Jump to content
Annons

samplings bibliotek


kirtaphus

Recommended Posts

  • 7 månader senare...
Annons
  • 1 månad senare...
sampling?

är det bara sånadära som är loopar?

Vad kallas sånt som bara är ett ljud då?

När används loopar egentligen? I FL så blir det ju konstigt.

När man använder loopar måste man veta vilken bpm loopen går i.

Antingen ställer man samma bpm i sitt musikprogram eller så timestretchar man loopen så att det stämmer:-)

One shots kallas det visst när det är bara ett ljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

sampling?

är det bara sånadära som är loopar?

Vad kallas sånt som bara är ett ljud då?

När används loopar egentligen? I FL så blir det ju konstigt.

När man använder loopar måste man veta vilken bpm loopen går i.

Antingen ställer man samma bpm i sitt musikprogram eller så timestretchar man loopen så att det stämmer:-)

One shots kallas det visst när det är bara ett ljud.

En explosion, är det en HOT SHOT då? 😱

Redigerat av Wernborg
Link to comment
Dela på andra sajter

sampling?

är det bara sånadära som är loopar?

Vad kallas sånt som bara är ett ljud då?

När används loopar egentligen? I FL så blir det ju konstigt.

När man använder loopar måste man veta vilken bpm loopen går i.

Antingen ställer man samma bpm i sitt musikprogram eller så timestretchar man loopen så att det stämmer:-)

One shots kallas det visst när det är bara ett ljud.

En explosion, är det en HOT SHOT då? 😱

Hipshot Percussion heter det då det smäller 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

sampling?

är det bara sånadära som är loopar?

Vad kallas sånt som bara är ett ljud då?

När används loopar egentligen? I FL så blir det ju konstigt.

När man använder loopar måste man veta vilken bpm loopen går i.

Antingen ställer man samma bpm i sitt musikprogram eller så timestretchar man loopen så att det stämmer:-)

One shots kallas det visst när det är bara ett ljud.

En explosion, är det en HOT SHOT då? 😄

Hipshot Percussion heter det då det smäller 😆

Nää? Nu blir man förvirrad?

Hmm, heter det one shot? Var hittar man sånna? Vad ska man söka på, på gåggel?

Link to comment
Dela på andra sajter

sampling?

är det bara sånadära som är loopar?

Vad kallas sånt som bara är ett ljud då?

När används loopar egentligen? I FL så blir det ju konstigt.

När man använder loopar måste man veta vilken bpm loopen går i.

Antingen ställer man samma bpm i sitt musikprogram eller så timestretchar man loopen så att det stämmer:-)

One shots kallas det visst när det är bara ett ljud.

Eller så använder man Reason och fixar in loopen i

DrRex eller vad den heter så kan man styra BPM själv...... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

ok, men snälla!

Vad heter det egentligen? Vad ska jag söka på? Finns det olika namn för ljud där det är ett slag?

Är det ett bra sätt att skapa musik genom att använda "One Shots" ? För jag ser ingen annan väg att arbeta på.

Är det någon som vet några bra hemsidor med gratis One Shots till TranceDanceTechno-musik?

Link to comment
Dela på andra sajter

ok, men snälla!

Vad heter det egentligen? Vad ska jag söka på? Finns det olika namn för ljud där det är ett slag?

Är det ett bra sätt att skapa musik genom att använda "One Shots" ? För jag ser ingen annan väg att arbeta på.

Är det någon som vet några bra hemsidor med gratis One Shots till TranceDanceTechno-musik?

Hmm vet inte var man skall börja, men börja med att reda ut begreppen lite. One Shots är precis som tidigare sagt enstaka ljud samplade. T e x en virveltrumma eller en cymbal eller ett percussivt ljud eller en baston eller så. Till skillnad från loopar som är ett stycke musik t e x fyra takter trummor eller en basgång eller liknande.

Hur du skall jobba beror mycket på vilken typ av mjukvara du anävnder. För att spela oneshots så bör du ha en sampler av något slag,. Det är ju ganska meningslöst att sitta och lägga in one shots som audiofiler i din sequencer. Ta t e x trumsamplern BAttery. Där kan man lägga upp en rad oneshots och bygga upp ett trumkit som man sedan kan spela på.

Loopar är lättare att arbtea med. DE kan du klippa in i en sequencer t e x Cubase och ordna ihop med andra Loopar så att det låter som en låt. Föga orginellt skulle nog vissa säga.

För att jobba med Trance/Dance föredrar nog många att skaffa sig mjukvaruinstrument. T e x Reason som har en en rad olika mjukvaruprogramm i sig. Jobbar man med andra program t e x Cubase så får man använda olika former av plugins, syntar trummaiskern o s v. Det finns många gratisinstrument. Använd sökfunktionen eller kolla här.

Det kan kännas rörigt i början men det mesta klarnar när man arbteat ett tag.

Vilka program använder du? 😊

Link to comment
Dela på andra sajter

ok, men snälla!

Vad heter det egentligen? Vad ska jag söka på? Finns det olika namn för ljud där det är ett slag?

Är det ett bra sätt att skapa musik genom att använda "One Shots" ? För jag ser ingen annan väg att arbeta på.

Är det någon som vet några bra hemsidor med gratis One Shots till TranceDanceTechno-musik?

Hmm vet inte var man skall börja, men börja med att reda ut begreppen lite. One Shots är precis som tidigare sagt enstaka ljud samplade. T e x en virveltrumma eller en cymbal eller ett percussivt ljud eller en baston eller så. Till skillnad från loopar som är ett stycke musik t e x fyra takter trummor eller en basgång eller liknande.

