Jump to content
Annons

Firewire eller PCI ljudkort ?


drifter7508

Recommended Posts

Firewire eller PCI ?? Precis som rubriken säger....

är det någon prestanda skillnad på PCI kort och Firewire ljudkort?

Är skitskraj att gå ifrån PCI till Firewire men funderar på det?

Är det kanske så att firewire korten till och med presterar bättre än PCI?

Help me out!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

japp, det är skillnad....PCI är det snabbaste följd av FW och sist USB, frågan är om du märker skillnanden mellan PCI och FW, hur mycket kör du då?

comp_speed_mbps.gif

Även om USB 2.0 är snabbare än FW400 teoretiskt, så är FW400 snabbare vid tester, pga att FW använder punt-till-punkt förbindelser och USB master-slave. USB kräver också mer datorkraft pga det!

Redigerat av alexfree
Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm, alltså är Firewire inget att satsa på över huvudtaget?

Man vill ju fan ha det bästa i överföringshastighet! he he!

Kör med en DIGI 001:a nu som körs ihop med ett PCI kort.

Konstigt nog så har DIGI 002 Firewire anslutning... vilket har

förbryllat mig??!!

Å andra sidan så får man ju en PCI plats mindre

som kan strula med IRQ:er.

Hur mycket jag kör? Spelar väl i stort sett bara in en kanal

åt gg när jag använder audio men gillar att vara på den "säkra sidan".... 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

men då borde Firewire räcker mer än väl, jag menar de flesta portabla enheter som har USB 1 kör 2 kanaler in (16bit/44.1kHz), och då helt ok, USB 2 klarar fler och FW klarar ännu fler!

Redigerat av alexfree
Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm, alltså är Firewire inget att satsa på över huvudtaget?

Man vill ju fan ha det bästa i överföringshastighet! he he!

Nja, allt är ju relativt som de säger. Själv har jag rätt nyss skaffat ett Motu828MkII och det går utmärkt mot min bärbara med 24bit (som jag alltid kör), 96 kHz (kör vanligen 44.1 i stället) och 10 kanaler. Så behöver du mer än så kan jag inte av egen erfarenhet säga att det räcker.

Detta är firewire 400.

Jag har hört om andra användare som kör 32 ingångar samtidigt på FW400, så nog räcker det långt.

Och USB2 o FW800 finns ju få grunkor som använder, plus att det är lite skakigt med implementationerna. Ungefär som med USB 1.1 som ju under lång tid var rätt skakigt, antingen var det ljudkortet som krånglade eller också var det kretsarna i PC-n som krånglade. Jag minns min misslyckade försök att få ett ljudkort att funka mot min dåtida PC. Mitt tips är att strunta i bägge nåt år till.

T.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Jag jämförde mitt ESI Quatafire 610 kort med ett ST Audio DSP2000 kort, på samma dator (en P4 2.4). Firewire mot PCI alltså. På ett krävande project med upp till 90% CPU belastning behövde Quatafire kortet minst 10ms latens för att vara stabilt, medan ST Audio kortet klarade 4ms utan problem. På mindre krävande projekt (under 50% CPU belastning) klarade Quatafire kortet 4ms. 2ms fungerade inte med Quatafire under några som helst omständigheter, men var inget problem med ST Audio kortet i de flesta fall. Dessutom var CPU belastningen lite högre med Quatafire kortet, och låg latens märktes tydligt i form av högre belastning.

Jag har läst tester där man har fått Firewire-baserade kort att fungera bra med låg latens, men jag har alltså personligen inte ännu lyckats med det här kortet (har testat med 3 olika datorer).

Link to comment
Dela på andra sajter

latency borde väl vara det enda problemet med externa kort. Både USB 2.0 och Firewire 400 är ju specade för att klara 50MByte/s. Audio är 86kByte/s vid 44.1kHz och 16bit (mono) eller 281kByte/s vid 96kHz och 24bit.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...