Visionmercer Posted September 21, 2006 Posted September 21, 2006 Tjenare, är ny här så jag vet INTE vad jag ska söka på för att få svar.. därför skapar jag en ny tråd 😆 ( Även ny med programmet ) När jag lägger in ett ljud så spelas den upp gång efter gång.. Men jag vill att ljudet bara ska låta EN enda gång 😛 Om man har t.ex något ljud först och sen någon som "pratar". Om vi tar t.ex ett ljud som säger 'Hej' & "'Bam' ska föreställa någon trumma eller så 😄 Så här blir det : Hej, bam, hej, bam, hej, bam Men jag vill endast att ljudet 'Hej' ska spelas en enda gång så att det blir såhär: Hej, bam, bam, bam, bam Och sen att man kanske lägger till någon annan röst eller så som t.ex säger Tja Hej, bam, bam, tja, bam, bam.. Ljudet jag vill ska spelas en gång, spelas om o om igen ^^ Hoppas någon förstår vad jag menar 😆
Nexustwins Posted September 21, 2006 Posted September 21, 2006 (edited) Antagligen har du lagt det i step sequensern alltå fältet med prickar(16) för varje ljud. Höger klicka på kanalen och välj "pianoroll" sätt ut ett C (4?) i rätt längd på ska det nog bli bra 😆 Edit: Säker på att det inte loppas? Så att "pattern biten" inte är för kort! Edited September 21, 2006 by Nexustwins
Linus Posted September 21, 2006 Posted September 21, 2006 Klipp upp ljudsamplingarna i separata ljudfiler. En fil för Hej, en för Bam och en för Tja. Sen stänger du av loopandet i FL:s sampler. Nu kan du programmera trummor.
Nexustwins Posted September 21, 2006 Posted September 21, 2006 Klipp upp ljudsamplingarna i separata ljudfiler. En fil för Hej, en för Bam och en för Tja. Sen stänger du av loopandet i FL:s sampler. Nu kan du programmera trummor. Yes, annars blir det ett hel*****e att få rätt tempo på trummorna 😆
Visionmercer Posted September 21, 2006 Author Posted September 21, 2006 Antagligen har du lagt det i step sequensern alltå fältet med prickar(16) för varje ljud. Höger klicka på kanalen och välj "pianoroll" sätt ut ett C (4?) i rätt längd på ska det nog bli bra 😆 Edit: Säker på att det inte loppas? Så att "pattern biten" inte är för kort! Hmm, pattern biten.. om jag tänker på rätt sak, så har jag den på max ^^, det är typ..64 😄 Men jag har gjort lite framsteg iaf 😆 Men vart hittar man loop-saken ? :/
Guest pulsen Posted September 22, 2006 Posted September 22, 2006 Antagligen har du lagt det i step sequensern alltå fältet med prickar(16) för varje ljud. Höger klicka på kanalen och välj "pianoroll" sätt ut ett C (4?) i rätt längd på ska det nog bli bra 😛 Edit: Säker på att det inte loppas? Så att "pattern biten" inte är för kort! aså... nej? det loopas för att det är inställt så i fls sampler, inte för att man använder step sequencern ist för pianorollen.. det där med att sätta ut en midiplupp i rätt längd funkar bara om man ställer in releasen på 0 (du hittar det genom att klicka på Channel Settings knappen, aså fyrkanten med text till vänster om step sequencern > ins > vol. du måste oxå sätta attacken på noll om du inte vill att ljudet ska fejdas in på typ 5 år eller nåt) sen ska man ju inte sätta ut ett C4... C5 är standard. Hmm, pattern biten.. om jag tänker på rätt sak, så har jag den på max ^^, det är typ..64 🙂 Men jag har gjort lite framsteg iaf 🙂 Men vart hittar man loop-saken ? :/ 64 är väl rätt brett? du klarar dig lätt me 16. Loopsaken hittar du Channel Settings > SMP, som borde komma upp direkt när du klickar på Channel settings > Loop. Klicka ur Use loop points. jag har iofs en känsla av att samplingen saknar loop punkter och att den spelas upp flera gånger för att du inte tryckt på stop 🙂
Visionmercer Posted September 22, 2006 Author Posted September 22, 2006 Nu är det där med Loop points ur iaf 😄 Ja, den spelas upp flera gånger för jag inte trycker på Stop xD Men.. vad e loop punkter ? 😆
Nexustwins Posted September 22, 2006 Posted September 22, 2006 Antagligen har du lagt det i step sequensern alltå fältet med prickar(16) för varje ljud. Höger klicka på kanalen och välj "pianoroll" sätt ut ett C (4?) i rätt längd på ska det nog bli bra 😉 Edit: Säker på att det inte loppas? Så att "pattern biten" inte är för kort! aså... nej? det loopas för att det är inställt så i fls sampler, inte för att man använder step sequencern ist för pianorollen.. det där med att sätta ut en midiplupp i rätt längd funkar bara om man ställer in releasen på 0 (du hittar det genom att klicka på Channel Settings knappen, aså fyrkanten med text till vänster om step sequencern > ins > vol. du måste oxå sätta attacken på noll om du inte vill att ljudet ska fejdas in på typ 5 år eller nåt) sen ska man ju inte sätta ut ett C4... C5 är standard. Hmm, pattern biten.. om jag tänker på rätt sak, så har jag den på max ^^, det är typ..64 😛 Men jag har gjort lite framsteg iaf 😮 Men vart hittar man loop-saken ? :/ 64 är väl rätt brett? du klarar dig lätt me 16. Loopsaken hittar du Channel Settings > SMP, som borde komma upp direkt när du klickar på Channel settings > Loop. Klicka ur Use loop points. jag har iofs en känsla av att samplingen saknar loop punkter och att den spelas upp flera gånger för att du inte tryckt på stop 😛 Jag menade självklart att det var en förkort loop. Jag menade att han skulle göra den längre!
Recommended Posts