Jump to content
Annons

sadness


stajo

Recommended Posts

LÅTNAMN: sadness eller madness fast i söndags hette den newsong2 för jag hade redan en mapp med newsong...

ARTIST/GRUPP: stajo

GENRE:pop

LÅTLÄNGD:3.53

KOMPOSITÖR:stajo

PRODUCENT:stajo

INSPELNINGSÅR:2006

FORMAT: mp3

STORLEK: 5.35 megabyte

STATUS: skall mixa, och så hade jag gärna sett att någon annan hade lust att sjunga, så om någon känner för låten pm'a mig.

En låt som jag skrev i söndags. Har skrivit från vänster till höger... och slutligen skulle den ha någon text 😏 . Sluta skulle den ju också hm gärna ide'er. Tänkte först sluta som jag började men men så här blev det just nu.

Edit: UPPDATERAD!!

sadness_remix.mp3

Redigerat av stajo
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Sången var ju lite "svajig" men tyckte nog att det passade in i låten på något sätt. Bra att du inte fegade ur och sänkte sången i mixen! Trevlig liten kvällslåt annars!

Svajig sång är nog mitt kännetecken, men här fegas inte 😄

Bara glad om min låt kan göra din kväll trevligare.

En flopp alltså 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)

Tycker det är skitbra! Riktigt bra! Gripande melodier & genomtänkt arrangerad och trovärdigt som tusan. Fan, riktigt bra! Bästa jag hört på länge på forumet.

Refrängen o sticket därefter kickar.

Du sjunger med riktigt kasst engelskt uttal. Men det är bra för mig i den här låten. åh, jag gillar din röst.

Typ, ändra inget.

5/5

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har en egen skön stil med mycket känsla. Vemodig, vacker melodi som stundtals känns bekant vilket är ganska gott men så tar den en annan vändning utan att stå ut särskilt vilket också är gott. Var inställd på något mer finstämt innan groovet med trummor och bas kom igång men gunget funkar väldigt bra. Fint arrad. Refrängen är lysande. Imponerande! Tycker dina senaste låtar här på forumet har klar hitvarning och sången utvecklas rätt hela tiden.

Mixen är ju inte färdig som du skriver och vill bl a nämna trummorna som spelar helt rätt men ljudmässigt ligger helt utanför allt annat i ljudbilden. Reverbet? Och slutet! Du kan inte sluta med fadeout!! 😄😄😄

Som komposition toppen men ta tag i mixen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker det är skitbra! Riktigt bra! Gripande melodier & genomtänkt arrangerad och trovärdigt som tusan. Fan, riktigt bra! Bästa jag hört på länge på forumet.

Refrängen o sticket därefter kickar.

Du sjunger med riktigt kasst engelskt uttal. Men det är bra för mig i den här låten. åh, jag gillar din röst.

Typ, ändra inget.

5/5

Tjena kompis 😄

Ironin är ju ditt adelsmärke... vissa sanningar säger ju du i alla fall

"kasst engelskt uttal"

men att du skulle gilla min röst...

Trist att vi inte kan lägga det bakom oss vad det nu är? Du gör ju själv bra grejor, hjälp mig istället. Låten känns ju lite stel, tips?

Nä nu skall jag ta en pizza, ha det! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har en egen skön stil med mycket känsla. Vemodig, vacker melodi som stundtals känns bekant vilket är ganska gott men så tar den en annan vändning utan att stå ut särskilt vilket också är gott. Var inställd på något mer finstämt innan groovet med trummor och bas kom igång men gunget funkar väldigt bra. Fint arrad. Refrängen är lysande. Imponerande! Tycker dina senaste låtar här på forumet har klar hitvarning och sången utvecklas rätt hela tiden.

Mixen är ju inte färdig som du skriver och vill bl a nämna trummorna som spelar helt rätt men ljudmässigt ligger helt utanför allt annat i ljudbilden. Reverbet? Och slutet! Du kan inte sluta med fadeout!! 😠😏😄

Som komposition toppen men ta tag i mixen!

Tjena och tack för kommentarerna, det värmer 😄 .

Sången... jo lite bättre blir det, tyckte ref gick ganska bra och att rösten kändes rätt varm men sedan när jag dagen efter skulle ta om intro och vers så kom det inte riktigt fram. Vinkeln till micken har jag förstått är en väldigt viktig del. Läste i någon tråd om något syndrom (kommer inte ihåg namnet) som uppstår när man sjunger nära, att basen förstärks på något sätt och ljudet blir varmare, kanske har det med det att göra.

