Jump to content
Annons

Sjyst limpa å mik!


jkn

Recommended Posts

Tänkte tipsa om en kanonkombination av mik å preamp jag använde på ett album jag spelade in nyligen. Väldigt lågbudget, men tjena vad det lät bra! Tänkte bara dela med mig.

För övrigt - fyll gärna på med lyckade signalkedjor ni använt. Informera gärna också hur och på vad ni använt den!

Well, here it comes..

MXLv67gbig.jpg

in i:

vc1q.jpeg

Resultatet kan höras myspace.com/modmodesty (jaja - reklam, men berättigad tycker jag). Kombon användes på all sång, inkl. alla körer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag är inte så glad för diskanthöjningen i Studio Projects C1 - men jag har hört från olika håll att folk har fått kanonbra ljud med C1 ihop med Joemeek-preamps. 😆

Själv kör jag med oförskämt bra prylar, men kan ju nämna att de mikrofoner jag använder mest (BLUE Babybottle, Studio Projects T3 och Crowley and Tripp Naked Eye) alla låter kanonbra med True Systems P-Solo - som i sin tur går in genom Benchmark ADC1... 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)
Själv kör jag med oförskämt bra prylar, men kan ju nämna att de mikrofoner jag använder mest

Ah, spännande! Vad gör du för musik förresten?

Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)
Själv kör jag med oförskämt bra prylar, men kan ju nämna att de mikrofoner jag använder mest

Ah, spännande! Vad gör du för musik förresten?

Bra fråga, borde ju bli väldigt bra musik när man har så pass bra inspelningsutrustning... 🙂

Och väldigt bra testinspelningar!

Jag kan rekommendera:

Sony_MZ-R50.jpg

+

large_527-0412.jpg

.. in i dattan.

och så lite skaparglädje.

Redigerat av maxmaxmax
Link to comment
Dela på andra sajter

jeh jeh Max, talang regerar - prylar är sekundärt. Jag vet.

Men visst är en sådan här tråd berättigad? Jag tycker ibland att en viss kombination av prylar förbättrar ergonomin i skapandet. Man upptäcker vad man själv tycker funkar i en viss situation och kan återvända till det när man hamnar i en liknande situation lite längre fram. Det går snabbare - det blir roligare - man följer instinkterna osv.

Sen om skiten går lös på 5 spänn eller 50000 är väl mindre intressant?

...MEN, om detta handlar inte denna tråd. Mer exempel tack, gärna med ljudexempel!

Link to comment
Dela på andra sajter

jeh jeh Max, talang regerar - prylar är sekundärt. Jag vet.

Men visst är en sådan här tråd berättigad? Jag tycker ibland att en viss kombination av prylar förbättrar ergonomin i skapandet. Man upptäcker vad man själv tycker funkar i en viss situation och kan återvända till det när man hamnar i en liknande situation lite längre fram. Det går snabbare - det blir roligare - man följer instinkterna osv.

Sen om skiten går lös på 5 spänn eller 50000 är väl mindre intressant?

...MEN, om detta handlar inte denna tråd. Mer exempel tack, gärna med ljudexempel!

Ok, du ska få ett ljudexempel. En liten snutt, sången är inspelad med en SM58 in i mitt Spirit 10:2 bord och sen in i Audiophile 2496... 😉

http://web.telia.com/~u11128076/Untitled_Mix.mp3

Link to comment
Dela på andra sajter

jeh jeh Max, talang regerar - prylar är sekundärt. Jag vet.

Men visst är en sådan här tråd berättigad? Jag tycker ibland att en viss kombination av prylar förbättrar ergonomin i skapandet. Man upptäcker vad man själv tycker funkar i en viss situation och kan återvända till det när man hamnar i en liknande situation lite längre fram. Det går snabbare - det blir roligare - man följer instinkterna osv.

Sen om skiten går lös på 5 spänn eller 50000 är väl mindre intressant?

...MEN, om detta handlar inte denna tråd. Mer exempel tack, gärna med ljudexempel!

