Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Ni som inte hört Aphex Twin så rekommenderar jag starkt att man lyssnar på låten "Windowlicker".

Och ni som känner figuren från tidigare.

Hur tusan bygger han upp sina låtar? detta blir givetvis en spekulationstråd (om inte någon vet svaret ofc).

Annons
Postat

Jag får huvudvärk av den mannens musik, men just Window Licker hookade jag på (fast nu fick jag huvudvärk igen efter att ha lyssnat i mer än 4 min på den 😲 ). Men gillar "Tour de France" beatet som f--n 😛

Tänkte tipsa om ett band som heter Akufen - på deras platta My Way finns några grymma låtar. Bl a "Deck the house" och "Skidoos", måste höras, lite mer dance/house men helskumma grejjer. Har svårt att fatta hur de lyckas få det att sitta ihop. kolla amazon.com, tyvärr så är lyssningsklippen aldeles för korta för att ge en rättvis uppfattning. . . .Shit!!... 56 USD, o så kallar dom det för LowPrice 🙂

Ja, ja Deck the house måste du bara höra, genialisk.

Den andra plattan (Fabric 17) har jag inte hört, men den verkar mer sansad.

/X

awt (oregistrerad)
Postat

hur menar du med bygger upp ? hur man tror att hans skal och grund idé ser ut ?

han har ju gjort mängder av låtar så det är ju väldigt olika, analord serien tex känns ju inte värst konstruerad, oftast enkelt 4/4 med lite sköna harmonier tillsamans med trivsam acid, tror inte han hade någon direkt grund idé eller konstruktion på de låtarna utan snarare att han höll sig inom de "analoga acid" ramarna, så blev det som det blev.

Med hans hit låtar som come to daddy och windowlicker tror jag dock han har byggt låtarna på en rolig grund idé och/eller lite inspelningar, det är iofs bara vad jag tror..

De låtarna är ju iaf lite mer "experimentella" och det känns lite som han tar sin både roliga och riktigt bra grund idé och sedan busar med hela arrangemanget, man kanske också kan påpeka att när de låtarna kom och slog igenom i slutet på 90-talet så lät de väldigt mycket mer "galnare" än vad många är vana vid idag, visst var inte Richard först att göra experimentell musik i den stilen men enligt många den första som var tillräckligt duktig för att kunna slå igenom med den, många av hans mer populära låtar är ju helt klart en bra grund, relativt lättlyssnat...

Finns många elektroniska musiker som baserar sin musik på att det ska vara så "stört/udda" som möjligt (i stil med aphex twin) men om man tar bort alla effekter och tweaks så finns där inget kvar, strippa ner en aphex twin låt till bara grunden och ta bort alla effekter och allt "galet" så kommer det fortfarande låta tillräckligt bra för att man ska kunna lyssna på låtarna om och om igen, det är kvalité!

Så, egentligen är väl hans musik bara en bra grund idé (med en nypa humor) tillsamans med en lite skruvad utveckling både på programmerings biten såväl som på "ljud-design" biten (med en nypa humor till)

🙂

Postat

de sjuka med hans uppbyggnad är att det blir flummiga figurer när man visar låten i spectral view ( går ej med mp3 ) men här har ni en bild av hur en låt ser ut 😉

Aphex_Twin_-_A_Mathematical_Equation_(Spectrogram).jpg

Postat

Uhmmm... om den där bilden stämmer är det ruggigt koolt!

F.Ö är nog Alberto Balsam en av dom skönaste låtarna jag någonsin hört!! Men jag har lite svårt för hans andra grejer. 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.