frusciante (oregistrerad) Postat 17 oktober 2006 Postat 17 oktober 2006 Hej. Hade tĂ€nkt börja spela in lite hemma. Har ett 2 Ă„r gammalt Audiotrak Maya 44 ljudkort som jag köpte av en polare och senaste cubase. Hade tĂ€nkt mest akustisk gitarr och sĂ„ng, men vill Ă€ven kunna micka upp elgitarrförstĂ€rkaren. Vilken mick för runt 1000-lappen rekomenderas? har blivit rekomenderad ADK a51e pĂ„ musikbörsen för 999, lĂ€ste mycket bra om ADK a51st som de nu sĂ€ljer pĂ„ jam för 795 kr! kostar runt 2999 överallt annars sĂ„... de har Ă€ven bra pris pĂ„ Röde NT3 pĂ„ jam, 1295 kr. vilken ska jag vĂ€lja med tanke pĂ„ mitt ljudkort osv? behövs nĂ„got mer? ljudkortet har ju fantommatning men har för mig att det var pĂ„ 12V bara o de flesta mickar krĂ€ver vĂ€l 48? eller funkar det Ă€ndĂ„? tpf! đ
Claes Holmerup Postat 17 oktober 2006 Postat 17 oktober 2006 Eftersom GoldenAge (distributören för ADK) inte sĂ€ljer A51ST lĂ€ngre, sĂ„ kanske det Ă€r sista exemplaret som finns pĂ„ lager hos JAM, som sĂ€ljs till det priset? Den Ă€r i alla fall ett riktigt fynd för 795:- ! Den ska ha 48V fantommatning, sĂ„ om det inte finns mer Ă€n 12V frĂ„n ljudkortet, behöver du en preamp ocksĂ„... Det funkar troligen Ă€ndĂ„, men det Ă€r stor risk att du fĂ„r sĂ€mre ljud pĂ„ grund av den lĂ€gre spĂ€nningen. Du kan gĂ€rna hĂ€mta ljudexempel pĂ„ min testsite och jĂ€mföra de du Ă€r intresserad av. đ
Zyan Postat 17 oktober 2006 Postat 17 oktober 2006 Skulle lĂ€tt pröjsa 795 för den.... Eller..hmm...inte, den Ă€r jÀÀÀÀttedĂ„llig đ ...vilken butik var det förresten *host*
frusciante (oregistrerad) Postat 17 oktober 2006 Postat 17 oktober 2006 haha... nĂ„got tips pĂ„ en bra mick-preamp dĂ„? tĂ€nk pĂ„ att jag Ă€r fattig đ
Claes Holmerup Postat 17 oktober 2006 Postat 17 oktober 2006 Studio Projects VTB-1 Ă€r den billigaste preamp jag skulle vilja rekommendera. Listpriset Ă€r 1500:- för den. Det finns billigare - men dĂ„ Ă€r de ocksĂ„ billigare pĂ„ alla andra sĂ€tt Ă€n till kostnaden ocksĂ„... đ
Hellhoff Postat 17 oktober 2006 Postat 17 oktober 2006 Ja alltsĂ„. Skall du spela in akustisk gitarr och sĂ„ng Ă€r det en kondensatormick som gĂ€ller, jag rekommenderar gĂ€rna ADK A51e, den har gjort mig helnöjd. Det blir ett sjysst grundljud och jag tycker det Ă€r lĂ€tt att behandla för att fĂ„ det att lĂ„ta som jag vill ha det. Vad gĂ€ller gitarrstĂ€rkare Ă€r jag inte allt för förtjust i att micka upp med kondensatormick, om jag inte vill ha den som rumsmick. FrĂ„gan Ă€r om du inte skulle köpa dig den kĂ€ra gamla klassikerna Shure SM57. Den kan du spela in sĂ„vĂ€l akustisk gitarr som sĂ„ng och gitarrstĂ€rkare med. Möjligen att du inte fĂ„r samma djup i sĂ„ngen som med en kondingmick, men den Ă€r jĂ€vligt fin Ă€ven om den Ă€r uttjatad đ
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.