Jump to content
Annons

Vallhagen & dede tacklar hösten


dede

Recommended Posts

Upprinnelsen till denna låt gjorde jag i våras under namnet "Relearning som var någon sorts remake till mitt Olsbergsbidrag 2004. En helt ny låt blev det till slut.

Namn: Speglar

Grupp: V+d

Medverkande: Valhagen; Sång, gitarr & melodi. Svante Clementson: Alla andra instrument, text & synopsis.

Längd: strax över 3 min.

Format: Mp3 256 kbs

Status: Vet fan. Kände att jag måste slänga upp den. Kan vara underarbetad. Men jag är rädd att överbearbeta det hela oxå. Det är här jag vill ha hjälp.

TEXT:

Låt mig börja såhär

Jag känner inte dig

Mer än vid namn och kropp

Men nu ska jag trolla..............skapa

Nå´t jag aldrig visat dig förrut

Jag visar, så visa din själ

Och stoppa dessa gräl

Speglar som dreglar, raglar

och gråter till morgonen...

Ny dag.så vad fan

Nu gör jag om det

Andarna stiger upp

Jag gör om det

Jorden öppnar sig...

Sista spiken slår

I mina trasiga sår

Edit: Bytt mp3fil! Igen! Så nu figurerar 5 olika versioner.

Speglar1.4.mp3

Redigerat av dede
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Länken funkar inte sorry bara en massa tecken.

Göran

Det är studio forum som krånglat sen i torsdags. För att ladda ner måste man välja "spara som" och sen döpa om filen från index.htm till valfritt.mp3 :rolleyes:

Hoppas de får rätt på det snart! 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)

Låter som något tyska konststudenter skulle kunna framföra nakna när de slår varandra med fiskar + fradga. Men så kommer dileva?

Allt är jättebra, men inte sången. Låter inte trovärdigt och samma känsla som det andra. Bli inte ledsen, vallhagen. Du är fin! men den här gången tyckte jag sången o guran stjälpte snarare än hjälpte.

Men jo, det finns fragment av galenskap. Som när man varit vaken 30 timmar och golvet på dass börjar andas. Speciellt refrängen.

EDIT: avante, men 20 år för sent.

Redigerat av maxmaxmax
Link to comment
Dela på andra sajter

Fascinerande! Finns en avantgarde känsla över detta som jag gillar. Kul med folk som bryter mot konventioner. Max beskrivning om tyska konststudenter var ju helfestlig och träffande. Jag tänker på nån weird Yoko Ono-installation om det hade varit bildkonst. Bra jobbat!

Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)

EDIT: avante, men 20 år för sent.

Du får junte va så tid- och trendkänslig 😆 ...snarare 3 år för tidigt!

Ville bara parera equalitys inlägg där han kallade det avantegarde. Men det ska vi inte prata om, trender är tråkigt och inte ett mått på kvalitet. Mystiskt är det hursomhelst, oavsett tidsplacering. 😆

Hoppas du inte blir ledsen över min diss. Om du blev det så kan jag strax lägga upp en låt som du kan såga så det känns bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hoppas du inte blir ledsen över min diss.

Allvarligt talat, nej. Men jag uppskattar att du frågar, någon annan kunde blivit det. Sång kan vara ett känsligt kapitel.

Jag uppskattar ärlighet, och jag tror mig kunna hantera både hyllningar och råsågningar. BÄST är förstås kreativa hurrarop (man är ju människa), men den måste vara formulerad trovärdigt 😆 edit: Nu blev jag klyschig. Men även om det sagts förr så tål det ju att sägas igen.

**

I sak (min sång o gitarr i just den här låten) vill jag dock avvakta med att svara tills dede har lagt upp nästa mix.

Så jag återkommer!

Redigerat av Vallhagen
Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Fan har ni varit på svamparna igen 😏 sannerligen ett konstnärligt stycke musik det här låter film lång väg. Dramatisk ångestladdad tonsatt poetry grand slam på nåt sätt, häftigt påt igen. Kanske mecka till trumljudet lite iofs. I övrigt en finurlig komposition på min ära.

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte riktigt vad jag skall tycka... det är annorlunda och det är alltid kul, ibland också bra. Tycker nog att du (Vallhagen that is) har gjort en del som är bättre men å andra sidan mer lättillgängligt också. Kanske kommer att gilla denna bättre om jag lyssnar mer på låten. Mixen har jag inte så mycket att orda om - den funkar väl. Sången är lite svajig men passar ju ändå in. Blir lite överfonetiskt när du betonar R:en som du (eller är det Dede?) gör i refrängen.

