Jump to content
Annons

Hammondkopior?


Munding

Recommended Posts

maxmaxmax (oregistrerad)
blaj-en riktig Hammond heter också T-522 som jag hade, med tonhjul såklart fast transistoriserad stärkar-del, ännu bättre hade det varit med M-100 eller någon annan i M-serien för dom låter mkt mer bra med sin rördel och skillnaden mot B3 är enbart i pedaldelen och några fler inställningsmöjligheter=fler drawbarpresets...+ tyngden-så det så!

T-modellerna är spinettorglar, inte tonhjul.

Skillnaderna mellan M och B3 är helt andra än de där.. men jaja.

Plus för B4 är att den är rätt mycket lättare att serva. Och så slipper man klossen till leslie som jag tycker är ett måste för att få tonhjul och spinetter att låta häftigt.

Redigerat av maxmaxmax
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

@maxmaxmax

Spinettorglar 😆 inte tonhjul 🙂😆 nu tror jag du har fått en del om bakfoten, T 522 tex har visst tonhjul, alla Hammondorglar hade det fram till en bit in på 70-talet serru, sedan kom en massa modeller med nytt krafs i enligt dåtidens mode som i princip inte är något att ha, men T-serien som hette T just pga att stärkeriet osv blev transistoriserat var inte på något sätt sämre i övrigt, lät bara lite mer clean!

M 100 är visst helt jämförbar med B3/C3 A 100 i stort,dock med färre drawbarpresets och ej fullklaviatur, den har dock fördelen framför L 100 tex i och med det speciella vibratot som den är unik för, förstår inte varför du så självsäkert avfärdar detta och liksom lurar övriga här utan vidare kunskap i ämnet, jag har sysslat mer med Hammond än du det hör jag direkt så ta till dig detta istället för att komma med falsarier! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)

Florian, ta dig en google och säg "jag har fel". Kan nog vara nyttigt.

kram!

Redigerat av maxmaxmax
Link to comment
Dela på andra sajter

Florian, ta dig en google och säg "jag har fel". Kan nog vara nyttigt.

kram!

maxmaxmax,kram på dig också men nu är du ju ute och snurrar likt tonhjulen i min gamla T-522 😆 hallå...jag har ju faktiskt haft en sån här och behöver liksom inte googla för att veta vad jag pratar om, så senil har jag ännu inte blivit 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

NI B4 har dessutom kommit i mark II. Alla killar över fyrtio börjar dregla och andas häftigt när de får spela på den. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

tröttsamt detta...jag har aldrig sagt att t-522 låter som b3 eller?

däremot sa jag att m 100 är en finfin orgel som i mångt och mycket är den som påminner och låter mest som en b3 och den har INTE transistorer för helvete... :rolleyes:

allt som det står Hammond på låter inte bra, har i alla fall inte jag påstått om du läser mina inlägg,precis just tvärtom, att man alltid måste behöva repetera sig här...

Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)

Jo förresten om nån vill ha en t-522 för en billig peng så står det en i en källare i en kyrka i byn intill här. Hultsfredtrakten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det folk präntat in i mitt huvud är att man ska akta sig för äkta Hammondorglar för 3000-4000 kr på Blocket. Tänk på att de gjordes för kanske 30 år sedan eller mer. De är inte till för att hålla så länge. De behöver renoveras och få en massa delar utbytta.

Ska man köpa en riktig Hammond bör man veta vad man köper samt vara rätt händig och kunna få tag på delar när det behövs. Annars är risken stor att det stor en sån där äcklig orglen planka för att citera någon ovan i tråden.

För att spinna vidare på detta; den nya XK-1:an (som den heter) Musik Börsen börjat sälja tycker inte jag låter illa. Tvärtom, jag tycker den spöar Nord Electron faktiskt. Men det där är tycke och smak. Alla kloner låter olika, men ingen direkt fel. Det går ju att få fram så jädrans mycket olika typer och ljud beroende på ålder på orgeln, Lesliet och spelsätt osv. Därför ska man naturligtvis testa vilken som faller en bäst i smaken.

Det som oftast brister i klonerna är den inbyggda Lesliesimulatorn, och det egentligen enda sättet att få riktigt bra Hammond-ljud utan att släpa på hur mycket som helst är att använda en orgelplanka, typ XK-1, Nord Electro, Roland VK-8, osv tillsammans med ett riktigt Lelsie. Då kan man dessutom dista i Lelsiet vilket gör att man kommer ytterliggare lite närmre referensen (B3:an?), och blir i en mix väldigt autentiskt.

Många jag känner har köpt en Hammond XK-3:a (hammonds värsting-orgelplanka med riktgit rör-försteg) och ett Leslie 760 då de är relativt billiga och lätta att få tag på. Med lite pill llåter de ruggigt bra, och går lätt att modifiera.

