Jump to content
Annons

Close and far away


ensda3 (oregistrerad)

Betyg  

8 röster

  1. 1. Betyg

    • 1
      0
    • 2
      3
    • 3
      5
    • 4
      0
    • 5
      0


Recommended Posts

ensda3 (oregistrerad)

* LÅTNAMN: Close and far away

* ARTIST/GRUPP: Daniel Enström och Lars Frisk

* GENRE: Pop med lite folk/jazz inslag

* LÅTLÄNGD: 4.34

* KOMPOSITÖR: Daniel Enström

* PRODUCENT: Daniel Enström

* EV. MEDVERKANDE: Lasse (sång), Daniel (resten)

* INSPELNINGSÅR: 2005

* FORMAT: (ex. mp3/ogg vorbis/aac osv) mp3

* STORLEK: (ex. 5.3 megabyte) 6.4 Mb

* STATUS: Skiss/Färdig demo (OBS! Färdig demo kan även komma att recenseras i papperstidningen) Hyfsat färdig, viss mix polish samt ev. sångpålägg skulle kunna behövas

(

* LÅTLÄNK:) http://www.onestream.se/close_and_far_away.mp3

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Sitter på söliga datorhögtalare, men heregoes.

Låter som ett välmenat lönnkristet tema-intro till en up n' coming b-serie om familjevärderingar och barnauppfostran på puclic service tv. Väldigt tråkigt att lyssna på enligt mig, för jag e inget fan av vare sig musik eller serier härrörande från den genren.

Filtersvepet på trummorna tyckte jag inte passade något vidare, sången gär väl att höja några smulor. vid 03:10 händer en käck grej, men den låter lite luddig och utanpå mot resten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tyckte låten var lite småputtrigt trevlig. Tillhör den typ av människor som gillar sådant här. Dock, av någon konstig anledning lyssnar jag inte alls på texten (och det gör jag oftast). Sången är mixad för långt bak i min mening. Virveltrumman går igenom alltihop. Ett stort plus för skönt pianospel och svängiga trummor. Härligt med lite riktiga instrument :-) Jag tyckte inte att den där slingan som kom i slutet riktigt passade in, eller så är det en mixningsfråga, den låg för starkt hursomhelst.

Sedan, eftersom jag är sångerska, kan jag ju inte låta bli att önska att du/ni backat sången med kör på sina ställen (en aaaaah-kör på higher longer...).

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett stort plus för skönt pianospel och svängiga trummor. Härligt med lite riktiga instrument :-)

Jag har en smygande käsnla att trummorna är programmerade. Kan inte bestämma mig riktigt, men om de är det så är de ju bra gjort i vart fall ändå.

Du kanske har rätt. Har jag månne ett otränat lättlurat öra? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

ensda3 (oregistrerad)

Hej Coffemidget och Stensdotter,

kul att ni lyssnat. Jag är väl medveten om att stilen inte tilltalar alla, min ambition var att göra något pianodrivet ala Bruce Hornsby eller Vanessa Carlton. Vad gäller mixningen så kan det säkert vara rätt att sången behöver ligga längre fram. Likaså hör jag att syntsolot ligger för högt. Körsången är på gång! Jag har en tjej som kommer att lägga på lite körer, vi får se hur det blir.

När det gäller trummorna så låter jag det vara lite öppet 😄

Det enda jag säger är att det är ett DW trumset...

Vi hörs,

Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, jag håller med övriga om att sången är lite låg., tycker hihatten skär lite. det är väl mest den som gör att man hör att det inte är riktiga trummor. du kanske kan sänka den lite bara. annars var det bra gjort. (är inte heller ett fan av sån här musik igentligen) 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker om! Får en känsla av Joe Jackson eller Bruce Hornsby, kan det stämma? Fint pianospel! Vad har du för piano? Snygga harmonier i sången och fint mys i trummorna.

MEN HÖJ SÅNGEN ORDENTLIGT!!! Kanske lite kompressor och EQ på sången?

Bra!

Mvh

Saibot

Link to comment
Dela på andra sajter

Fram med sången o bort med svepet på trummorna.

En bra men anonym låt. Jag gillar saker som sticker ut lite. det enda som stack ut på den här låten var syntsolot.

Hade! 😛

Edit: Blev en trea i betyg (ovanligt, hmm...)

Redigerat av martinm
Link to comment
Dela på andra sajter

Blev lite orolig när det skulle vara jazzinslag. Gillar inte jazz, men jag gillar det mesta i denna låten. Det enda jag inte gillar är sololjudet vid 3:10.

Upp med sången, och även om det svider lite ska pianot bak liiite.

Annars snyggt! Bra låt. Tycker trummorna funkar, men det kan nog ligga något i det dom andra säger.

