Jump to content
Annons

Inspelning på bärbar dator / laptop


pianonisse

Recommended Posts

Först ett STORT TACK

till alla er som tålmodigt ger oss

nybörjare goda och vägledande råd ni är guld värda!

Jag undrar om det är möjligt att använda en "vanlig" bärbar dator till att spela in på (Jag frågade ju tidigare om Cubase eller Sonar´s program)

Jag menar då en dator som inte heter Mac eller Frost och kostar 25.000 kr

Utan en dator max ca 12.000:- (HP--Acer--LG--Dell eller liknande)

x17´skärm

x2 Gb Ram

x100-160 Gb HD (5.400 varv) förstår att vartalet är en begränsning--men inte riktigt i vilka situationer jag märker det mest.

xGrafik 256Mb

Fungerar detta att spela in på?

Vilka är riskerna och begränsningarna i en sådan maskin?

Vad är det som gör Mac eller Frost så mycket dyrare?

Fungerar det även att använda ovan nämnda maskin live?

Det finns förmodligen fallgropar som jag inte inser som nybörjare är mycket glad om någon har lust att ge mig lite VARNINGAR I TID ---innna inköpet sker.

Tack på föhand för hjälpen!

Pianonisse

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
tsmalmbe (oregistrerad)

Mac är dyrare för att den glänser och har ett äppel. Frost är dyrare för att den går kallare och är jävligt utfunderad.

En dator med de egenskaper du nämner ovan fungerar fint för ditt bruk.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har kört på en bärbar Compaq centrino 1.5GHz /1gb ram ett par år och det har funkat bra till det jag gjort. (mest audio inte så mkt mjukvaruinstrument, med undantag för DFH).

Däremot var det en värd investering att byta ut hårddisken mot en 7200 rpm.

Och ett externt ljudkort såklart 😳

Redigerat av kartan
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen

Är det flera som har erfarenhet av att köra tex Sonar (eller Cubase) på en "vanlig bärbar" dator

Som jag skrev ovan:

Jag menar då en dator som inte heter Mac eller Frost och kostar 25.000 kr

Utan en dator max ca 12.000:- (HP--Acer--LG--Dell eller liknande)

x17´skärm

x2 Gb Ram

x100-160 Gb HD (5.400 varv) förstår att vartalet är en begränsning--men inte riktigt i vilka situationer jag märker det mest.

xGrafik 256Mb

1) Har ni mer eller mindre goda erfarenheter av speciella märken?

2) Blir det stabilt?

3) Någon tycker att 17´--- är mera släpbar än bärbar är det en allmän uppfattning att det blir klumpigt. Jag funderar i motsatt riktning att skall man sitta och skriva noter så blir det väldigt pilligt på en för liten skärm---eller redigera i Sonar.

Vad är er uppfattning om detta "bekymmer" med skärmstorlek--ni som hållit på ett tag?

4) Någon föreslog byte av hårddisk till 7.200rpm (finns den möjligheten i alla märken? --- eller menar du en extern HD?

5) Om man köper en Extern HD 7.200rpm finns det ändå "flaskhalsar i själva datorn som gör den mindre pigg på belastning?

6) Är det fire-wire anslutning som man måste se till att ha för att det skall funka bra med extern HD?

Som ni ser av mina frågor så är jag ny på området--hoppas att dessa frågor inte känns alltför basic på detta forum där jag ser att många kan väldigt mycket!

Tack för er hjälp :rolleyes:

Pianonisse

Redigerat av pianonisse
Link to comment
Dela på andra sajter

1) Har ni mer eller mindre goda erfarenheter av speciella märken?

2) Blir det stabilt?

3) Någon tycker att 17´--- är mera släpbar än bärbar är det en allmän uppfattning att det blir klumpigt. Jag funderar i motsatt riktning att skall man sitta och skriva noter så blir det väldigt pilligt på en för liten skärm---eller redigera i Sonar.

  Vad är er uppfattning om detta "bekymmer" med skärmstorlek--ni som hållit på ett tag?

