Jump to content
Annons

Hur sänker man CPU-belastningen


Pellekanino

Recommended Posts

Hej,

Undrar om det finns några smarta tips för att sänka CPU-belastningen när man kör mycket pluggar. Vet att man kan bounca och frysa VST-instrument men när jag kör Guitar Rig 2 ballar datorn ur efter 3 spår och dessa kan man ju inte frysa eller? (eftersom de bara kan aktiveras som en insert effekt??)

Min dator:

AMD 3.5 GhZ

2 gig ram

tillräcklig hårddisk

Det ska inte vara några problem...

Buffertinställning är på 256, layency 6 ms...

Tacksam för svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

insertpluggar går att frysa i cubase sx3. guitarrig är en plugg som kan suga en hel del processorkraft, beroende på vilka olika moduler du använder. undersök själv vilka som drar mest och om möjligt akta dig lite extra för dessa.

ja, och om du har sx3 så kan du ju frysa insert.

Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)

Guitar rig suger för det första en jädra massa juice ur dattan. Men det du kan göra är:

*Se till att du inte har så mycket annat törstigt igång - fixa till Xp så det är optimerat för musik. Sök på tuning xp på forumet.

* Öka latency när det blir som värst

* Använda tunnare pluggar

& insert går att frysa

Förresten, vad har du för ljudkort och drivisar?

Redigerat av maxmaxmax
Link to comment
Dela på andra sajter

Om du har Cubase SX och är inte behöver kunna re-ampa ljudet så kan du ju spela in Guitar Rig 2 ljudet via Ingångskanalen. Tror jag iallafall läste om det i den här tråden.

[...]Själv har jag pluggen på ingångs kanalen o kan lägga ur mycket dubbar jag vill. Tycker det är skitskönt att slippa micka stärkare o kludda.
och
[...]han har den liggandes på kanalen med ljudet som kommer in från ljudkortet. Om man öpnnar mixern i Cubase så brukar man se den kanalen längs till vänster. Detta gör att ljudet spelas in som det låter med alla effeker på, tror jag. Inte helt säker men jag tycker det verkar logiskt.  😆
*editerade lite i båda inläggen*
Link to comment
Dela på andra sajter

[...]

när jag kör Guitar Rig 2 ballar datorn ur efter 3 spår och dessa kan man ju inte frysa eller? (eftersom de bara kan aktiveras som en insert effekt??)

[...]

Hej!

Spela in din GuitarRig istället för att ha den ligga som aktiv plugg på varje spår.

Dvs lägg den som insert på in-kanalen, spela in dina gitarrer, och stäng sen av Guitar Rig.

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Gör en group-kanal. Styr alla dina gitarrspår till denna group. Lägg alla effekter på group-kanalen.

Genom att köra spåren via en group kan du lägga till en massa gitarrspår utan att nämnvärt belasta CPU:n.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för era svar!

ska testa detta så fort jag får chansen!

Det blir säkert fler frågor 😳

Finns det några andra pluggar än Guitar Rig som funkar lika bra, typ amplitube, är det bättre eller sämre, och hur mycket drar den att köra?

Redigerat av Pellekanino
Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)
Genom att köra spåren via en group kan du lägga till en massa gitarrspår utan att nämnvärt belasta CPU:n.

Det blir väl lika hög belastning?

Link to comment
Dela på andra sajter

Spela in din GuitarRig istället för att ha den ligga som aktiv plugg på varje spår.

Dvs lägg den som insert på in-kanalen, spela in dina gitarrer, och stäng sen av Guitar Rig.

Jag förstår faktiskt inte riktigt. Hur gör jag det?

om du har sx3 så behöver du inte bry dig om det, då kan du helt enkelt frysa det spår där du lagt guitarrig som insert.

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)
Vet att man kan bounca och frysa VST-instrument men när jag kör Guitar Rig 2 ballar datorn ur efter 3 spår
Det blir väl lika hög belastning?

Nope, belastningen blir ju i princip lika stor som 1 spår oberoende av om man kör 1 eller 5 spår (lite overhead givetvis, men marginellt jämfört med Riggen).

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, så då är det frysning som gäller alltså..??

Sen skulle man ju vilja veta om det finns några andra bra program, har kolla tlite och amiplitube 2 verkar vara bra. Hur är Freeamp2 i jämförelse??

amplitube var väldigt populärt när det kom, jag har själv testat det och tycker att den är bra för att vara en plugin.

jag anser dock att man ännu inte lyckas få till samma sound som det blir när man mickar upp en gitarrförstärkare. jag tror att det har att göra med hur dynamiken i diskanten återges vid olika volymer.

på något sätt känns förstärkarplugins aningens kliniska, tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet att man kan bounca och frysa VST-instrument men när jag kör Guitar Rig 2 ballar datorn ur efter 3 spår
Det blir väl lika hög belastning?