Link to comment
Dela på andra sajter

Efterhand som jag lyssnar:

- Trummorna känns för höga, särskilt i början, inte så mycket i versen. Phasern/flangern på verserna känns lite för påträngande.

- Pianot känns lite TV-serie faktiskt, som ngn annan påpekade, men jag vet inte riktigt vad det är som gör det.

- Känns lite tunt, hela ljudbilden är iofs öppen och ganska fin så men det är något som saknas. Svårt att sätta fingret på vad!

- Med tanke på hur soft låten är kunde nog rösten mått bra av lite reverb och/eller eko.

- Hemskt ljud på synthsolot! Inte för sig självt kanske men i låten som helhet.

Hoppas du kan ta det som konstruktiv kritik. Själva låten avstår jag att kommentera - det är inget jag personligen skulle lyssna på.

Edit:

Satte betyg 2.

Redigerat av Hellpig
Link to comment
Dela på andra sajter

Sången måste mixas in på ett helt annat sätt, nu faller den bort. Komprimera!

Överlag tycker jag att alla ljud låter lite för mycket "preset", men så är jag heller inte nåt stort fan av sådan här musik. Kanske skall det låta så här.

Arrangemanget känns iallafall genomtänkt och bra!

Redigerat av blouis
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kunde inte sätta fingret på vad jag tyckte förren jag läste Hellpigs kommentar - TV-serie. (Ehh... jag var nog också upptagen med att irritera mig på de fjantiga svepen på trummorna).

Det finns bitvis en slags stressig känsla av TV-serie där texterna rullar på sådär i oläslig fart. Ja sen lugnar den ner sig emellanåt men den lämnar inte amerikansk tv-serie ändå. Gillar man det så är den nog rätt ok. För mig låter det massprodukt men rätt kompetent. Kompositionen håller ihop och fungerar.

Sången håller inte riktigt måttet - ljudet är inte toppen heller. Distad gitarr långt bort till vänster låter inte särskilt bra. Mest ett slags surr som kommer in och låter märkligt. Syntljudet ligger utanför allt det andra. Ni har inte lyckats integrera det.

---

Sätter en 2:a. Försöker då - om man nu kan det - att inte rösta på stilen vilken säger mig något alls, utan vad ni har gjort med det. Tyvärr för lite orginalitet samt "slarvigt" ljudarbete. Den känns för matt och energifattig trots det porlande pianospelet och bitvis småfräcka truminsatserna.

Redigerat av DåligtGehör
Link to comment
Dela på andra sajter

ensda3 (oregistrerad)

Tjenare alla,

Kul att ni lyssnar och tack för kommentarerna.

Återigen, jag är väl medveten om att stilen kanske inte faller särskilt många i smaken. Det jag är intresserad av i detta fall är att fånga en pianodriven livekänsla med en berättande text. Jag uppskattar alla era kommentarer, även om jag inte håller med alla. Det är väl själva poängen med att lägga ut musik här; att få feedback, se saker som man själv missat, gå tillbaka och förbättra.

Några reflexioner från min sida utifrån era kommentarer:

- sången är för långt borta; ska ligga längre fram, komprimera (jag försöker behålla så mycket dynamik som möjligt därför är jag försiktig här)

- lägg trummor och piano längre bort i ljudbilden; det blir mer uppvisning av trumprogrammering och pianospel än att framföra en låt

- Syntsolot för högt, sticker ut för mycket, knasigt ljud??

- Filtersvepet inge bra. Ett litet experiment från min sida. funkar kanske inte men man måste ju prova.

- Gitarren mest "surr". kan jag helt hålla med om. Spelar denna live på keyboard (Zimmer guitars genom amplitube) så den kan säkert förbättras rätt kraftigt. Ska se vad jag kan göra.

Till sist; det enda i era kommentarer jag inte riktigt kan köpa är snacket om TV serie. Jag tror ni missar poängen och utgångspunkten; ett drivet pianospel i Bruce Hornsbys anda med ambitionen att låta live och inte programmerat. Jag uppskattar mycket ni som säger att ni inte gillar stilen men ändå vill ge feedback. Dock känns "TV serie" snacket rätt främmande. Jag har svårt att förstå att en musikstil som ibland kan förekomma i film/TV musik skulle vara diskvalificerad på egen hand (förresten vilken TV serie tänker ni på?) Dock kan jag hålla med om det amerikanska perspektivet; om ambitionen är att fånga Bruce hornsby så blir det svårt att låta Jan Johansson.

Återigen; tack för era kommentarer! Jag tar de till mig och försöker hitta nya vägar nästa gång!

Mvh

Daniel

P.S Pianot är ett Yamaha P-250. Lysande klaviatur och med lite EQ låter det helt ok. D.S.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...