Jump to content
Annons

Inspelningsproblem


afasi

Recommended Posts

Om jag fattar rätt så har ju du fått in signal till datorn med rörmicken tidigare.

Om du kopplar likadant som då och det inte kommer nån signal, så verkar det som om micken,trafon eller nån kabel ballat ur.

Vet nån om man kan bara byta ut kond.micken mot dynamisk, och ha

kvar fantom matning på, bara för att kolla signalvägen?

Har för mej att det inte händer nåt (att det går sönder alltså) om man matar fantomm. till dynamisk mic.

Nån som vet exakt?

Redigerat av Jari
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 78
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

Titta i den 7-poliga kontakten på kabeln som går mellan micen och nätdelen - och se så att du inte har råkat böja ett stift snett. Det är ju ganska tunna stift i den kabeln, så det är lätt hänt om man inte är försiktig...

Jari: Eftersom det är en rörmic, så är det inte vanlig fantommatning, utan betydligt högre spänning som kommer in till micen på andra stift än signalen. Kabeln mellan mic och nätdel brukar vara 7-polig i stället för 3-polig, som den vanliga mikrofonkabeln är...

Link to comment
Dela på andra sajter

Titta i den 7-poliga kontakten på kabeln som går mellan micen och nätdelen - och se så att du inte har råkat böja ett stift snett. Det är ju ganska tunna stift i den kabeln, så det är lätt hänt om man inte är försiktig...

stiften ser ut att må bra.
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Afasi.

Jag har använt en sådan mik du använder - och den låter bra. Den svarta lådan du har är ingen preamp (om du nu inte fick med nån annan låda 🙂 ). Den svarta lådan ser till att röret får ström och att miken får fantommatning. Lådans utgång måste kopplas in i en preamp - förförstärkare, som kan omvandla mikens signal till linesignal, dvs den signal som krävs för ljudkortets lineingång. Xlr till minitelesladden du har skall alltså gå från preampen till datorn.

Mik -> svarta lådan -> preamp -> dator

..Mitt tips är att skaffa ett externt ljudkort med inbyggd preamp, som exempelvis ett sånt här:

http://www.thomann.de/prodbilder/177842.jpg

..då får du dessutom mycket bättre ljud in å ut ur datorn + utgång för hörlurar.

Lycka till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, men jag fick höra att det skulle funka utan preamp, alltså att svartalådan skulle räcka... från utgången in i datorn. Får väl skaffa ett externt ljudkort, men grejen är att jag är inte är i behov att särskilt grymt ljud utan bara att kunna dema in grejer för att sen spela in dom på riktigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Hmm så jäkla mysko men du sa väl att du hade fått ljud ifrån den i första inlägget, du fick ju skruva ner i datorn sa du eller har jag fattat fel?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, men jag fick höra att det skulle funka utan preamp, alltså att svartalådan skulle räcka... från utgången in i datorn. Får väl skaffa ett externt ljudkort, men grejen är att jag är inte är i behov att särskilt grymt ljud utan bara att kunna dema in grejer för att sen spela in dom på riktigt.

Om nu inte TSM på något konstigt vänster inkluderat en preamp i sin nätdel på nyare versioner av miken - vilket skulle vara OTROLIGT märkligt, så behöver du faktiskt en preamp.

Ljudkortet kan du köpa bla ifrån:

http://www.thomann.de/thoiw5_artikel-177842.html

Bra priser (1,5 lök), snabb å billig frakt.

Jag tror faktiskt du tjänar på att köra med ett dedikerat ljudkort i längden, även om du bara gör demos.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä, du fattade rätt. Jag fick ljud från micken första gången, rattade lite på inställningarna i windows, gick till baka till acid och då spelade programet bara in kanalen med beatet, när jag tryckte rec. Som sagt jag är inte ute efter nåt särskilt underbart ljud, tänkte därför att jag skulle slippa köpa ett ljudkort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Du får en Behringer mic 100 preamp för ca 600 spänn tror jag kanske billigare om du hittar en begagnad den borde ju duga om du inte behöver kanon ljud. Jag menar om du tycker att ljudkortet i datorn duger bra så är väl det den billigaste lösningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Du får en Behringer mic 100 preamp för ca 600 spänn tror jag kanske billigare om du hittar en begagnad den borde ju duga om du inte behöver kanon ljud.

Ja, beggade är dom billigare än så.

Eller så kan vi gå ner på Jam och sno en, du uppehåller personalen och jag baxar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Det kanske finns nån slags preampfunktion till ditt interna ljudkort som du slog av helt då?

Enligt Maxie så ska ju Dellen ha inbyggd preamp, är det den du har råkat bypassa?

Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)
Som sagt jag är inte ute efter nåt särskilt underbart ljud, tänkte därför att jag skulle slippa köpa ett ljudkort.

Eller hur.

Sluta pracka på killen dyra prylar han inte behöver.

Kom att tänka på en sak - ljudingången på dells laptops är både en line-in/ och mikrofoningång och kan ibland byta däremellan. Kolla om mikrofonförstärkning är intryckt i egenskaperna för volymkontrollen när den feta micken är inne.

Något knas kanske. Annars är det fel på micken - samma sladdar, samma inställningar, den ena funkar, den andra inte. Du fick måndagsexemplaret. Taskigt. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä, du fattade rätt. Jag fick ljud från micken första gången, rattade lite på inställningarna i windows, gick till baka till acid och då spelade programet bara in kanalen med beatet, när jag tryckte rec. Som sagt jag är inte ute efter nåt särskilt underbart ljud, tänkte därför att jag skulle slippa köpa ett ljudkort.

