Jump to content
Annons

Hörlursförstärkning


Hellpig

Recommended Posts

OK, jag har för mig jag har läst om detta på forumet någonstans men sökning (på forumet och Google på varianter av just "Hörlursförstärkning") ger inget vettigt. Finns det alternativ och i så fall vilka? Varför undrar jag?! För att hörlursförstärkningen i mitt ljudkort är kass!! Har ett M-audio FW410 och en högt inställd volym där är som lågt inställd volym på min PodXT. Skulle även vilja påstå att inte bara är volymen som är bättre i Poden utan även styrka etc på något sätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Köp en hörlursförstärkare, finns flera olika typer i olika prisklasser...

allt från små batteridrivna till 19" rack modeller...

så prova sök på hörlursförsärkare 😎

elr titta på ljudia.se , musikbosen.se dom har garantat

MVH

Björkman

=)

Redigerat av Bjorkman
Link to comment
Dela på andra sajter

den här har vi, 4 lurar från ett ljudkort. GULD!

finns på 4sound (bl.a.)

www.artproaudio.com

HeadAMP - Four Output Stereo Headphone Amp Overview

Most home recordings involve from one to four people, any or all of whom are going to need headphone monitoring. The monitor amp would be connected to the tape deck’s headphone output or a mixer output so that the performers can hear themselves and each other. Of course the same application can apply to band rehearsals and even home entertainment. HeadAMP provides amplification and individual volume control for up to 4 headsets. It can be driven by either line-level or headphone amplifier signals (mono or stereo).

headamp.jpg

8-9 hundra peng, finns dyrare (med individuell inställning per lur),

finns billigare åxå.

Redigerat av TordA
Link to comment
Dela på andra sajter

OK, tackar för svaren. Nu för att komplett avslöja min totala okunnighet:

Kan man även köra en så'n här pryl som volymkontroll för sina monitorer eller blir förstärkning ödesdiger för monitorerna?🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

OK, tackar för svaren. Nu för att komplett avslöja min totala okunnighet:

Kan man även köra en så'n här pryl som volymkontroll för sina monitorer eller blir förstärkning ödesdiger för monitorerna?😎

Det fungerar inte, eftersom en hörlursförstärkare skickar ut en signal som ska driva högtalare - och det blir både fel nivå och fel impedans för att det ska vara lyckat att driva ett par aktiva monitorer med... 😉

Den perfekta lösningen kan kanske i så fall vara M-Patch 2 från SM Pro Audio? Listpris 1595:- .

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller så köper du helt enkelt ett litet billigt mixerbord där du både kan koppla in lurar och monitorer med separata volymkontroller.

Känns väl onödigt att köpa en flerkanalig hörlursförstärkare om du inte behöver mer än ett par lurar...

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller så köper du helt enkelt ett litet billigt mixerbord där du både kan koppla in lurar och monitorer med separata volymkontroller.

Känns väl onödigt att köpa en flerkanalig hörlursförstärkare om du inte behöver mer än ett par lurar...

Men jag behöver def' förstärkningen till mina lurar, väldigt dåligt ljud i mitt ljudkort... och prylen som Claes nämner ovan verkar ju kalas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett mixerbord t.ex. denna

tar nog t.o.m. mindre plats än en hörlursförstärkare och en passiv volymkontroll och kostar dessutom 1/4 så mycket...

...och är ungefär 1/4 så bra också... 😱

Nåja - riktigt så är det ju inte - men jag tycker att man inte ska skaffa ett mixerbord om man inte har behov av ett, eftersom det tillför mer brus och allmänt påverkar ljudet mer på grund av sina betydligt längre signalvägar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett mixerbord t.ex. denna

tar nog t.o.m. mindre plats än en hörlursförstärkare och en passiv volymkontroll och kostar dessutom 1/4 så mycket...

...och är ungefär 1/4 så bra också... 🥰

Nåja - riktigt så är det ju inte - men jag tycker att man inte ska skaffa ett mixerbord om man inte har behov av ett, eftersom det tillför mer brus och allmänt påverkar ljudet mer på grund av sina betydligt längre signalvägar.

Men mixern är också bara för lyssning så den tillför ju inget brus/färgning på inspelningarna (dvs. ej additativt via många spår) vilket gör en ganska stor skillnad.

Du bekände ju dessutom nyss att du själv använder behringers hörlursförstärkare till lyssning... 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett mixerbord t.ex. denna

tar nog t.o.m. mindre plats än en hörlursförstärkare och en passiv volymkontroll och kostar dessutom 1/4 så mycket...

