Jump to content
Annons

Trummor som överstyr


Sampel

Recommended Posts

Hur bär man sig åt för att inte trummorna skall överstyra en mix? Jag har kört baskagge, virvel och toms genom kompressor och eq och det låter bra klangmässigt i mixen – men jag tycker att de hamnar alldeles för långt bak om man skall hålla dem under 0 dB. När jag försöker lyfta fram dem genom att dra upp dem i mixen så peakar de i mastern. Jag vare sig vill eller kan komprimera dem mer – då blir de alldeles för platta. Jag har skurit bas efter alla konstens regler så det ska inte finnas energi där.

Som jag ser det finns det två lösningar: Antingen får jag dra ner nivån på hela mixen, vilket innebär att jag kanske får öka kanske 8-10 dB i masteringen – vilket jag tycker är för mycket, men det kanske det inte är. Eller så drar jag på rejält i mixen och lägger en limiter på mastern så att den totala mixen inte överstyr.

Hur löser ni proffs detta?

Redigerat av Sampel
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Man drar ner på reglarna. 😏 förlåt . . lördag kväll . . .

Jag mixar aldrig upp till 0 utan håller mig en bit under.

Jag drar upp på lyssningen för att få höra volymen.

Mitt tips om din mix inte funkar: spara som ny_mix och dra ner all reglar till botten, och börja om.

trummor bas först, kompgit, keyb sen, mm mm

vid mastering så trycker jag till hela paketet, då med de andra låtarna då.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker du målar upp ett problem som egentligen inte är ett problem, i så fall väldigt litet. Precis som föregående talare sagt så dra ner de andra kanalerna så att mastern inte peakar, efter det kan du ju komprimera och limitera mer eller mindre när du mastrar. Det finns ingen anledning att sikta stenhårt på 0 vid mix, att ligga en handfull dBunder 0 är ingen kvalitétssänkare utan en praktisk variant.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok. Jag har fått för mig att man redan i mixen skall kunna känna trycket i låten, känna hur basen och trummorna sitter som en smäck i magen utan att för den skulla dra på för mycket på monitorerna. Nu känns det som om den känslan skulle infinna sig först efter en mastring, vilket ju verkar opraktiskt. När man väl är framme vid mastringen skall ju mixen vara klar och man skall väl helst inte gå tillbaka till den och rota om.

Jag är relativ nybörjare på det här med studiomixning, därför känner jag mig lite konfunderad över problem som kanske inte är några probelm när man väl förstår orsak och verkan. 🙂

Förresten: var går gränsen för hur många dB man kan höja i mastringen? Jag hört hört en siffra på 4,5 dB. Stämmer det?

Samuel

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok. Jag har fått för mig att man redan i mixen skall kunna känna trycket i låten, känna hur basen och trummorna sitter som en smäck i magen utan att för den skulla dra på för mycket på monitorerna. Nu känns det som om den känslan skulle infinna sig först efter en mastring, vilket ju verkar opraktiskt. När man väl är framme vid mastringen skall ju mixen vara klar och man skall väl helst inte gå tillbaka till den och rota om.

Jag är relativ nybörjare på det här med studiomixning, därför känner jag mig lite konfunderad över problem som kanske inte är några probelm när man väl förstår orsak och verkan. 🙂

Förresten: var går gränsen för hur många dB man kan höja i mastringen? Jag hört hört en siffra på 4,5 dB. Stämmer det?

Samuel

Känna trycket? Ja det handlar ju om hur hög utvolym du har till dina monitorer... Du får väl kräma på utanför datorn så du får högre lyssningsvolym när du mixar då! 🙂

Men håll dig under nollan... det är ett tips som verkligen rekommenderas 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Aldrig hört nåt om en gräns för hur många dB man kan höja i masteringen. Dels kan man alltid normalisera om man tycker det är nödvändigt, annars är det bara att krana på som vanligt.

Om att känna trycket så handlar det inte om att ligga och slicka på 0 utan vad du gör med signalerna. Är du duktig mixare kan du ha tryck och ligga på -10dB, men du får vrida på monitor output ratten lite mer. Trycket du letar kräver balans mellan instrumenten och kompression som jobbar snyggt, inte vilken nivå du ligger på i volym.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, jag tror jag börja förstå er nu killar - vilket jag tror att ni är... killar asså...🥰

Skall föresten iväg och inhandla nya monitorer idag, Behringers Truth B2030A. Tvekar lite mellan dem om Event TR-6. Nån som har någon erfarenhet av någon av dem? Mumma med nya prylar - som en unge i gottisbutik... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

tänk dig kontrasten mellan mörkt och ljust...och mittemellan.

vill du ha tryck i lågt-bas register eller mer tryck i mellan register....

du kanske använder fel trummor... pitchen har stor betydelse på hur du kommer uppleva "trycket" och ändrar man pitchen så ändrar man oxå frekvensen, ibland kan det räcka att pitcha upp eller ner nån trumma för att få till det... att tillägga, reverb kan ha stor betydelse oxå.

komprimerar du för mkt så dödar du trycket..

testa "NY compression" tricket, du blandar den komprimerade signalen med orginalet.. då har du fortfarande kvar trycket i virvel och bastrumma. men får fram klarheten/krispigheten som kompressionen ger..

att mixa är ju att mixa, sen om du tycker det låter lågt är en annan femma, höj volymen.. låter mixen bra så låter den bra... att du förlorar nåra bitar för att du mixat lågt tycker inte jag spelar så stor roll... för det låter antagligen bra ändå 😄

Redigerat av Ackelito
Link to comment
Dela på andra sajter

En teori:

Du har helt enkelt suttit o mixat för länge....ta en lång paus och börja om från början....

Så är det för mig iallafall...efter en stund har jag alla reglar i botten och det låter bäverbajs....

Alltså mixa typ bara en 20-30 minuter i stöten, ta en kopp kaffe o spela lite fickpingis o sen är det bara på det igen 😄

Tjohopp!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...