4) Någon föreslog byte av hårddisk till 7.200rpm (finns den möjligheten i alla märken? --- eller menar du en extern HD?

5) Om man köper en Extern HD 7.200rpm finns det ändå "flaskhalsar i själva datorn som gör den mindre pigg på belastning? 

6) Är det fire-wire anslutning som man måste se till att ha för att det skall funka bra med extern HD?

1.) Jag har bara erfarenhet av inspelning på tre olika märken av laptops: Dell, HP och Apple. Var inga problem med nån av dem. Powerbooken var lite trevligare iom att den hade 6-pinnars firwireport vilket gör att man kan mata ljudkortet med ström från datorn och kontakten sitter lite bättre. Det är väldigt ovanligt på andra laptops än Apples. Men annars kan jag inte säga att den ena funkat mycket bättre än den andra.

2.) Enligt min erfarenhet ja. Finns säkerligen undantagsfall precis som med desktops. Det som kan ställa till problem är en dålig firewire-interface eller moderkort. Det finns ganska många trådar om laptops här på forumet så kolla runt lite efter vad folk haft problem med.

3.) Ja jag tycker det är ganska klumpigt med så stora laptops. Jag har själv en med 15.4" skärm och tycker den är ganska stor och klumpig. Funderar starkt på att köpa en macbook istället för att få något lite smidigare.

Men du har en poäng i att det kan vara bra med en större skärm om man sitter med pilljobb länge. Men jag skulle nog ändå rekommendera ett mellanting. Alternativt en skärm till om du har en arbetsplats där du normalt sitter.

4.) Det är inte så jättevanligt. Men det är åas inte särskilt svårt att byta ut hårddisken själv mot en snabbare. Alternativt kan man som sagt köra med en extern firewire-disk.

6.) Ja firewire är i regel det bästa alternativet. Oftast snabbare överföringshastighet och mindre processorbelastning än USB.

Redigerat av rainydays
Link to comment
Dela på andra sajter

4.) Jag menade att byta ut den interna hårddisken till en som snurrar på 7.200 rpm. Förutsatt att du tänkt spela in på den interna så klart! Det funkar att stoppa i, men det är ju inte säkert att du kan uppgradera direkt när du köper datorn. Dvs. du får kanske köpa en lös hårddisk och stoppa i själv. (så gjorde jag iaf!)

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack kartan ochh Vallhagen för era synpunkter.

Det är väldigt hyggligt av er att ni även svarar oss nybörjare på våra första steg i datordjungeln

Har ni ngn synpunkt 12´--- 15´ ---eller 17´skärmar? Jag har förstått att man har olika uppfattning kanske beroende på hur och vad man jobbar med.

Jag har jobbat och jobbar mkt med notskrift och stora partitur i Finale så det är kanske därför jag är lite "svag " för stora skärmar. Det blir så himla pilligt att sitta en hel dag och arra vid en alltför liten skärm. Har då jobbat vid en stationär större skärm. Tänker även nu att bitvis kunna använda min eventuella bärbara till notskrift--men inte för heldagsjobb.

Upplevar man även inspelningsjobb/ redigeringsjobb/mixning som pilligt vid en

liten skärm ?

Vad är er erfarenhet?

Använder Garritan stråkar ofta funkar detta bra även på bärbart bara men ser upp med RAM minnesstorlek (helst 2 GB) ELLER finns andra lömska fällor i bärbara som jag inte fattar som nybörjare?

Är det vid uppspelning/ inspelning/ effektläggning/ mixning..... som man mest upplever begränsning av 5.400rpm?

Är detta en dramatisk begränsning eller klarar sig en nybörjare ganska länge innan man slår i taket med vad 5.400rpm förmår?

Tack för alla era goda råd och erfarenheter

Pianonisse

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en 12-tumare (iof mac, PB), men pratar vi just skärmstorlek, tycker jag att den är alldeles utmärkt, jag reser runt och har med datorna ganska mycket, och det är en perfekt storlek, sen är det ju alltid skönare att sitta vid en jättebamsigeskärm, men, mobiliteten är viktigare för mig, så därför är jag skitnöjd med denna. Funkar fint att sitta och skriva noter med också, sen om jag sitter med inspelningsprogram, kopplar jag bara dit en till skärm, så har jag mixerfönstret i den ena, och arrange-fönstret i den andra.