Så mitt tips är att om du vill ha ett verkligt bra ljud, och inte släpa ihjäl dig, köp en planka, dock inte förra generationen då de faktiskt hänt en hel del de senaste åren, och sedan ett Leslie 760 eller 147 (det är lite mindre, men dock dyrare samt svårt att få tag på löst).

/johan

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill ni dessutom impa på era blinda kompisar om ni har några, så placera era närfälts-studiomonitors på pelare mitt i rummet med baksidorna (ryggarna) rakt emot varandra i rät vinkel.

Spela på.

t o m Spinettmodellerna, och M100, och T-522 kommer att låta "Hammond B3".

M100 hade/har tonhjul. MEN: Inte ett rör så långt ögat kan nå. Alltså transistorer i DEN delen av orgeln. Inte den tongenererande. Fanns nog drösvis med olika varianter på M100 också. Och JAG tycker inte den låter i närheten av en B3/C3 A100/L100.

M100 hade rör, i alla fall den jag spelade på för 20 år sedan, med rör menar jag givetvis i stärkar delen, inget annat, tonhjulen är en egen historia som varken har med transistorer eller rör att göra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror visst att det blev för ljust för vissa 😆 upplysningstiden är här, varen tacksamma, det kan vara nyttigt för er (ingen nämnd-ingen glömd).

Titta så roligt man kan ha om man vill ha en orgel och bor i Gbg trakten nu då:

Malmsjöorgel borstskänkes!

😄😄😎

Redigerat av Florian le Sage
Link to comment
Dela på andra sajter

lite länkar och tipps från en hammond ägare

http://www.davenportsmusik.se/ <------- renoverar orglar servar kanske har någon billig.

http://www.jhs.just.nu/ jämtska hammond sällskapet skriv i gästboken om du vill veta något. man får INTE svar fort. ----------kolla även i deras länkarkiv.---------

kolla på blocket.se eller vendolin.se

http://www.svenskahammond.se/ TUMBA stockholm

Jag har en Hammond A100 + ett leslie 145 kostar 45000:- tillsammans jag har inte ångrat en sekund att jag köpte den. och har provat billiga KOPIOR b4.an gör sitt som någon skrev. men inget slår en riktig orgel med ett leslie. som man kan fläska ur ordentligt.

www.jam.se jag köpte min första orgel på jam det var en M100. dom kan ha någon.

orka inte skriva mer KÖP EN RIKTIG

MVH Anders Ekengren

Link to comment
Dela på andra sajter

Aha, han håller på fortfarande den gode Bryan Davenport, hade mycket att göra med honom på 90-talet då han höll hus i Umeå och min gamla T-522 och ett SHARMA leslie som han tipsade mig hur man moddade och skickade mkt fina element till så att det skulle låta leslie!!!

Förmodligen den mest kunnige på området i Norden!

Link to comment
Dela på andra sajter

Aha, han håller på fortfarande den gode Bryan Davenport, hade mycket att göra med honom på 90-talet då han höll hus i Umeå och min gamla T-522 och ett SHARMA leslie som han tipsade mig hur man moddade och skickade mkt fina element till så att det skulle låta leslie!!!

Förmodligen den mest kunnige på området i Norden!

Jajjemän, Davenport håller på fortfarande. Nu har han dessutom flyttat sin verksamhet till Tyskland för att kunna bli mer central. Han har moddat mitt 760 och det låter inte dumt det kan jag säga. :rolleyes:

Finns inget han inte kan svara på gällande Hammondorglar samt Leslien.

/johan

Link to comment
Dela på andra sajter

jag bara måste sätta in en bild på min pärla.

Det spelas knappt på den, jag har den mest bara för att kunna försvara mig genom att säga att jag faktiskt är en Hammond-ägare, när jag krämar på med B4-plugin:en som låter OTROLIGT bra...

Men ibland efter ett par slurkar whiskey kan det lätt sluta i att man pluggar in kontakten, låter lesliet spinna upp och slår igång den underbara rytm sektionen som slår allt vad "samplingar" beträffar. Man har allt i denne maskin. Synd bara att de glömde skriva i manualen hur man kokar kaffe med den. Jag är helt säker på att det går... på nåt sätt.

hammond.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

T-522 😉

[edit] ...från 1975... tror jag. Som jag skrev, pluginen är enklare och jag är på tok för ung för att ha fördärvat både min rygg och skalle av långa spritfyllda turneér[/edit]

Redigerat av Dimarino
Link to comment
Dela på andra sajter

😄 Kul tråd !

Äntligen nåt man begriper sig på... eller ja.... inte fan begriper man sig på en Hammond !

