Jump to content
Annons

Byta mickar

Prayfruit (oregistrerad)

Recommended Posts

Prayfruit (oregistrerad)
Postat

Hej.

Jag funderar att byta mick(ar) pÄ min Fender American Vintage '62 Stratocaster. Den Àr som bekant fabriksutrustad med 3 vintage stratocaster single coil mickar. Jag Àr supernöjd med gitarren som helhet och gillar ljudet, men skulle vilja uppnÄ lite tyngre och fylligare distljud utan att gÄ miste om originalljudet i övrigt. Jag spelar mycket blues vilket gitarren i nulÀget lÀmpar sig helt otroligt bra till, men jag vill ocksÄ kunna spela tyngre musik och vintagemickarna Àr inte precis ultimata för det ÀndamÄlet.

Jag Àr helt ny vad gÀller mickbyte, Àr det nÄgon som har nÄgra idéer, tips, Äsikter? NÄgon med egen erfarenhet av liknande? Jag vet inte sÄ mycket sjÀlv, det kanske t.o.m. Àr helgerÄn att modifiera en vintage strata pÄ detta sÀtt?

Tacksam för svar!

Annons
Postat (redigerat)

Det handlar vÀl inte om en Àkta Strata frÄn -62? Det Àr vÀl en reissue?

Vilket fall som helst, Fenders Texas Special mikrofoner Àr precis de du Àr ute efter. Lite krÀmigare och lite mer bett Àn orginalmikrofonerna. Har sjÀlv en Fender American Standard Stratocaster som lÀt riktigt jÀvla bra, sen bytte jag till Texas Specials och den blev helt sjukt bra. Har Àven en ny volympott som Àr bÀttre sÄ nu lÄter den ungefÀr som med de gamla mikarna med volymratten pÄ 8 och drar upp den till tio sÄ fÄr man det dÀr extra bettet.

Redigerat av Phobos
Prayfruit (oregistrerad)
Postat

Tack för tipset! Och ja givetvis Àr det en reissue, tÀnkte inte ens pÄ att skriva det.

Postat

DÄ kan du ju vÄga dig pÄ en humbucker i stallÀget om du vill kunna spela feta hÄrdrocksmattor.

Prayfruit (oregistrerad)
Postat

Tack för lÀnken. Vad gÀller humbuckers, vad skulle rekommenderas pÄ det omrÄdet?

Postat

En Seymour Duncan JB brukar funka bra till det mesta, har en sÄn pÄ en av mina gitarrer och den Àr riktigt bra faktiskt. TÀnk dÄ pÄ att du ska ha Trembucker-varianten, den vanliga Àr inte anpassad för Fendergitarrer sÄ dÄ hamnar polerna fel.

Det finns Àven humbuckers i samma format som singlecoils, blir inte riktigt samma tryck men det kan va en bra kompromiss ibland. En som jag hört gott om Àr Seymour Duncan JB Jr.

Postat

jag rekommenderar inte att du stopppar en humbucker i en fender. utan att du istÀllet tar en riktigt monster seymour duncan eller i bÀsta fall stacked singlecoil mickar, det Àr alltsÄ en humbucker mickarna Àr stapplade pÄ varandra. Fast jag kommer inte pÄ just nu vem det Àr som gör dom. MisstÀnker att det Àr duncan-

Postat (redigerat)
jag rekommenderar inte att du stopppar en humbucker i en fender. utan att du istÀllet tar en riktigt monster seymour duncan eller i bÀsta fall stacked singlecoil mickar, det Àr alltsÄ en humbucker mickarna Àr stapplade pÄ varandra. Fast jag kommer inte pÄ just nu vem det Àr som gör dom. MisstÀnker att det Àr duncan-

Har du verkligen koll pÄ vad du pratar om nu?

Redigerat av Phobos
Postat

Jag hÄller sjÀlv pÄ och funderar pÄ mickbyte pÄ en Fender dÀr jag ocksÄ har orginalmickarna kvar.

Är det MYCKET hĂ„rdare musik du vill spela sĂ„ Ă€r det ju nĂ„got humbuckerliknande du bör byta till. Dimarzio har en mick som heter Tone Zone S som lĂ„ter rĂ€tt likt en humbucker. Seymour Duncan har nĂ„gra stycken. som kan vara ok. JB Jr, Li'l Screaming Demon och Hot Rails t.ex. Alla ovanstĂ„ende mickar Ă€ndrar ju en hel del pĂ„ utseendet pĂ„ gitarren - till det sĂ€mre tycker jag.

Byter man bara stallmicken till nÄgon av ovanstÄende sÄ har man ju möjligheten att kunna anvÀnda hals-och mittmickarna nÀr man vill anvÀnda det klassiska single coil ljudet. DÀremot brukar det kunna bli problem i och med den stora skillnaden i ljud och output mellan stallmicken och de andra mickarna. Det kan till viss del jÀmnas ut genom att Àndra höjden pÄ mickarna men riktigt bra tycker jag det Àr svÄrt att fÄ det.

Alternativet Àr ju att byta alla mickarna. Seymour duncan har t.ex ett set som Àr riktigt bra om man vill rocka till sin strata ordentligt. Men enligt mig sÄ tappar man en hel del av det sköna strataljudet. Se hÀr: SD set

Det Àr faktiskt en rÀtt ok begagnatmarknad pÄ mickar sÄ man kan kosta pÄ sig att prova lite och sÀlja om man inte Àr nöjd utan att förlora sÀrskilt mycket pÄ det.

Sen sitter ju en hel del av ljudet i stÀrkaren ocksÄ......och i fingrarna

Postat (redigerat)

Om du ska byta rekommenderar jag brumfria eftersom de har blivit riktigt bra sista Ären.

DiMarzio's Virtual Vintage-serie, finns i ett gÀng flavours. T.ex. Blues och Heavy Blues har fortfarande mycket StratakaraktÀr trots att de nÀrmar sig en P90.

BÀst Àr Kinman Blues, tysta och lÄter sÄ mycket fet strata man kan önska. Sist men inte minst, det har sÄÄ mycket att göra med anslag med hur det lÄter.....

Redigerat av arhall

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.