Jump to content
Annons

And Away


emser

Recommended Posts

Nu är gitarrerna naturligare och det är mer ös.

Igår så frågade eqality efter något akustiskt, nu har jag gjort en.

Nu skall jag lugna ner mig och inte lägga upp så mycket. 😕

Tacksam för kritik.

/emser

LÅTNAMN: And Away

ARTIST/GRUPP: emser

GENRE: vispop

LÅTLÄNGD: 5.6

KOMPOSITÖR: emser

PRODUCENT: emser

EV. MEDVERKANDE: emser

INSPELNINGSÅR: 2006

FORMAT: mp3

STORLEK: 5.9 megabyte

STATUS: Färdig demo

emser_1158664317_AndAway_post4_.mp3

Redigerat av emser
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Skriver as jag lyssnar...

* Fin gitarr, kanske lite onaturligt ljud, hårt komprimerad?

* Bra sång, ligger naturligt i mixen (lyssnar i lurar). Dock är jag lite allergisk mot svengelska (främst på mellanspelet/sticket). Du håller tonen bra och lite sköna bluestoner här och var. Snygga stämmor, ligger bra i ljudbilden (knastrar lite i slutet precis på stämmorna? "the sun is moving..."), kanske e gurans fel...

* Låten i sig är helt ok. Men jag vet inte om ja skulle kalla det vispop, mer visrock? I alla fall på refrängerna och sticket. Men överlag bra upplägg och snyggt genomfört

* Kanske att låten är lite för lång? Känns som du har förmedlat ditt budskap vid första refrängen, där det drar igång.

Bra jobbat hur som helst!

Link to comment
Dela på andra sajter

Skriver as jag lyssnar...

* Fin gitarr, kanske lite onaturligt ljud, hårt komprimerad?

* Bra sång, ligger naturligt i mixen (lyssnar i lurar). Dock är jag lite allergisk mot svengelska (främst på mellanspelet/sticket). Du håller tonen bra och lite sköna bluestoner här och var. Snygga stämmor, ligger bra i ljudbilden (knastrar lite i slutet precis på stämmorna? "the sun is moving..."), kanske e gurans fel...

* Låten i sig är helt ok. Men jag vet inte om ja skulle kalla det vispop, mer visrock? I alla fall på refrängerna och sticket. Men överlag bra upplägg och snyggt genomfört

* Kanske att låten är lite för lång? Känns som du har förmedlat ditt budskap vid första refrängen, där det drar igång.

Bra jobbat hur som helst!

• Två nylon och två stål pålägg, nylonen är rätt hårt kompad för att få fram gnissel och strängljud.

• Jepp, det är gurorna som gnisslar. Svensk man sjunger med svensk brytning 🙂

• Pop eller rock, jazz eller twist, skit samma 😆

• Känns den för lång så är den för lång, skall kolla om det funkar att korta ner.

• Tack

/ems

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena Emser,

Riktigt tilltalande låt. Bra sång. Den borde arras till efter ca 1:30

med lite mer driv. Lite trummor, en bas, kanske en orgel. Harmoniken

är så pass bra så den går att bygga upp mera än bara gura och tamburin.

Låten är låååång, ska den vara på 5 min så måste det hända mer alá

Stairway to heaven. Korta ner den till 3-3:30 om den ska vara akustisk

rakt igenom.

Annars klart bra. Men visa ? Näe...

Link to comment
Dela på andra sajter

oakleaf (oregistrerad)

Bra jobbat! Skön låt och ruggigt bra sång.

Men det saknas lite driv eller vad jag ska säga. Något som får det att hålla ihop lite mer. Kan inte sätta fingret på det men det känns för lätt på nåt sätt. Låten förtjänar betydligt mer i arret samt produktionen på nåt sätt.

Ett utryck som känns utjatat här är "Det har potential" men jag menar verkligen att detta har potential. Fantastiskt mysigt och vackert enligt mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är kanske den tilltagna längden på låten som ger lite släpigt intryck, men det är först när man kommit en bra bit in i låten man (jag) får den känslan. Visserligen bryts det av något (refrängen?) men det är nog inte tillräcklig skillnad. Större kontrast tror jag på mellan de två partierna. Snyggt och passande gitarrkomp och en ruggigt bra sång, men det har man ju vant sej vid i dina låtar nu. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena Emser,

Riktigt tilltalande låt. Bra sång. Den borde arras till efter ca 1:30

med lite mer driv. Lite trummor, en bas, kanske en orgel. Harmoniken

är så pass bra så den går att bygga upp mera än bara gura och tamburin.

Låten är låååång, ska den vara på 5 min så måste det hända mer alá

Stairway to heaven. Korta ner den till 3-3:30 om den ska vara akustisk

rakt igenom.

Annars klart bra. Men visa ? Näe...