Ok, du ska få ett ljudexempel. En liten snutt, sången är inspelad med en SM58 in i mitt Spirit 10:2 bord och sen in i Audiophile 2496... 😉

http://web.telia.com/~u11128076/Untitled_Mix.mp3

Sjyst initiativ - ska lyssna imorrn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv kör jag med oförskämt bra prylar, men kan ju nämna att de mikrofoner jag använder mest

Ah, spännande! Vad gör du för musik förresten?

Musik? 😮

Hemska tanke. Är det meningen att man ska göra sådant också?

Ånä - det är ju PRYLARNA som är viktiga och inget annat! Så det så! 😆

Nåja - skämt åsido. Jag gör mest pop, soul och ibland musical - men bara för mitt eget nöjes skull, så det är inget jag har lagt ut för lyssning. Efter hand har jag upptäckt brister i systemet och har då fixat till dem genom att göra mig av med prylar som inte håller måttet och i stället skaffat sådant som ger mig ett bättre ljud.

Visst hade jag kunnat göra lika bra musik med enklare prylar också - men det är ju ännu roligare när ljudet också är så bra som det kan bli. Nackdelen är att man inte har något att skylla på de gånger som det inte låter bra... 😄🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)
Nåja - skämt åsido. Jag gör mest pop, soul och ibland musical - men bara för mitt eget nöjes skull

ohfan. Jag får nog omvärdera dig då, Claes. Ursäkta 😄

Trodde du bara satt och kliade en rosetta-omvandlare bakom örat på en bädd av Foamzorb.

Men ah, coolt! Kan man få höra en snutt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
jeh jeh Max, talang regerar - prylar är sekundärt. Jag vet.

Men visst är en sådan här tråd berättigad? Jag tycker ibland att en viss kombination av prylar förbättrar ergonomin i skapandet. Man upptäcker vad man själv tycker funkar i en viss situation och kan återvända till det när man hamnar i en liknande situation lite längre fram. Det går snabbare - det blir roligare - man följer instinkterna osv.

Sen om skiten går lös på 5 spänn eller 50000 är väl mindre intressant?

...MEN, om detta handlar inte denna tråd. Mer exempel tack, gärna med ljudexempel!

Ok, du ska få ett ljudexempel. En liten snutt, sången är inspelad med en SM58 in i mitt Spirit 10:2 bord och sen in i Audiophile 2496... 😄

http://web.telia.com/~u11128076/Untitled_Mix.mp3

Har du eqat eller gjort nåt med sången?

Inte för att vara jävlig, men jag har sällan hört en sm58 låta så "telefon".

Själv så ger jag en eloge åt Bo Hansén för hans HCM101. Den låter utmärkt genom LA-610, betydligt bättre än tex røde NT2-A som ligger i samma prisklass.

HCM%20101.jpg

LA-610_front_medium.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är inte så glad för diskanthöjningen i Studio Projects C1 - men jag har hört från olika håll att folk har fått kanonbra ljud med C1 ihop med Joemeek-preamps. 😆

Själv kör jag med oförskämt bra prylar, men kan ju nämna att de mikrofoner jag använder mest (BLUE Babybottle, Studio Projects T3 och Crowley and Tripp Naked Eye) alla låter kanonbra med True Systems P-Solo - som i sin tur går in genom Benchmark ADC1... 😆

Jag vet att du spelar in med andra grejer än jag, och många av dina favoriter håller jag högt MEN alla vill inte ha ett cleant hitech ljud.

därför vill jag gärna rekommendera sennheiser md-441 ihop med vintagedesign m81.

jösses, jag gör reklam till radion med den kombinationen! och den gapigaste jäkel ni kan tänka er låter förträffligt. även akustisk gitarr, bastrumma, sång, elgitarr... ja allt låter bra igenom den micken.

skitdyrt att skaffa de grejerna. JA! men de får dig att slappna av.