Hepp/

Magnus

Link to comment
Dela på andra sajter

Har en HP i 8-serien med 17"widescreen. Funkar bra till Sonar. Gick över från stationär med 2 19"bildskärmar. Inga problem som helst. Håller med om om att den bärbara kanske är mer släpbar en bärbar för somliga. Men vad fan jag har ju släpat på 60-kilos "bärbara" orkesterorglar.......Däremot är batteritiden på min kort så man måste i princip alltid ha strömförsörjning. Den blir oxå väldigt varm och fläktarna får jobba hårt - är inte tyst. Men i övrigt så är den både stabil och det är mycket mysigt att starta upp Sonar. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla tips och råd !!!

Har ni kör olika vanliga BÄRBARA datormärken och upplevt att något är mera

tyst, stabilt, driftsäkert, "musikvänligt" , har bra support----än de andra eller om ni blivit missnöjda med något av något av dem av någon anledning.

DELL

ACER

HP

LG (såg att en modell fick bra test i ngn tidning)

ASUS

SONY

m.fl

Jag har även tittat på Frost men det verkar så himla smärtsamt för plånboken???

Jag är ute efter en bra dator dunt 12.000:- (som den jag specat i början av tråden)

Skulle vara mycket tacksam för bra råd innan man köper---så att man inte köper fel burk i onödan.

Vet någon om det finns tester gjorda på dessa "vanliga datorer" och hur de funkar i musikproduktion?

Tack för alla fin hjäp till oss i nybörjar gänget

Pianonisse

Redigerat av pianonisse
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 6 månader senare...

Hej!

Jag är gammal inom musiken men nybörjare på datorer. Har en laptop acer aspire 5101 med windows xp media edition. Turion-processor 1GB internminne. Har ingen firewire men usb 2.0 Skulle nu vilja börja spela in på den och undrar vad jag behöver. Förstår att det blir nåt externt... Men vad och hur? Vill ha hyfsad kvalite till rimligt pris. Vad behöver jag? Fråga mer om ni behöver. Instrumenten är fiol och gitarr.

Redigerat av Olsberg
Slår ihop med tidigare tråd i ämnet
Link to comment
Dela på andra sajter

Låter som två kanaler skulle räcka utmärkt.

Min gissning är att du skulle bli nöjd med en begagnat MBox. Då får du ett hyfsat program med också. Borde kunna hitta en MBox 1 kring 2000, titta på www.vendolin.se

Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

HiTechRoboPower (oregistrerad)
Låter som två kanaler skulle räcka utmärkt.

Skulle du vilja micka med med än två kanaler, (kanske du ska spela in live med en extra musiker någon gång) Så kan du koppla ett mixerbord till ditt tvåkanaliga externa ljudkort. Fast med 2 mickar av rätt sort och på rätt kan man spela in näst intil vad som heldst.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...
Dyje (oregistrerad)

Hej!

Jag är inne på att köpa en bärbar dator som främst kommer att användas till surfa/skola/film och inspelning av musik, och i någon mån spel. Jag har tittat runt och insett att det är en rejäl jungel som börjar ungefär med processortyp.

Som jag uppfattat det är det Core2Duo som är det enda rätta i dagsläget, är det rätt uppfattat eller funkar AMDs modeller lika bra? Vilka klockfrekvenser är att föredra för ovan nämnda sysslor? Är det dumt att köpa en 1,5 Ghz idag, bör man försöka få en med 1,8 eller 2,0?

Nästa punkt är minnet. Hur mycket behöver man egentligen för att spela in musik. Har tidigare använt en bärbar med 512 Mb och WinXP, vilket var lagom kul. Speciellt med trummor eller andra instrument inladdade i minnet. Är det en jättefördel (eller rentutav förutsättning) att ha 2 Gb eller räcker 1 Gb?

