Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Antar att två vanliga innedörrar är för klena, även om jag bygger på dem lite? Hur många dB dämpar en sådan?

Funkar annars två vanliga ytterdörrar? De är ju i alla fall ganska tunga och solida.

Jag är medveten om att de måste tätas till förbannelse i karm och springa, så min fråga gäller bara typ av dörr.

Tacksam för hjälp!

Annons
Postat (redigerat)

Jag vet inte hur många dB en vanlig innerdörr dämpar (det beror ju på om det är en massiv eller inte), men det finns speciella ljud- och brandklassade dörrar som dämpar 30 eller 40dB. De är tunga som svin.

Redigerat av Torwald
Postat

Jo det vore ju grymt att ha två sådana, då blir det säkert ganska tyst. Men som vanligt är det en budgetfråga. Köper jag två nya ytterdörrar med karm ryker ju minst 7000:-, och akustikdörrar är säkert ännu dyrare.

Någon som provat att bygga dörrar själv?

Postat

Jag vet inte riktigt vad de kostar, men Swedoor har brand- och ljudklassade dörrar som ändå kan vara värda att kolla in.

Hittade bara deras EI30/30dB a.k.a. S6 i deras produktkatalog, men jag minns bestämt att de har en S7 40dB också. Du kan ju kolla här och se om du hittar någon återförsäljare?

Postat

Sök efter sökorden ljudklass, ljudklassad, ljudisolerad, brandklass, brandklassad, branddörr (-ar), ljuddörr (-ar), säkerhetsdörr (-ar) på t.ex. blocket.se . Det brukar alltid finnas ett par stycken där. De man skall leta efter skall ha minst Rw 35db ljudisolering elternativt R 35db enligt den gamla svenska klassningen.

Det finns också bygg-skrotar som tar in gamla fönster och dörrar (och allt annat som går att återanvända). I Malmö hittade jag senast 5 riktigt ljudklassade och ett antal som skulle gå att använda som dubbeldörrar. (Letade åt en annan snubbe på forumet, men han var inte tillräckligt nära i byggandet så det blev inget av.)

Postat

Ok. Kan man alltså då säga att två dörrar på Rw 35 blir Rw 70 dB + att luften mellan dörrarna dämpar lite också då? Ganska bra värden låter det som?

Jag repar i en före detta studio, och dörrarna där verkar vara specialbyggda. Det är verkligen (nästan) knäpptyst utanför. Men när man köpt allt det materialet är man å andra sidan säkert uppe i samma pris som två begagnade dörrar.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.