Jump to content
Annons

Ändra tempo på midi ?


sambru

Recommended Posts

Har ett speciellt problem som jag inte kan komma på hur man löser. Jobbar med Nuendo 2 och Cubase SX.

Det är så att jag blev tvungen att om instalera grejorna för att tag sen. Och när jag sen började spela in som vanligt igen med midi uppstod ett problem när jag skulle antingen höja eller sänka tempot på låtarna jag gjort. Det är nämligen så att Midi inspelningarna då uppförde sig som audio filer. Alltså midi filerna anpassar sig inte efter tempo förändringar. Inte varken förlänger sig eller förkortar sig när man ändrar tempo. Alltså precis som en audio fil.

Min fråga är då om någon här vet hur man ändrar detta så att så fort man skriver in ett nytt tempo värde så anpassar sig midi filerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du förresten, jag såg nåt igårkväll. Det finns nåt som heter "musical time base" respektive "linear time base":

Switching between Musical or Linear time base

Tracks can be either "musical" (tempo) or "linear" (time) based.

On a track using linear time base, the events will be positioned on specific time positions - changing the playback tempo will not affect the time position of events.

On a track using musical time base, the positions of events are represented as meter values (bars, beats, 1/16th notes and ticks, with 120 ticks per 1/16th note). If you change the playback tempo, the events will play back at an earlier or later time.

Whether to use musical or linear time base depends on the type of project and recording situation. By default, audio and MIDI tracks use musical time base, while the Marker track and Video track use linear time base. However, you can change this setting individually for each audio, MIDI and marker track. This is done by clicking the musical/linear time base button in the Inspector or Track list. Musical time base is indicated by a note symbol, while linear time base is indicated by a clock symbol.

(Sök på linear time base i html-hjälpen så hittar du ovanstående stycke samt ett par figurer.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Uhm..har du kollat så inte funktionen "mastertempo" är påslagen? då spelar det ingen roll hur mycket du ändrar BPM talet, den defaultar tillbaka till Masterinställningen hela tiden då...

edit: Hmm..blev osäker på om det heter Mastertempo.. funktionen finns på transportbar straxt under där du anger BPM'en

Redigerat av demoniqus
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...