Pluffo Postat 5 oktober 2006 Postat 5 oktober 2006 (redigerat) Efter jag dreglat en stund över en Continuum fingerboard sĂ„ har jag kommit tillbaka tillverkligheten och insett att detta inte Ă€r nĂ„got alternativ för min plĂ„nbok i över huvud taget. Jag Ă€r dock intresserad av att skaffa mig ett slags substitut för en sĂ„dan. Jag skulle vilja ha nĂ„gonting som jag frĂ€mst kan göra lĂ„nga glidningar med, men Ă€ven en möjlighet att styra nĂ„gon annan parameter skulle inte vara helt fel. Som jag ser det sĂ„ har jag tre alternativ just nu, och jag tar gĂ€rna emot fler: 1. Skaffa en ribbon-controller. De frĂ„n doepfer ser till exempel schyssta ut men de kostar ju Ă„ andra sidan över 2000 spĂ€nn. Att bygga en sjĂ€lv skulle naturligtvis vara en möjlighet men dĂ„ jag inte har nĂ„gon erfarenhet av att pula med elektronik sĂ„ misstĂ€nker jag att det skulle gĂ„ rejĂ€lt Ă„t skogen. 2. Dels skaffa ett program som kan registrera musrörelser och assigna dem till olika midiparametrar och sedan införskaffa en Wacomritplatta och börja hĂ€rja loss. Detta kĂ€nns dock ocksĂ„ som en hyffsat dyr lösning. 3. Detta Ă€r ocksĂ„ inte helt billigt utan gĂ„r ut pĂ„ att köpa till exempel en Kaos pad, eller nĂ„gon annan hĂ„rdvara med en styrplatta, men detta kĂ€nns lite som en overkill. 4. Superoverkillvarianten. Skaffa/bygga/modifiera sin elgitarr till en lapsteel och sedan fixa en midi-gitarrutrustning. SĂ„ kan man ju ocksĂ„ göra, men det Ă€r ju inte rĂ€tt. Vad jag nog egentligen helst av allt vill ha Ă€r en ribbon-controller men hĂ€r kommer ju som sagt kostnadsfrĂ„gan in. Jag tycker att det kĂ€nns lite mycket att slĂ€nga ut tvĂ„ laxar pĂ„ att kunna böja tonerna lite mer precist Ă€n vad man kan med pitchhjulet. Ăr det nĂ„gon som kĂ€nner till nĂ„gon billig ribbon-controller? Ăr det nĂ„gon som har nĂ„got annat förslag pĂ„ hur jag kan "spejsa" till min midimusik lite? Redigerat 8 oktober 2006 av Pluffo
Zyan Postat 6 oktober 2006 Postat 6 oktober 2006 Har sett snubben i dream theater spela pÄ sÄnt fingerboard. Men vad kostar de, listpris i sverige?
Linkowich Postat 6 oktober 2006 Postat 6 oktober 2006 Hur fasen funkar Continuum egentligen, dvs vad det gĂ€ller MIDI datat som skickas ut. đ Det kan ju inte vara pitch bend-parametern som justerar glidningarna/mikrotonerna eftersom den ju pĂ„verkar samtliga toner. Och den klarar ju 10 toner (fingrar) samtidigt.
android Postat 6 oktober 2006 Postat 6 oktober 2006 (redigerat) Den skickar varje ton (och dess pitchbend-data) pĂ„ en egen MIDI-kanal. Edit: AngĂ„ende kostnaden... Det finns ju amerikanska priser pĂ„ sajten, vilket ju ger en fingervisning om ungefĂ€r vad de borde kosta i Sverige... NĂ„nstans runt 30,000kr för den lilla modellen... Lite smĂ„dyrt för ett MIDI-klaviatur kanske... đ Redigerat 6 oktober 2006 av android
android Postat 6 oktober 2006 Postat 6 oktober 2006 Pluffo: Det finns ju ett antal synthar med ribbon-controller. đ LĂ€r ju iofs inte bli sĂ„ mycket billigare Ă€n de andra alternativen du hade, men du fĂ„r ju en synth pĂ„ köpet ocksĂ„. -Man kan aldrig ha för mĂ„nga synthar!! đ
Pluffo Postat 6 oktober 2006 TrĂ„dstartare Postat 6 oktober 2006 Usch...Jag vill inte ha nĂ„gon synth đł (Men bara för skojs skull...Hade du nĂ„gon speciell i Ă„tanke?) Jag hade tĂ€nkt mig nĂ„got som funkar tillsammans med mitt CME UF8.
