Jump to content
Annons

snabbbyte i reddrummer


thomaslj

Recommended Posts

Hej!

Använder två trummmaskiner med samma komp. Frågan är nu då hur jag bytar pattern sammtidigt på de här två maskinerna. Försökte med att sätta snabbkomando "1" på pattern 1 och komando "2" på pattern 2 etc.. Men man kan bara använda en tangent till en genväg, dvs i detta fallet till en maskin. Ska det inte gå att man bara trycker på en och samma knapp så bytar båda maskinerna pattern sammtidigt?

mvh Thomas

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Frågan kvarstår: Ska du byta live eller i en låt? Om du ska göra det i en låt så rekomenderar jag "manuell programmering" i sequencern. En annan variant kan vara att använda sig av combinator knappar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Använder två trummmaskiner med samma komp.

...och nu undrar jag varför du ska ha två likadana maskiner?

E ganska ny här på reason så vet inte om det finns smidigare sätt att gå till väga.

reddrum1 använder jag som huvudtrumman.

reddrum2 har jag som booster. kopplat in kompressorn och har andra ljud för att få ett bredare spektra på t.ex basen... för att tweaka snare.. dvs.. Är inte nöjd med de färdiga trumljud man får med, använder två olika basar för att få fram ett ljud.

Finns det bättre sätt så lyssnar jag gärna!

Ska du byta live eller ska det byta när du gör låten?

Vet inte riktigt hur du menar. Har inte kommit så långt in i programmet.. jag trycker record/play för att spela in i sequensern.

Grejjen är ju att jag skulle kunna sätta varsit pattern till varsin siffra som snabbtangenter och det hade funkat.. men jag tänkte om det kanske gick att använda EN knapp som snabbtangent som bytade patterna på båda maskinerna sammtidigt...

jo jag vet.. e ursel på att förklara.. sry, hoppas ni förstår och kan hjälpa mig ändå!

/ thomas

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill du tweaka ihop ljud av flera trumsamplingar? Lägg en trumma på kanal 1 i Redrum, och en annan trumma på kanal 2.

Vänd på racket och koppla en kabel från Gate out på kanal 1, in i Gate in på kanal 2.

Varje gång du spelar trumma 1 nu, så kommer den i sin tur att trigga trumma 2 också.

Sen kan du koppla på ev. kompressor för att tweaka och trycka ihop ljuden bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lägg en trumma på kanal 1 i Redrum, och en annan trumma på kanal 2.

I samma redrum? Men de olika basarna ligger på olika "trumkits" (drp's)..

Eller menar du att ja ska koppla redrum1 gate out till redrum2 gatein?.. (sitter inte me reason på denna data så kan inte testa mig fram just nu)...

Men hade varit fint att få lite klarhet i det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Strunta i trumkiten (drp-filerna) och sätt ihop ditt eget kit själv. 😄

"- Jag vill ha den här bastrumman från det här setet, och den här bastrumman från det här andra setet... och den här hihaten från det här setet osv."

Klicka den lilla diskettikonen vid varje ljudkanal i Redrum, och bläddra bland alla wavfiler med trumljud som finns i Reasonbanken eller lösa wav-samplingar du har från annat håll.

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...