Zyan Postat 23 oktober 2006 Postat 23 oktober 2006 (redigerat) Hej Funderar pÄ att skarva en midikabel, men har fÄtt för mig att det inte gÄr, men varför inte egentligen. Huvudsaken Àr ju att ettorna och nollorna kommer fram, för det Àr vÀl bara data. Har ingen kvalitetssÀnkning med en lÀngre kabel. SÄ varför inte en liten plast och metallbit som har en hona pÄ var sida? Redigerat 23 oktober 2006 av Zyan
Violiner Postat 23 oktober 2006 Postat 23 oktober 2006 Alla digitalkablar har en maxlÀngd för att de skall klara överföringen felfritt. Om jag minns rÀtt Àr det 5 meter för en midikabel, men jag kan ha fel vad betrÀffar lÀngden. Om du skarvar en kabel sÄ kan egenskaperna för kabeln försÀmras sÄ att maxlÀngden för korrekt överföring blir kortare. Om du vill ha en lÀngre kabel Àn max sÄ krÀvs nÄgon form av förstÀrkning av singalen.
Zyan Postat 23 oktober 2006 TrÄdstartare Postat 23 oktober 2006 Jag vill ha 5meter sÄ det passar utmÀrkt
IDF Postat 23 oktober 2006 Postat 23 oktober 2006 men varför en skarv?? en midikabel kostar nÀstan ingenting i affÀren!!!
Zyan Postat 23 oktober 2006 TrÄdstartare Postat 23 oktober 2006 men varför en skarv?? en midikabel kostar nÀstan ingenting i affÀren!!! För jag har tvÄ tre meters som ligger hÀr hemma som ska bli fem..
IDF Postat 23 oktober 2006 Postat 23 oktober 2006 men varför en skarv?? en midikabel kostar nĂ€stan ingenting i affĂ€ren!!! För jag har tvĂ„ tre meters som ligger hĂ€r hemma som ska bli fem.. ok.. du kan ju alltid pröva.. sjĂ€lv skulle jag nog aldrig fĂ„ för mig att rycka upp en digitalkabel!!! annars kan du ju alltid ha tvĂ„ i reserv.. đ
Zyan Postat 23 oktober 2006 TrĂ„dstartare Postat 23 oktober 2006 (redigerat) men varför en skarv?? en midikabel kostar nĂ€stan ingenting i affĂ€ren!!! För jag har tvĂ„ tre meters som ligger hĂ€r hemma som ska bli fem.. ok.. du kan ju alltid pröva.. sjĂ€lv skulle jag nog aldrig fĂ„ för mig att rycka upp en digitalkabel!!! annars kan du ju alltid ha tvĂ„ i reserv.. đ Haha..nej, skulle inte rycka upp dem. Det Ă€r för plottrigt i dem, tĂ€nkte om det fanns skarvkablar, med en hona och en hane. Men det blir nog att köpa den lĂ€ngre lĂ€ngden... Redigerat 23 oktober 2006 av Zyan
Linus Postat 23 oktober 2006 Postat 23 oktober 2006 tĂ€nkte om det fanns skarvkablar, med en hona och en hane Ja, dĂ„ Ă€r det en annan sak. Det finns. Jag har en förlĂ€ngningssladd sjĂ€lv som jag inte anvĂ€nt sedan -97 eller sĂ„. Du fĂ„r den billigt đ
Claes Holmerup Postat 23 oktober 2006 Postat 23 oktober 2006 Om jag inte kommer ihÄg helt fel, sÄ valdes den slöa midihastigheten bl a för att det skulle gÄ att ha den tidens "billiga" kablar upp till 15m lÄnga... Sedan fÄr du alltid lite förluster vid en skarv - men i detta sammanhanget Àr det sÀkert helt försumbart.
Zyan Postat 23 oktober 2006 TrĂ„dstartare Postat 23 oktober 2006 tĂ€nkte om det fanns skarvkablar, med en hona och en hane Ja, dĂ„ Ă€r det en annan sak. Det finns. Jag har en förlĂ€ngningssladd sjĂ€lv som jag inte anvĂ€nt sedan -97 eller sĂ„. Du fĂ„r den billigt đ DĂ„ Ă€r det bara en till som jag behöver đ
Zyan Postat 23 oktober 2006 TrÄdstartare Postat 23 oktober 2006 Om jag inte kommer ihÄg helt fel, sÄ valdes den slöa midihastigheten bl a för att det skulle gÄ att ha den tidens "billiga" kablar upp till 15m lÄnga...Sedan fÄr du alltid lite förluster vid en skarv - men i detta sammanhanget Àr det sÀkert helt försumbart. Om signalen kommer fram, funkar sladden dÄ? Eller Àr det olika kvalitet pÄ signalen? Trodde det var som en digitalsladd, kommer det fram sÄ funkar det.
Claes Holmerup Postat 23 oktober 2006 Postat 23 oktober 2006 Om jag inte kommer ihĂ„g helt fel, sĂ„ valdes den slöa midihastigheten bl a för att det skulle gĂ„ att ha den tidens "billiga" kablar upp till 15m lĂ„nga...Sedan fĂ„r du alltid lite förluster vid en skarv - men i detta sammanhanget Ă€r det sĂ€kert helt försumbart. Om signalen kommer fram, funkar sladden dĂ„? Eller Ă€r det olika kvalitet pĂ„ signalen? Trodde det var som en digitalsladd, kommer det fram sĂ„ funkar det. Det ska mycket störningar till för att det ska hĂ€nda nĂ„got, sĂ„ du kan vara lugn... đ Kvaliteten blir sĂ€mre om man har för lĂ„ng kabel - och i sĂ„ fall mĂ€rker man det genom att det blir dropouts och kanske Ă€ven fel toner etc, eller att det blir helt tyst.
Ohem Postat 23 oktober 2006 Postat 23 oktober 2006 (redigerat) Man kan göra en kabel lÀngre och ÀndÄ hÄlla en bra överföring/kvalité. SkÀrmar man en rÀtt och vÀl sÄ blir resultatet bra. Efter lite erfarenheter av VGA sladdar till grafikkort i skolan sÄ har jag uppfattat att det Àr skÀrmningen som Àr en vÀldigt stor avgörande faktor. Du kan nog ha lÀnger, bara den Àr av bra kvalité. Redigerat 23 oktober 2006 av Ohem
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.