Jump to content
Annons

Importera till Pro Tools via OMF


floaty

Recommended Posts

Annons

OMF kan importeras till PTLE om man har DV Toolkit.

Men har man en Mac så går dock via ett gratis program: OMF Tool som finns för OS 9, så det går att installaera och använda under Classic i OS X. Det är ingen plugin utan en standalone.

Pluggen för OMF in/ut du behöver heter DigiTranslator, finns i en äldre vers 1 och den nyare 2.

Digitranslator finns som ett fungerande demo (15 eller 30 dagars; kommer inte ihåg) på installations CD'n som medföljer PT.

Hämta OMF Tool

Redigerat av chrisB
Link to comment
Dela på andra sajter

Om du kör en senare version av PTLE (typ 6 eller 7) så kan du inte använda Digitranslator 1 eller OMF tool.

Mvh,

Micke

Digidesign

Ok, tack för svaret.

Vad kostar funktionen OMF själv då? Finns den med i fler bundlar än DV toolkit?

Funktionen heter Digitranslator och finns separat eller i DV Toolkit II

Micke

Digidesign

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du kör en senare version av PTLE (typ 6 eller 7) så kan du inte använda Digitranslator 1 eller OMF tool.

Hmm jag använder OMF tool till varje filmprojekt. typ 2 i månaden.

OMF kommer till mig exporterad från FCP, jag använder OMF Tool under classic för att konvertera till PTools session vers 4.x, sedan öppna i 6.9.2 och spara som ett .pts dokument.

men jag kanske gör något fel när det fungerar . .. . :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du kör en senare version av PTLE (typ 6 eller 7) så kan du inte använda Digitranslator 1 eller OMF tool.

Hmm jag använder OMF tool till varje filmprojekt. typ 2 i månaden.

OMF kommer till mig exporterad från FCP, jag använder OMF Tool under classic för att konvertera till PTools session vers 4.x, sedan öppna i 6.9.2 och spara som ett .pts dokument.

men jag kanske gör något fel när det fungerar . .. . 😕

Nä, men du besvarade just din egen fråga.. Du skriver "öppnar i classic, sparar som Pro Tools 4.x öppnar sen i 6.9" osv, vilket ju bekräftar mitt lilla inlägg om versioner. Dessutom kan du inte jämföra hur OMF fungerar mellan bild och ljudredigeringar med hur det fungerar när folk försöker exportera och importera mellan t ex Logic och Pro Tools då det är en helt annan sak.

Bara för att vara övertydlig alltså :-)

Micke

Digidesign

Link to comment
Dela på andra sajter

Logic till ProTools (och andra audio apps) tips

Bara för att vara övertydlig så är det ljudexport via OMF från FCP till Pro Tools som jag gör.

Inte bild. Bilden kommer separat som .mov fil.

Sedan så har jag exporterat audio via OMF från Cubase och importerat till Pro Tools och lyckats då med detta lågbudget alternativ fixa det.

Nu har vi båda varit övertydliga 🙂

Självironisk jag är denna dag som just fått det bekräftat att jag är dyslextisk.

Redigerat av chrisB
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Vi sitter och ljudlägger en långfilm i Logic 7

Nu ska vi exportera projektet för att sedan importera det till Pro Tools (för mixning)

Det duger inte att bounca spåren eller liknande, killen som mixar behöver kunna ändra längden osv.

När vi försöker oss på en OMF export så går det inte alls, LOGIC säger nej efter ett par filer och hänvisar till Mono/Stereo Problem.

AAF lyckas vi exportera! MEN

När vi importerar till PRO TOOLS stängs hela programmet ner precis när importen ska vara färdig.

Alla ljud är i 48Khz. Vi väljer "convert all to 24 bit" när vi exporterar. Både använder MAC.

Vi känner oss lite smått desperata! Snälla hjälp!

tack på förhand

/olof

Redigerat av Olsberg
Slår ihop med tidigare tråd i ämnet
Link to comment
Dela på andra sajter

Det duger inte att bounca spåren eller liknande, killen som mixar behöver kunna ändra längden osv.

När vi försöker oss på en OMF export så går det inte alls, LOGIC säger nej efter ett par filer och hänvisar till Mono/Stereo Problem.

