Jump to content
Annons

Blir snart galen av att Midi Clock:an inte funkar!

Recommended Posts

xzeet (oregistrerad)
Postat

Hej, jag har en Korg Electribe ES-1 MKII som fungerar som den ska, förutom när det kommer till Midi Clock. Jag har provat med alla program jag kommit över, dvs Reason, Ableton Live, Soundforge, Acid Pro, har till och med laddat hem simpla "Midi Clock Generator" för att försäkra mig om att det inte är så att jag inte förstår mig på principen. Jag använder mig av ett Soundblaster Live 5.1, med gameport, som jag också kör ett midi-klaviatur på, så jag vet att det inte är något fel på själva midi-porten

(använder samma kabel (Midi -> gameport) som jag fick med när jag köpte Midi-klaviaturet).

Jag har lusläst manualen, ställt in electriben till att vara slave, etc, men det fungerar inte, och jag vet inte vad det rimligtvis kan vara för fel. Snart skickar jag tillbaka den till affären, men det känns som att det inte borde vara något fel på den, utan på min dators inställningar.

Blir snart galen, så om ni vill undvika att läsa om en 21-årig student som går bärsärkagång med en spikplanka i Uppsala centrum så får ni ta och hjälpa mig... Peace

Annons
Postat

Det är nog snarare så, att du behöver ett annat midiinterface för att det ska fungera felfritt. De midiinterface som är inbyggda i vanliga spel-ljudkort, brukar ha begränsningar och dessutom inte ens vara särskilt stabila när det gäller timing o dyl - så du kan vinna ganska mycket på att skaffa ett riktigt midiinterface i stället. 😉

xzeet (oregistrerad)
Postat

Jaha, så det är fel på mitt midiinterface? Vad innebär det? Är det fel på mitt ljudkort eller är det fel på mjukvaran?

Vad är det jag ska göra?

Postat
Det är nog snarare så, att du behöver ett annat midiinterface för att det ska fungera felfritt. De midiinterface som är inbyggda i vanliga spel-ljudkort, brukar ha begränsningar och dessutom inte ens vara särskilt stabila när det gäller timing o dyl - så du kan vinna ganska mycket på att skaffa ett riktigt midiinterface i stället. 😉

Jag tror inte att det är problemet, det borde funka utmärkt.

xzeet (oregistrerad)
Postat

Så det är fel på electriben?

Postat
Så det är fel på electriben?

Skulle tro att det är fel på någon inställning någonstans. Kolla så att den tar emot på rätt midi-kanal och att mastern sänder på rätt kanal osv...

xzeet (oregistrerad)
Postat

Midi Clock går väl inte på någon speciell kanal? Har iallafall inte hittat någon iställning som reglerar det.

Electriben är inställd på kanal nummer 11 som är default...

Postat
Jaha, så det är fel på mitt midiinterface? Vad innebär det? Är det fel på mitt ljudkort eller är det fel på mjukvaran?

Vad är det jag ska göra?

Nej - det är säkert inget egentligt fel på ljudkortet - utan felet är troligen att ljudkortet har ett väldigt enkelt midiinterface som egentligen inte är tänkt att använda annat än för att spela upp spelljud på en extern synt för att på så sätt få bättre ljud.

Det är mycket vanligt att varken sysex eller midisynk fungerar ordentligt på spel-ljudkorts-"midi".

Åtgärden som behövs för att få ett midiinterface som du kan lita på att det fungerar fullt ut, är att skaffa ett löst midiinterface i stället.

Postat

Vad är det jag ska göra?

Nej - det är säkert inget egentligt fel på ljudkortet - utan felet är troligen att ljudkortet har ett väldigt enkelt midiinterface som egentligen inte är tänkt att använda annat än för att spela upp spelljud på en extern synt för att på så sätt få bättre ljud.

Det är mycket vanligt att varken sysex eller midisynk fungerar ordentligt på spel-ljudkorts-"midi".

Åtgärden som behövs för att få ett midiinterface som du kan lita på att det fungerar fullt ut, är att skaffa ett löst midiinterface i stället.

Det där tror jag inte på. Det som skulle kunna vara lite halvrisigt skulle väl i så fall vara drivern, men jag tror att det kommer att fungera utmärkt bara han gör rätt inställningar...

Postat (redigerat)
Midi Clock går väl inte på någon speciell kanal? Har iallafall inte hittat någon iställning som reglerar det.

Electriben är inställd på kanal nummer 11 som är default...

Kommer inte ihåg hur midi clock fungerar, men det borde vara kopplat till en kanal tycker jag.

