Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag ger snart upp....

Hur jag Àn gör fÄr jag inte till Virveltrumman som jag vill att den ska lÄta. I dagslÀget anvÀnder jag Battery Studio Drums men liksom dom andra av "mjukvarutrummorna" jag provat/köpt verkar det banne mej inte finnas en virveltrumma som passar. Jag Àr vÀl insatt i alla reglage och knappar sÄ jag sÀtter mej inte ner och tror att nÄgon factory preset ska lösa mina problem, utan jag sliter verkligen för att fÄ fram ett bra ljud.

Vad jag Àr ute efter Àr en "Rock" Virveltrumma med varm botten och med tryck i hela vÀgen genom registret, Typ Bon Jovi stuket. Inte nÄgon stenhÄrt spÀnd piccoloo virvel som rungar 2 minuter efter varje slag "a la Red Hot Chili Peppers".

Finns det överhuvudtaget nÄgon Trumplugg dÀr inte trummorna sÀtter dina begrÀnsingar och dÀr kreativiteten fÄr flöda fritt?

Annons
Postat

dfh... deras ambience mickning lĂ„ter pissebra, och jag kör dom pĂ„ alla mina jazzproduktiuoner i datorn.. vill man ha lite bett finns det med.. allt Ă€r ju samplat.. 😉

Postat

kolla in den hÀr lÀnken.. Àr inspelat med DFH..den första.. trummorna lÄter skitbra.. fastÀn dom e programmerade jazztrummor!!!

lÄten finns

Postat
  IDF sa:
kolla in den hÀr lÀnken.. Àr inspelat med DFH..den första.. trummorna lÄter skitbra.. fastÀn dom e programmerade jazztrummor!!!

lÄten finns

Är det kicken som ligger och matar hela tiden? 😆

Postat (redigerat)
  osiris sa:
  IDF sa:

lÄten finns

Är det kicken som ligger och matar hela tiden? 😆

javisst.. lite bossa feeling pĂ„ den.. det Ă€r ingen demopost, bara för o visa trumljud.. 😄

Redigerat av IDF
Postat

Jag gillar BFD, speciellt om man köper till lite paket.

Men trummljud Àr komplicerade saker, det krÀvs balans mellan direktljud och oh/rumsljud.

Inte överatta ljuden. Hitta ett bra grundljud dÀr virveln har dom egenskaper du vill att den skall ha.

DÀmpa upp virveln antingen i programmet elller klipp av den med en gate sÄ den fÄr lÀngden du vill ha i direktljudet. Direktljudet behöver oftast inte vara sÄ lÄngt ( för du ville ju inte ha ping i virveln ). Resten av svansen hittar du i OH/Rumsmickarna. Eller lÀgger till med en reverb gÀrna pÄ en send kanal.

Kanske behöver inte virvelkanalen kompimeras enskilt utan nöjer sig med en kompressor pÄ hela trummbussen. Eller sÄ vill den ha en egen.

Kanske behöver den en liten EQ knuff i botten och toppen eller sÄ lÄter den bra som den gör.

Kankse vill du ge virveln lite dist genom att skica den till en fx kanal. Kanske inte.

Viktigt att tÀnka pÄ Àr just att hela virvelljudet inte ligger i virvelns direktkanal utan Àr en balans mellan alla dom stÀllena som virveln hörs.

Det var ett par tankar frÄn mig/ Doktorn

Postat
  IDF sa:
dfh... deras ambience mickning lĂ„ter pissebra, och jag kör dom pĂ„ alla mina jazzproduktiuoner i datorn.. vill man ha lite bett finns det med.. allt Ă€r ju samplat.. 😛

DFH? Àr det DFH Superior du menar dÄ? det pÄ typ 30 gig eller nÄt?

Postat
  Citat

BĂ„de DFH Superior och DFH Custom & vintage svĂ€ljer cirka 35Gb hĂ„rddisk per styck, men det Ă€r det vĂ€rt 🙂

Postat
  Ponderosa sa:
  IDF sa:
dfh... deras ambience mickning lĂ„ter pissebra, och jag kör dom pĂ„ alla mina jazzproduktiuoner i datorn.. vill man ha lite bett finns det med.. allt Ă€r ju samplat.. 😉

jag ska kolla.. jag köper pĂ„ mig sĂ„ jĂ€dra mycket prylar och hittar skojjiga saker bland dom.. đŸ˜Č

ne.. de e första.. det fanns med lite shit dÀr..!!

Postat (redigerat)

Jag har redan EZ drummer, men som den "ljudbög" jag Àr tycker jag Àr det Àr vÀldigt begrÀnsat. Jag har dÀrför jobbat mest med Battery Studio Drums den sista tiden, dÄ det kÀnns större och bredare med mer valmöjligheter men ÀndÄ tillfredstÀller det inte mina behov fullt ut.

LĂ„ter som ni Ă€r helt sĂ„lda pĂ„ DFH Superior hĂ€r, sĂ„ jag fĂ„r vĂ€l inhandla det jag med dĂ„ 😠 . Ser pĂ„ Musikbörsens hemsida att det finns ett antal versioner, sĂ„ vilken Ă€r "standard" versionen?

Och hur mycket kostar det? Vad betalde ni? Och var köpte ni det?

Redigerat av Ponderosa
Postat
  Ponderosa sa:
Jag har redan EZ drummer, men som den "ljudbög" jag Àr tycker jag Àr det Àr vÀldigt begrÀnsat. Jag har dÀrför jobbat mest med Battery Studio Drums den sista tiden, dÄ det kÀnns större och bredare med mer valmöjligheter men ÀndÄ tillfredstÀller det inte mina behov fullt ut.

LĂ„ter som ni Ă€r helt sĂ„lda pĂ„ DFH Superior hĂ€r, sĂ„ jag fĂ„r vĂ€l inhandla det jag med dĂ„ 😄 . Ser pĂ„ Musikbörsens hemsida att det finns ett antal versioner, sĂ„ vilken Ă€r "standard" versionen?

Och hur mycket kostar det? Vad betalde ni? Och var köpte ni det?

jag köpte mitt beggat för jĂ€ttelite.. kommer inte ihĂ„g.. 😠

men fan va bra det lÄter...!!!!!lyssna gÀrna pÄ exemplet jag lÀmnade ovan.. det Àr endast reason o dfh!!!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.