Tacksan,

Jag har gjort sååå många låtar som börjar med smyg och slutar med kakafoni och tok.bröt 😱

Det här är ett försök att hålla tillbaka litegrann, jag fick dock bita mej i armbågen för att inte gå på för fullt i slutet. 🙁

Skall fnula på lita variationer för att hålla intresset upp all fem minuter.

Tack

/emser

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra jobbat! Skön låt och ruggigt bra sång.

Men det saknas lite driv eller vad jag ska säga. Något som får det att hålla ihop lite mer. Kan inte sätta fingret på det men det känns för lätt på nåt sätt. Låten förtjänar betydligt mer i arret samt produktionen på nåt sätt.

Ett utryck som känns utjatat här är "Det har potential" men jag menar verkligen att detta har potential. Fantastiskt mysigt och vackert enligt mig.

Tackar,

Skall försöka få upp intensiteten på trumpryttlarna för att öka drivet.

Skall oxå lägga mer körer i slutreffen.

/emser

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är kanske den tilltagna längden på låten som ger lite släpigt intryck, men det är först när man kommit en bra bit in i låten man (jag) får den känslan. Visserligen bryts det av något (refrängen?) men det är nog inte tillräcklig skillnad. Större kontrast tror jag på mellan de två partierna. Snyggt och passande gitarrkomp och en ruggigt bra sång, men det har man ju vant sej vid i dina låtar nu. 🙁

Coolers,

Det verkar som om jag har lite att jobba med här 😱

Sången är ju extremt seg på sina ställen och shakern är oxå sen så det bidrar säkert till släpigheten.

Skall lägga till något i reffen som boostar lite.

/ems

Link to comment
Dela på andra sajter

Den här kommer jag ihåg men i en annan tappning...detta funkar bättre tycker jag än den förra....ska du ta ett break nu? 😄 varför då? "det är väl bäst att smida medans järnet...." Absolut tror jag att du som har din ljudbild så intakt i varje låt inte behöver tänka på ljudet utan bara koncentrera dig på inspirationen till schyssta harmisar och grooves...det är bara att köra....men enda nitsen i denna kan vara att h-strängen verkar i mina öron lite låg på nylonen....men det är väl en skitsak 😎🙂😱🙁

best//: karl

Link to comment
Dela på andra sajter

Den här kommer jag ihåg men i en annan tappning...detta funkar bättre tycker jag än den förra....ska du ta ett break nu? 😎 varför då? "det är väl bäst att smida medans järnet...." Absolut tror jag att du som har din ljudbild så intakt i varje låt inte behöver tänka på ljudet utan bara koncentrera dig på inspirationen till schyssta harmisar och grooves...det är bara att köra....men enda nitsen i denna kan vara att h-strängen verkar i mina öron lite låg på nylonen....men det är väl en skitsak 😏😎😄😕

best//: karl

Äh... du och dina öron. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

😆😏 Skitsnyggt! 😉 Trodde inte man kunde få requests på forumet uppfyllda så här snabbt!? Du fullkomligt vräker ur dig låtar som den värste Karl. Sköna harmonier och gillar hur du bryter ackordräckorna med en sjua på nåt ställe. Meditativt, ökad intensitet och nån typ av spretighet i låten tilltalar mig. Och sången...jäklars, vilken sång!

Fan vad bra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Gillar låten, den fina sången, det annorlunda rytmupplägget.

Svagheten - vad det gäller att fånga mitt intresse - ligger i gitarrsoundet. Är det chorus Ak. gitarrerna eller är det dubbleringen som gör det speciella soundet? Antar att en del tycker det är fräckt. Jag tycker det är mest bara synd att gitarrerna låter så fasade och odistinkta. Hade mycket hellre hört naturligt väljudande ak. gitarrer.

Får man önska något så vore det Tony Levin-aktigt rytmiskt basspel på passande partier.

Link to comment
Dela på andra sajter

bra låt! soft och skön att lyssna på! är det "riktiga" gitarrer eller är det midi..? låter lite midi..

citat: "svensk man sjunger med svensk brytning" det får stå för dig.. jag gör allt för att inte låta svensk... 😉

Ha, definitivt inte midi acke 2 nylon och 2 stål.

/ems

Link to comment
Dela på andra sajter

🙁😄 Skitsnyggt! 🙁 Trodde inte man kunde få requests på forumet uppfyllda så här snabbt!? Du fullkomligt vräker ur dig låtar som den värste Karl. Sköna harmonier och gillar hur du bryter ackordräckorna med en sjua på nåt ställe. Meditativt, ökad intensitet och nån typ av spretighet i låten tilltalar mig. Och sången...jäklars, vilken sång!

Fan vad bra!

Tackar, jag tror den blev ännu bättre nu efter lite fix och trix.

/And

Link to comment
Dela på andra sajter

Gillar låten, den fina sången, det annorlunda rytmupplägget.

