Jump to content
Annons

Starta företag


ThomasJ

Recommended Posts

Är i starten för at draigång mitt lilla företag. Har nyligen registrerat en enskilld firma, och planerar att gå en kurs hos AMS på 8 veckor där man skall lära sig om lite lagar och bokföring osv. Någon som gått en sådan kurs och kan ge mig lite info om vad man studerar och hur det funkar!?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Nu var det flera år sedan (15) jag gick en sån, och just då tyckte jag den var bra, men när man sen haft eget ett tag, ser man hur verklighetsfrämmande den var. Visst, man lär sig regler etc, men man lär sig inte att driva ett företag. De bokföringskunskaper man fick var i praktiken värdelösa.

Mitt tips är att lära sig lite hur en bokföring fungerar, lära sig vad som är balans och resultat, vad som är bra och dåligt och vad man gör åt det. Själv bokföringen kan man fördel hyra ut till proffs. Att man ända ska veta vad det handlar om, är att det fortfarande är du själv som är ansvarig och att det faktiskt kan vara kul att veta om företaget går bra eller dåligt! 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Köpr även "Starta Eget Handboken, tex via http://www.bokus.com/b/9187254255.html. Jag rekommenderar även starkt att du anlitar en småföretagsrevisor från början om du inte känner att du har järnkoll på skatter, moms och alla de andra regelverk som du som företagare anses skyldig att kunna och följa. Om du tex är van med förenklad självdeklaration så räkna med en mycket annorlunda och mer komplex deklarataion fr.o.m. det inkommståret som du startat din enskillda firma.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu var det flera år sedan (15) jag gick en sån, och just då tyckte jag den var bra, men när man sen haft eget ett tag, ser man hur verklighetsfrämmande den var. Visst, man lär sig regler etc, men man lär sig inte att driva ett företag. De bokföringskunskaper man fick var i praktiken värdelösa.

Ja eller iaf får man inget hum om hur det verkligen funkar förrän man sätter sig med det själv. Men jag tycker ändå inte det är slöseri att gå kurs i bokföring om det är en bra föreläsare. Man brukar få en hel del bra tips man kan ha nyttan av.

Och jag kan verkligen rekommendera att skaffa en bra kontakt hos skatteverket. Det kanske känns som det mest är sura gamla kärringar som sitter där, men de flesta är faktiskt väldigt trevliga och service minded, ställer gärna upp och svarar på frågor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kanske känns som det mest är sura gamla kärringar som sitter där, men de flesta är faktiskt väldigt trevliga och service minded, ställer gärna upp och svarar på frågor.

Håller med helt och hållet. Dom finns faktiskt där för att hjälpa till, inte för att göra livet surt.

"Bättre att fråga innan, än gnälla efteråt..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...