Det är mina nyinköpta ezdrummers som ljuder, tycker om ljudet men här låter det som de är lite platta, som ett lager ovanpå liksom, precis som du säger. Det enda jag har reverb på är sången, laddade hem gratispluggen classic från kjaerhouse. Ekot som ligger i pianot är naturligt men det går nog också att skruva på, skall kolla det. Antar att för att sänka bak trummorna så skall jag lägga på lite reverb på dem? Överhuvudtaget tänkte jag använda låten för att testa och lära mig mer om EQ och dess effekter.

Jo slutet, nödlösning, jo jag gillar inte heller fade outs. Tänkte först som jag skrev däruppe avsluta med ett lugnt parti ungefär som låten börjar. Dock blir röstens begränsningar så tydliga i lugna partier. Ville inte att rösten skulle bli behållningen. Skall jobba vidare på slutet.

Ha det

jo "följas åt" har snurrat i mp3spelaren hela sommaren, den verkligen växer ju mer man hör den. Något jag gillar speciellt är hur gitarren svarar upp mot sången.

Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)
Tjena kompis  😄

Ironin är ju ditt adelsmärke... vissa sanningar säger ju du i alla fall

"kasst engelskt uttal"

men att du skulle gilla min röst...

Trist att vi inte kan lägga det bakom oss vad det nu är? Du gör ju själv bra grejor, hjälp mig istället. Låten känns ju lite stel, tips?

Nä nu skall jag ta en pizza, ha det!  😏

Jaha, så kom vargen till slut..

men för fan, jag är inte ironisk. Detta är skitbra! Allt jag sa var ärligt.

Dessutom: Förra låten du la upp gav jag tusen poäng på. den här.

Du gör bäst musik, jag är ett fan. Inget annat än så.

Redigerat av maxmaxmax
Link to comment
Dela på andra sajter

5/5

Tjena kompis  😠

Ironin är ju ditt adelsmärke... vissa sanningar säger ju du i alla fall

"kasst engelskt uttal"

men att du skulle gilla min röst...

Trist att vi inte kan lägga det bakom oss vad det nu är? Du gör ju själv bra grejor, hjälp mig istället. Låten känns ju lite stel, tips?

Nä nu skall jag ta en pizza, ha det!  😄

Jaha, så kom vargen till slut..

men för fan, jag är inte ironisk. Detta är skitbra!

då är jag uppriktig ledsen för mitt påhopp, ber verkligen om ursäkt och tackar allra ödmjukast för de vänliga kommentarerna.

ärligt alltså, var så oväntat bara

vad gäller den låten så kommer du nog ihåg att du redigerade ditt andra inlägg ganska kraftigt... men jag lägger ner detta nu och om du skriver mer så skall jag ta dig på största allvar.

Någon annan? Och gud nåde om ni ger någon positiv kritik för sådant kan jag tydligen inte hantera... 😄😏

Redigerat av stajo
Link to comment
Dela på andra sajter

Sången var ju lite "svajig" men tyckte nog att det passade in i låten på något sätt. Bra att du inte fegade ur och sänkte sången i mixen! Trevlig liten kvällslåt annars!

Svajig sång är nog mitt kännetecken, men här fegas inte 😏

Bara glad om min låt kan göra din kväll trevligare.

En flopp alltså 😄

Nej, inte flopp! det sa jag väl inte?

Link to comment
Dela på andra sajter

Sången var ju lite "svajig" men tyckte nog att det passade in i låten på något sätt. Bra att du inte fegade ur och sänkte sången i mixen! Trevlig liten kvällslåt annars!

Svajig sång är nog mitt kännetecken, men här fegas inte 🙂

Bara glad om min låt kan göra din kväll trevligare.

En flopp alltså 🙂

Nej, inte flopp! det sa jag väl inte?

😕 ha ha den här tråden håller ju på att urarta totalt... jejje det är lugnt, det var inte riktat till dig utan mer att det i början var lite dåligt med kommentarer från folk. Förstår att du kan tolka det så, jag ville bara spara postningar så jag skrev det lite längre ner i samma post. He he jisses, kan man börja om?

Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)
vad gäller den låten så kommer du nog ihåg att du redigerade ditt andra inlägg ganska kraftigt...

Det jag redigarade var en hagelsalva långt långt långt under bältet mot thimmies inlägg för han dissade din låt.

Men jag ska försöka berätta vad jag gillar med den här låten.