Hur viktig är hårddiskens hastighet? Är det ett prestandalyft med 7200 rpm eller bara slöseri med batteritid?

Grafikkortet antar jag att man kan prioritera lågt om man främst skall använda datorn till musikskapande.

Sist men inte minst har jag använt ASOS4All med det interna ljudkortet på min gamla bärbara. Är det för mkt att hoppas på att den nya datorn kan fungera tillsammans med ASOS4All?

Tror att det var allt, hoppas att någon kan har tid att hjälpa mig! 🙂

Redigerat av Olsberg
Slår ihop med tidigare tråd i ämnet
Link to comment
Dela på andra sajter

Får ta några punkter. Ska du spela spel på datorn, så snåla inte in på grafiken. En krets med eget minne

är alltid att föredra, den äter upp av det allmänna RAM-minnet annars.

2 gigabyte är nog standarden idag, speciellt som du nog kommer att få med Vista. Har du råd,

så satsta på 4.

Köp ett externt ljudkort och används dess egna rutiner, så slipper du tanken på ASIO4All..

Man kan få rätt stora hårddiskar till bärbara nuförtiden, men en extern (återigen), med 3,5 tums disk,

är sannolikt mer prisvärd, snabbare (möjligen; se andra trådar angående hårddiskars hastighet)

samt alstrar mindre värme (och behöver mindre kylning) i och kring datorn.

Intel har dragit ifrån idag, merparten av nya bärbara har en Core2Duo. Om AMD verkligen är chanslösa

låter jag vara osagt, men min fana hålles högt, än så länge..

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Hejsan!

Det är så att jag hade tänkt börja spela in en del instrumentala låtar i kyrkan och undrar därför vilken utrustning som lämpar sig för detta. Jag testade att spela in med en utav kyrkans mikrofoner, som har XLR-plugg, som jag sedan skarvade till min bärbara dator (3.5mm jack för ljudkort). Borde detta fungera? Det gjorde nämligen inte det...? 🙂 Det kom inget ljud alls ifrån mikrofonen. Jag hörde sedan med HP-supporten som sa att bärbara datorer inte stödjer XLR - även om man använder skarv? . . Är det verkligen sant? Hur ska man göra för att enkelt kunna spela in låtar med sin bärbara dator - och samtidigt hålla en god ljudkvalité?

Redigerat av Olsberg
Slår ihop med tidigare tråd i ämnet
Link to comment
Dela på andra sajter

Du behöver åtminstone en mikrofonförstärkare och jag skulle rekommendera att köpa ett ljudkort t ex 0404 USB som har två bra mickstärkare inbyggt.

Tack för svar! Men måste jag påpeka att jag enbart ska spela in piano och orgel-låtar? Det är liksom ingenting avancerat som ska till. Jag menar, jag vill endast kunna spela in utan brus och dylikt. Måste man införskaffa en massa saker för det? Det behöver endast vara det enklaste. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!

Det jag skulle gjort är att köpa ett ljudkort med 8a in och sen bara spela in det rakt in i datan. försöka micka upp varje instrument så nära som möjligt och med en ambience mick för att fånga kyrkan. Focusrite har många bra modeller till ett bra pris. Hoppas du får till det. 🙂

//Crusner

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!

Det jag skulle gjort är att köpa ett ljudkort med 8a in och sen bara spela in det rakt in i datan. försöka micka upp varje instrument så nära som möjligt och med en ambience mick för att fånga kyrkan. Focusrite har många bra modeller till ett bra pris. Hoppas du får till det. 🙂

//Crusner

Håller med. Presonus är ett annat bra märke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan!

Det är så att jag hade tänkt börja spela in en del instrumentala låtar i kyrkan och undrar därför vilken utrustning som lämpar sig för detta. Jag testade att spela in med en utav kyrkans mikrofoner, som har XLR-plugg, som jag sedan skarvade till min bärbara dator (3.5mm jack för ljudkort). Borde detta fungera? Det gjorde nämligen inte det...? 🙂 Det kom inget ljud alls ifrån mikrofonen. Jag hörde sedan med HP-supporten som sa att bärbara datorer inte stödjer XLR - även om man använder skarv? . . Är det verkligen sant? Hur ska man göra för att enkelt kunna spela in låtar med sin bärbara dator - och samtidigt hålla en god ljudkvalité?

