Jump to content
Annons

Går i inköpstankar


atterdal (oregistrerad)

Recommended Posts

atterdal (oregistrerad)

Jag undrar vad jag skulle kunna behöva mer i min "studio". Har just nu endast ett par event arp5 monitorer, ett hercules fw ljudkort och diverse instrument.

Skulle jag behöva ett mixerbord isf till vad. Har funderat på att köpa ett med utgångar på varje kanal för att kunna använda alla ingångar på mitt ljudkort. Mixar allt i mjukvara som det är nu. Har aldrig riktigt förstått vad man behöver ett 2 meter brett mixerbord till (går ju inte ändra sig i efterhand om man mixar på ett sånt, eller tänker jag fel?)

Hur värt är det med externa effekter, ska de vara digitala osv.

Hoppas någon har lite idéer eller exempel på vad de som skulle komplettera mitt ljudkort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

1. Vi vet inte vilken typ av musik du gör. Spelar du in många instrument live som audio? Använder du mycket syntar? Eller samplade loopar?

2. Vi vet inte på vilket arbetssätt du jobbar med din utrustning, instrument och dator. Om du inte saknar något, är det lite märkligt att säga vad du behöver. Tydligen klarar du dig bra utan mixerbord så det är väl inget att rekommendera.

Är det nån punkt i ditt skapande där du känner dig begränsad?

3. Vi vet inte vilken budget du har. Gäller det inköp för 700, 4500 eller 18000 kronor?

4. Vi vet inte din nivå. Amatör? Du skriver trots allt "studio" så jag gissar att du är ute efter enklare prylar än högsta kvalitet?

Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)

"Vad behöver du?" är en konstig fråga som du rätt lätt skulle kunna svara på själv.

Vad kan du inte göra? Kan du inte skriva och spela in låtar med det du har? Låter det inte som abbey road? Vill du att det ska göra det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Instämmer med max3. Ganska konstig fråga. Men nog en fråga en försäljare skulle uppskatta väldigt mycket 😉

Känner du inte att du har behov av något speciellt så ska du inte skaffa det heller.

Det är bara dumt att titta runt på massa dyra häftiga prylar som man känner att man behöver trots att man inte gör det egentligen 😉

Men känner du att du har problem med nånting just nu?

Externa effekter är ganska onödigt om man inte går upp högt i prisklass. Mixerbord, samma sak där. En controller kan visserligen vara trevligt, men återigen känner du inte att du behöver det så ska du inte ha det.

Link to comment
Dela på andra sajter

😄

Jag kanske är ute och cyklar men den där problematiken känner jag igen. Räknade precis ihop hur mycket jag har lagt på min "hobby" i år och det var en ordentlig summa. Alldeles för mycket för min student budget.

Beställde röde mikrofoner idag och det visade sig att snubben på musicstore.de kände igen mig... enough said

Själv ska jag verkligen börja omvärdera betydelsen av hård- och mjukvaror. Det är ju trots allt inte där musikaliteten och det där riktigt sköna och kreativa sitter. Har kommit på mig själv vara betydligt mer sysselsatt av bruksanvisningar och inlärningskurvur på sistonne än av musikspelande.

Så här är min ytterst personliga åsikt: om du inte vet vad du ska använda en mixer till och bara känner för att expandera din studio, så tänk till lite extra. Behöver du verkligen mojängen? Är det inte bättre att bara sätta sig framför datorn och skapa skapa och skapa istället?

mvh 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv ska jag verkligen börja omvärdera betydelsen av hård- och mjukvaror. Det är ju trots allt inte där musikaliteten och det där riktigt sköna och kreativa sitter. Har kommit på mig själv vara betydligt mer sysselsatt av bruksanvisningar och inlärningskurvur på sistonne än av musikspelande.

Jo precis. Det är farligt lätt att hamna i teknikerrollen när man egentligen vill ha musikskaparkostymen på sig. Man skulle behöva en liten sufflör som säger åt en när man irrar bort sig allt för mycket i manuset 😛

Och "bara jag skaffat dendär prylen så kommer jag skriva den vackraste musiken"-fenomenet kommer man ju ingenstans på heller. Man måste försöka svälja detdär och bara köra på med det man har istället. Det spelar inte någon större roll egentligen när allt kommer omkring.