Ok, kör på en billig preamp å det interna ljudkortet. Men se då till att ladda ned ASIO-drivrutiner för ljudkortet (inbyggda saknar sådana). Finns på:

http://www.asio4all.com/

Installera skiten å ställ in i ACID att du ska använda asio4all som drivrutiner för ljudkortet. Iofs kan jag inte acid men jag antar att du går tillväga så. Jag skulle gissa att du inte får ngt ljud i acid pga sunkiga drivrutiner.

Nu ska jag dricka en öl.

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Något knas kanske. Annars är det fel på micken - samma sladdar, samma inställningar, den ena funkar, den andra inte. Du fick måndagsexemplaret. Taskigt. 🙂

Så du, jag & afasi kanske ta ta en sväng till Lund och byta micen.

På en Tisdag, månne?

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny, det skull man kunna tänka sig. Kruxet var när jag pratade med 4sound sthlm i dag, att man måste byta den i just sthlm. Pallar inte vänta till tisdag. Jag tror att jag kan ha slagit av preampen i datorn. Hur flexar jag på den igen? /Studioteknikern

Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)
Danny, det skull man kunna tänka sig. Kruxet var när jag pratade med 4sound sthlm i dag, att man måste byta den i just sthlm. Pallar inte vänta till tisdag. Jag tror att jag kan ha slagit av preampen i datorn. Hur flexar jag på den igen? /Studioteknikern

ehm. Är det en dell inspiron nånting?

Står någonstans på utsidan av dattan.

tryck på start/inställningar/kontrollpanelen. Och så kommer jag inte ihåg vad ljudkortet heter.. kanske sigmatel audio? leta efter det. Det finns ett program som ställer om ingången i kontrollpanelen mellan line och mic.

Är det inte det - så gå in på ljud och ljudegenskaper i kontrollpanelen och leta rätt på volymkontrollen, tryck på avancerat, tryck på visa inspelningsvolym och på mikrofonkanalen, välj "+40 db" eller något i den stilen.

Vaga beskrivningar, men jag har ingen aning om vad det är för fel eller exakt hur man löser det. Lycka till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag testade att installera drivrutinerena. De lär säkert hjälpa mig när micken funkar, men nu var det ingen skillnad. Har någon koll på var preampen i en DELL Inspiron 6000 sätts av och på vore det grymt att få ta del av!

Ok nu är jag nörden på nätet för första gången i mitt liv - men titta vad jag hittade A. Pröva:

"The mic itself should be one of these:

a MONO computer mic which draws its power from the bias voltage at the mic jack ... a stereo mic won't get the power;

a dynamic mic (should work but will be lower volume);

a condensor mic that has its own power supply or is connected to phantom power. If you run a mic signal through an external preamp before sending it to the mic jack be sure to turn off 'mic boost' in the Recording Control panel and to lower the mic input volume control there."

Saxat från ett forum med fråga om just dell 6000 eller vad nu hette, testa vetja (läs sista stycket)!

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Borde väl vara på samma ställe som du var inne på först finns det inte nån flik i inspelningsmenyn på windowsmixern med avancerade egenskaper eller nåt. Kan det stå nåt med bost eller nåt, vet i fan har ingen laptop själv så jag har ingen aning. Om det finns nåt att slå på där så glöm inte att dra ner på regeln och dra upp sen till där du tycker det verkar ok jag menar så du slipper tjutet du förmodligen fick först. Det runda väl via datorhögtalarna då kanske?

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
a condensor mic that has its own power supply or is connected to phantom power. If you run a mic signal through an external preamp before sending it to the mic jack be sure to turn off 'mic boost' in the Recording Control panel and to lower the mic input volume control there."

Saxat från ett forum med fråga om just dell 6000 eller vad nu hette, testa vetja (läs sista stycket)!

Bra saxat, men nu har ju afasi ingen extern phantom power.

Alltså gäller inte texten honom.

Som jag förstår det så ska "mic boost" vara påslagen, var man gör det vet jag inte, eftersom jag aldrig har haft någon Dell. Men om det inte har löst sig till imorgon så ska jag fråga min polare som gör grejer på sin Dell.

Peace!

Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)

vilket massivt hjälpuppbåd förresten. 😉

HALLÅ ALLIHOPA VI HAR EN KILLE HÄR BORTA SOM INTE FÅR IGÅNG SITT LJUD. FAN SKYNDA HAN SKA SPELA IN EN DEMO

Link to comment
Dela på andra sajter

a condensor mic that has its own power supply or is connected to phantom power. If you run a mic signal through an external preamp before sending it to the mic jack be sure to turn off 'mic boost' in the Recording Control panel and to lower the mic input volume control there."

Saxat från ett forum med fråga om just dell 6000 eller vad nu hette, testa vetja (läs sista stycket)!

Det har väl redan framgått ganska tydligt, att det inte är en fantommatad mic, utan en rörmic med egen nätdel - som ska kopplas till en mikrofoningång på det inbyggda ljudkortet (som dessutom har fungerat vid första försöket)...

Det står dessutom fel i citatet. Om man har en extern preamp, så ska man definitivt INTE koppla in preampen på ljudkortets micingång - utan den ska kopplas till en line-ingång för att det ska vara rätt impedans och signalnivå... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
a condensor mic that has its own power supply or is connected to phantom power. If you run a mic signal through an external preamp before sending it to the mic jack be sure to turn off 'mic boost' in the Recording Control panel and to lower the mic input volume control there."

Saxat från ett forum med fråga om just dell 6000 eller vad nu hette, testa vetja (läs sista stycket)!

Det har väl redan framgått ganska tydligt, att det inte är en fantommatad mic, utan en rörmic med egen nätdel - som ska kopplas till en mikrofoningång på det inbyggda ljudkortet (som dessutom har fungerat vid första försöket)...

Danny Cort drar snabbare än Claes!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...