Däremot gör Mr Davenport det. Han är landets utan jämförelse (?) skickligaste Hammondtekniker.

Ville bara kommentera lite nu när en Hammondtråd är uppe....

Hammondkopior som tex Korg CX-3, mfl, funkar många gånger bra om man slipper använda lesliesimulatorn. Den brukar oftast suga ordentligt oavsett fabrikat.

Har man ett riktigt Leslie att tjoffa in kopian i, ändras läget däremot. Då kan man få det att låta riktigt skapligt.

Samplers och mjukvarusyntar som Hypersonic 2 har ju många bra orgelljud som funkar till en massa olika musikstilar, men...lesliet är bedrövligt. Snabbt eller långsamt bara, pang på utan acceleration....

NI:s B4 är nog det bästa i leslieväg jag provat ( jag har inte testat Creamwares nya) och det håller nästan hela vägen !

I de högre registret börjar dock simuleringen bli alltför påtaglig, men använder man "lesliet" på rätt sätt i B4 låter den mycket bra, framför allt låter scannervibratot kanon ! Att man dessutom kan ställa läckage och andra finesser gör ju att man kan skruva fram ett ljud som passar en själv på ett fantastiskt sätt.

En god vän har NI:s B4, själv har jag en Hammond C3. Jag tänkte matcha dem mot varandra på följande sätt:

B4:n in i mitt Leslie 145 och C3:an in i datorn via orgelns "radio output" ( lågnivå-utgång som man kunde koppla till radion för "play along" stunder på fredagskvällen )

Frågan är: Vad tror ni gör mest för Hammondljudet ? Är det orgeln, lesliet eller en symbios mellan de båda ? Funkar mitt leslie bättre än det som finns i B4:an ?

Kan NI B4 ge min C3:a en match när det får ett riktigt leslie ???

Jag kan nämna att jag gjort ett annat test. Jag kopplade hörlurar till tidigare nämnda lågnivå-utgång på min C3:a, använde en gammal Zoompedal åxå, men ENDAST för att få lite reverb. Alltså helt ren (gammal sliten, med renoveringsbehov ) Hammond C3 utan leslie. Lirade en stund med lite olika typer av ljud. Jag tog med mina hörlurar till polarn och körde samma "settings" på B4:an, alltså - lesliet avstängt, ingen dist, bara lite verb, jämförde samma ljud osv osv... Hur tror ni det gick ? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Min personliga åsikt i ditt test ONEDOWN är att, (iof kul test) men B4:an TROR jag klår rent ljudsmässigt, och i möjligheter. Men att få "kicken" av att sitta vid din pjäs kan inte B4:an på långa vägar åstakomma.

Lite som att jämföra el-pianon och vanliga pianon som du vet. Ett hyffsat stämt vanligt piano för en 1000 lapp, ger en känsla långt utanför ett digital piano för 20 lök. Men om jag skulle göra en produktion så skulle jag för enkelhetens skull och för ljudets, spela in med ett digitalpiano av bra kvalitet. Samma gäller B4:an.

Är det bara jag som är så "känslo" horny när det gäller prylar och kreativitet?

Har någon ett bra svar på varför "riktiga" prylar sätter sin kreativa sträng i rörelse på ett annat sätt än va digitalt återskapade ljud gör? eller det t.o.m räcker med att ljudet återskapas i en högtalare så kittlar det inte lika mycket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl lite som att spela tv-spel förmodar jag (fast jag inte pysslar med sånt) eller att köra en riktig rallybil, vilket är roligast?

Klart att ett riktigt instrument klår den digitala känslan om vi nu skall prata om det, en fin och fläskig möbel, du sitter bredvid leslie-kabinettet och har mickat upp det med 2 sm 57´or, dock icke emot vidriktningen i svepet...du hör tonhjulsverket med sina 1000-tals små kuggar och magneter synkront snurrande, du har en speciell känsla i klaviaturen och så brakar det loss, antingen i en smekande orgelbrusande blues eller ett rafflande hårdrocksinferno eller...

Samma med fender Rhodes, den känslan får du bara inte i nån vst plugg, ryamattan i klaviaturen som är rätt tungspelad men något man vänjer sig vid om man kan spela piano...alltså att sitta bredvid ett riktigt instrument, givetvis inget sunkinstrument förstås, finns ju massvis med sunk fast dom är "riktiga", det ger en en kick eller ett flöde-inspiration, skulle jag vilja säga, som ger en de djupa dimensioner på sitt skapande/komponerande/jammande i mkt varierande form från instrument till instrument som är så skönt att få då man sätter sig vid en sådan kompis!

Skål för "the real deal" i alla väder, om man har råd och utrymme!

