Jump to content
Annons

Aktiva/"vanliga" mickar?


newform

Recommended Posts

Tjaba.

Har mÀrkt att pÄ min Valley Arts gitarr sÄ kan diskanta toner ta över bastoner om jag spelar med dist. Kan detta bero pÄ aktiva mickar?

Vad Àr det för skillnad pÄ "vanliga" mickar och aktiva mickar?

Tacksam för svar.

//Superman

Redigerat av newform
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

Aktiva mickar pÄ gitarr? Har inte hört talas om, bara pÄ bas...Aktiva mickar krÀver ström frÄn oftast ett 9v batteri eller 2...Har du batteri i gitarren? Aktiva mickar brukar ge högre output och har du det pÄ din gitarr sÄ kan du fÄ mer gain ur din förstÀrkare = mer dist vilket du troligen uppfattar som mer diskant, sen lÄter ju olika mickar olika....

Redigerat av kempor
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Aktiva mickar pÄ gitarr? Har inte hört talas om, bara pÄ bas...Aktiva mickar krÀver ström frÄn oftast ett 9v batteri eller 2...Har du batteri i gitarren? Aktiva mickar brukar ge högre output och har du det pÄ din gitarr sÄ kan du fÄ mer gain ur din förstÀrkare = mer dist vilket du troligen uppfattar som mer diskant, sen lÄter ju olika mickar olika....

EMG? 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

du kanske mĂ„ste Ă€ndra micvinkeln och avstĂ„ndet till strĂ€ngarna. prova att ratta oxĂ„ pĂ„ EQn pĂ„ stĂ€rkaren 😄

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

En tÀnkbar anledning till att aktiva mickar tar över i diskantomrÄdet speciellt vid dist Àr att dom har högre utsignal Àn passiva micar, En högre utsignal överstyr preampen i din gitarrstÀrkare mera vilket i sin tur skapar en kantigare klippning (distorition).. En mer "fyrkantig" klippning skapar mer högfrekventa övertoner helt enkelt..

Prova sĂ€nk utsignalen (volymen) frĂ„n gitarren helt enkelt.. Allt behöver inte stĂ„ pĂ„ 12 jĂ€mnt 😄

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

ingvar (oregistrerad)

Om du har en s.k. kylskÄpsmagnet (som man fÀster minneslappar med) kan

du göra ett litet experiment. Kör magneten över strÀngarna (exakt över miken) utan att magneten rör vid strÀngarna. Kan öka (aktiviteten) i strÀngarna.

Billigt o bra.

/ Ingvar

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Om du har en s.k. kylskÄpsmagnet (som man fÀster minneslappar med) kan

du göra ett litet experiment. Kör magneten över strÀngarna (exakt över miken) utan att magneten rör vid strÀngarna. Kan öka (aktiviteten) i strÀngarna.

Billigt o bra.

/ Ingvar

Är det bra för magneterna i mickarna dĂ„?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

ingvar (oregistrerad)

Min kompis gjorde det (visserligen med en hemmagjord gitarrmik) för mÄnga Är sedan, det hÀnde inget med miken. Jag tror faktiskt att det var dÄlig magnet i hans mik och dÄ hjÀlpte det att magnetisera strÀngarna i stÀllet. Men du ska inte göra det, om du inte kÀnner för det. Det Àr kanske lugnast sÄ. Jag blev sjÀlv lite "orolig" efter Dr Hans inlÀgg. Ha deŽbra grabbar och lycka till med gitarren!

/ Ingvar

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

hmm gav ingen skillnad 🙂

edit mer text

Duu.. Jag Ă€r riktigt seriös.. Inte som woodosnubbarna med kylskĂ„psmagneter.. Det Ă€r faktiskt som jag sĂ€ger.. Jag lovar! 😆 . En aktiv mic har högre utsignal i volt (men Ă€ven högre utimpedans tyvĂ€rr vilket magrar ljudet en aning).. En normal rörstĂ€rkare Ă€r INTE byggd för att att hantera den höga utsignalen frĂ„n en aktiv mic.. NĂ€r den överstyrs sĂ„ övertar det högre frekvenserna.. SĂ„ Ă€r det bara.. 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Om du har en s.k. kylskÄpsmagnet (som man fÀster minneslappar med) kan

du göra ett litet experiment. Kör magneten över strÀngarna (exakt över miken) utan att magneten rör vid strÀngarna. Kan öka (aktiviteten) i strÀngarna.

Billigt o bra.

/ Ingvar

Är det bra för magneterna i mickarna dĂ„?

magneterna "laddas" ju av varje liten strömimpuls frÄn sladden..

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

magneterna "laddas" ju av varje liten strömimpuls frÄn sladden..

Va? IDF Vart har du fĂ„tt din fysikutbildning dĂ„??? 🙂

Jag kan hÄlla med om att en ferritkÀrna kan absorbera plötsliga strömpulser med det har inte med permanentmagniska prylar som t.ex kylskÄpsmagneter att göra inte..

Sen.. Har Newform inga rör i sin stĂ€rkare sĂ„ blir ju överstyrningen av förförstĂ€rkaren Ă€n tydligare om du har aktiva micar.. Har du testa att plugga in en gammal hederlig gitarr utan aktiva micar i din stĂ€rkare och lyssnat??? Visst lĂ„ter det bĂ€ttre med mer bas va? 😎

Varför har du över huvud taget valt at ha aktiva micar? 😄

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Va? IDF Vart har du fĂ„tt din fysikutbildning dĂ„??? đŸ˜Č

Jag kan hÄlla med om att en ferritkÀrna kan absorbera plötsliga strömpulser med det har inte med permanentmagniska prylar som t.ex kylskÄpsmagneter att göra inte..

:rolleyes:

jag skyller pĂ„ ölens inverkan.. 😛

lĂ€ste ngnstans att det var sĂ„.. o jag tror pĂ„ allt jag lĂ€ser.. 😎

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

hade hjÀrnslÀpp nÀr ja skrev trÄdens namn, fick bli vanliga.

japp jag har provat passiva pÄ stÀrkaren, lÄter mkt bÀttre!

jau men guran med aktiva micar Àr sÄ jÀvla skön och snygg, och sÄ var det ju ett litet fenomen man kunde luska lite i.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...