android Postat 6 oktober 2006 Postat 6 oktober 2006 MiniMoog Voyager!! đ Nej, jag har allvarligt talat inte sĂ„ bra koll pĂ„ vilka synthar som har ribbon (förutom just Minimoog dĂ„). Det kanske mest Ă€r exklusivare synthar...? T.ex. Kurzweil (fast de Ă€ldre varianterna kostar ju inte sĂ„ mycket lĂ€ngre!) och Alesis Andromeda...
Neko Postat 6 oktober 2006 Postat 6 oktober 2006 (redigerat) Yamaha E5, Àven om ribboncontrollern Àr ganska liten pÄ den. Oberheim OB12 har ocksÄ en om jag minns rÀtt. ex5an Àr rÀtt billig numera, men den Àr stort som ett as. à andra sidan sÄ har den ju massa annat annat lullul du kanske vill ha till din studio. Men jag antar att du har din UF 8 för pianofeel, det har inte ex5an EDIT: RÀttade fel och sÄnt jag inte blev 100% sÀker pÄ lÀngre.... Redigerat 7 oktober 2006 av Neko
android Postat 6 oktober 2006 Postat 6 oktober 2006 (redigerat) Men Neko, Ă€r du full eller? Oberheim OB12, inte Waldorf! Och inte katten har vĂ€l EX5an poly-aftertouch?? đ Redigerat 6 oktober 2006 av android
Pluffo Postat 7 oktober 2006 TrĂ„dstartare Postat 7 oktober 2006 Jag vet att den dĂ€r diskussionen har varit uppe förut (angĂ„ende EX5:ans aftertouchmöjligheter). Vad svaret var har jag dock ingen aning om. Ni fĂ„r reda ut det dĂ€r pojkar đ Ja, Ă€ven om jag har gĂ„tt frĂ„n att ha mjukvara till att ha Ă€nnu mera mjukvara sĂ„ Ă€r jag inte helt frĂ€mmande för att plocka in en "riktig" synth. NĂ€r det gĂ€ller de grejerna som jag vill ha ribbon-controler till sĂ„ handlar det ju Ă€ndĂ„ mer om synthsolon och dĂ„ kan det nĂ€stan vara en fördel att inte ha den dĂ€r pianokĂ€nslan. Jag ska kolla in dina tips, Neko.
Neko Postat 7 oktober 2006 Postat 7 oktober 2006 (redigerat) Men Neko, Ă€r du full eller? Oberheim OB12, inte Waldorf! Och inte katten har vĂ€l EX5an poly-aftertouch?? đ Inte mĂ„nga rĂ€tt dĂ€r inte. RĂ€ttat nu. Men jag har fan varit sĂ€ker pĂ„ att ex5an haft polyfonisk aftertouch, men jag Ă€r ju inte i studion nu sĂ„ jag kan inte kolla, och jag hittar inte heller nĂ„got som bekrĂ€ftar mitt minne. Jag mĂ„ste kolla upp detta. Bild pĂ„ synten, som du ser Ă€r ribboncontrollern vĂ€ldigt liten. men inte desto mindre rolig att anvĂ€nda. Redigerat 7 oktober 2006 av Neko
Pluffo Postat 7 oktober 2006 TrĂ„dstartare Postat 7 oktober 2006 (redigerat) Bild pĂ„ synten, som du ser Ă€r ribboncontrollern vĂ€ldigt liten. men inte desto mindre rolig att anvĂ€nda. Men jag vill ju ha en lÄÄÄÄÄÄÄÄng đ Edit: Det dĂ€r skulle sĂ„ lĂ€tt kunna misstolkas đ Redigerat 7 oktober 2006 av Pluffo
Pluffo Postat 8 oktober 2006 TrĂ„dstartare Postat 8 oktober 2006 Jag börjar mer och mer luta Ă„t att skaffa en Wacom (ritplatta) och sedan anvĂ€nda ett program som kan tolka om dess signaler till mididata. Hittills har jag bara hittat detta, men det funkar bara under OS X 10.4 (sjĂ€lv kör jag 10.3)...Ăr det nĂ„gon som kĂ€nner till nĂ„got annat?
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.