Bounca är i princip samma sak som att exportera OMF så varför det inte skulle duga åt PT Killarna har jag svårt att förstå så set fungerar för alla andra på denna planet.Och justera längden kan dom göra på en bouncad fil som på ett OMF dokument.Dock klarar PT inte stereofiler så du måste bounca spåren som Split stereo för att PT ska kunna läsa dom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilket PT är det personen använder. HD stödjer nog alla format vad jag vet, Om det är LE så måste filmen vara i Mpeg-format. (vet dock inte hur det är med tool kittet för film)

Jag skulle gjort följande, då det som är intressant för att mixa ljud är inte hur bra bildkvalitén är utan bara att man har något att se samtidigt.

1. Spara filmen som Mpeg utan ljud.

2. bounca ner alla ljud till separata filer

3. zippa allt och skicka

det ni bör få tillbaka är då en stereofil av ljudet som ni kan lägga in i logic sedan.

Eller har jag missuppfattat allt?

//Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Killen som ska mixa sitter i PRO TOOLS LE 7.3.1

Filmen har han fått separat så den är inte med i exporten.

Att bounca alla ljud tilll separata filer skulle ta för lång tid: det rör sig om 32 ljudspår som är 90 minuter långa dvs. massor av separata ljud.

De ljudfiler han sen har i pro tools måste vara med handles så att han kan förlänga ljuden och ändra dem som han villl när han mixar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att bounca alla ljud tilll separata filer skulle ta för lång tid: det rör sig om 32 ljudspår som är 90 minuter långa dvs. massor av separata ljud.

Om HD Utrymme inte är ett problem kan du Bounca alla spår samtidigt från Logic men

som sagt 32 x 90 min blir en hel del utrymme.

Vad handles är i PT vet jag inte men ioch med att OMF bara är stereofiler så förstår jag fortfarande inte varför Bouncade Split Stereo filer inte skulle funka.Har bouncat ett helt album från logic till mixning i PT på det sättet och flertalet låtar / ljudbilder och annat till Reklamfilm , Viljetter , Mastring på samma sätt. Dock har alla nog haft PT HD så vet inte om det är skillnad mellan PT HD / PT LE.

Anywayz hoppas ni löser det på något sätt..

// Tiny //

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan ju göra det på 90 minuter alltihopa om det funkar som i PT.

Om det funkar är mitt tips följande.

Skapa 32 nya ljudspår

Döp varje spår till det filen skall heta ( t.es kanal 33 heter 01_skickas)

Skicka varje kanal till en av de nya med en bus

Ställ varje nytt audiospår i rec_mode

tryck record och vips har du bouncat ner 32 audiospår på en och samma gång.

Om det fungerar som i PT så kommer du nu ha en fil som heter 01_skickas.aiff eller kanske att den heter 01_skickas_1.aiff för att det är tagning 1. lite osäker å namnet som blir.

Handles....måste erkänna att jag inte känner igen uttrycket om jag med största sannolikhet vet vad det är. Med risk för att känna mig dum, berätta lite vad det är, vill lära mig allt nytt jag stöter på.

Så hade jag gjort i PT iaf och kan tänka mig att det finns nått liknande sätt i Logic.

Säg till om jag inte fattat nått så skall jag hålla mig borta 🙂

//Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet är att om vi exporterar alla spåren som ni föreslår får vi ju varje ljudspår som en lång fil.

Men han som mixar behöver varje ljud för sig så att han kan ändra längden osv.

handels- vi har ett ljud - bil kör. Det är 2 minuter långt. Vi har använt 10 sekunder i mitten på det ljudet i ljudläggningen. När han får exporten vill han ha t.ex. 5 sekunder handles på alla använda ljud. Då får han de 10 sekunderna av "bil kör" som vi har använt PLUS 5 sek extra innan och efter. Så att han kan justera längden i mixen...

Alltså behöver vi göra en OMF eller en AAF export.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att exportera filer / projekt i OMF format innebär ENBART att ni exporterar vissa ljud vid specifika tidpunkter.

TEX. Biltutar i 5 sek vid 12.30 på kanal 12

Om ni boucar kanal 12 så kommer bilen att tuta 5 sek vid 12.30 , allt innan och allt efter är tyst.

Visst han som får filerna i PT får 90 minuter långa filer men alla tysta partier är lätt att ta bort i PT , så det som återstår är dom ljuden han ska ha.

