Jump to content
Annons

Hur mycket pengar ska jag kräva musik jag skapar?

Recommended Posts

Guest Rockdude
Posted

Tjo!

Har fått ett extra jobb där jag ska göra musik till spel och applikationer. Jag fick frågan om jag ville jobba per timbasis eller med en fast summa per uppdrag. Ett uppdrag kan typ innebära att göra en 1-minuters lång slinga som kan loopas till ett spel eller liknande.

Lite tips från någon med erfarenhet vore bra. Hur mycket ska jag kräva per timme eller per uppdrag? Hur funkar det med STIM om jag gör musik för spel?

Annons
Posted

om det handlar om spel etc så är det ju en oförutsägbar framtida vinst, icke bunden till s.k. normala förfaranden vid skivförsäljning och exemplar etc etc utan någon annan sorts överenskommelse som jag inte har den blekaste om hur det funkar men kan tänka mig att man gör upp ett engångsavtal baserat på ren chans och profithunger hos spelproducenten vilket innebär att du får en klumpsumma som du skall förmodas bli glad över, beroende på ditt sinne för business... 😉 eru törstig eller hungrig? 😛

Posted

har du ingen större erfarenhet inom området skulle jag nog rekommendera ett timpris på 300-450kr exkl. Jag brukar köra med klumpsummor för klienter som inte har så mycket resurser och timpeng för de som har. Oftast brukar klumpsumman betala sig sämre, eftersom man alltid underskattar hur lång tid saker och ting tar 😳

Men det beror ju på vad de är beredda att ge dig.

Räkna på hur många timmar du tror att det tar, multiplicera med 400 och lägg på ett par tusenlappar till så har du nog en bra uppskattning.

Gå in högt, men inte löjligt högt.

Posted
Tjo!

Har fått ett extra jobb där jag ska göra musik till spel och applikationer. Jag fick frågan om jag ville jobba per timbasis eller med en fast summa per uppdrag. Ett uppdrag kan typ innebära att göra en 1-minuters lång slinga som kan loopas till ett spel eller liknande.

Lite tips från någon med erfarenhet vore bra. Hur mycket ska jag kräva per timme eller per uppdrag? Hur funkar det med STIM om jag gör musik för spel?

vad är det för företag du jobbar åt?...sen är det ju nästan att måste att starta en egen firma så att du kan fakturera..men så långt har du redan kommit kanske 😳

Posted
Tjo!

vad är det för företag du jobbar åt?...sen är det ju nästan att måste att starta en egen firma så att du kan fakturera..men så långt har du redan kommit kanske 😳

Alternativt använda ett faktureringsbolag om det handlar om engångsföreteelser.