Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hur är det? Jag kör med en Pentium dual core CPU. kollar jag på prestanda så visar den ena kärnan 2% belastning och den andra 35%... är det normalt? Kan man optimera? Något att bekymra sig för??

Mycket tacksam för att du tar dig tid att hjälpa mig att reda ut begreppen!

Annons
Postat

Det innebär förmodligen att du har en mer processorbelastande tråd som körs på den ena kärnan. Och nej, du kan inte dela upp en och samma tråd på två kärnor.

Det är upp till mjukvarutillverkaren att optimera isåfall, men ibland är det ytterst olämpligt att köra saker i flera trådar.

Men vad är problemet egentligen?

Postat

problemet är att när jag kör Cubase så får jag massa problem med sprak och liknande, kollade då prestanda och ser att CPU ligger på 35-65% på ena och endast 2-3% på andra

Postat

För låg latency inställd?

Moderkort med nForce4 chipset och SLI-stöd?

Extreme Edition CPU med Hyperthreading aktiverat?

IRQ-konflikt mellan ljudkortet och grafikkortet eller något annat som används hela tiden?

Det finns säkert fler saker att kolla upp, men dessa är vad jag kom att tänka på för stunden... 😆

Postat

128 samples, testat med 256 och det gör ingen direkt skillnad

inget internt grafikkort,, 915P-A chipset på moderkort

Inga irq konflikter....

Postat

Det ser inte ut som om 915 har stöd för Dual Core: http://www.intel.com/design/chipsets/express_flyer.htm

Kan det vara där skon klämmer...? Maskinen kanske bara använder den ena kärnan och så uppstår det problem för att det trots allt finns två kärnor...? 😆

Postat

hm skumt är det,, har köpt allt på samma ställe och efter expeditens rekommendation... Kan man köra dual core om det inte finns stöd?

Postat

Där jag sitter nu så har jag inte koll på vilket grafikkort, men det är ett Leadtech om jag inte minns fel. Ljudkortet är ett Frontier WaveCenter

Hyperthreading visar sig det genom att man får två fönster i "CPU usage history"?(Performance i Taskmanager)

Postat
  Light Head sa:
hm skumt är det,, har köpt allt på samma ställe och efter expeditens rekommendation... Kan man köra dual core om det inte finns stöd?

Jag vet faktiskt inte om det fungerar - men eftersom 915-chipsetet inte verkar ha stöd för dual core-processorer enligt Intels site, så verkar det somom det kanske fungerar - men inte fungerar bra... 😕

Postat

Om den inte haft stöd så borde datorn ge ett felmeddelande vid uppstart att den inte kände igen processortypen.

Det råkar inte vara så att du kör på en äldre version av Cubase eller har slagit av multiprocessing?

EDIT: Anledningen till att jag frågar om grafikkort är förresten att kraftfulla grafikkort lägger beslag på systembussen med det chipset du använder. Något som innebär att smärtgränsen för latency bör ligga kring 512-1024 samples om du har ett alltför biffigt grafikkort.

/Majken

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.