Link to comment
Dela på andra sajter

atterdal (oregistrerad)

Kanske ska vara lite mer exakt i min fråga (gillar inte att läsa långa forum inlägg så jag antar att andra inte gör det heller).

Jag gör mestadels rock och lightfunk. Dvs mycket live instrument. Använder keyboard för att spela in midipiano.

Jag skulle våga säga att jag klarar av att göra det mesta med mjukvara. Dock skulle jag vilja ha mer externa saker för att öka känslan och glädjen i skapandet mer.

Behöver inte direkt något mer men som alla som spelar gitarr eller fotar eller vad man nu gör så vill man alltid ha fler gitarrer eller kameror.

Vad jag skulle vilja veta är mer vad som borde finnas i en studio. Vet inte om det går att förstå vad jag försöker få fram men vore trevligt om någon lyckades lista ut det 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo jag förstår visserligen vad du menar. Fast av egen erfarenhet så känner jag att det är få pryöar som är särskilt inspirerande i längden. Den enda hårdvarubox jag kan komma på som inspirerat mig är väl min Tonelab.

Något som jag tycker är betydligt mer inspirerande är att gå på spelningar tex. Men alla är vi olika.

Fast prylar är jäkligt kul att leka med. På gott och ont. 😛

En sånhär kanske skulle klä dig?

En schysst kanalstrip är ju inte fel heller om man spelar in mycket sång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske ska vara lite mer exakt i min fråga (gillar inte att läsa långa forum inlägg så jag antar att andra inte gör det heller).

Jag gör mestadels rock och lightfunk. Dvs mycket live instrument. Använder keyboard för att spela in midipiano.

Jag skulle våga säga att jag klarar av att göra det mesta med mjukvara. Dock skulle jag vilja ha mer externa saker för att öka känslan och glädjen i skapandet mer.

Behöver inte direkt något mer men som alla som spelar gitarr eller fotar eller vad man nu gör så vill man alltid ha fler gitarrer eller kameror.

Vad jag skulle vilja veta är mer vad som borde finnas i en studio. Vet inte om det går att förstå vad jag försöker få fram men vore trevligt om någon lyckades lista ut det 😄

Det du skriver nu, tycker jag, bara understryker de tankegångar som tidigare framkommit i tråden:

Vet du inte vad du vill ha så behöver du det inte!

Enda möjliga vägen, tycker jag då återigen, är om du vänder på tankegångarna:

"Vad vill jag göra som jag inte kan göra idag, och hur skall jag kunna göra det och i så fall behöver jag något mera för att kunna göra det"?

Eller möjligen, "kan jag förbättra kvaliten på det jag gör idag genom att byta ut någon del av utrustningen?"

Hittar du svaret på den/de frågan/orna och det innebär att du behövar handla något så kan det möjligen vara motiverat att köpa något. Annars inte... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Du behöver sladdar. massor med sladdar. och glöm inte puffskyddet. köp gärna en kondensator, sm57:a och sm58:a varför inte stereokondensatorer så att du får det där riktigt fina ljudet på ak guran. en midi controller är aldrig fel. ett schysst ljudkort som gärna har ett par in/ut gångar mer än vad du behöver. klaviatur, förstärkar simulator, cubase sx 4. Läste i studios inspelningsnummer att man inte kan spela in bra musik med dåliga instrument, så om dina instrument kostade under 10 000 så byt ut dem. En ny superoptimerad, dubbelprocessad och tyst dator är aldrig fel. komplettera gärna med ett dsp kort, varför inte två. En di box, bra monitorhörlurar, extra hörlurar för referrens och ett stereo system samt bergsprängare är bra att ha i en hörna. En skön begagnad soffa finns alltid på erikshjälpen. Diverse mjukvarusyntar är roliga och varför inte elemantal audios och wave arts samlade pluggar i en bundle. Börja söka i blocket efter olika gitarr och basförstärkare för sådana kan man aldrig ha för många av. En skön kontorstol och dyr arbetsyta är a och o har jag för mig att jag läste i mixologin igår. Glöm för allt i världen inte att isolera. Bygg gärna ett rum i ditt rum så att ljud inte läcker in. Glöm inte heller att dämpa frekvenserna och reflektionerna med dyra skumgummi plattor. Hyr gärna in en kunnig audiometergubbe som kan mäta ljudnivåer med sin mackapär och kan tipsa dig om bästa ställena att sätta äggkartongerna. och glöm inte den onödigt dyra basfällan för allt i världen. Mikrofonstativ i diverse storlekar, en damsugare, kaffekokare, dubbla plattskärmar, massa cdskivor och en internet uppkoppling. En mixer med firewire kopplad till pa system så att ni kan jamma loss och spela in samtidigt. Digitaltrummor är roliga och effektiva när det gäller att få till dröm trummorna. men inget går upp mot ett riktigt trumset. köp en trummodul och några triggers vet jag. kommer inte riktigt på mer för den lilla hemmastudion men tro mig, du behöver sladdar.