...och är ungefär 1/4 så bra också... 🥰

Nåja - riktigt så är det ju inte - men jag tycker att man inte ska skaffa ett mixerbord om man inte har behov av ett, eftersom det tillför mer brus och allmänt påverkar ljudet mer på grund av sina betydligt längre signalvägar.

Men mixern är också bara för lyssning så den tillför ju inget brus/färgning på inspelningarna (dvs. ej additativt via många spår) vilket gör en ganska stor skillnad.

Du bekände ju dessutom nyss att du själv använder behringers hörlursförstärkare till lyssning... 😮

Det är ju sant att mixern inte tillför något oljud vid inspelning om den används som hörlursförstärkare - men en mixer kan ju aldrig gömmas undan på en hylla eller i ett rack, eftersom man måste kunna se vad man gör - så den tar alltid upp bordsyta... Om den används som volymkontroll till monitorerna, så påverkar den däremot vad man hör och mixar efter, så där kan det vara lite känsligare... 😕

Visst har jag en Behringer hörlursförstärkare - men det är mest för att andrahandsvärdet är i princip obefintligt - och för att den trots allt faktiskt fungerar helt ok... 😆

Jag har inget generellt emot Behringer annars, men tycker att det är onödigt med en mixer när man egentligen inte behöver en sådan. 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju sant att mixern inte tillför något oljud vid inspelning om den används som hörlursförstärkare - men en mixer kan ju aldrig gömmas undan på en hylla eller i ett rack, eftersom man måste kunna se vad man gör - så den tar alltid upp bordsyta... Om den används som volymkontroll till monitorerna, så påverkar den däremot vad man hör och mixar efter, så där kan det vara lite känsligare... 😆

Visst har jag en Behringer hörlursförstärkare - men det är mest för att andrahandsvärdet är i princip obefintligt - och för att den trots allt faktiskt fungerar helt ok... 😛

Jag har inget generellt emot Behringer annars, men tycker att det är onödigt med en mixer när man egentligen inte behöver en sådan. 😆

Det jag menar är att det finns en väsentlig skillnad med hänseende på ljudkvalitet när färgningen blir adderad för varje spår man spelar in jämfört med om ljudet endast färgas en gån till medhörningen när man ska mixa.

Självklart är det aldrig bra att använda billiga/sämre prylar men man måste ställa det i relation till kostnaden.

Som i de flesta prylfrågor handlar det till slut om hur mycket man vill och kan betala..

Att mixern tar bordsyta.. det gör väl en hörlursförstärkare + en passiv volymkontroll också..

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju sant att mixern inte tillför något oljud vid inspelning om den används som hörlursförstärkare - men en mixer kan ju aldrig gömmas undan på en hylla eller i ett rack, eftersom man måste kunna se vad man gör - så den tar alltid upp bordsyta... Om den används som volymkontroll till monitorerna, så påverkar den däremot vad man hör och mixar efter, så där kan det vara lite känsligare... 😆

Visst har jag en Behringer hörlursförstärkare - men det är mest för att andrahandsvärdet är i princip obefintligt - och för att den trots allt faktiskt fungerar helt ok... 😄

Jag har inget generellt emot Behringer annars, men tycker att det är onödigt med en mixer när man egentligen inte behöver en sådan. 😆

Det jag menar är att det finns en väsentlig skillnad med hänseende på ljudkvalitet när färgningen blir adderad för varje spår man spelar in jämfört med om ljudet endast färgas en gån till medhörningen när man ska mixa.

Självklart är det aldrig bra att använda billiga/sämre prylar men man måste ställa det i relation till kostnaden.

Som i de flesta prylfrågor handlar det till slut om hur mycket man vill och kan betala..

Att mixern tar bordsyta.. det gör väl en hörlursförstärkare + en passiv volymkontroll också..

Inte nödvändigtvis - för de kan ställas på en hylla eller sättas in i ett rack... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller staplas på varandra (alltså... ljudkort, hörlursförstärkare, monitor, högtalare, böcker, kaffekopp... nej, vänta nu... stryk de fyra sista. 😆)

Link to comment
Dela på andra sajter

På tal om Behringer. Är det nån av er som testat deras samson c-control ripoff MiniMon? Undrar om den är så dålig som man får känslan av eller om den faktiskt är värd sina 568kr.

Har inte testat behringers pryl med däremot c-controlen. Testade två olika innan jag till slut lämnade tillbaka dem i affären och krävde pengarna tillbaka pga av potentiometrarna i båda exemplaren jag provade glappade och sprakade. Så passiv styrning med så billiga potentiometrar ger jag inte mycket för och bygger nu en egen semi-digital variant istället.

.Lui

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...