Jump to content
Annons

TD-12 + dfh SUPERIOR


BaldByChoice

Recommended Posts

Jag och min trumspelande polare har börjat leka lite med Roland V-Drums TD-12 tillsammans med Cubase och dfh SUPERIOR. När vi spelar in MIDI-signalen med digitaltrummorna så använder min polare ljudmodulen för att få minimalt med latency. När vi sedan laddar in dfh SUPERIOR på MIDI-spåret och lyssnar igenom låten så verkar det som inte alla slag har registrerats ordentligt. Det fattas bl.a. hihat- och cymbalslag. :rolleyes:

Vi har letat igenom manualen till både trummorna och dfhS men kan inte hitta problemet...

Finns det någon här på forumet som kör samma uppsättning som oss som kan tänkas vilja dela med sig av sina tips och tricks? 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det är inte så att det finns någon slags känslighet på midimodulen, t ex att man måste slå med en viss hårdhet för att slaget ska registreras? Eller att det finns någon slags tidsbegränsning, d v s att det måste gå en viss tid innan modulen "lyssnar" efter ett nytt slag?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte om det är det, men jag minns att jag diskuterade saken med Neko i en annan tråd. Dfh Mappar inte efter Gm som ju TD12 gör. Så samplingarna hamnar fel. Det skall finnas någon gmomkopplare har jag för mig. Vet inte om det kan vara det... Då hamnar ju salgen på fel ställe så att säga eftersom Dfh ligger utstrpitt på klaviaturen i normala fall. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har hittat en lösning på mitt problem. 😛

Det är, till och med enligt Toontrack själva, fel på mallen för TD-12. Hihaten är inte riktigt 100. Lösningen är att ladda ner mallen för TD-20 istället och använda den även för TD-12.

Testade lite i morse innan jag for till jobbet och det verkar fungera bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Posta gärna mer om det här, är själv mycket intresserad av hur bra man kan få till detta på detta sätt.

Om det bara är så att hihaten registreras på fel not är det väl ingen fara egentligen, är ju bara att gå in i midieditorn, markera alla och flytta dom till rätt ställe. Det är precis som Egghuvud säger, DFH följer inte GM alls, utan har helt eget. Men det måste ju gå att skapa egna mappningar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Men det måste ju gå att skapa egna mappningar?

Japp det går att skapa egna mappningar. Det fick jag och en polare göra när vi körde hans digitaltrumset (nått Roland, vet inte modell). Vi utgick ifrån den mall som fanns på toontracks hemsida och fixade till det som inte var hundra.. funkade kanon!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...