Jump to content
Annons

MIDI


Hemluth

Recommended Posts

Jag är rätt ny när det gäller midi. JAg har börjat leka lite i Cakewalk med mitt keyboard, men problemet är att midiljuden låter så förskräckligt dåligt. Jag hade bara den ljudbank som man får med Creative-ljudkortet (8mb). Jag sökte i Google och hittade en på 32mb, men till min besvikelse så lät den till och med sämre, speciellt gämfört med ljudkvaliten när keyboardet spelar upp midi, då det låter exelent. Jag har fått en kännsla av att det är tänkt att midiljud SKA låta dåligt, vilket låter dumt givetvis. Jag är som sagt nybörjare på midi, så hur gör ni när ni ska göra en midifil? Vad använder ni för program, hur går ni till väga etc.? Jag skulle absolut uppskatta om någon kunde berätta avancerat.

Tack på förhand..

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Futuro (oregistrerad)

Prova Reason eller demon på Sonar som följde med senaste nr av Studio.

Softsynthar är nyckeln, det är då du kan börja med intressantare ljud.

Då kanske du lyckas bättre när du spelar in dina midifiler.

Link to comment
Dela på andra sajter

midi som du menar är egentligen General MIDI, dvs en standarduppsättning av 128 instrument som gör att låtarna tar liten plats och kan spelas upp hos alla som har General MIDI och låta snarlikt.

Som Futuro sa är software synthar nyckeln till framgång. Då får du grymt bra ljud. Det finns orkesterbibliotek på 160GB. Software synthar styr du med MIDI-signaler så tillvägagångssättet att spela in är samma.

Som sagt, testa Cakewalk Sonar 3.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hjälp på väg.

Tanka hem ett demo

Spela runt lite. I detta demo finns mjukvarusyntar. När du tröttnat på dessa eller vill utvidga lite, kolla in KVRs arkiv

Detta borde kunna kicka igång dig. För att testa sonar, pallra dig ned till en musikaffär/kiosk och köp Studio. Tidningen, där får du en 6 månaders demo version av Sonar 3.

Link to comment
Dela på andra sajter

I orions demo går det inte att spara om jag minns rätt, men där kan du se hur det kan låta och om det känns rätt för dig. Sonar3 demot i tidningen rekommenderas. Även om jag personligen tycker att Orion är smidigare att jobba med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du bara är ute efter att det skall låta lite bättre så finns det ganska många externa burkar som innehåller midi ljud som ibalnd nästan är bra. De är desutom ganska billiga om man hittar begagnat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Vad ska man ha för ljudbanker då? (Måste erkänna att jag inte fattar någonting av något av programmen, förutom Cakewalk)...

OCh vad är/gör egentligen en softwaresynt?

Redigerat av Hemluth
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad ska man ha för ljudbanker då? (Måste erkänna att jag inte fattar någonting av något av programmen, förutom Cakewalk)...

OCh vad är/gör egentligen en softwaresynt?

Man bör ge det lite tid att begripa, och det är lite svårt först. Och vad man ska ha för ljubanker beror väl på vilken musik man ska göra.

Vad är du mest intresserad av att göra för musik? Det är en bra grundfråga och kan vara rätt avgörande, så att du inte lägger tid/energi/pengar på något du inte använder.

För att svara på din andra fråga, så är en softsynt mer eller mindre samma sak som en riktig synt fast i datorn. Begriper man inte vanliga hårdvarusyntar, är det inte lätt att begripa en softsynt heller. I korthet kan man säga att en softsynt funkar såhär.

synt.JPG

Vad softsyntar gör är väl som alla andra syntar. Ljud. Allt från trummsyntar till emulationer av riktiga syntar. Läger padmattor och leadslingor. Helt enkelt skapar ljud som du kan använda till din musik. En softsynt styrs via MIDI signaler i datorn, och du använder med fördel ett program som Sonar eller Cubase eller Orion tillsammans med softsyntar för att göra musik. Det finns även sk samplers, instrument som du laddar in andra ljud i, till exempel pianon, och dessa har ett mer naturligt ljud. Som General MIDI filerna, fast mycket mycket bättre.

Hoppas svaret gav dig ngt.