Ja, det där beror lite på vad du har för mikrofon i kyrkan och då menar jag inte märke utan typ. Du förstår, det finns i grunden två typer av mikrofoner, dynamiska och kondensator-mikrofoner. Det som skiljer dom åt är att kondensator-mikrofonen har en inbyggd förstärkare i sig som kräver ström för att fungera.

Så om du har en dynamisk mikrofon och med en omkopplare kopplar in den i din dators mikrofoningång så borde få en signal. Tänk att det måste vara en mikrofoningång. En vanlig Line In duger inte.

Men om du bara vill ha in lite ljud kan du väl använda datorns inbyggda mik? Låter garanterat, men inte så bra.

Om det är för dålig kvalitet så rekommenderar jag att du följer råden ovan och skaffar antingen en preamp till ditt inbyggda ljudkort eller ett ljudkort med inbyggd preamp som förmodligen har bättre kvalitet än det som finns inbyggt i din dator.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan!

Det är så att jag hade tänkt börja spela in en del instrumentala låtar i kyrkan och undrar därför vilken utrustning som lämpar sig för detta. Jag testade att spela in med en utav kyrkans mikrofoner, som har XLR-plugg, som jag sedan skarvade till min bärbara dator (3.5mm jack för ljudkort). Borde detta fungera? Det gjorde nämligen inte det...? 🙂 Det kom inget ljud alls ifrån mikrofonen. Jag hörde sedan med HP-supporten som sa att bärbara datorer inte stödjer XLR - även om man använder skarv? . . Är det verkligen sant? Hur ska man göra för att enkelt kunna spela in låtar med sin bärbara dator - och samtidigt hålla en god ljudkvalité?

Ja, det där beror lite på vad du har för mikrofon i kyrkan och då menar jag inte märke utan typ. Du förstår, det finns i grunden två typer av mikrofoner, dynamiska och kondensator-mikrofoner. Det som skiljer dom åt är att kondensator-mikrofonen har en inbyggd förstärkare i sig som kräver ström för att fungera.

Så om du har en dynamisk mikrofon och med en omkopplare kopplar in den i din dators mikrofoningång så borde få en signal. Tänk att det måste vara en mikrofoningång. En vanlig Line In duger inte.

Men om du bara vill ha in lite ljud kan du väl använda datorns inbyggda mik? Låter garanterat, men inte så bra.

Om det är för dålig kvalitet så rekommenderar jag att du följer råden ovan och skaffar antingen en preamp till ditt inbyggda ljudkort eller ett ljudkort med inbyggd preamp som förmodligen har bättre kvalitet än det som finns inbyggt i din dator.

Ja, jag förstår, tack! Men alltså, min dator stödjer tydligen inte det? När jag rådfrågade HP-supporten fick jag veta att "Notebook PCs do not support an XLR microphone". Är det verkligen sant att bärbara datorer inte stödjer detta? - Även fast man skarvar? Är det någon som kan göra som jag beskrev i början? Alltså på sin bärbara dator? Det är mycket enklare att spela in på en bärbar dator. Inte sant? Det är liksom bara att packa upp, spela in och sedan packa ned - . . Allt för enkelhetens skull. Jag har testat att spela in med de interna mikrofonerna och det brusar otroligt mycket. Det är främst bruset jag vill få bort. När det är högt ljud tycker jag faktiskt att det blir skapligt ljud med de interna mikrofonerna. Fast det är mycket dynamik som försvinner. Förstår ni hur jag menar? Det hade varit roligt att kunna spela in och sedan få ett bra resultat. Måste man köpa ett externt ljudkort för att kunna spela in med en mikrofon som jag beskriver? Det verkar så omständigt.

Tack till alla som svarat!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...