Och om han ska ha 5 sek före och 5 sek efter för att själv kunna välja längden innebär att ni innan ni exporterar i OMF måste ställa om längderna precis som ni måste ifall ni Bouncar.

Så summa sumarum hade du följt våra råd istället för att ifrågasätta dom så hade du varit klar nu och kunnat

gå ut och tagit en öl istället.

FÖr det andra undrar jag vem av er är det som sköter ljudläggningen egentligen för om Killen men PT är den som måste välja längden på ljuden vad är er roll egentligen ?

Och som jag sa kan ni Bounca ALLA kanaler samtidigt och behöver inte göra varje kanal för sig.

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

Att exportera filer / projekt i OMF format innebär ENBART att ni exporterar vissa ljud vid specifika tidpunkter.

TEX. Biltutar i 5 sek vid 12.30 på kanal 12

Om ni boucar kanal 12 så kommer bilen att tuta 5 sek vid 12.30 , allt innan och allt efter är tyst.

Visst han som får filerna i PT får 90 minuter långa filer men alla tysta partier är lätt att ta bort i PT , så det som återstår är dom ljuden han ska ha.

Och om han ska ha 5 sek före och 5 sek efter för att själv kunna välja längden innebär att ni innan ni exporterar i OMF måste ställa om längderna precis som ni måste ifall ni Bouncar.

Så summa sumarum hade du följt våra råd istället för att ifrågasätta dom så hade du varit klar nu och kunnat

gå ut och tagit en öl istället.

FÖr det andra undrar jag vem av er är det som sköter ljudläggningen egentligen för om Killen men PT är den som måste välja längden på ljuden vad är er roll egentligen ?

Och som jag sa kan ni Bounca ALLA kanaler samtidigt och behöver inte göra varje kanal för sig.

Så OMF använder alltså inte samma ljudreferenser som själva arret? Det var mer än vad jag visste.. Då är det ju relativt meningslöst att exportera som det.

En fuling som kanske skulle funka: förläng alla regions med 10 sekunder åt båda håll, exportera OMF, släng in i PT, korta ner alla regions ickedestruktivt 10 sekunder.. Då får den som mixar 10 sek på varje region att leka med...

Link to comment
Dela på andra sajter

Så OMF använder alltså inte samma ljudreferenser som själva arret? Det var mer än vad jag visste.. Då är det ju relativt meningslöst att exportera som det.

OMF exporterar dina audiofiler så som du klippt dom i ditt arrangemang , likaså gör om du Bouncar.

DOck om du exporterar i OMF ( och får det att fungera ) så exporterar OMF alla audio filer på sina respektive positioner och i sina respektive kanaler , Så egentligen det du tjänar på att exportera i OMF är HD utrymme och tid , men som sagt det är inte 100 % mellan Logic och PT , Mac & Pc , Bra ide men inte helt tillförlitligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

OM OMF exporten fungerat som den skulle hade alla ljud lagts där de ska vara PLUS att man i en OMF kan välja sin "handle-length" så att han får de extra sekunderna att leka med.

MIN funktion är som producent. Men nu när exporten mellan "logic-ljudläggaren" och "Pro tools mixaren" inte fungerar försöker jag lösa problemen. Jag är alltså varken Logic eller PT expert men anledning till att vi vill göra en OMF eller AAF är för att

1. ljuden kommer på rätt plats

2. med handles

3. automationen följer med

berätta gärna mer om universal track mode.

och piccazzo - jag tar den där ölen när allt är fixat...

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi sitter och ljudlägger en långfilm i Logic 7

Nu ska vi exportera projektet för att sedan importera det till Pro Tools (för mixning)

Det duger inte att bounca spåren eller liknande, killen som mixar behöver kunna ändra längden osv.

När vi försöker oss på en OMF export så går det inte alls, LOGIC säger nej efter ett par filer och hänvisar till Mono/Stereo Problem.

AAF lyckas vi exportera! MEN

När vi importerar till PRO TOOLS stängs hela programmet ner precis när importen ska vara färdig.

Alla ljud är i 48Khz. Vi väljer "convert all to 24 bit" när vi exporterar. Både använder MAC.

Vi känner oss lite smått desperata! Snälla hjälp!

tack på förhand

/olof

Kolla länken nedan:

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...