ps. du får gärna ignorera inlägget 😛

Redigerat av funky monk
Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, som ovanstående medmusiker nyss sade fast lite kortare: man behvöer alltid mer prylar och skulle man inte behöva dem så är det ju kul med nya prylar ändå.

Och där i ligger problemet förstås. För de andra har rätt - känner du inte att du har ett behov av en viss pryl så behöver du inte en ny pryl. Såvida inte behovet är köplust eller liknande. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

atterdal (oregistrerad)

Va härligt pretto det här forumet är. Man ska gärna låta bli att fråga saker. Istället skriva onödiga inlägg på folks frågor. Beteendet finns bland en genrer människor till, kulturtanterna i övremedelåldern. Fast sen är det ju dödsdömt att klaga på det för då får man bara folk på sig.

Och tack Raineydays, har funderat på att köpa en midicontroller, har då iof kollat på behringer b-controller. Vet inte vad som är "bäst" en midicontroller eller en mixer.

Violiner, som jag sa innan det handlar inte om behov. Behov är ju en definitions fråga, jag hade inte ett behov av mina studiomonitorer innan jag köpte dem och nu skulle jag inte klara mig utan dem. Hade inte ett behov av min hasselbladare när jag köpte den men jag skulle aldrig fota analogt med en annan kamera. Förstår du liknelsen eller vill du ha en mer abstrakt. Kan många bra ord som neoism osv annars.

Link to comment
Dela på andra sajter

Va härligt pretto det här forumet är. Man ska gärna låta bli att fråga saker. Istället skriva onödiga inlägg på folks frågor.

Har du inte förstått att musiker är filosofer?

---------------

har själv funderingar på behringer controllern men efter att ha läst mitt eget inlägg ska jag nog låta bli...

mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker också det är kul och inspirerande med nya saker. här är några förslag:

en mic preamp/kanal strip jag har en focusrite trakmaster pro som är helt ok, var sugen på nån joe meek preamp först men den var slut då.

UAD-1 kort med brqa pluggar som spar på dator krafeten.

Digital trummor så du kan göra fills och lira själv när du har lust, annars Groove agent 3 eller EZdrummer.

Variax gitarr som kan låta som en massa olika gitarrer.

En vox tonelab om du inte har nån gitarr stärkare och vill ha bra gitarr ljud utan att använda nån plugg.

det var några grejer som jag skaffat eller skulle vilja ha framöver. 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

det handlar inte om behov. Behov är ju en definitions fråga, jag hade inte ett behov av mina studiomonitorer innan jag köpte dem och nu skulle jag inte klara mig utan dem.

Nänä, det är bara risk att alla ger tips som är slöseri med dina pengar.

Men visst, jag vet inte vilken mjukvara du har i datorn men i dina skor skulle jag börja med att svänga förbi KVR Audio och ladda hem lite gratispluggar till din sequencer. Några instrument kanske, eller lite effekter.

T.ex. W1 Limiter är brutal.

Vad gäller hårdvara, kanske en trevlig mikrofonpreamp? T.ex. Line Audio DMP.

Link to comment
Dela på andra sajter

atterdal (oregistrerad)

Googlade nu på UAD-1 och det är något som jag har funderat över borde finnas men visste inte att det fanns, men eftersom jag kör på en laptop så är inte just pcikort ett alternativ. Finns det något liknande för usb2.

Vet inte om det finns men skulle vilja ha en typ av extern multieffektsak där man kan köra in sina egna effekter/pluggar, så att man inte belastar datorn så mycket, men vet inte om det fungerar så.