Edit: Jag kanske har fel, den kanske inte är bunden till en specifik kanal.

Redigerat av Timegroove
Postat

Jag hade aldrig några sådana problem med mitt SB Live-kort, men det kanske bara var tur...?

Ja, hursomhelst, MIDI-clock skickas inte på nån egen kanal. Det går ut till hela porten (alltså alla 16 kanalerna). Så se till att välja rätt MIDI-port (SB Live MIDI).

Postat

Vad är det jag ska göra?

Det där tror jag inte på. Det som skulle kunna vara lite halvrisigt skulle väl i så fall vara drivern, men jag tror att det kommer att fungera utmärkt bara han gör rätt inställningar...

Med tanke på vad jag har sett genom åren - och med tanke på tillverkarnas kommentarer, där de motvilligt erkänner att de rudimentära midiinterfacet på spel-ljudkorten inte är avsedda för musikmaskiner, utan midifunktionen i princip är en "bonus", så är jag ganska säker på att det är där problemet ligger.

Midiklockan skickas inte till en specifik kanal, utan till alla.

Postat

Vad är det jag ska göra?

Med tanke på vad jag har sett genom åren - och med tanke på tillverkarnas kommentarer, där de motvilligt erkänner att de rudimentära midiinterfacet på spel-ljudkorten inte är avsedda för musikmaskiner, utan midifunktionen i princip är en "bonus", så är jag ganska säker på att det är där problemet ligger.

Men vad är det som skulle vara undermåligt, hårdvaran eller mjukvaran eller båda?

Postat
Jag hade aldrig några sådana problem med mitt SB Live-kort, men det kanske bara var tur...?

Ja, hursomhelst, MIDI-clock skickas inte på nån egen kanal. Det går ut till hela porten (alltså alla 16 kanalerna). Så se till att välja rätt MIDI-port (SB Live MIDI).

Jag har också kört MIDI på SB-kort och inte haft något problem...

Postat (redigerat)
Hej, jag har en Korg Electribe ES-1 MKII som fungerar som den ska, förutom när det kommer till Midi Clock. Jag har provat med alla program jag kommit över, dvs Reason, Ableton Live, Soundforge, Acid Pro, har till och med laddat hem simpla "Midi Clock Generator" för att försäkra mig om att det inte är så att jag inte förstår mig på principen. Jag använder mig av ett Soundblaster Live 5.1, med gameport, som jag också kör ett midi-klaviatur på, så jag vet att det inte är något fel på själva midi-porten 

(använder samma kabel (Midi -> gameport) som jag fick med när jag köpte Midi-klaviaturet).

Jag har lusläst manualen, ställt in electriben till att vara slave, etc, men det fungerar inte, och jag vet inte vad det rimligtvis kan vara för fel. Snart skickar jag tillbaka den till affären,  men det känns som att det inte borde vara något fel på den, utan på min dators inställningar.

Blir snart galen, så om ni vill undvika att läsa om en 21-årig student som går bärsärkagång med en spikplanka i Uppsala centrum så får ni ta och hjälpa mig... Peace

Men hur har du kopplat? Du säger att du kopplar in klaviaturet via gameporten. Jag antar att du har en midi ut på klaviaturet? Vissa klaviatur kan ha en switch som bestämmer om signalen ska skickas direkt på midi ut eller via datorn först...

Edit: Om det är så att du kopplar den via midi ut på keyboardet så måste keyboarden fungera som ett midi-interface, alltså måste den skicka vidare det som den tar emot från datorn på midi ut.

Redigerat av Timegroove
Postat

Vad är det jag ska göra?

Men vad är det som skulle vara undermåligt, hårdvaran eller mjukvaran eller båda?

Hårdvaran.

Jag kan visserligen inte vara 110% säker på att det är så i just detta fall, men sannolikheten är väldigt stor, eftersom jag har fått precis sådana svar från Creatives svenska representanter i egenskap av tekniker, när folk har klagat på att deras inbyggda midiinterface på ljudkorten inte fungerar som de ska...

Lösningen i samtliga fall som jag har råkat ut för, har varit att skaffa ett löst midiinterface att koppla in på serieporten eller USB.

Postat

Vad är det jag ska göra?

Hårdvaran.

Jag kan visserligen inte vara 110% säker på att det är så i just detta fall, men sannolikheten är väldigt stor, eftersom jag har fått precis sådana svar från Creatives svenska representanter i egenskap av tekniker, när folk har klagat på att deras inbyggda midiinterface på ljudkorten inte fungerar som de ska...