Angående T 522 så har jag kanske haft fel 😉 jag hade förmodligen T 222, verkar som om minnet svikit mig på första siffran och jag får ge någon rätt här...eller kan du Dimarino säga att din orgel inte har tonhjul?

Redigerat av Florian le Sage
Link to comment
Dela på andra sajter

ang t-522 så ska jag fråga henne nästa gång jag hälsar på. Hon flyttade ut när min andra flickvän flyttade in. Står i studion nu, där den iof ska stå! Ska höra... för jag vet ärligt talat inte. 😉

ang. känsla.

Jag som då inte är uppväxt riktigt med de "riktiga" grejjerna. Förutom min första elgura så va nästa "instrument" ett midiklav och ett soundblaster awe32. Så jag är, till skillnad från dig Florian, uppväxt med Midi och det digitala, och inte så mycket riktiga grejjer. Men däremot så har jag juh inforskaffat en arsenal med tiden.

Frågan är fortfarande lite kul.

Scenariot är. Jag har/hade inga som helst "minnen" eller andra associtationer när jag sätter mig vid de riktiga grejjerna. Och ändå så har jag från det att jag rörde det första riktiga pianot/hammond orgeln etc. fått en helt annorlunda känsla. Som om det sitter i generna. hehe.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, det är anden som talar till dig, alla instrument har en själ!

Liksom gamla hus, vissa föremål och platser, och jag syftar inte på blajprogrammen på tv nu, utan på mina möten med Indianer och Schamaner från både öst och väst...och mina egna erfarenheter såklart!

Redigerat av Florian le Sage
Link to comment
Dela på andra sajter

😄 Lite skryt... när jag drar upp utsignalen från min orgel till min CRATE 50W top. (som jag driver mitt leslie 145) så blir det rundgång i Rören om man juckar med volym pedalen klonk.... klonk.... låter det.. rätt så skojj. höjjer man ännu mer så börjar allt själv svänga och det bara dånar ut ljud. vet inte hur fenomenet uppstår. och jag har provade att byta till nya rör men det hjälper inte men det är inget man lider av för att man spelar aldrig så högt. 😉
Link to comment
Dela på andra sajter

😲 Alltså, det verkade som om att de trodde att alla elorglar kallades för "Hammond" oavsett vad... 🙂

Fortfarande än idag får man se dessa annonser. Mycket irriterande. Men så har vi också "agda" som hittade en helt orörd B3:a med ett leslie, nere i källaren när maken hade gått bort. Hon satte ut en annons "orgel 10 000:-".

"Den första som ringde sa att han kommer med en gång. Tänk, han åkte ända från karlstad... 30 mil bara för denne skruttorgel som e så dammig och säkert inte funkar." berättar agda.

"Han och sin kompis lastade in orgeln i bilen och jag fick pengarna. Han fick den där trälådan som stod brevid för samma pris, bara så att jag blev av med den. Han prutade inte en krona. Och sen började telefonerna ringa... och dom blev som vilda när jag sa att det hade varit en kille här och hämtat den för 10 tusen kronor."

Jag kan direkt säga att just den här historien är sann från Nyköping. Och det finns nog fler liknande historier riket runt.

Nu till en fråga.

Är det moraliskt rätt att inte berätta för damen att den här skruttorgeln faktiskt är värd, kanske liiiiiiiiiiiite mer?

Jag kan säga att jag skulle inte kunna somna gott på nätterna. Men hur giriga är ni mina vänner? Va ärliga nu! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså, sätter en person ut en annons för ett fastställt pris och jag gillar läget så kommer jag överrens och åker dit, inte sällan prutar jag i sista hand, går det så går det om man är slipad i affärer, likadant gör ju andra när de kommer till mig och skall köpa något jag satt ut...

Om sedan priset är långt under s.k. marknadspris är inte mitt bekymmer, snarare är det ju så att man alltid försöker hitta bästa pris på beg.prylar också, dessa priser varierar rätt stort kan man ju lugnt säga.

Har man tur och gör ett riktigt klipp så har man, bara att vara glad, tanten skrattade säkert i sin värld åt idioterna som köpte orgeln för 10 papp, så allt går på ett ut som han sa...

🙂

Redigerat av Florian le Sage
Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)
  och jag får ge någon rätt här...

EDIT: tog bort onödig kommentar. Det var inget, helt enkelt.

Vill inte elda, så att säga.

Redigerat av maxmaxmax
Link to comment
Dela på andra sajter

Fruppe69 (oregistrerad)
  och jag får ge någon rätt här...

På knä, flumputte. 😎

"om jag inte blivit senil"

shrlalala

Såja, bråka inte i onödan.

Redigerat av Fruppe69
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...