mer man läser på..

Link to comment
Dela på andra sajter

kom igen nu claes! Så köper jag skumabsorbenter av dig sen 😎

😏

Uträkningarna är egentligen mest användbara för om du tänker bygga Helmholtz-resonatorer eller andra avstämda basfällor. Om du tänker behandla med akustikskum, så tar de ett brett register - dock inte fullt så effektivt som en avstämd basfälla - och därför behöver man egentligen inte räkna på det om man tänker behandla mest med skumabsorbenter.

Det kan dock vara en hjälp med alla värden som kommer fram (tänk på att skriva in måtten med . och inte med , som decimalavskiljare... 🙂 ), eftersom man kan se om väldigt många frekvenser sammanfaller eller ligger väldigt nära varandra - för då vet man att det förmodligen kommer att behövas mer absorbenter för det området. De vanliga skumplattorna absorberar ner till runt 300-400Hz, medan hörnmodellerna går ner till ca 100Hz. Under det blir det knepigare om du inte tänker bygga avstämda basfällor. Hörn-skumabsorbenterna faller nämligen med en mycket brant kurva under 100Hz... Du vinner en del extra absorption i basen genom att montera absorbenterna på 5-10cm avstånd ut från väggen.

Skumabsorbenter är förstås lättare att ha att göra med än klumpiga eller kliande lösningar - och till skillnad mot vad somliga ibland hävdar, så är de i princip lika effektiva som annan behandling ända ner till ca 100Hz. Under 100Hz är det svårt att få helt korrekta mätvärden, så lägsta frekvensen som redovisas i alla testmätningar, är därför 125Hz...

Behöver du mycket dämpning i det lägsta registret, så har erfarenheten dock visat, att skummet inte räcker, utan man behöver komplettera med mineralullskivor som placeras på ca 10cm avstånd från väggen - eller då, som sagt, avstämda basfällor.

Link to comment
Dela på andra sajter

kom igen nu claes! Så köper jag skumabsorbenter av dig sen 😏

Har inte Claes berättat att montering ingår också när man handlar av honom. Han var hemma hos mig och satte upp mina LF300 absorbenter. Jag vart nöjd med absorbenterna med sådär nöjd med Claes. Jag har en konstig bild i huvudet som jag helt enkelt inte kan skaka av mig då Claes rider på en elefant. Kan det vara så?

Link to comment
Dela på andra sajter

så vad tror ni om detta?

Jag gör egna mineralullabsorbenter som får skära av hörnen framför lyssningsplats (hängande från taket med 10cm "springa" till golv/tak/vägg) Sätter upp skumabsorbenter längs sidorna på rummet och eventuellt också i kortändan bakom lyssningen.

Vad ska man göra i mitten bakom monitorerna?

Vilken höjd ska man sätta skumpanelerna på?

Behöver man ha något i taket?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ungefär ett lika litet kontrollrum... så jag är också lite intresserad här. Det jag funderar på är om det nu är så att det bildas jobbig bas i hörn, går det då lika bra att sätta en basfälla i hörnet mellan tak och vägg som mellan vägg och vägg. Så man slipper göra rummet ännu mindre än det är?

Link to comment
Dela på andra sajter

så vad tror ni om detta?

Jag gör egna mineralullabsorbenter som får skära av hörnen framför lyssningsplats (hängande från taket med 10cm "springa" till golv/tak/vägg) Sätter upp skumabsorbenter längs sidorna på rummet och eventuellt också i kortändan bakom lyssningen.

Vad ska man göra i mitten bakom monitorerna?

Vilken höjd ska man sätta skumpanelerna på?

Behöver man ha något i taket?

Det låter som en bra plan. 😏

Dämpa inte för mycket, bara. Skumabsorbenterna placerar du på alla ställen där du från lyssningspositionen skulle kunna se någon av monitorerna om det satt en spegel där. Enkel och effektiv regel som är lätt att följa. 😎

Mitt emellan på väggen bakom monitorerna bör du ha absorbenter - eventuellt lite tjockare, eftersom basen i princip är rundstrålande och inte lika riktad som diskanten...

Frågan är också hur nära väggen monitorerna hamnar... Blir det närmare än omkring en halvmeter, så är det ofta bättre att sätta tjocka absorbenter på väggen bakom och ställa monitorerna så att de trycks in lite i materialet.

Blir det minst en halvmeter ifrån, så brukar det räcka att ha absorbenter bakom, för att undvika reflektioner från väggen.

Glöm inte att sätta absorbenter under monitorerna, så att vibrationerna inte skickas ner i underlaget och ger dig en luddigare bas. Exempelvis Auralex MoPads eller GA IsoMon.