Allt för låten framåt och kompet är verkligen ett komp, som lyfter upp sången. När du sjunger kraftigare, spelar instrumenten kraftigare. Alla instrumenten hänger med på alla känslor. Det känns så jäkla samspelt. Och som att alla instrumen fattar att det viktigaste är sången. Men det är så banalt att försöka peka på vad det är som är så bra och det går inte.

Fastän jag inte kan komma ihåg låten när jag stängt av den minns jag känslan. Det är något alldeles speciellt med det här.

Link to comment
Dela på andra sajter

Allt för låten framåt och kompet är verkligen ett komp, som lyfter upp sången. När du sjunger kraftigare, spelar instrumenten kraftigare. Alla instrumenten hänger med på alla känslor. Det känns så jäkla samspelt. Och som att alla instrument fattar att det viktigaste är sången.

Du ger en bra och målande beskrivning på vad man vill uppnå. Om jag har uppnått något sådant så är det nog mer än slump 😄. Tack...

I så fall tolkade jag dig fel i den tråden och det förstår du väl om du läste mitt inlägg efteråt. Hm jag är dock lite misstänksam fortfarande 😆 nåväl jag är ju inte den som är långsint det var ju bara ett år sedan ... 😎😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Det är inte utan att man blir lite nyfiken på mästerverket så där där drog det igång ok se där man känner igen sin stajo på gången 🙂 . Håller med mr. E klara mixåtgärder behövs även ett annat trumbeat men som vanligt en jävligt bra låt. Leta efter en lopp där baskaggen lirar o en o två o tre och fyr o en o tre o fyr osv. på ett ungefär och förmodligen med raka fjärdedelar på hihaten. Påt igen min gode man 🙂 det är ett slit det här 😄 . Lycka till.

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena Göran!

Jo nog känner man igen stuket. Jag har fastnat i stråkträsket 😆 , har en till på gång när HMike kommer hem men sedan måste jag försöka ta mig upp och hitta ett lite annorlunda sound.

Det är ett slit, har febrilt letat efter den gröna knappen (create drums) men det verkar som om man får jobba för det också. Tyckte loopen passade ganska bra men jag skall kolla kanske lyfter det, har inget direkt öra för trummor.

Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tillhör dem som gillar denna typ av easy listening-låtar 😆

Refrängen är en riktig pärla Stajo, jag lyssnade i går kväll och har gått o gnolat på "madness" under morgonen *ler. Klar hitpotential här alltså.

Det känns som att verserna och refrängen lever två skilda liv, versarret lite anonymt och texten känns stolpig, men så kommer refrängen och då - aaaahhh, då bryter allt igenom, pianot, stråkarna och melodislingan. Du låter lite som Plura ibland.

Ditt uttal är det enda jag verkligen reagerar på, du får leta upp lite engelskspråkiga polare och öva lite 😲

Men - helt klart - tummen upp från mig!

Link to comment
Dela på andra sajter

Skalmannen (oregistrerad)

Ja du...det låter som du har kul och älskar det här med musik. Men det finns utrymme för lite utveckling här innnan det blir riktigt bra.

Jag skulle nog tipsa om att sjunga på Svenska istället. Med risk för att låta hård nu (det är inte min mening, jag vill bara upplysa), men det låter lite karaoke på finlandsfärjan om uttalet. Om du sjungit på svenska hade den känslan försvunnit med många procent.

Du har verkligen lyckats hittat det sorgliga. Det låter vemodigt och deppigt. Så där ger jag beröm.

Jag uppmanar starkt till att jobba på och utveckla för jag hör tydligt en glädje till musiken som låter naturligt och äkta.

Slipa på soundet, jobba bort de stela trumm soundet, och den statiska midi feelingen. Få fram värmen, balansen och feelingen bättre.

Helt klart gott jobb, men inte riktigt framme ännu bara.

Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)
Jag skulle nog tipsa om att sjunga på Svenska istället. Med risk för att låta hård nu (det är inte min mening, jag vill bara upplysa), men det låter lite karaoke på finlandsfärjan om uttalet. Om du sjungit på svenska hade den känslan försvunnit med många procent.

EDIT: Det var inget.

Link to comment
Dela på andra sajter

stensdotter

Det är ju dit man vill komma att någon går och nynnar på ens melodi 🙂. Sedan blir man ju riktigt nyfiken på hur det låter med din vackra stämma 😛...

