Jump to content
Annons

Mixning - tips och tricks & VST plugins


Soxic

Recommended Posts

Hej alla musiker!

Ska mixa min skiva nu och behöver lite råd. Spelar in en punkskiva som är ganska grundläggande med elgitarrer, bas, sång och solo i princip. Vad ska jag tänka på vid mixning för att få det att låta så professionellt som möjligt. Hur mycket reverb och chorus bör jag använda, hur får jag det att låta "tight", hur får jag sången att inte låta så "närvarande" (alltså lite längre bak i ljudbilden) och vilka VST plugins är grundläggande att använda vid mixning?

Liknande frågor har säkert ställts tidigare och jag ber om ursäkt om jag är tjatig. Men lite tips här skulle uppskattas något enormt.

Mvh

Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
MrPhil (oregistrerad)

Väldigt kort:

använd sparsamt med effekter, väldigt vanligt när man är ny att vräka på stora badrumsreverb o dylika chorus så det hela liknar effekt-VM.

För att få saker lite längre bak, använd lite reverb.

På sång, testa lite delay- alltså eko- som ekar i taktr med fjärdedelarna. Lägg inte detta för högt, utan använd som lite dekoration. Punk ska vara RÅ!

För att få det tajt - hoppas de spelat tajt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, tack för tipset. Men jag vill få det att låta tjockt liksom så att ljudet blir varmt och inte så skrikigt, vilket man är bra på vid professionella inspelningar. Finns det något särskilt tips för det, någon bra VST plugin eller handlar det om att mixa lite med EQ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Men jag vill få det att låta tjockt liksom så att ljudet blir varmt och inte så skrikigt, vilket man är bra på vid professionella inspelningar. Finns det något särskilt tips för det, någon bra VST plugin eller handlar det om att mixa lite med EQ?

Är ljudidealet tjockt och tight och de inspelade spåren låter tunna och eländiga när man drar upp reglarna blir det en svår mixprocess.

Det mesta av "tjockheten" ligger i hur inspelningen är gjord. Välspelat, med rätt instrument, i bra akustik och med bra mickval, genom bra preamp och A/D-omvandling så är man nästan framme! 🙂

Känner du dig inte nöjd med trummsoundet kan du testa att trigga bastrumma (och eventuellt virvel). Blanda de triggade ljuden med de inspelade, försök få dem att smälta ihop (för att det inte ska bli uppenbart att det är triggade trummor).

Har du spelat in både lajnad (DI) och mickad bas på separata spår kan du använda basfrekvenserna i den lajnade signalen och blanda upp med den mickade (kanske skära lite bas på den uppmickade signalen).

Kolla fasen mellan mickar som spelats in samtidigt i samma rum (de olika trummickarna t ex). Det brukar finnas fasvändningsknappar i de flesta musikprogram.

Har du dubbat gitarrerna? Panorera isf ut spåren på motsatta sidor i stereobilden. Det ger ett tjockare sound.

Testa ett kort delay på sången, brukar ge en tjockare känsla. Testa delay: 50 - 130 ms, ingen eller kort repeat och skär delayet i diskanten (så att studsen inte är lika "öppen" som den torra signalen).

Link to comment
Dela på andra sajter

Mkt bra tråd detta ...

Hoppas på fler användbara tips..

spec svar på frågan om effekter på masterkanalen, både under och efter mixning önskas....

Själv är jag inte proffs på detta med har snappat upp ett o annat tips.... dubba gitarrerna, minst 3-4 kanaler med gitarrer som du panorerar 100% vä/hö samt kanske 70% vä/hö.. ratta in lite olika ljud på alla gitarrer. Lägg lite mindre dist på de "inre" än på de "yttre". (detta tips är mest användbart om du lägger effekter efteråt med VST...tex amplitube)...

att dubba sången gör en hel del åxå...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hoppas på fler användbara tips..

spec svar på frågan om effekter på masterkanalen, både under och efter mixning önskas....

De flesta "masterpluggar" är resurskrävande. Det är nog smart att lägga den mesta processorkraften på kanaler, grupper och effekter.

Link to comment
Dela på andra sajter

En Limiter på instrumentet bas är oxå något som får soundet tigtare och som jag alltid gör nuförtiden.

Vad för slags limiter? Ofta passar en kompressor bättre till lågfrekvent material. Se till att jobba med attack och release-värdena!

Link to comment
Dela på andra sajter

En Limiter på instrumentet bas är oxå något som får soundet tigtare och som jag alltid gör nuförtiden.

Vad för slags limiter? Ofta passar en kompressor bättre till lågfrekvent material. Se till att jobba med attack och release-värdena!

Jag använder både kompressor och limiter.

