Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Hejsan!

Jag har tidigare ägt en Samson C01U USBmik, men jag var inte riktigt nöjd med den. Den var smidig och lättanvänd och höll en någorlunda ljudkvalité så länge man var försiktig och inte skrek eller liknande. Dessvärre skriker jag en del :rolleyes:

Det jag använder mikrofon till är mina flumprojekt. Tramsrappande, radiopratande och "sketcher" där det förekommer en del oväsen.

Jag söker en billig mikrofon som har någorlunda kvalité och kan hantera skrik och andra höga ljud. Amatöraktiga hårdrocksröster är något som mikrofonen bör vara bra för. Hur mycket kostar en sådan? Om den även lämpar sig för att spela in akustisk gitarr med så är det ett plus, men absolut inget måste. Hur mycket får man ge för detta tillsammans med en mixer? Alla tips välkomna!

Tack på förhand.

Annons
Posted

jag tror nog att du måste addera en mickpreamp till ekvationen om du ska få bra ljud.

det finns nästan lika många preamps som det finns mickar.. men nu var det mikrofon du var ute efter: studio projects B3 ett riktigt bra köp.

drivs iofs av 48v phantommatning men 99% av alla mickpreamps idag har den funktionen.

Posted (edited)

Nej ngn form av mikrofonförstärkning är ett måste.

SM 57 + ngn billig mixer ex Tapco MIX 50 (CA 500:-) blir nog helt okej till Tramsrappande, radiopratande och "sketcher" där det förekommer en del oväsen.

Edited by Hans
Posted

Är det en dynamisk mic och det ändå ska låta illa, så funkar det nog hyggligt med preampen som är inbyggd på ett brusigt standardljudkort - men det är klart, att då är också en Shure-mic att kasta pärlor för svinen... 🙂

Posted

Shure SM57 tycker jag är den näst bästa miken för skriksång. Bäst är Shure SM7 men den är något dyrare.

Posted (edited)

Skrika?

Köp en billig mik (dynamisk) som du kan vråla sönder, typ Shure PG58. Eller nån Jjlabs-mik.

Lägg sedan pengar på en hyffsad mikrofonpreamp ala VTB-1.

Edited by Linus