Du sätter fingret på en svaghet i låten och jag håller med dig, "texten". I alla fall verserna. Lite för många stavelser till att börja med blir styltigt, får jobba vidare på det, refrängen är jag mer nöjd med. Det var ett hastverk och text är inge roligt.

Jo sången, plura ja det var ju snällt, det är nog en plura utan botten då 🙂 .

Tanken med versen är att den skall skilja sig rätt radikalt just för att man skall känna strukturen i låten och så skall det komma en explosion liksom. Skall titta över det lite speciellt andra delen som är en ren kopia av första, vill ha någon förändring där.

Tack!

Skalmannen

Visst är det kul med musik samtidigt fungerar det nog som någon slags spillhink...

Jag är och uppfattas som ganska glad tror jag men det kan man ju inte tro när det kommer till allt vemod i låtarna.

Hehe det här med finlandsfärja har jag hört förut, tror det var fidden. Det blir ju inte mindre sant för det 😆 . Svårt med både uttal och reverb val. Om någon har ett tips på hur man skall göra för att få till ett ljud som låter både torrt nära men ändå fylligt så ??? Jag har en RödeN1A.

Svenska har jag testat och det mesta material jag gjort är på svenska, tror nog uttalen är bättre och det känns bekvämare. Nu har jag skrivit på engelska av en annan anledning 😄 . Konstigt nog så är responsen varit betydligt bättre på de engelska låtarna...tom inga synpunkter alls ibland på de svenska 😆

Några exempel på hur jag låter på svenska:

https://www.studio.se/index.php?showtopic=21506&hl=

https://www.studio.se/index.php?showtopic=11132&hl=

https://www.studio.se/index.php?showtopic=11053&hl=

Jag skall jobba vidare, det är alltid kul att höra vad folk tycker oavsett om det är positivt eller negativt bara man är tydlig.

Avslutningsvis får jag ju säga att jag egentligen inte är så förtjust i att sjunga och har inga ambitioner med det mer än att få fram hur låten kan tänkas låta. Hoppas att det träder fram villiga personer vad gäller den biten bara mina låtar blir bättre och bättre.

maxmaxmax

Blir ju nyfiken 😄.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra låt och melodi, snygg inledning med piano och stråkar. Trumspelet däremot spelar inte samma låt. Trummisen låter som han kör en upptempolåt, vilket märks särskilt i fillsen. Kanske kantslag i stället för virvel? Sången saknar diskant, det låter lite instängt, skär bort i basen och lyft i diskanten. Håller med om tidigare inläggare att svensk sång hade nog gjort sej bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sången var ju lite "svajig" men tyckte nog att det passade in i låten på något sätt. Bra att du inte fegade ur och sänkte sången i mixen! Trevlig liten kvällslåt annars!

Svajig sång är nog mitt kännetecken, men här fegas inte 😕

Bara glad om min låt kan göra din kväll trevligare.

En flopp alltså 😉

Nej, inte flopp! det sa jag väl inte?

😆 ha ha den här tråden håller ju på att urarta totalt... jejje det är lugnt, det var inte riktat till dig utan mer att det i början var lite dåligt med kommentarer från folk. Förstår att du kan tolka det så, jag ville bara spara postningar så jag skrev det lite längre ner i samma post. He he jisses, kan man börja om?

Hehe!

Snarare tror jag att det är så att låten är bra om det inte ges så mycket kommentarer. Då finns det ju liksom inte så mycket att säga... eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

91:an

Hm det kanske är så, tänkte inte på det innan du påpekade det... men det kanske låter annorlunda också när jag gjutit in trummorna bättre?? Skall kolla lite på fillsen och även verserna, de är lite väl livliga och positiva kanske. Tack.

Och nästa låt jag sjunger blir på svenska 😱

Jejje

Det är rätt man skall alltid tänka positivt!! Fast man kan ju också tänka sig att folk tycker det är så dåligt så att det inte ens är värt att kommentera... fast det gäller ju så klart inte här 🙂 .

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Hej

Nu har jag lyssnat... och det var följande önskemål:

Nya trummor, bland annat baskaggen men även att de andra var ännu mer upptempo innan + att det kommit kantslag i versen.

Ändrat lite i textfraserna i början som var ännu mer styltiga än de är nu...

Ett nytt slut, inget j-vla fade out 😄.

Det återstår ju en del mixning vad gäller reverb... men det är ju sååå trist.