Link to comment
Dela på andra sajter

God Morgon,

och tack för alla fina kommentarer. Jag och Bengan har haft en dispyt 😉 om var hans insatser tidsmässigt ska ligga. Nu har jag försökt ändra och hoppas att det stämmer bättre. Ni som vill och orkar får gärna ladda ner den nya versionen. Ursäkta min strulighet. 😛 ..........Som fortsätter till sista spiken är slagen. Hade glömt vilken taktart jag använde. Det är så man blir avantgardist: Gör ett spår. Glöm allt om det och gör ett nytt spår, etc

😆

Nåväl jag hoppas det är mer njutbart nu!

dede

edit: Framåt nattkröken!

Redigerat av dede
Link to comment
Dela på andra sajter

Som all psykedelia så ska det låta nytt för varje gång. Därför har jag uppdaterat låten fyra gånger idag. Fortfarande lär det komma updateringar. Men jag tror inte golvet ska behöva gunga under fötterna bara för att ni lyssnar på detta.

Hoppas att framstegen hörs!

Link to comment
Dela på andra sajter

Gillade förra bättre när refrängen hade rakt trumkomp.

Tjingeling tråden!

Nu börjar det låta som jag la grejjerna från början... nu ska bara dede tidigarelägga sång och gitarrsolo 5/64 till, så sitter det som en smäck 🙂

***

Max^3: Det är festligt, man kan faktiskt diskutera var ettan ligger i den här låten. Jag har hela tiden upplevt att den börjar på upptakt, jag tror inte du upplever det, och jag har oxå bollat filer fram o tillbaks med dede. Jag tycker sången ligger rakt nu, alltså snett i den version du recenserade först. Det är nu låten är rak liksom...

Annars; om jag ställer frågan öppet: Du gillar inte sången. Jag la den med ganska lågmäld approach. Hur skulle du vilja ha den istället? Tyska primalvrål? Kvinnlig sopran? Eller skulle du inte vilja ha sång alls? Vore lite kul om du oxå tittade till "The Right To Be Human" (se min signatur), den är liknande men annorlunda. Gillar du inte den heller, så gillar du helt enkelt inte min röst - och då är det som det är. Smaken är som baken.

En detalj till: Du kommenterade gitarrerna, gäller det bara gitarrsolot bakom "jag viiiissaaaaaar" (som jag TJATAT dit, dede är oxå tveksam 😳 ) eller även gitarrerna i de tidiga verserna?

***

Burnin Sven: Svampar var det... Det där med finurlighet låter bra. Påt igen, jajjemen.

***

equality: Jodå, avantgarde tycker jag är en god beskrivning med:)

***

Hellpig: haha, kul att du kommenterar tungspets-rrrrrr-en. Det är mycket medvetet, jag har märkt att jag låter sluddrig ibland, den här gången sökte jag motverka det. Det kan ha blivit överdrivet teatraliskt men jag tror det får vara.

***

TordA: Tango tar vi till jul!

***

MrDweeb: Tack för lyssningen! Jag kan inte heller nåt om det här, och det kanske är bra 😎

Goa kommentarer gubbar! Fortsätt såga och hejja! Det kommer nog en version 7 (eller nåt) så fort dede vaknar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Gillade förra bättre när refrängen hade rakt trumkomp.

Tjingeling tråden!

Nu börjar det låta som jag la grejjerna från början... nu ska bara dede tidigarelägga sång och gitarrsolo 5/64 till, så sitter det som en smäck 😎

Jag ska bara dricka sjutton koppar kaffe sen ska petimäter-Bengan få som han vill.

🙂

Max: Sången ligger rakt nu rent teoretiskt i alla fall. 😳

Det finns en instrumental och gitarrlös version av låten -"Relearning" i första inlägget.

Men jag tycker att låten växt jättemycket med Bengans hjälp.

Redigerat av dede
Link to comment
Dela på andra sajter

Version 1.4 uppe. Ganska kul nu figurerar fem versioner hos er kära forumister. Allt för att ni inte ska förstå vad den andre pratar. Ni som tankar hem det som websida, har ni upptäckt några skillnader?

😉

Får väl se vad Bengan vill att jag ska ändra på härnäst!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkt svara lite mer utförligt då eftersom jag slutat uppdatera tråden!

Max3x: Jag tar dig på allvar och rodnar åt berömet. Om du menar allvar med att den första versionen var bättre så bör nog jag och Bengan ta oss en allvarlig funderare. Jag funderar på att vi kanske ska lägga upp den versionen oxå och utlysa en omröstning?

Equality: Tack. Roligt att du som jobbar inom andra genrer kan gilla även detta. Det värmer!

TordA: Tack Tord. Vill du ha den ännu mer "weird"?

