Jump to content
Annons

Disco Dan - (Wasabi?)


  

13 röster

  1. 1. Disco Dan - (Wasabi?)

    • 1
      2
    • 2
      1
    • 3
      3


Recommended Posts

LÅTNAMN: (wasabi?) I brist på bättre...

ARTIST/GRUPP: Disco Dan

GENRE: House

LÅTLÄNGD: 6:06

KOMPOSITÖR: jag

PRODUCENT: också jag

EV. MEDVERKANDE: bara jag

INSPELNINGSÅR: 2004

FORMAT: mp3

STORLEK: 8.8 MB

LÅTLÄNK: --borttagen-- Ny länk finns längre ner på sidan

Redigerat av Disco Dan
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Okej, här är en liten grej jag jobbat på ett tag.

Först tyckte jag den blev riktigt bra, men efter att alla mina referensgubbar dissat den vet jag inte längre...

Vad säger ni, släng eller spara?

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter ju riktigt bra. Har ingen koll på genren, men känns som ett gediget arbete.

Klockren timing överallt!

Tycker det känns som om stråkpaketet (samplingen som kommer in efter 2 minuter ungefär) ligger lite snett i pitch i förhållande till basen. Sitter med lurar nu och det kan vara det som spökar också.

Skulle nog inte skada att panorera ut percussion-looparna lite mer heller. Känns lite väl centrerat nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Låter ju riktigt bra. Har ingen koll på genren, men känns som ett gediget arbete.

Klockren timing överallt!

Tycker det känns som om stråkpaketet (samplingen som kommer in efter 2 minuter ungefär) ligger lite snett i pitch i förhållande till basen. Sitter med lurar nu och det kan vara det som spökar också.

Skulle nog inte skada att panorera ut percussion-looparna lite mer heller. Känns lite väl centrerat nu.

Okej, tackar för feedback! (alla, såklart!)

Den ligger snett (samplingen) i förhållande till sig själv också, knepigt nog. Får nog vara så.

Och det är inga loopar! 😎

Kul att ni har saker att säga, bock och tack.

Redigerat av Disco Dan
Link to comment
Dela på andra sajter

Coolt! 🙂

Den där disco-loopen som fejdar in från 2:05 till 02:45 skulle jag vilja fejdade in snabbare och när den fejdat in fullt (02:45) så ska det banka igång tyngre direkt (typ som vid 03:03)....

De där körerna är klockrena! 😎

Vet inte vad som är bra resp dåligt i din gallup (1-3) så jag röstar blankt... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ljuden låter bra...men imo händer det lite för lite på sex minuter...men tja, ute på ett dansgolv där man ändå mest är ute efter att hitta nån att dansa och gå hem med så är det kanske bara bra 😄

Jag som inte kan genren så bra är lite nyfiken på hur man får till den här typen av trummor. Hur gör du?

// David

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Ljuden låter bra...men imo händer det lite för lite på sex minuter...men tja, ute på ett dansgolv där man ändå mest är ute efter att hitta nån att dansa och gå hem med så är det kanske bara bra 😄

Jag som inte kan genren så bra är lite nyfiken på hur man får till den här typen av trummor. Hur gör du?

// David

Tack för berömmet.

Angånde det som du upplever som enformigt så tror jag, precis som du skriver, att det handlar att du inte lyssnat in dig på genren.

Dels så är ju dansmusik repetetiv, det ligger i sakens natur, och dels så beror det nog på vad man är van med. Själv tycker jag till exempel att alla ZZ Top-låtar låter exakt likadana, och att Vikingarna kört samma låt i 30 år.

Trummorna i den här låten är gjorda i Reason. Grunden är från redrum-modulen, sen ligger percussiongrejerna i NN-19-lådor som jag triggar från en Matrix.

På så sätt kan man styra lite över pitch, filter och längd för att göra det mer spännande.

Kicken sidechainas ut i varierande styrka till olika kanaler i mixern i reason (CV in).

Sen är det en helt del Scream-ar med tapekompression inblandade...

Och så Cubase förstås.

edit: glömde skriva att Reasons svängratt är rejält uppdragen.

Redigerat av Disco Dan
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Allright, nu har jag gjort som ni har sagt! 😆

---borttagen----

1. Ny kick. Den gamla var fel. Den här har mer botten och fluff.

2. Spridit ut percussion-grejerna i stereobilden - VacUm

3. Filtrerat in loopen snabbare - hackeman

4. Lagt in ett gitarrsolo - Diwic (eller nej, skojar bara.. 🙂 )

Få se vad ni tycker..?

Redigerat av Disco Dan
Link to comment
Dela på andra sajter

Funkar! 🙂

Den där samplingen som kommer in vid 03:45 (långt eiyy-skrik typ) är det från Malcom Mclarens Buffalo Gals? 😆

Har du möjlighet att testa låten på ett clubgolv? Den borde funka.. . 🙂

Samplingen är inte därifrån.

Bra låt för övrigt. 🙂

Med lite tur så spelas den på två ställen ikväll. Tyvärr har jag själv ingen möjlighet att vara med, så vi får se vad plattvändarna har att säga...

Tack igen, alla, för feedback. Jag var nära att slänga bort den för evigt. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Alrajt.. det här låter trevligt.. eXtended version?

1. Kicken kändes alldeles för klickig i början..men blev riktigt fin när den dubbades av den bommullsbetonade filt-kicken.. 😉

2. Introt känns lite för utspritt du kanske skulle ha något från refrängen som binder ihop introt och resten av låtens kärna ( refrängen )

3. Basens sound känns som lite fel karaktär mot trummorna..alternativt att den ligger för högt i volym..

4. när discoloopen fadear in ligger basen lite för högt ... antingen höja discoloopen ligga högre än den gör nu..eller lägga samma filterfade på basen

5. Är det kompressorpump man hör..? 🙂 kanske skulle tona ner den lite..alternativt kan det funka om bakgrunden kommer upp lite mer.

6. Ska du inte ha några chicki-chacka-gitarrer i refrängen?

Överlag tycker jag absolut att du ska snickra vidare på det här.. jag gillar blandningen av disco-house..gamla stråkar o.s.v... men jag tror du behöver arra om den lite för att behålla intresset hos den som lyssnar..

Jag vill höra nästa mix om det nu blir något vidare snickeri på det här

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
---------

Jag vill höra nästa mix om det nu blir något vidare snickeri på det här

Det kommer jag inte att göra, är nöjd nu.

Dessutom har jag fått tummen upp från folk som sysslar med sånt här.

Men tack hursom för feedback.

Redigerat av Disco Dan
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...