Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Yo!

Behöver skaffa mig ett par monitorer och behöver all hjälp jag kan få.

Skulle önska mig att nån krafsade ned ett antal viktiga punkter.

Jag vet just ingenting vad gäller: rummets storlek/möblemang, magnetisk avskärmning, jordning osv. Vad behöver jag veta/tänka på?

Har ett audiophile 2496 och kan tänka mig att lägga upp till 10 000kr i värsta fall. Sysslar med metal, om det spelar nån roll

Annons
Posted

Yo!

Om du spelar in metal så är det viktigt att du anväder senaste Genelec högtalarna som också ar gjorda av metall...

Nämen seriöst - skaffa:

Ino Audio - pi P

Passiva monitorer som ska stå mot en bakvägg för att vara optimerade.

Mvh Omni

Posted

Ta med referensmaterial, som du vet hur det skall låta. Gå till en musikaffär och lyssna på ett antal monitorer - välj de som passar din ekonomi och dina öron. Jag tror inte att det behöver vara svårare än så...

Posted

Yo!

Läs referensvärden om de finns från tillverkaren (finns de inte är de troligen för dåliga, och se till att +/- värde finns angivet. Du vill ha så rakt som möjligt över ett så stort spann som möjligt. Kom ihåg dock att du inte kommer att hitta något som ger 20Hz-20kHz, +/- 0dB)

Lyssna sen på de du valt ut med material du känner.

Titta på prislappen.

Gör ditt val.

Posted

Tackar för tipsen hittills.

Fyller på med mina funderingar:

*Magnetiskt avskärmat - betyder det att det kan stråla in i min gitarrmick och skapa missljud om de inte är magnetiskt avskärmade?

*Spelar rummets storlek/möblemang roll och i såna fall går det att välja monitorer utifrån det?

*Passiva kontra aktiva - Har ingen aning om vad som krävs av en förstärkare för att använda passiva. Har en helt ok integrerad stereoförstärkare och tuner men kommer den färga ljudet?

Posted

I princip alla studiomonitorer som sälj är magnetiskt avskärmade. Lite svårt att ge tips utan att veta hur stort rum du har, men litet rum=liten högtalare + att en liten är lättare att placera. Det är väldigt bra att ha en sub då du kommer lägre i frekvens och får vid rätt inställt system bättre basrespons. Vet inte vad du har för stereoförstärkare men om den är tillräckligt kraftfull (behövs för att klara transienter) och är av bra kvalitet så kan det funka.

Placering brukar man ha som grundregel att du placerar monitorerna och dig själv i en liksidig triangel, lika långt till båda högtalarna.

Köper du aktiva monitorer vill du nog ha en liten mixer eller liknande som du kan ställa volymen med.

Musikstil spelar ingen roll då man vill få ett så rent och ofärgat ljud som möjligt vid mixning.

Posted

Ja just det=) En sak jag kom på var att om du har 10kKr att lägga så är det väl investerat att lägga ca 3000 på akustiken, typ absorbenter från www.akustikmiljo.se mfl...å resten av pengarna på två monitorer + sub (bluesky har ett system som jag tror kommer inom budgeten, lyssna i affärer...)

Posted

vill du eller någon annan här på forumet vara med om något unikt-lyssna:

Jag Claudius 😄 Florian le Sage säljer nu ut mina tysktillverkade bautahögtalare no-name (det är förmodligen Klang-film element...) som tidigare stått på en SF-biograf i Stockholm och som byttes ut när de uppgraderade till THX på 90-talet och jag fick köpa dom till mitt eget Camelot studios och har använt dom som referenslyssning vid låga frekvenser (de är fullrange m. massor av tryck-3-vägs) och som mixalternativ till mina närfältare vilket är väldigt bra att ha i studion!

De hade en mkt duktig tekniker som specialtillverkade delningsfiltren till dessa=kuriosa.

Jag säljer även ut 2 st subwoofers av märket Eltax Atomic 8.2 samt Crosswood för en billig penning, de som är intresserade får givetvis maila/pm:a mig...

Missa inte detta tillfälle, de kommer ut på vendolin och blocket i morgon!

Inga skitgrejor de stora lådorna kan jag garantera, däremot kanske subwoofrarna inte kan anses direkt high-end men ändå bra för sitt pris!

🙂

• 2 weeks later...
Posted

I prisklassen 10000:- så tycker jag personligen att Genelec 8030A saknar konkurrens…

Om du vill poppa utan att betala så skulle jag titta på Tapco S-8, Phonic P8A & Yamaha HS-80.