"jaha, nu har det kommit ÄNNU mer bra grejer." lugn, du har det bästa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är inte så glad för diskanthöjningen i Studio Projects C1 - men jag har hört från olika håll att folk har fått kanonbra ljud med C1 ihop med Joemeek-preamps. 😆

Själv kör jag med oförskämt bra prylar, men kan ju nämna att de mikrofoner jag använder mest (BLUE Babybottle, Studio Projects T3 och Crowley and Tripp Naked Eye) alla låter kanonbra med True Systems P-Solo - som i sin tur går in genom Benchmark ADC1... 😲

Jag vet att du spelar in med andra grejer än jag, och många av dina favoriter håller jag högt MEN alla vill inte ha ett cleant hitech ljud.

därför vill jag gärna rekommendera sennheiser md-441 ihop med vintagedesign m81.

jösses, jag gör reklam till radion med den kombinationen! och den gapigaste jäkel ni kan tänka er låter förträffligt. även akustisk gitarr, bastrumma, sång, elgitarr... ja allt låter bra igenom den micken.

skitdyrt att skaffa de grejerna. JA! men de får dig att slappna av.

"jaha, nu har det kommit ÄNNU mer bra grejer." lugn, du har det bästa.

Jag är inte heller ute efter ett helt cleant och transparent ljud. Kombinationen av MXL V69 och Joe Meeken jag visade överst, har den förmågan att "mätta" ljudet, särskilt om man drar på med gain. Dock kan den dista lite för hårt om man drar på för mycket. Om man ställer sig nära miken för att få proximityeffekt kan man lätt få till det där engelska piratradio-soundet, som enligt min mening, så att säga knäcker. Det blir lite dynamisk mik över den - à la sm7b.

Fö, måste man ju kolla in de däringa Bo Hansén-grejerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är inte så glad för diskanthöjningen i Studio Projects C1 - men jag har hört från olika håll att folk har fått kanonbra ljud med C1 ihop med Joemeek-preamps. 😄

Själv kör jag med oförskämt bra prylar, men kan ju nämna att de mikrofoner jag använder mest (BLUE Babybottle, Studio Projects T3 och Crowley and Tripp Naked Eye) alla låter kanonbra med True Systems P-Solo - som i sin tur går in genom Benchmark ADC1... 😄

Jag vet att du spelar in med andra grejer än jag, och många av dina favoriter håller jag högt MEN alla vill inte ha ett cleant hitech ljud.

därför vill jag gärna rekommendera sennheiser md-441 ihop med vintagedesign m81.

jösses, jag gör reklam till radion med den kombinationen! och den gapigaste jäkel ni kan tänka er låter förträffligt. även akustisk gitarr, bastrumma, sång, elgitarr... ja allt låter bra igenom den micken.

skitdyrt att skaffa de grejerna. JA! men de får dig att slappna av.

"jaha, nu har det kommit ÄNNU mer bra grejer." lugn, du har det bästa.

Jag är inte heller ute efter ett helt cleant och transparent ljud. Kombinationen av MXL V69 och Joe Meeken jag visade överst, har den förmågan att "mätta" ljudet, särskilt om man drar på med gain. Dock kan den dista lite för hårt om man drar på för mycket. Om man ställer sig nära miken för att få proximityeffekt kan man lätt få till det där engelska piratradio-soundet, som enligt min mening, så att säga knäcker. Det blir lite dynamisk mik över den - à la sm7b.

Fö, måste man ju kolla in de däringa Bo Hansén-grejerna.

Hansén-micen finns också med på min testsite. Det är en trevlig modell - och eftersom hela elektroniken byts ut här i Sverige, så är kvaliteten bättre och soundet jämnare mellan individer än i många OEM-micar som är byggda helt i Kina. 😄

Jag vet inte om folk har fått fel uppfattning om mig, men det verkar lite på det hållet... 😲

Jag föredrar ofta ett mindre färgat ljud, eftersom jag ofta vill att det ska låta så nära verkligheten som möjligt - men det är inte hela sanningen, utan jag använder färgande micar också. Jag har ultracleana ingångar - men mikrofoner som färgar på olika sätt. Detta för att jag i de flesta situationer gärna vill ha koll på att jag bara får färgning från micen. Med en kraftigt färgande preamp, så kommer man ju aldrig ifrån den färgningen om man skulle vilja ha ett annat sound...

Eftersom jag nu har en "perfekt", clean setup, så är jag inne på att skaffa en Summit 2BA-221 som komplement. Jag har haft en 2BA-221 tidigare, men en kund behövde en sådan snabbt och brydde sig inte om att den var lite begagnad - och vad gör man inte för sina kunder... 😄 Sedan har jag behövt prioritera annat, så det har inte blivit av att skaffa en ny Summit.