Taket kan du behöva behandla också - men det är inte alltid det är nödvändigt, så det kan du avvakta med, tycker jag...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ungefär ett lika litet kontrollrum... så jag är också lite intresserad här. Det jag funderar på är om det nu är så att det bildas jobbig bas i hörn, går det då lika bra att sätta en basfälla i hörnet mellan tak och vägg som mellan vägg och vägg. Så man slipper göra rummet ännu mindre än det är?

Ju mindre rum, desto större problem med basen i "musikfrekvenser" och alltså större behov av basabsortion...

Jag skulle inte välja att enbart skära av hörnet vägg/tak med skivor - utan göra det som ett komplement till att skära av vägg/vägg-hörnen på väggen bakom monitorerna. Vägg/vägg-hörnet har alltså prioritet 1.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mina monitorer står nog ungefär en halv meter från väggen bakom, men bara runt tio cm från väggarna på sidorna. Som det är nu så har jag nitat upp bäddmadrasser på alla väggar utom en bit till höger där det sitter en ruta mot inspelningsrummet och väggen bakom mig där dörren in sitter. Jag vet att det inte är vidare bra, men det bev stor skillnad mot hur det lät utan något alls. Men det kanske är bättre att ösa på mer bakom monitorerna och låta dem stå lite intryckta i absorbenterna då.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har nu köpt virke för att göra absorbenter som jag tänkte prova att blåsa i ekofiber i. Meddelar resultatet och lägger upp bilder nästa helg.... Kanske är det fler än jag som ogillar tanken på att ha "oinbyggt" gullfiber i sin arbetsmiljö 😄

Tack för hjälpen! (kontaktar dig senare angående "skumpanel" claes) 😄

Jocke

Link to comment
Dela på andra sajter

Har nu köpt virke för att göra absorbenter som jag tänkte prova att blåsa i ekofiber i. Meddelar resultatet och lägger upp bilder nästa helg.... Kanske är det fler än jag som ogillar tanken på att ha "oinbyggt" gullfiber i sin arbetsmiljö 😄

Tack för hjälpen! (kontaktar dig senare angående "skumpanel" claes) 😄

Jocke

Det fungerar säkert utmärkt. 🙂

Jag ogillar också tanken på att ha oinklädd mineralull någonstans. Det påstås att det är helt ofarligt och att det enda som händer, är att man bara blir lite irriterad i luftvägarna av det, men jag anser att det är ett tydligt tecken att det inte är bra för kroppen om kroppen reagerar över huvud taget - och för 40 år sedan (eller något ditåt) ansåg man att asbest var helt ofarligt... 😄

Det är som sagt inget krav att köpa från mig bara för att jag kommer med lite tips och råd - men du är självklart hjärtligt välkommen om du vill, så gör jag mitt bästa för att hjälpa dig att få rätt prylar. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Mina monitorer står nog ungefär en halv meter från väggen bakom, men bara runt tio cm från väggarna på sidorna. Som det är nu så har jag nitat upp bäddmadrasser på alla väggar utom en bit till höger där det sitter en ruta mot inspelningsrummet och väggen bakom mig där dörren in sitter. Jag vet att det inte är vidare bra, men det bev stor skillnad mot hur det lät utan något alls. Men det kanske är bättre att ösa på mer bakom monitorerna och låta dem stå lite intryckta i absorbenterna då.

Så skulle jag nog välja att göra i alla fall.

Har du verkligen dämpat alla väggar? Då är det risk att du suger upp för mycket diskant och därför överdriver diskanten när du mixar. Du skulle nog vinna en del på att ta bort dämpningen helt åtminstone på väggen du har bakom ryggen. LEDE (Live End - Dead End)-principen brukar fungera bra i de flesta fall, dvs att man har främre delen av rummet (monitorsidan alltså) till där man sitter, dämpad med diverse absorbenter, medan rummet från där man sitter och bakåt är odämpad eller behandlad med diffusorer alternativt diffusorer och absorbenter i lagom blandning...

Bäddmadrasser är inte riktigt samma som akustikskum, eftersom det är en annan cellstruktur - men det är ju bättre än inget. 😄

Glöm förresten inte dämpkuddar att placera mellan monitorer och underlaget...

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ogillar också tanken på att ha oinklädd mineralull någonstans. Det påstås att det är helt ofarligt och att det enda som händer, är att man bara blir lite irriterad i luftvägarna av det, men jag anser att det är ett tydligt tecken att det inte är bra för kroppen om kroppen reagerar över huvud taget - och för 40 år sedan (eller något ditåt) ansåg man att asbest var helt ofarligt... :rolleyes:

Word!

Redigerat av jockoma
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är ramarna klara... Ekofiber blev lite omständigt så jag har bestämt mig för att köpa linisolering som finns som skiva för att fylla absorbenterna med. Funderar på om det spelar någon roll vilket tyg man använder? Borde väl vara så att det är själva "fyllningen" som absorberar och tyget ska bara släppa igenom luft? Kanske kör på biltemas högtalartyg som jag tror nämnts i någon tidigare tråd...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...