Jump to content
Annons

Rock + sampling + PC = vaddå?


ozzys gozze (oregistrerad)

Recommended Posts

ozzys gozze (oregistrerad)

Lirade hårdrock ett knappt decennium på klubbar i Göteborg med omnejd, inklusive England, på det glada analoga 80-talet. Sorglös å glammig partyrock typ. Nu blev vi aldrig några stjärnor utan det blev med mig som med de flesta andra: håret klipptes, grejerna såldes, familj bildades, huset byggdes och jag gjorde en vanlig jobbkarriär istället. Allt bra så långt egentligen, men det är bara ett elakt irriterande problem:

Det dyker fortfarande hela tiden upp nya låtar i huvudet på mig! De hoppar och stompar och studsar - rena maran, faktiskt. Så för att få sinnesfrid måste jag nog få dem ut ur huvudet och in i datorn, inte för att sprida dem utan bara för att få en kreativ ventil innan jag dööör. Så nu hoppas jag på tips på programvaror som kan bli min vän i natten, för här är jag total nybörjare!

Jag har kollat runt en del men blir bara mer och mer osäker. Jag var sångare och kan tyvärr inte spela gitarr, däremot är jag god vän med teknik och datorer och kan också hantera en klaviatur. Viktigt är att jag i slutändan skall kunna få ut bra rockmusik utan att själv ha kopplat in en riktig elgitarr. Jag söker alltså ett program med många loopar åt rockhållet där jag ganska fritt kan bestämma om ackorden och sedan redigera ihop. Sången skall jag förstås lägga på live, men instrumenten skall finnas samplade i programmets musikloopar (eller om man kan köpa extra plugin-loopar löst?).

Ge mig lite tips! Har sett att några här givit Magix Music Maker 12 bra kritik, men jag är osäker på hur kreativt det går att jobba med gitarrlooparna. Å sen 700 spänn, det är ju billigt men blir det nån kvalitet? Jag betalar gärna 7000 för ett program bara det löser mina behov. HJÄÄLP MIG!

(Och förlåt att detta inlägg blev så långt...)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Skulle föreslå en midre version av cubase, tex Cubase SE.

Sen Virtual Guitarist & EZ drummer sen för bas kan du antingen använda något av de medföljande VST-instrumenten i cubase eller Virtual basist

Cubase SE - 1350:-

Virtual Guitarist - 2295:-

Virtual Basist - 2295:-

EZ drummer - 1450 :-

Förövrigt behöver du ju midiklaviatur, mick, pre-amp, hyffsat ljudkort. det kan du hitta för runt 4 laxar.

Rock on!

MVh

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska du använda en PC med windows så är väl Acid som skulle fungera för dig

http://www.sonymediasoftware.com/

På Mac så är det GarageBand som kommer gratis (!!) med varje ny Mac.

http://www.apple.com/garageband

med båda programmen får du mängder med loopar. samt så finns det virtuella instrument också.

kul att du har sån skaparlusta!

Link to comment
Dela på andra sajter

Garageband på Macen... Sen när du avancerar så investrerar du i Logic. Man ska inte behöva tänka så mycket då ideerna dycker upp.. Därför rekomenderar jag Mac med (gratis) Garageband. Du kommer inte att ångra dig jag lovar...

Logic kostar motsvaranade 5 fina middagar ute med din (blivande) älskling.. Alltså lika mycket dejtande som krävs innan man fattar att man gillar varandra.. 😉

Vill du ha inspiration så finns lite tutorial-movies på http://comtechlab.iupui.edu/tutorialsfolder/garageband.html

Link to comment
Dela på andra sajter

ozzys gozze (oregistrerad)

Tack killar för goda, kloka och snabba tips! Härligt med så hjälpsamma människor!

:rolleyes:

Nu blir det till att surfa runt i helgen och plugga på, så att man kan göra ett välgenomtänkt köp i veckan. Efter en snabbkoll känns det som om kanske en kombination av Acid och Virtual Guitarist kan vara nåt. Lirar de bra ihop?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du en ny dator med Dual Core-processor? Då skulle du egentligen ha Acid Pro 6 som är optimerad för dessa datorer.

Annars tror jag att Acid Music Studio i övrigt räcker bra åt dig.

Jo, Virtual Guitarist ska fungera lika bra med Acid.

Lägg till nån samplingsskiva med rocktrumloopar som wav-filer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...