Nope, belastningen blir ju i princip lika stor som 1 spår oberoende av om man kör 1 eller 5 spår (lite overhead givetvis, men marginellt jämfört med Riggen).

Men det blir ju som att koppla in flera gitarrer i EN gitarrförstärkare.. Dvs, inget en gitarrist skulle uppskatta (och inte producent heller för den delen om han vill att det ska låta elgitarr på hederligt vis). Det är ju ganska vanligt att man spelar "nära" överstyrningsgränsen och det blir ju omöjligt om det är flera gitarrer som ska slåss om dynamiken.

nä, spela in med pluggen på inkanalen eller frys tycker jag. Allra helst med en riktig stärkare och mikrofon. Både amplitube och guitarrig låter kanon, men jag håller med Itzhak, det blir en helt annan grej med mikrofon på stärkarn.

Link to comment
Dela på andra sajter

nä, spela in med pluggen på inkanalen eller frys tycker jag.

Jo men hur gör man det? Vad menas med inkanalen? Inkanalen spelar man ju alltid in på eller, det är ju ändå så att man måste använda effekten på insert, annars hör man ju inte vad man spelar eller vilket ljud det kan bli??

Link to comment
Dela på andra sajter

nä, spela in med pluggen på inkanalen eller frys tycker jag.

Jo men hur gör man det? Vad menas med inkanalen? Inkanalen spelar man ju alltid in på eller, det är ju ändå så att man måste använda effekten på insert, annars hör man ju inte vad man spelar eller vilket ljud det kan bli??

Jag är ingen Cubaseanvändare, men jag antar att man kan ha en insert på ingången?? Någon som jobbar i cubase kan säkert svara på detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)
Det är ju ganska vanligt att man spelar "nära" överstyrningsgränsen och det blir ju omöjligt om det är flera gitarrer som ska slåss om dynamiken.

Är du allvarlig när du säger att man hör skillnad på Riggen om man styr dit ett gitarrspår versus 3 gitarrspår. Vill man vara på gränsen kan man ju styra det genom volym på separata spår, och få Riggen att gå på gränsen? Jag har aldrig använt Riggen (dock andra som Nigel och Tubifex), men kan den vara så annorlunda?

Jag är ingen Cubaseanvändare, men jag antar att man kan ha en insert på ingången?? Någon som jobbar i cubase kan säkert svara på detta.

Affirmative. Detta går.

Jag förhåller mig suspekt till att banda in med effekter på, men mickar man stärkare blir det ju också "med effekter på" för all del.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju ganska vanligt att man spelar "nära" överstyrningsgränsen och det blir ju omöjligt om det är flera gitarrer som ska slåss om dynamiken.

Är du allvarlig när du säger att man hör skillnad på Riggen om man styr dit ett gitarrspår versus 3 gitarrspår. Vill man vara på gränsen kan man ju styra det genom volym på separata spår, och få Riggen att gå på gränsen? Jag har aldrig använt Riggen (dock andra som Nigel och Tubifex), men kan den vara så annorlunda?

Som jag förstod dig så menar du att man ska bussa flera gitarrspår till en buss, där en insert med guitarrig ligger. Tro fasen man hör skillnad på 3 separat distade signaler och en blandad signal där allt ligger under samma dist. Typisk grej är ju om man spelar tvåstämmigt i en överstyrd stärkare. Låter på ett speciellt sätt. Skulle du spela in dessa två stämmor separat (fast med lika mycket dist) och sedan spela upp i t ex cubase skulle det inte låta alls likadant.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förhåller mig suspekt till att banda in med effekter på, men mickar man stärkare blir det ju också "med effekter på" för all del.

hur skulle man annars göra, har du inte effekten på (ex.guitar rig) hörs ju inget från gitarren förutom grundljudet. Eller är jag helt fel ute??

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)
hur skulle man annars göra, har du inte effekten på (ex.guitar rig) hörs ju inget från gitarren förutom grundljudet. Eller är jag helt fel ute??

Alltså min point: banda in med inserten på audiospåret, inte på inputspåret. Men din CPU räckte ju inte till för det så det lär ju vara akademiskt

I ena fallet kan du ratta ditt sound vidare under mixningen, i andra fallet (Riggen på inputten) bandar du in det distade soundet och kan inte ändra på det mera i mixningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Du ska nog fundera på att uppgradera datorn, om du vill använda Guitar rig rill fullo, då den är ganska krävande vad det gäller datorkraft.

Använd inte heller piratkopierade program, då dessa inte funkar som de ska. NI har t ex guitar combos för en väldigt billig penning som nedladdning.

MVH Robert

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...