Link to comment
Dela på andra sajter

Googlade nu på UAD-1 och det är något som jag har funderat över borde finnas men visste inte att det fanns, men eftersom jag kör på en laptop så är inte just pcikort ett alternativ. Finns det något liknande för usb2.

Har du firewire på laptopen?

TC Powercore finns i rackburk med Firewire-anslutning.

Link to comment
Dela på andra sajter

atterdal (oregistrerad)

Jag har alltid haft svårt att se fördelen med ett analogt mixerbord. Eller användningsområdet i studiosyfte. När jag fixar med ljud live till teater osv så självklart. Men när jag spelar in i studio syfte så förstår jag inte varför man ska mixa innan man får in det i datorn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Behringers controller är helt ok för sitt pris. Men den är långt ifrån så bra som Mackie Control är. Framförallt saknar den displayer som jag tycker är viktigt för att veta vad man håller på med. Men visst, ska man bara justera volym och panna med controllern så duger Behringern.

Analoga mixerbord får man ju betala en mindre förmögenhet för om man ska ha något bra med många kanaler. Då är det bättre att köpa en beggad digitalmixer istället tycker jag. En Mackie D8B är inte ovanligt att se begagnade för runt 15 000kr. Och det är ett grymt bord för de pengarna. Men ganska stort.

Focusrite Liquid Mix är en trevlig liten effektburk för firewire som är riktigt prisvärd tycker jag. Och firewireenheter kan man seriekoppla, så det är inga problem att ha flera.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har själv gått ifrån mixerbordet. Först bytte jag från ett analogt bord till ett digitalt - och var orolig för att jag skulle gå miste om den omedelbara överblicken man har på ett analogt bord, men det visade sig att jag saknade det mycket mindr än jag hade förväntat mig.

När jag sedan gjorde mig av med digitalbordet, så var det för att jag till slut hade gått över till att enbart använda det för monitorlyssning vid sånginspelning - något jag enkelt kunde lösa genom ett annat ljudkort med en kraftfull mixer/router inbyggd - och förstås en hörlursförstärkare. Jag saknar faktiskt inte alls att inte ha ett mixerbord. :rolleyes:

Som andra redan har sagt, så är det ganska meningslöst med externa effekter om man inte går upp rejält i pris.

Eftersom du spelar in mycket liveinstrument, så kanske det skulle vara bra att bygga ut mikrofonsamlingen...? En trevlig preamp är kanske inte heller fel?

Har du hörlurar som duger? Annars kan en uppgradering på den fronten vara på sin plats...

Har du akustikbehandlat kontrollrummet? Om inte, så är det definitivt en viktig sak att ta tag i.

Link to comment
Dela på andra sajter

...men som redan har sagts, så kan ingen annan tala om för dig vad du borde skaffa - utan det är bara du själv som kan komma till insikt om vad du saknar eller vad som inte håller måttet i riggen...

Risken med att vara köpsugen och gå till en butik utan att ha bestämt sig i förväg, är att man köper något som man egentligen inte alls har nytta av... Då är det klart bättre att diskutera här före besöket... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja jag har firewire, men jag använder det till ljudkortet, vet inte om det finns firewire hubbar dock.

Firewire är per definition till för att daisy-chainas. D.v.s. om ditt ljudkort följer standarden så har det både en in- och en utgång för firewire. Det går alltså att koppla en powercore före eller efter ditt ljudkort i en kedja.

Link to comment
Dela på andra sajter

PD77 (oregistrerad)

Hej!

Lite tips från mig.

Bygg upp din studio långsamt. Det låter som du har en bra grund redan.

Köp, för dig, roliga instrument och effekter, jobba med det kreativa skapandet.

Prylarna ska vara dina vänner.

Jag är utav den skolan att det kan vara kul att färga ljudet innan inspelning.

Pluggar i all ära men inte är det väl så farligt att göra "färdigt" ljudet innan. Varför alltid lämna utrymme för valmöjligheter?

Som någon sa, köp en kompressor. Mycket bra tips..

hejhopp

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett exempel på en kanonbra kompressor för sång, som inte äter upp så mycket pengar, är FMR Audio RNC. För en mer färgande kompressor - fortfarande i överkomlig prisklass, kan Summit Audio TLA-50 vara ett trevligt alternativ. 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...