Jump to content
Annons

Recommended Posts

Elof (oregistrerad)
Postat

Jag läste någonstans att den här micken bara finns i 50 ex, stämmer det verkligen?

Jag har en själv och är jättenöjd. Ville bara kolla upp om det är ännu en ljudmyt.

Annons
Postat

Fråga honom? 😄

Bo besöker forumet ganska ofta.

Elof (oregistrerad)
Postat

Okej, ja det känns lite konstigt om det skulle vara så. Jag har mött många som äger en sån.

Jag får väl PMa mannen bakom namnet då, tack linus och claes!

Elof (oregistrerad)
Postat
Micen finns med bland mina testinspelningar också - om du vill ha en liten förhandsglimt av hur den kan låta. 🙂

Förhandsglimt? Jag har ju en själv 😆

Helt klart en av de (om inte DEN) mest prisvärda sångmickar i den klassen.

Har lyssnat på dina test, det är skitkul att du lägger upp dem, du borde ha en större länk på din hemsida till dem? (eller så kanske jag missat länken, om den redan är stor 😉)

Postat (redigerat)
Micen finns med bland mina testinspelningar också - om du vill ha en liten förhandsglimt av hur den kan låta. 🙂

Förhandsglimt? Jag har ju en själv 😛

Har lyssnat på dina test, det är skitkul att du lägger upp dem, du borde ha en större länk på din hemsida till dem? (eller så kanske jag missat länken, om den redan är stor 😛)

Aha! Jag trodde att du var på jakt efter en sådan, men då vet du redan hur bra den är. 😉

Länkar till testsiten finns lite här och var på sidan med mikrofoner på firmasiten - och så finns det ju en länk i min signatur här i forumet också. 😆

På tal om det, så börjar det så smått bli dags för en ny testomgång... 🙂

Redigerat av Claes
Elof (oregistrerad)
Postat
Micen finns med bland mina testinspelningar också - om du vill ha en liten förhandsglimt av hur den kan låta. 😉

Förhandsglimt? Jag har ju en själv 🙂

Har lyssnat på dina test, det är skitkul att du lägger upp dem, du borde ha en större länk på din hemsida till dem? (eller så kanske jag missat länken, om den redan är stor 🙂)

Aha! Jag trodde att du var på jakt efter en sådan, men då vet du redan hur bra den är. 😎

Länkar till testsiten finns lite här och var på sidan med mikrofoner på firmasiten - och så finns det ju en länk i min signatur här i forumet också. 😉

På tal om det, så börjar det så smått bli dags för en ny testomgång... 🙂

Men länkarna är så yttepytte små.

Lycka till med testerna, släng upp ett inlägg när nästa är gjort!

Det här var way OT, men ändå, jag har fått svar från Bo.

Postat (redigerat)

Elof,

Det är helt rätt, HCM-101, gjordes bara i 50 exemplar, största delen såldes till Musikbörsen, en del sålde Andereasson Musik I Gbg (Four Sound butik) och ett 20 tal distribuerade vi själva.

Egentligen var detta ett experiment från min sida, att ta reda på om det gick att förbättra Kina tillverkade mickar, som till utseendet såg bra ut, men tyvärr hade många elektroniska och akustiska brister.

Tyvärr så har många av Kina mickar som säljs idag fortfarande många brister, men andra sidan, får man ändå enormt mycket mick för 795:- som en del stormembrans mickar säljs för.

Från början så trodde jag att det bara var att vifta lite med mitt "trollspö" d.v.s. rätta till lite konstruktions dummheter som kineserna hade gjort och så var saken klar, men det visade sig att det var otroligt mer arbete än vad jag hade trott.

Jag är en perfektionist när det gäller konstruktioner, och har enormt svårt för att släppa en design förrän det blir perfekt.

Så det ligger många hundratals timmar bakom dessa mikrofoner, där bl.a. många komponenter för varje mikrofon är individellt selekterade för bästa prestanda.

Även kapslarna fick bytas i många mickar, eftersom jag inte godkände tillverkningskvalitén/jämnheten på dom.

Så dessa 50 exemplar är ganska unika i sitt slag, och kommer aldrig att tillverkas i mer antal.

För er som vill lägga ut en tusenlapp på eran Kina mikrofon, så kan jag förbättra de flesta fabrikat på marknaden.

Jag har många trix som höjer kvalitén på många punkter, samt eftersom jag ofta servar många av fabrikaten så upptäcker jag en del "fällor och fel" som tillverkaren har gjort.

Senare framöver så hoppas jag att kunna komma ut med en helt ny mikrofon på marknaden, som då kommer att vara helt och hållet tillverkad av mig här i Sverige.

Den finns klar som en prototyp, men det är en del kvar gällande utseende mekanik och annat.

Hälsningar

Bosse Hansén

Redigerat av Bo Hansén

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.