Lösningen i samtliga fall som jag har råkat ut för, har varit att skaffa ett löst midiinterface att koppla in på serieporten eller USB.

I detta fall tror jag inte det beror på midi-interface utan handhavandefel. Generellt kanske det är som du säger, men jag har svårt att förstå hur hårdvaran kan begränsa Sysex och midi clock. Den ska ju bara skicka de data som programmen genererar, borde ju inte vara några konstigheter...

Postat

Vad är det jag ska göra?

Hårdvaran.

I detta fall tror jag inte det beror på midi-interface utan handhavandefel. Generellt kanske det är som du säger, men jag har svårt att förstå hur hårdvaran kan begränsa Sysex och midi clock. Den ska ju bara skicka de data som programmen genererar, borde ju inte vara några konstigheter...

Jag har sett många sådana fall, där just sysex och midiklocka inte fungerar alls i spel-ljudkort - för att hårdvaran inte fungerar som ett normalt midiinterface, utan det är emulerat på något sätt - så jag är inte lika övertygad... 🙂

Att sedan vanliga midi-meddelanden är mindre stabilt än i riktiga interface, får man "på köpet"... 😲

xzeet (oregistrerad)
Postat

Hej, kul med så många svar.

Midi-klaviaturen är inte kopplad till trummaskinen, den delar bara MIDI-sladd (jag tar ut den ur klaviaturens MIDI-OUT och sätter in den i trummaskinens MIDI-IN när jag växlar).

Angående drivrutiner så har jag inte hittat några andra än de aktuellaste på creatives hemsida, från 2003 någonting.

Jag väljer SB Live! MIDI PORT (D000) som port, finns inga andra att välja förutom "SB LIVE synth A" osv, men jag väljer som sagt "MIDI PORT"...

Nej men jag får väl ta och prova med ett USB-MIDI-interface, något annat verkar ju inte funka.

Postat (redigerat)
Hej, kul med så många svar.

Midi-klaviaturen är inte kopplad till trummaskinen, den delar bara MIDI-sladd (jag tar ut den ur klaviaturens MIDI-OUT och sätter in den i trummaskinens MIDI-IN när jag växlar).

Angående drivrutiner så har jag inte hittat några andra än de aktuellaste på creatives hemsida, från 2003 någonting.

Jag väljer SB Live! MIDI PORT (D000) som port, finns inga andra att välja förutom "SB LIVE synth A" osv, men jag väljer som sagt "MIDI PORT"...

Nej men jag får väl ta och prova med ett USB-MIDI-interface, något annat verkar ju inte funka.

Kan du säga hur du har kopplat, det där låter lite skumt. MIDI-OUT från datorn till MIDI-IN ska det vara.

Redigerat av Timegroove
xzeet (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Från ljudkortets gameport till electribens midi-in. Bara så enkelt.

Redigerat av xzeet
Postat (redigerat)

Jo, men du kan ju inte koppla datorns MIDI-IN till KORG:en... Eller det kan du, men vad ska synka vad?

Redigerat av Timegroove
xzeet (oregistrerad)
Postat

Jag vill att datorn ska vara master och electriben slave. Alltså så ska datorn bestämma när trummaskinen ska gå igång osv.

Är inte gameporten både midi in och midi out på samma gång?

Postat
Jag vill att datorn ska vara master och electriben slave. Alltså så ska datorn bestämma när trummaskinen ska gå igång osv.

Är inte gameporten både midi in och midi out på samma gång?

Nja, du har ju en MIDI-IN och en MIDI-OUT kontakt?

xzeet (oregistrerad)
Postat

Jag har bara en enda kontakt på ljudkortet, en gul port (gameport).

På electriben har jag både midi-in, midi-out och midi-thru...

Postat

Om det är en sån kabel du använder, så är den ena rundan kontakten MIDI-IN och den andra MIDI-OUT. MIDI-OUT ska kopplas till Korgens MIDI-IN.

Postat (redigerat)
Jag har bara en enda kontakt på ljudkortet, en gul port (gameport).

På electriben har jag både midi-in, midi-out och midi-thru...

Ja, men vad använder du för kabel?

Edit: Du måste ju ha en gameport-kontakt i ena änden och MIDI i den andra?

Redigerat av Timegroove
xzeet (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Kabeln har bara ett huvud i varje ände, en ände är gameport och en ände är midi. Vet inte om det är midi-out eller midi-in, står inte något på den.

(Båda sladdens kontakter har piggar utåt)

Redigerat av xzeet

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.