Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Efter jag dreglat en stund över en Continuum fingerboard sÄ har jag kommit tillbaka tillverkligheten och insett att detta inte Àr nÄgot alternativ för min plÄnbok i över huvud taget. Jag Àr dock intresserad av att skaffa mig ett slags substitut för en sÄdan.

Continuum.jpg

Jag skulle vilja ha nÄgonting som jag frÀmst kan göra lÄnga glidningar med, men Àven en möjlighet att styra nÄgon annan parameter skulle inte vara helt fel. Som jag ser det sÄ har jag tre alternativ just nu, och jag tar gÀrna emot fler:

1. Skaffa en ribbon-controller. De frÄn doepfer ser till exempel schyssta ut men de kostar ju Ä andra sidan över 2000 spÀnn. Att bygga en sjÀlv skulle naturligtvis vara en möjlighet men dÄ jag inte har nÄgon erfarenhet av att pula med elektronik sÄ misstÀnker jag att det skulle gÄ rejÀlt Ät skogen.

2. Dels skaffa ett program som kan registrera musrörelser och assigna dem till olika midiparametrar och sedan införskaffa en Wacomritplatta och börja hÀrja loss. Detta kÀnns dock ocksÄ som en hyffsat dyr lösning.

3. Detta Àr ocksÄ inte helt billigt utan gÄr ut pÄ att köpa till exempel en Kaos pad, eller nÄgon annan hÄrdvara med en styrplatta, men detta kÀnns lite som en overkill.

4. Superoverkillvarianten. Skaffa/bygga/modifiera sin elgitarr till en lapsteel och sedan fixa en midi-gitarrutrustning. SÄ kan man ju ocksÄ göra, men det Àr ju inte rÀtt.

Vad jag nog egentligen helst av allt vill ha Ă€r en ribbon-controller men hĂ€r kommer ju som sagt kostnadsfrĂ„gan in. Jag tycker att det kĂ€nns lite mycket att slĂ€nga ut tvĂ„ laxar pĂ„ att kunna böja tonerna lite mer precist Ă€n vad man kan med pitchhjulet. Är det nĂ„gon som kĂ€nner till nĂ„gon billig ribbon-controller? Är det nĂ„gon som har nĂ„got annat förslag pĂ„ hur jag kan "spejsa" till min midimusik lite?

Redigerat av Pluffo
Annons
Postat

Har sett snubben i dream theater spela pÄ sÄnt fingerboard. Men vad kostar de, listpris i sverige?

Postat

Hur fasen funkar Continuum egentligen, dvs vad det gĂ€ller MIDI datat som skickas ut. 😄

Det kan ju inte vara pitch bend-parametern som justerar glidningarna/mikrotonerna eftersom den ju pÄverkar samtliga toner. Och den klarar ju 10 toner (fingrar) samtidigt.

Postat (redigerat)

Den skickar varje ton (och dess pitchbend-data) pÄ en egen MIDI-kanal.

Edit:

AngÄende kostnaden... Det finns ju amerikanska priser pÄ sajten, vilket ju ger en fingervisning om ungefÀr vad de borde kosta i Sverige...

NĂ„nstans runt 30,000kr för den lilla modellen... Lite smĂ„dyrt för ett MIDI-klaviatur kanske... 😄

Redigerat av android
Postat

Pluffo:

Det finns ju ett antal synthar med ribbon-controller. 🙂

LÀr ju iofs inte bli sÄ mycket billigare Àn de andra alternativen du hade, men du fÄr ju en synth pÄ köpet ocksÄ.

-Man kan aldrig ha för mĂ„nga synthar!! 😎

Postat

Usch...Jag vill inte ha nĂ„gon synth 😳 (Men bara för skojs skull...Hade du nĂ„gon speciell i Ă„tanke?)

Jag hade tÀnkt mig nÄgot som funkar tillsammans med mitt CME UF8.

Postat

MiniMoog Voyager!!

🙂

Nej, jag har allvarligt talat inte sÄ bra koll pÄ vilka synthar som har ribbon (förutom just Minimoog dÄ). Det kanske mest Àr exklusivare synthar...? T.ex. Kurzweil (fast de Àldre varianterna kostar ju inte sÄ mycket lÀngre!) och Alesis Andromeda...

Postat (redigerat)

Yamaha E5, Ă€ven om ribboncontrollern Ă€r ganska liten pĂ„ den. Oberheim OB12 har ocksĂ„ en om jag minns rĂ€tt. ex5an Ă€r rĂ€tt billig numera, men den Ă€r stort som ett as. Å andra sidan sĂ„ har den ju massa annat annat lullul du kanske vill ha till din studio. Men jag antar att du har din UF 8 för pianofeel, det har inte ex5an

EDIT: RÀttade fel och sÄnt jag inte blev 100% sÀker pÄ lÀngre....

Redigerat av Neko
Postat (redigerat)

Men Neko, Àr du full eller?

Oberheim OB12, inte Waldorf! Och inte katten har vÀl EX5an poly-aftertouch??

😄

Redigerat av android
Postat

Jag vet att den dĂ€r diskussionen har varit uppe förut (angĂ„ende EX5:ans aftertouchmöjligheter). Vad svaret var har jag dock ingen aning om. Ni fĂ„r reda ut det dĂ€r pojkar 🙂

Ja, Àven om jag har gÄtt frÄn att ha mjukvara till att ha Ànnu mera mjukvara sÄ Àr jag inte helt frÀmmande för att plocka in en "riktig" synth. NÀr det gÀller de grejerna som jag vill ha ribbon-controler till sÄ handlar det ju ÀndÄ mer om synthsolon och dÄ kan det nÀstan vara en fördel att inte ha den dÀr pianokÀnslan. Jag ska kolla in dina tips, Neko.

Postat (redigerat)
Men Neko, Àr du full eller?

Oberheim OB12, inte Waldorf! Och inte katten har vÀl EX5an poly-aftertouch??

🙂

Inte mÄnga rÀtt dÀr inte. RÀttat nu. Men jag har fan varit sÀker pÄ att ex5an haft polyfonisk aftertouch, men jag Àr ju inte i studion nu sÄ jag kan inte kolla, och jag hittar inte heller nÄgot som bekrÀftar mitt minne. Jag mÄste kolla upp detta.

yamaha-ex5.gif

Bild pÄ synten, som du ser Àr ribboncontrollern vÀldigt liten. men inte desto mindre rolig att anvÀnda.

Redigerat av Neko
Postat (redigerat)
Bild pÄ synten, som du ser Àr ribboncontrollern vÀldigt liten. men inte desto mindre rolig att anvÀnda.

Men jag vill ju ha en lÄÄÄÄÄÄÄÄng 🙂

Edit: Det dĂ€r skulle sĂ„ lĂ€tt kunna misstolkas 😄

Redigerat av Pluffo
Postat

Jag börjar mer och mer luta Ät att skaffa en Wacom (ritplatta) och sedan anvÀnda ett program som kan tolka om dess signaler till mididata.

Hittills har jag bara hittat detta, men det funkar bara under OS X 10.4 (sjĂ€lv kör jag 10.3)...Är det nĂ„gon som kĂ€nner till nĂ„got annat?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.