Burning Sven: Inga svampar! Bra att du tycker det är filmiskt. Det är nog så jag strävar - åt en dramatisk helhet! Trumljudet meckade jag rätt mycket med efter kritiken på just trummorna på "Relearning" som denna låt bygger på.

Hellpig: Kollade bakåt på mina trådar och ser att du kommenterat innan. Från att ha varit ganska avog är du nu försiktigt positiv! Antingen har vi blivit bättre eller så har du fått upp ögonen för detta sätt att göra musik. Tack så väldigt för ditt intresse. Ska bli spännand att se hur du upplever nästa projekt.

MrDweeb: Talking Heads ingår naturligtvis i allmänbildningen. Tror inte något är specifikt lånat från dem. Men visst från de musikaliska attityder som föddes vid den tid som de huserade

😄

Sågningar oxå välkomna!

2de

Link to comment
Dela på andra sajter

Hellpig: Kollade bakåt på mina trådar och ser att du kommenterat innan. Från att ha varit ganska avog är du nu försiktigt positiv! Antingen har vi blivit bättre eller så har du fått upp ögonen för detta sätt att göra musik. Tack så väldigt för ditt intresse. Ska bli spännand att se hur du upplever nästa projekt.

Whoops, har jag förföljt dig med dåliga kommentarer? Inte avsiktligt, det lovar jag. 🙂 Men jag ger alltid en kommentar på det jag laddar hem o lyssnar på och försöker vara så konstruktiv jag kan... försöker vara öppen i mitt sinne men det innebär dock inte att man gillar allt man hör och det i sin tur innebär inte att det man inte gillar är dåligt. Blev jag defensiv nu? Whoops igen i så fall. Skall se om jag hinner lyssna på den nya versionen imorgon, lär jag väl hinna om inte minnet sviker mig. Eller om inte illbattingen är för vild här hemma. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

OK 😆 Jag tycker att ljudbilden/landskapet är mer tilltalande i den här versionen men jag tycker nog att versen är mer tilltalande än refrängen. Den där trumman/impakten i refrängen (boom!) är ganska irriterande.

Var det inte någon som nämnde gitarrer i tråden tidigare? Hör inga!

Link to comment
Dela på andra sajter

Var det inte någon som nämnde gitarrer i tråden tidigare? Hör inga!

Tack för det! Kreativ kritik med en smula beröm på min ära 😄

Jodå, det ligger gitarrer i både första- o andraversen, men de är rätt hårt processade. Kanske borde annonserats som "gitarrsynth".

Efter andra refrängen kommer gurasolot, bakom sången.

Letar du efter nån sorts kompgitarr så hittas där dock inget.

tjing

Link to comment
Dela på andra sajter

Den där trumman/impakten i refrängen (boom!) är ganska irriterande.

Ooops, Det var ju liksom den bärande tanken i låten från min sida. Tidigt 80-tal var det populärt med att smacka till med en nedstämd puka här och där. Jag byggde vidare på det och la till analogsynten (Prophet) och anpassade sen verserna utifrån det. Fast du kan ju ha rätt för det. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Den där trumman/impakten i refrängen (boom!) är ganska irriterande.

Ooops, Det var ju liksom den bärande tanken i låten från min sida. Tidigt 80-tal var det populärt med att smacka till med en nedstämd puka här och där. Jag byggde vidare på det och la till analogsynten (Prophet) och anpassade sen verserna utifrån det. Fast du kan ju ha rätt för det. 😉

Vem har rätt och vem har fel, det finns ju inga regler för musik eller konst ... tycker jag. Om det ljudet ingår i din vision om hur låten skall låta så är det ju rätt. Förmodligen! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Kommer det en filmatisering av Margit Sandemos bokserie "Sagan om Isfolket" så passar detta rakt av...speciellt verserna tilltalar mig. Flöjtljuden, pukorna och den "drömska" ljudbilden får mig att tänka på shamaner och fornnordisk urtro...😉

Men den där pukan i refrängen som Hellpig nämnde skapar oflyt och obalans...bort, bort, bort, bort... 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Kommer det en filmatisering av Margit Sandemos bokserie "Sagan om Isfolket" så passar detta rakt av...speciellt verserna tilltalar mig. Flöjtljuden, pukorna och den "drömska" ljudbilden får mig att tänka på shamaner och fornnordisk urtro...😆

Men den där pukan i refrängen som Hellpig nämnde skapar oflyt och obalans...bort, bort, bort, bort... 🙁

Gosiga vilda associationer slaptap:)

Det låter det.

Jag o dede har tjatat en del om att låta den rulla ett varv till i produktions- och insatsmaskinen. Får se vad som ramlar ur:)

Vi kanske rentav testar utan puka...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...