Kompressorn för "soundet" o limitern för utjämmning.

L1 eller LA2an ställd i limiter läge blir det oftast.

Man kan tycka att det blir onödigt med både kompressor och limiter men efter det att en gammal studioräv hört mina inspelningar så rekommenderade han en limiter oxå och efter det att jag testat så har det blivit standard eftersom det ör skillnad på elbas (en riktig är det jag pratar om).

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder både kompressor och limiter.

Kompressorn för "soundet" o limitern för utjämmning.

L1 eller LA2an ställd i limiter läge blir det oftast.

Tror jag hänger med. Gissar att du spelar med plektrum och att kompressorn förstärker transienterna.

Jag tycker inte att det är onödigt med limiter, det finns självklara fall när den behövs. Jag läste det som att du föredrog limiter framför kompressor. My bad...

Förresten, LA2 i limiter-läge är en skön grej. Den färgar ljudet en hel del. Förändrar transienterna i visst material och gör det lättare att passa in i täta mixar. Testa t ex att köra piano genom LA2 och låt det jobba en 3-5 dB. I mix låter det som att instrumentet får en annan sorts anslag. Lite boxigare och plattare.

En annan favorit är LA2 i kompressionsläge på överhänget. Kan ge ett skönt svar i virveln och mjukar till cymbalerna en aning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder både kompressor och limiter.

Kompressorn för "soundet" o limitern för utjämmning.

L1 eller LA2an ställd i limiter läge blir det oftast.

Tror jag hänger med. Gissar att du spelar med plektrum och att kompressorn förstärker transienterna.

Jag tycker inte att det är onödigt med limiter, det finns självklara fall när den behövs. Jag läste det som att du föredrog limiter framför kompressor. My bad...

Förresten, LA2 i limiter-läge är en skön grej. Den färgar ljudet en hel del. Förändrar transienterna i visst material och gör det lättare att passa in i täta mixar. Testa t ex att köra piano genom LA2 och låt det jobba en 3-5 dB. I mix låter det som att instrumentet får en annan sorts anslag. Lite boxigare och plattare.

En annan favorit är LA2 i kompressionsläge på överhänget. Kan ge ett skönt svar i virveln och mjukar till cymbalerna en aning.

Stämmer att det oftast blir plektrumlir!

Tackar för tipsen angående LA2 på piano!

Jo LA2an blir det på trummor nuförtiden och L1an blir det sällan på färdiga mixar numera eftersom jag tycker den sabbar just trummorna undrar fan om inte TLs (eller vad den nu heter som Daniel tillvarkar) som är gratis är bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo LA2an blir det på trummor nuförtiden och L1an blir det sällan på färdiga mixar numera eftersom jag tycker den sabbar just trummorna undrar fan om inte TLs (eller vad den nu heter som Daniel tillvarkar) som är gratis är bättre.

En annan gratislimiter som funkar fint är BuzMaxi3 [PC/VST]. Fast den är nog inte heller så snäll mot trummor.

Min favoritlimiter heter Elephant [PC/VST]. Den har sju olika limitertyper att växla mellan. Vissa funkar bra för mjukt material och andra bättre för hårdare. Den absolut bästa allroundalgoritmen är "EL-3". Det går att tweaka ytterligare med parametrarna "shape" och "Rshape".

Link to comment
Dela på andra sajter

ang insert på master-regeln....

Innan körde jag alltid en downmix från cubase till Wav, in med den i T-racks24, mastra, spara i Way, konvertera till Mp3....

Det blev oftast väldigt bra, då jag gillar T-racks... men det blir även väldigt många moment vilket är lite jobbigt. Så jag har numera gått över till att "mastra" direkt i Cubase, men en "maximizer"(tror jag det var) och en limiter på utgången.

Det funkar förvisso, men så är det där igen att cubases nollpunkt verkar ligga lägre än de andra programmens.

Hur gör ni för att "mastra"?

(är det verkligen fråga om mastring i det här fallet? Har inte riktigt fattat skillnaden och definitionen av mastring kontra mixning....)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur gör ni för att "mastra"?

(är det verkligen fråga om mastring i det här fallet? Har inte riktigt fattat skillnaden och definitionen av mastring kontra mixning....)

Mixa = Se till att alla instrument och sång är tydliga och man får det " Sound " man är ute efter.

Mastra = Se till att alla låtar har samma volym samt att se till att mixen inte distar , kanske höja basen lite och maximera volymen.

Link to comment
Dela på andra sajter

PD77 (oregistrerad)

Ett sjysst effektljud om man ska ha nåt, i punk, är bandeko med hyfsat snabb repeat.

Riktigt oldschool. Men då är det viktigt att jobba arr-mässigt och inte ha det hela tiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...