Ta dig tid att lära dig ett program Orion är lätt att komma igång med, om man bara ger det tid. Sonar har ju en jättebra guide i tidningen, och demot räcker länge. Skulle rekommendera dig att titta efter och testa dig fram med Sonar3 demot. När det släpper slipper du genral midi filerna.

Återkom gärna om det är oklart, eller skicka PM om det är något.

Redigerat av Neko
Link to comment
Dela på andra sajter

Hemluth, jag hade precis samma frågeställningar som dig när jag började med MIDI för några år sen, hajade noll helt enkelt och lattjade med Cakewalk och General MIDI.

Mitt lyft kom när jag ersatte Cakewalk med Cubasis och senare Cubase och där fick man med ljudbanker som jag då tyckte var awesome, jämfört med General MIDI, men som jag tycker suger ordentligt idag, man får lixom högre krav.

Just nu kör jag SAMPLETANK L som ljudbank till Cubase och tycker det låter helt okej (lyssna på låtarna på min sida nedan, alla trummor, basar och pianon är SAMPLETANK).

Det finns säkert mycket bättre alternativ, men jag har varit nöjd hittills och funderar just på att uppgradera min ST till någon XL variant.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är du mest intresserad av att göra för musik? Det är en bra grundfråga och kan vara rätt avgörande, så att du inte lägger tid/energi/pengar på något du inte använder.

Ta dig tid att lära dig ett program Orion är lätt att komma igång med, om man bara ger det tid. Sonar har ju en jättebra guide i tidningen, och demot räcker länge. Skulle rekommendera dig att titta efter och testa dig fram med Sonar3 demot. När det släpper slipper du genral midi filerna.

Det är Rock jag är intresserad av att göra.

Så fort jag gpr utanför huset får jag se till att köpa Studiotidningen då...

Fungerar alltså Sonar/Orion som softsyntar, eler behöver man ett annat program för det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Du gör nog bäst i att köpa studiotidningen, installera Sonar, läsa i tidningen och prova i några dagar. Då kommer du ha mer koll på vad som är vad. Det finns bra online-hjälp till Sonar också.

Sonar kan spela upp softwaresynthar. Många softwaresynthar är gratis.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du gör nog bäst i att köpa studiotidningen, installera Sonar, läsa i tidningen och prova i några dagar. Då kommer du ha mer koll på vad som är vad. Det finns bra online-hjälp till Sonar också.

Sonar kan spela upp softwaresynthar. Många softwaresynthar är gratis.

Notera dock att softwaresyntar (som redan påpekat används i andra program såsom cubase) som är gratis iblan (dock inte alltid) är aningens CPUkrävande, eller har dålig info eller andra problem. Det finns dock givetvis mycket bra gratis grunkor, kolla forum och recensioner för att hitta något som kan passa dig.

Link to comment
Dela på andra sajter

..Verkar som om ingen tagit upp ordet latency...jag vet inte hur ditt Soundblaster kommer att fungera ihop med VSTi's ( Softwaresyntarna som diskuterats ).

Vad har du för modell?

Latencyn, eller fördröjningen om vi ska göra det mer lättförståeligt, är den tid det tar från det att du trycker ner en tangent på din keyboard, tills du hör ett ljud på ljudkortets utgång...

Kolla upp detta också, eftersom du annars kommer ruttna bort på att använda ett annars mycket inspirerande koncept...nu tror jag att soundblasterkorten har fått någon drivrutin som klarar detta, men mer tekiskt än så vet jag inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm.. installerade demot nu för att kolla.

Hittar inte heller någon inställning för VST path. Ställ denna fråga i Studios Sonar forum. Om inte annat så kommer jag att meddela när jag hittat någon lösning. Det jag har sett av Sonar hittils nu på en stund, är inte lovande. För krångligt. Finns mycket smidigare och kraftfulla program. 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Sonar har ett hjälpprogram som heter Cakewalk VST Adapter. Kör den _efter_ du har installerat några VST-instrument. Då kommer du att hitta instrumenten under Insert->DXi-Synth. När du valt ett instrument skapas två spår, ett audio (som synthen spelar upp ljudet i) och ett midispår där du kan mata in noter till synthen.

Testa att spela noter i midispåret med din midikeyboard eller genom att välja view->piano roll på midispåret och klicka in noter.

Testa med en synth och se om det funkar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...