Svagheten - vad det gäller att fånga mitt intresse - ligger i gitarrsoundet. Är det chorus Ak. gitarrerna eller är det dubbleringen som gör det speciella soundet? Antar att en del tycker det är fräckt. Jag tycker det är mest bara synd att gitarrerna låter så fasade och odistinkta. Hade mycket hellre hört naturligt väljudande ak. gitarrer.

Får man önska något så vore det Tony Levin-aktigt rytmiskt basspel på passande partier.

Ja en 6/8 är ju inte varje dag man hör 😄

Nu har jag fixat gurorna så dom låter mer "naturligt".

Tony var på någon blom-pressar kurs så jag fick fnula in en bas själv.

/And

Link to comment
Dela på andra sajter

Lyssnar as jag skriver, igen...

AJ!!! Mina öron, gitarrerna låter "bättre" nu, men ostämda... Förstår att du inte orkar lägga om det, men soundet är i alla fall mer naturligt nu. Men gör dig själv en tjänst och lägg om gurorna, låten förtjänar det.

Lyssnar vidare... Tycker fortfarande det borde hända något mer nytt spännande på slutet, nu blir det bara en upprepning med lite pålägg, snyggt visst, men intressant? nja...

Mitt tips: Stäm gitarrerna och korta ner låten, eller gör om slutet (mer klimax)

Hejs

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Håller med om allt det fina som sägs om den här låten men tycker kanske att gitarrliret i dom lugna partierna blir lite statiskt. Förstår att det ska bilda en kontrast till svänget som beatet så häftigt bjuder upp till men undrar om guran är rätt instrument till det. Det skulle bli en riktig jävla höjdarlåt om guran fick en annan roll med ett lite mer pianoliknande spel på toner och den typen av rytmik än det här lite patternbaserade. Missförstå mig inte nu för guds skull det här är bra riktigt jävla bra och inte alls för långt och det är väl därför man drar upp kritiken en nivå till kanske. Lycka till

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

skriver medans jag skriver:

tråkigt ljud på gitarren, skulle låta bättre om det lät som riktigt gitarrljud. inte några onödiga effekter. låter lite ostämd också.

relativt bra sång, absolut inget fel på den. lite väl mycket effekter där också, låter ganska B med så mycket. tycker jag.

försök inte få det låta som det spelas på en fet arena.

ganska bra körer. snyggt.

men jag förstår mig inte alls på det där trummljudet på ref. skulle lika gärna kunna tabort dem, tycker jag.

ganska bra låt. skulle kunna bli mycket intressantare om det va bättre ljud.

peace!

Link to comment
Dela på andra sajter

Soft! 🥰

Det enda jag retar mig på är att det är liiiite för ostämt på gitarrerna/gitarren :rolleyes:

Sen måste det nog hända mer om du ska fånga mitt intresse efter 4 minuter.

Ja det var ju för retligt det där med att någon av gurorna blev lite snedstämd.

Själv hör jag det inte men jag litar ju på er.

Ok, du behöver bara lyssna på låten i 4 min. 🥰

/ems

Link to comment
Dela på andra sajter

Lyssnar as jag skriver, igen...

AJ!!! Mina öron, gitarrerna låter "bättre" nu, men ostämda... Förstår att du inte orkar lägga om det, men soundet är i alla fall mer naturligt nu. Men gör dig själv en tjänst och lägg om gurorna, låten förtjänar det.

Lyssnar vidare... Tycker fortfarande det borde hända något mer nytt spännande på slutet, nu blir det bara en upprepning med lite pålägg, snyggt visst, men intressant? nja...

Mitt tips: Stäm gitarrerna och korta ner låten, eller gör om slutet (mer klimax)

Hejs

Uh... det får nog bli någon autotune i så fall. :rolleyes:

Typ första gången jag spelar in ackegurka så jag skyller på orutin.

/ems

Link to comment
Dela på andra sajter

Men Emser! Det här laddar jag ner! Faan vad skönt! Och vilken härlig sång! Får nästan lite RedHotChilliPeppers-känsla när jag lyssnar, men utan deras pretantiösa ton.

Skitbra!!!

Tack, det var riktigt skönt att höra :rolleyes:

/ems

Link to comment
Dela på andra sajter

skriver medans jag skriver:

tråkigt ljud på gitarren, skulle låta bättre om det lät som riktigt gitarrljud. inte några onödiga effekter. låter lite ostämd också.

relativt bra sång, absolut inget fel på den. lite väl mycket effekter där också, låter ganska B med så mycket. tycker jag.

försök inte få det låta som det spelas på en fet arena.

ganska bra körer. snyggt.

men jag förstår mig inte alls på det där trummljudet på ref. skulle lika gärna kunna tabort dem, tycker jag.

ganska bra låt. skulle kunna bli mycket intressantare om det va bättre ljud.

peace!

Kul att du nästan gillade sången :rolleyes:

Bara eq och kompressor på gurkorna men det är typ första gången jag spelar in acke så jag har antagligen gjort bort mig.

/ems

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...