Jump to content
Annons

Stenull el. pressat glasfiber?


mtornros

Recommended Posts

Hej hej!

Jag har tänkt sätta upp några absorbenter (mellanregister och diskant) på väggarna, och har läst mig fram till att pressat glasfiber (rigid fibreglass) verkar vara ett bra alternativ. Dock så hittar jag ingen bygghandlare som säljer dessa plattor, och de flesta föreslår därför stenull som alternativ.

Vad säger ni? Har stenull samma absorberande egenskaper som glasfiber? Jag hittade precis en platta stenull som är 45mm tjock, med en densitet på 30kg/m3. Låter detta som en fungerande lösning, eller borde jag fortsätta leta efter mina pressade glasfiberplattor?

Tack!

mvh Martin

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag hittade det här på Isovers hemsida:

För att uppnå samma goda luftljudsisolering med stenull som med glasull, måste man välja dubbelt så hög densitet på stenullsisoleringen.

samt denna användbara tabell:

manville.gif

Hittade innan jag fick reda på detta en 45mm-stenullskiva med densiteten 30kg/m3, men den är ju förmodligen ganska kass som absorbent då då. Nån som använt sig av Isovers Piano ljudskivor? Eller någon som har siffror på dess densitet?

Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ta kontakt med Isover och fråga vilka skivor det finns uppmätta absorptionskoefficienter för. Kolla med Paroc också.

Förresten så har jag 16 st Paroc-skivor liggandes, stenull 65 kg/m3 1200x600 mm, 50 mm tjock med stapelfiber på ena sidan. Mer info på tillverkarens hemsida.

Hör av dig om du är intresserad! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...