Frågan är då är arret ok?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Nu har jag lyssnat... och det var följande önskemål:

Nya trummor, bland annat baskaggen men även att de andra var ännu mer upptempo innan + att det kommit kantslag i versen.

Ändrat lite i textfraserna i början som var ännu mer styltiga än de är nu...

Ett nytt slut, inget j-vla fade out 🙂.

Det återstår ju en del mixning vad gäller reverb... men det är ju sååå trist.

Frågan är då är arret ok?

Tjena Staffan.

Jo nu börjar det låta bra.Mixen känns balancerad.Jag lyssnar i monitorerna nu,ska lyssna i lurarna sedan - kanske återkommer då 😛

Men såhär långt låter det bra! Dina stråk/piano arr är överlägsna.Du är helt i en egen klass.Mycket snyggt.Låt cellon gå nån sek till på slutet,kanske fadea ut sista tonen..Den blir lite avhuggen.

Rösten klart bättre..Låten kanon! Trum fillet vid 1.48 lite skumt.Testa lite mer sparsamma pukor där (istället för virvel)..typ : ta, ta ta ta doom..

Lite feedning från Norr.

Mvh

Micael

Link to comment
Dela på andra sajter

Din snyggaste produktion hittills tycker jag. Jättesnygg balans mellan instrumenten och inget grötigt. Att låten i sig är skitbra gör inte saken saken sämre. Fö. f..en, refrängen är ju tokbra, ståpäls! Rösten svajar till på några ställen men bidrar på nåt skönt sätt till feelingen. Färdig i mina öron. Impad!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Harmonika Mike

Man blir ju alldeles generad 🙂. Tack, skall fixa till sluttonerna... och sedan har du nog rätt i att något fill inte känns hundra, har varit lite lat men ett litet pill till skall jag orka med. Tack för kommentarerna.

equality

Det värmer 😄 , rösten är väl en del av mitt sound, kanske har ni börjat vänja er 🙂. Jo för mig känns den också i stort färdig, man kan ju hålla på pilla hur mycket som helst men får ju ha i bakhuvudet att det är en demo. Tack för de värmande orden.

Link to comment
Dela på andra sajter

TJa stajo

Funkade linte riktigt för mig denna gången..

Tycker sången ligger lite högt utanför instrumenten.

Gillade arret...Musiken..Men lite sura toner på sången som jag inte köper helt ut...

Kanske lite mera kraft i vissa stavelelser...Engelska är fan inte alltid så enkelt vilket jag själv bevisat många gånger. 😄

Keep keeping on

Tony

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Fan Stajo periodvis är det här helt enkelt lysande det är helt enkelt skamligt att du inte redan är en berömd låtskrivare kort sagt det tar sig jävlar i det. Sången blir bättre och bättre bara nått litet svaj ibland på dom lite högre tonerna. Trumkompet är oxå näst intill helgjutet bara nåt strul typ lite mycket spel på nåt ställe, utöver dessa småfix så tycker väl jag personligen att det fattas väl bara en riktig bas så är det klart. Kort sagt skitbra ha det bra.

Ja visst fan glömde, om du vill ha sång så hör av dig (eller kanske en tjej skulle vara bäst?) men jag tycker att du själv sjunger bättre och bättre som sagt så det kanske vore dumt att byta ut sången.

Göran

Redigerat av Burnin Sven
Link to comment
Dela på andra sajter

e... 😎

ynot

Jag kan hålla med att sången inte riktigt är ingjuten i helheten, sist jag var på och pillade bytte jag ut reverbet, den kanske får ligga lite så att det får sätta sig 😉 .

Hehe det är engelska med blekinsk dialekt det tar ett tag att vänja sig vid... men när man väl gjort det köper man allt. Tack för kommentarerna 🙂

Göran

Det var ord som värmde om än lite i överkant kanske 🙂. Vet inte på något sätt gillar jag sången på refrängen trots svajet men verserna sitter inte riktigt. Första delen är inte så rolig. Tror jag behåller sången tills vidare det är lite nerv i den i alla fall på något sätt även om det givetvis inte skulle vara jag som sjöng på en slutproduktion om det skulle bli någon gång. Trummorna: jag analyserade din förra kommentar och försökte lägga bastrumman som du sa, tror det blev bra, det är några fills som är lite för mycket fortfarande.

Ja basen, jag har ingen riktig bra plugg för det, kör med en freeware som jag hittade. Du har inte lust att testa lite med bas på den, gillar dock slingan... så något liknande skulle jag vilja ha 🙂

Tack för inputen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...