Jump to content
Annons

Hur EQ:ar du OH till trummor?


Mutz

Recommended Posts

Annons
Ja hur gör ni? Skär ni bort något, så ni inte får med så mycket virvel och kagge...

För att sedan få fram mer av cymbaler och hihat och ett tajtare virvel och kagge sound.

Vad tänker du dig för typ av trumspel/sound? Är det grindcore eller bonham, country eller postrock?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja hur gör ni? Skär ni bort något, så ni inte får med så mycket virvel och kagge...

För att sedan få fram mer av cymbaler och hihat och ett tajtare virvel och kagge sound.

Vad tänker du dig för typ av trumspel/sound? Är det grindcore eller bonham, country eller postrock?

Just nu är det Metal. Så då vill man ha ett extra tajt ljud. Så då skär jag i allfall bort lite mer botten. Annars kanske jag skär lite mindre.

Men jag va mest lite nyfiken i det stora hela hur ni gör.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar se OH som ett kitt och försöker därför behålla så mycket frekvenser som möjligt. Det får övriga trummor att sitta ihop på ett snyggare sätt.

Skär man bort för mycket i OH blir läckaget i närmickarna tydligare, och det är inte alltid så kul.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar skära bort låg bas i överhänget och putta fram basen på kick och virvel istället. Jag vill ha närmickarnas tydlighet i basregistret, och ändå få med mycket av överhäng och ambiens. Nu är väl inte ett OH-par den mest basfyllda input, men ändå - det går på rutin att "städa" de lägsta frekvenserna så det inte kan bli luddigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar skära bort låg bas i överhänget och putta fram basen på kick och virvel istället. Jag vill ha närmickarnas tydlighet i basregistret, och ändå få med mycket av överhäng och ambiens. Nu är väl inte ett OH-par den mest basfyllda input, men ändå - det går på rutin att "städa" de lägsta frekvenserna så det inte kan bli luddigt.

du e så pedagogisk linus.. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar skära bort låg bas i överhänget och putta fram basen på kick och virvel istället. Jag vill ha närmickarnas tydlighet i basregistret, och ändå få med mycket av överhäng och ambiens. Nu är väl inte ett OH-par den mest basfyllda input, men ändå - det går på rutin att "städa" de lägsta frekvenserna så det inte kan bli luddigt.

det där låter så som jag tänker-bra Linus, jag använder alltid AKG c-414 som OH mickar, och med dom får man ju med väldigt mycket av allt eftersom de är så superraka och känsliga och därför ställer jag både in dom på basrolloff + skär i bordet, beroende på vad jag vill ha...

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)

Hänger lite på vad för trumljud du är ute efter, hur trummorna låter, o hur rummet låter.

Generellt brukar jag bara kapa bort lågbasen under 80-100Hz.

Ibland sänker jag området mellan 300 o 600 Hz lite oxå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)

Jag har alltmer gått mot att inte skära så mycket bas i OHmickarna, tycker den ger väldigt mycket till trumljudet.

Jag brukar också se och placera OHmickarna som att de ska ta upp hela setet och inte som cymbalmickar.

Det allra lägsta brukar jag skära "bara för att". Jag förstår metaltanken och har prövat den, den funkar ju men skär man för lågt så åker "krämen" i cymbalerna med, det är tråkigt.

Redigerat av Elof
Link to comment
Dela på andra sajter

Det beror så på det där. Jag skar rätt mycket i OH't förr men man kan få mycket bra skjuts i pukor framför allt om man lyfter lite i botten kring 100. Att knuffa på kring 8kHz för briljans i cymbaler sker i princip alltid. Ibland lite knuff kring 2.5kHz för lite mer snärt i trummorna. Lite mer ställ kan man få runt 500 om man fiskar efter det.

Blunda och skruva!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Burnin Sven (oregistrerad)

Jag lyssnar hur det låter och läser samtidigt Studios mixologi och skruvar sen till jag tycker det låter bra 🙂 och sen får det fan räcka 😛 . Men skoj åsido så tror jag att jag hamnar ungefär där ni andra pushar på eller skär. Fick lite riktiga trummor till min låt Mommas Buick (uppe nu på Demo) och ville nog ha lite mer brillians i soundet på OH men det gick inte (blev bra ändå men ändå lite till skulle vara bra tycker jag) så jag förmodar att det till stor del beror på vilka mickar man kör med.

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...