Jump to content
Annons

Bandbredd

musik (oregistrerad)

Recommended Posts

musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

Jag har haft ComHem bredband i ett år nu. Kör det som kallas SMALL, dvs. 128 kbit/sekund. Mitt kretskort i pc:n klarar dock 100 Mbit/sek. Fick ett brev från ComHem om att jag var en av deras bästa kunder och skulle få MEDIUM för samma slantar per månad. Tror att det landade på 500 kB/sek.

Som det är nu så kan jag inte se många av de länkar som ni hänvisar till om det handlar om musikvideos t.ex. Den stannar helt och hållet flera hundra gånger innan låten är slut. Mp3 går bra att ladda ned, det tar några minuter per låt.

Vilken skillnad kommer jag att upptäcka med mitt surfande och nedladdande av musik/film nu? Är det 500/128=4 gånger så snabbt?

🙂

:musik

Annons
Postat

Du måste göra skillnad på Mbit och Mbyte. Detta ger i teorin:

128kbit = 16 Mbyte

500kbit = 62,5 Mbyte

Så ja, det kommer gå 4 ggr snabbare, men det är ju inte snabbt direkt 🙂

Postat (redigerat)

Blir lite förvirrade av de olika hastigheterna du nämner. Det är nämligen skillnad mellan kbit/s och kB/s. Nu är det så att en Byte, eller B, är 8 bitar, vilket innebär att din teoretiska hastighet med 128 kbit/s är 128/8 kB/s, alltså 16 kB/s.

Om man tänker andra vägen runt så blir då 500 kB/s 500*8 kbit/s vilket blir en hastighet på 4 Mbit/s, och då är alltså hastigheten lite över 30 ggr så snabb. Detta borde göra en rejäl skillnad när du laddar ner.

Nu får andra gärna rätt mig om jag har fel (har lagt av med matte för länge sen men jag brukade vara bra på det), och om det rör sig om ett typografiskt fel från din sida så är det bara att ignorera detta inlägg!

Redigerat av allansson
musik (oregistrerad)
Postat

Ok. Har kollat nu. Det är kbit/sekund. 128 kbit/sek i nuläget och sedan blir det 500 kbit/sekund. 4 gånger snabbare då? Men det gäller bara download. Uploadhastigheten är 64 resp 128 kbit/sekund. Lysande??

🙂

Postat

Otroligt svårt att svara på, det beror på många faktorer! Jag har t ex 100 Mbit ner/10 Mbit upp - ibland kan jag kolla på film utan att det går ryckvis men ibland inte. Det handlar inte enbart om min bandbredd utan även om värdservern och dennes belastning etc.

Å andra sidan: om du får snabbare uppkoppling utan att betala mera... det är bara till att gapa o ta emot! 😄

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.