Hur du skall jobba beror mycket på vilken typ av mjukvara du anävnder. För att spela oneshots så bör du ha en sampler av något slag,. Det är ju ganska meningslöst att sitta och lägga in one shots som audiofiler i din sequencer. Ta t e x trumsamplern BAttery. Där kan man lägga upp en rad oneshots och bygga upp ett trumkit som man sedan kan spela på.

Loopar är lättare att arbtea med. DE kan du klippa in i en sequencer t e x Cubase och ordna ihop med andra Loopar så att det låter som en låt. Föga orginellt skulle nog vissa säga.

För att jobba med Trance/Dance föredrar nog många att skaffa sig mjukvaruinstrument. T e x Reason som har en en rad olika mjukvaruprogramm i sig. Jobbar man med andra program t e x Cubase så får man använda olika former av plugins, syntar trummaiskern o s v. Det finns många gratisinstrument. Använd sökfunktionen eller kolla här.

Det kan kännas rörigt i början men det mesta klarnar när man arbteat ett tag.

Vilka program använder du? :rolleyes:

Oww, tack så jättemycket för att någon svarat!

Jag har tänkt att börja med FLstudio. Jag har kollat lite på Reason, men den verkar på tok för svår i början!

På vilket sätt är det bäst att arbeta i FLstudio? Jag misstänker att det med hjälp av one shots som är ett bra alternativ. Att göra musiken med färdiga loopar, då känns det inte som man gjort hela musiken själv.

Kan man använda sig av One Shots i FL? Kan det vara bra? Är det någon annan som gör det? Om inte, vad använder man sig av isåfall?

Och en annan sak om jag använder mig av One Shots, när jag tar en högre tonart av ljudet eller en lägre, då ändras inte bara tonarten, utan också hastigheten. Det är irriterande. Hur får man bort det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Oww, tack så jättemycket för att någon svarat!

Jag har tänkt att börja med FLstudio. Jag har kollat lite på Reason, men den verkar på tok för svår i början!

På vilket sätt är det bäst att arbeta i FLstudio? Jag misstänker att det med hjälp av one shots som är ett bra alternativ. Att göra musiken med färdiga loopar, då känns det inte som man gjort hela musiken själv.

Kan man använda sig av One Shots i FL? Kan det vara bra? Är det någon annan som gör det? Om inte, vad använder man sig av isåfall?

Och en annan sak om jag använder mig av One Shots, när jag tar en högre tonart av ljudet eller en lägre, då ändras inte bara tonarten, utan också hastigheten. Det är irriterande. Hur får man bort det?

Njaee Fruity är jag inte alls inne på. Ställ frågan i Fruityavdelningen så får du säkert hjälp. En bra sampler kompenserar ju för längden i förhållande till tonhöjningar, men jag vet inte hur det exakt fungerar i Frutiy som sagt var. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Oww, tack så jättemycket för att någon svarat!

Jag har tänkt att börja med FLstudio. Jag har kollat lite på Reason, men den verkar på tok för svår i början!

På vilket sätt är det bäst att arbeta i FLstudio? Jag misstänker att det med hjälp av one shots som är ett bra alternativ. Att göra musiken med färdiga loopar, då känns det inte som man gjort hela musiken själv.

Kan man använda sig av One Shots i FL? Kan det vara bra? Är det någon annan som gör det? Om inte, vad använder man sig av isåfall?

Och en annan sak om jag använder mig av One Shots, när jag tar en högre tonart av ljudet eller en lägre, då ändras inte bara tonarten, utan också hastigheten. Det är irriterande. Hur får man bort det?

Njaee Fruity är jag inte alls inne på. Ställ frågan i Fruityavdelningen så får du säkert hjälp. En bra sampler kompenserar ju för längden i förhållande till tonhöjningar, men jag vet inte hur det exakt fungerar i Frutiy som sagt var. :rolleyes:

Ok, heter det värlkigen One Shots då? Det låter lite konstigt om jag får säga det själv. Heter det itne något annat? För här blev dom sura och irriterade när jag fråga om det: http://tranceland.org/forum.php?pid=62766 . några visste om att det kan heta så ibland, men det var många som börja klaga.

hmm, och så funderade jag också på en annan sak. Vad är en samling för något? Är det en loop? eller vad finns det för skillnade mellan dom?

Link to comment
Dela på andra sajter

Äsch de bara tykar sig lite.

One shots är en vedertagen term. Sedan kanske det inte är så många som jobbar med den typen av samplingar till Trance eller technomusik.

Du skrev "samling" men jag förmodar att du menar "sampling". En sampling är helt enkelt ett inspelat ljud. T e x en trumma, ett piano eller dylikt. Till skillnad från en del mjukvaruinstrument som återskapar ljuden, "härmar" dem på olika sätt. Sedan finns ju syntar som skapar ljuden syntetiskt. För att förivrra det ytterligare så kan man ju sampla av en synt, d v s spela in syntljuden. Nåja...

Samplingar kan naturligtvis vara långa eller korta b eroende på hur långt det samplade ljudet är.

Loopar är ju längre sekvenser. Tex ett trumbeat som löper över en eller flera takter eller en syntslinga som varar ett par taklter eller så.

Det här är ganska så basic saker, så det kan hända att folk tråkar dig lite om du frågar om sådana här saker.. Köp ett par nummer av studiotidningen och läs gamla trådar här på forumet. Här finns tonvis med information om du använder sökfunktionen (uppe i vänstra hörnet) 😮

Prova även att kolla igenom fruity loops avdelningen:

https://www.studio.se/index.php?showforum=41

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag vore trådskaparen så skulle jag använda one shots till att skapa mina trummor (och eventuellt bas som vissa gör har jag hört talas om) och använda VST-instrument till leads och allt annat. Det låter som det är där du har problem. Sök i instrumentplugg-avdelningen efter vettiga gratispluggar, finns ett antal trådar om trance-/technosynthar där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...