Line Audios sångmic är väldigt rak och ofärgad - men jag gillade inte den till min egen röst när jag testade den, så min röst behöver all smickrande färgning den kan få... 😄

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

jeh jeh Max, talang regerar - prylar är sekundärt. Jag vet.

Men visst är en sådan här tråd berättigad? Jag tycker ibland att en viss kombination av prylar förbättrar ergonomin i skapandet. Man upptäcker vad man själv tycker funkar i en viss situation och kan återvända till det när man hamnar i en liknande situation lite längre fram. Det går snabbare - det blir roligare - man följer instinkterna osv.

Sen om skiten går lös på 5 spänn eller 50000 är väl mindre intressant?

...MEN, om detta handlar inte denna tråd. Mer exempel tack, gärna med ljudexempel!

Ok, du ska få ett ljudexempel. En liten snutt, sången är inspelad med en SM58 in i mitt Spirit 10:2 bord och sen in i Audiophile 2496... 😳

http://web.telia.com/~u11128076/Untitled_Mix.mp3

Har du eqat eller gjort nåt med sången?

Inte för att vara jävlig, men jag har sällan hört en sm58 låta så "telefon".

Jovisst har jag EQ:at, duktigt mycket 😉

Redigerat av Timegroove
Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
jeh jeh Max, talang regerar - prylar är sekundärt. Jag vet.

Men visst är en sådan här tråd berättigad? Jag tycker ibland att en viss kombination av prylar förbättrar ergonomin i skapandet. Man upptäcker vad man själv tycker funkar i en viss situation och kan återvända till det när man hamnar i en liknande situation lite längre fram. Det går snabbare - det blir roligare - man följer instinkterna osv.

Sen om skiten går lös på 5 spänn eller 50000 är väl mindre intressant?

...MEN, om detta handlar inte denna tråd. Mer exempel tack, gärna med ljudexempel!

Ok, du ska få ett ljudexempel. En liten snutt, sången är inspelad med en SM58 in i mitt Spirit 10:2 bord och sen in i Audiophile 2496... 😕

http://web.telia.com/~u11128076/Untitled_Mix.mp3

Har du eqat eller gjort nåt med sången?

Inte för att vara jävlig, men jag har sällan hört en sm58 låta så "telefon".

Jovisst har jag EQ:at, duktigt mycket 😕

Ska du inte testat att inte EQa så?

Fast det är ju en smaksak, det passar ju ibland med "hello, are you calling from a payphone?"-ljudet 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

jeh jeh Max, talang regerar - prylar är sekundärt. Jag vet.

Men visst är en sådan här tråd berättigad? Jag tycker ibland att en viss kombination av prylar förbättrar ergonomin i skapandet. Man upptäcker vad man själv tycker funkar i en viss situation och kan återvända till det när man hamnar i en liknande situation lite längre fram. Det går snabbare - det blir roligare - man följer instinkterna osv.

Sen om skiten går lös på 5 spänn eller 50000 är väl mindre intressant?

...MEN, om detta handlar inte denna tråd. Mer exempel tack, gärna med ljudexempel!

Ok, du ska få ett ljudexempel. En liten snutt, sången är inspelad med en SM58 in i mitt Spirit 10:2 bord och sen in i Audiophile 2496... 😆

http://web.telia.com/~u11128076/Untitled_Mix.mp3

Har du eqat eller gjort nåt med sången?

Inte för att vara jävlig, men jag har sällan hört en sm58 låta så "telefon".

Jovisst har jag EQ:at, duktigt mycket 😛

Ska du inte testat att inte EQa så?

Fast det är ju en smaksak, det passar ju ibland med "hello, are you calling from a payphone?"-ljudet 😉

Jodå, men det blir inte bättre för det. Det är bara ett test, skulle jag göra det seriöst skulle jag spela in det med en bättre mikrofon...

Link to comment
Dela på andra sajter

Men sm58an kan ju omöjligt låta sådär direkt in i preampen?

Det är klart att det blir ett annat ljud om jag inte EQ:ar, det var inte det jag menade. Jag menade att inspelningen blir inte bättre för att jag inte EQ:ar, så om jag skulle göra det seriöst skulle jag spela in det med en annan mik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...