Jump to content
Annons

Fostex PM-1 vs. nEar 05


Robfan (oregistrerad)

Recommended Posts

Annons

jag skulle nog aldrig få för mig att skaffa fostex monitorer om de inte kostar minst 20k kronor.. 🙂

med tanke på att de har nästan inget basregister alls.. plus att de låter jädrans tråkigt, o elakt.. dvs inte rent o ärligt..

ESI nEar 05 däremot, tycker jag låter mycket bättre!!!

synd att du inte pallar vänta.. 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

jag tog med mig några skivor till musikhandlaren och provlyssnade ett gäng (5-6 olika) monitorer. bl.a nEar 05 och Fostex PM-1.

Jag åkte hem med ett par PM-1'or.

numer har jag dock kompletterat med PM-seriens subbas och först nu kan jag säga att jag är HELT nöjd.

Link to comment
Dela på andra sajter

monitorer är ju smaksak.. 😆

Du har så rätt. Hoppas bara det smakar rätt.

häll i lite jordgubbssylt i basrören.. 😄 då smakar dom bättre..

Link to comment
Dela på andra sajter

HeeehEe. spinna vidare på mitt blomsterlådeförslag. Vad kan man göra med sina gamla monitorer som man inte tycker om? xD

sälja vidare kanske???

Link to comment
Dela på andra sajter

Gud, vilken bra tråd det här är!

Jag tänkte nämligen köpa ett par PM-1:or och komplettera med nEar 05. Men ni som köper en subbas, vad gör ni för sorts musik?

Jag vill nämligen göra uk hardcore (elektronisk stil, soundet kan liknas vid trance - samma synthar o trummor) i mina högtalare. Jag har en polare som har köpt ett par PM-2:or och han verkar helnöjd och hans trancemixar låter faktiskt rätt bra. Fin bas o så.

Några rekommendationer?

Tänkte köpa både PM-1 och nEar 05 för att A/B:a mina mixar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast jag vet inte vad jag ska lyssna efter.

Ska jag ta dom som låter sämst eller dom som har mest bas, eller diskant eller vad?

Vill ju inte skapa några mixar utan bas, men heller inga med för mkt bas.

Redigerat av Woxxy
Link to comment
Dela på andra sajter

Ta med en skiva till affären som du har lyssnat på i flera olika högtalare, och vet hur den låter.

När du lyssnar i affären så försök att lyssna från det lägsta registret till det högsta och försök att urskilja dom olika instrumenten. Lyssna efter och försök att höra om någon tex mellanregistret är överdrivet. Osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

De som låter sämst, är också sämst. Du ska lyssna på skivor som du har lyssnat på i flera år - och som du därför känner utan och innan.

Bra monitorer ska man lätt kunna uppfatta detaljer och transienter i. De ska inte vara överdrivna eller svaga i något register - för då kommer du bara att mixa fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill bara återkomma och berätta att jag är så här nöjd ---> :rolleyes:

Tools Aenima och Nirvanas Nevermind låter precis så fint mixade som jag alltid föreställt mig att de var haha. Aldrig hört så riktigt ljud förut. Tror nog nEar 05 var liiiite lite överdriven i mellanregistren men vad vet jag. Tror inte jag kommer behöva någon subwoofer till dessa heller då basen är så in i helsike lätt att urskilja nu. Redan bestämt mig att basen på vår senaste demo är lite överdriven, något jag gått omkring och misstänkt lite innan. Så jag gjorde kanske inget dumt beslut ändå. Skönt! Tack för alla svar 🙂

Vart det ett par PM-1:or i slutändan altså?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 år senare...

kanske skulle sitta på sin plats att köpa ett par pm-1or, men jag hajjar inte de där riktigt med ljukopplingen, antar att man måste ha ett mixerbord med ingång för xlr.. hursomhälst måste mina creative 2.1 på 30w från 2003 bort snart.. snyft..

om jag hittar några billiga fostex så blir de nog sådanna

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...